Gå til innhold

Gi meg én grunn til å tro på Gud!


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Jeg tror ikke på Gud fordi jeg trenger et bedre liv, men rett og slett fordi jeg mener det er den rette grunnen til at vi er på jorden.

8193533[/snapback]

 

Du tror på dette fordi du ble født og vokste opp i Norge...

 

Hvis du var født og oppvokst med hinduistiske foreldre ville du ment at gjenfødelse var den rette grunnen til av vi er på jorden.

 

Så...

Vi kan egentlig trekke ut:

Du tror gud er den rette grunnen til at du lever fordi du bor i Norge...

 

Eller enda mer komprimert:

Du tror den rette grunnen til at du lever er fordi du bor i Norge.

Lenke til kommentar

Feil! Du vet vel forresten ikke om jeg har kristne foreldre eller ikke?

 

Joda, jeg har det, men det er ikke grunnen til at jeg tror. Det er grunnen til at jeg valgte å "se litt nærmere på det".

 

Jeg har fått mange personlige overbevisninger, som ikke har noe med at jeg bor i Norge.

Lenke til kommentar
Jeg har fått mange personlige overbevisninger, som ikke har noe med at jeg bor i Norge.

8194138[/snapback]

 

Kanskje ikke "Norge" som sådan, men du må inrømme at: du ikke ville blitt kristen i Irak, dersom foreldrene dine var muslimske.

 

På samme måte som at du ikke ble muslimsk når du har kristne foreldre i Norge.

 

(Mens vi ateister, på våre høye hester, kunne fremdeles bli ateister i alle land og i alle kulturer... :D)

Lenke til kommentar

Jada, dere er så kule! Det er nok mer tvang i muslimske land, og jeg tror ikke du ville bli veldig godt akseptert som ateist.

 

Skal være enig i at jeg ikke hadde vært kristen hvis jeg bodde i f.eks. Irak, for da hadde jeg trodd at det jeg har opplevd var Allahs verk.

 

MEN, alt dette gjør det ikke mindre sannsynlig at jeg har rett i min tro.

Lenke til kommentar
MEN, alt dette gjør det ikke mindre sannsynlig at jeg har rett i min tro.

8194387[/snapback]

 

Jo -- for de fleste er ikke født i Norge, og Allah er vidt forskjellig fra den kristne treenigheten...

 

Og Hinduisme er vidt forskjellig fra religionene som har brutt ut fra jødedommen og jødedommen selv...

 

Såvidt jeg husker, så kvalifiserer ikke Islam til en plass i himmelen verken i kristen (da den krever tro på jesus som frelser) eller jødisk tro (da dette krever at du følger moselovene), og vice versa.

 

(Og grunnen til at jeg brukte utrykket Høye Hest er jo *nettopp* på grunn av det glemte utrykket... som jeg ikke finner igjen, og ikke husker... Å "sitte på sin høye hest" har i alle fall noe med stor fallhøyde å gjøre...)

Lenke til kommentar

Klikk for å se/fjerne innholdet nedenfor
Nå har ikkje eg vore god forumbrukar og lest heile tråden frå ende til annan, men eg vil i alle fall seia litt om kvifor eg trur på Jesus. (eg trur ikkje på Jesus for å ha ei meining med livet, men eg fekk ei meining med livet etter eg begynte å tru. Dette er ein vesentleg froskjell) Eg har ikkje teke meg tid til å slå opp i bibelen på alt eg seier, men eg kan gjera det om de slår tvil om noko.

 

Eg vil byrja med å konstatere at Jesus har levd. Dette er rein fakta, og så godt som alle historikarar med historisk-kritisk syn er sikre på det. Det finst mange fleire jordfaste bevis på at Jesus har levd enn at til dømes Julius Cæsar har levd.

 

Det me kristne trur på, er at Jesus stod opp at frå dei døde den tredje dagen. Dette kan ikkje bevisast med naturlovene.

 

Kan Jesus ha levd eit liv, berre for å bløffa, og med det klara å oppfylla alle profetiane i frå gamle testamentet? Og ville han i så fall ha gått så langt at han døydde for det? I så fall har ufatteleg mange menneske levd på ein kjempestor bløff.

 

Det var hovudpersonen sjølv. Vidare hadde han 12 disiplar som følgde han kvar dag i om lag 3 år. Dei jo ha vorte veldig godt kjende med han, og hadde dei hatt den minste tvil om at hans ord var sanne, eller at hans gjerningar berre var rein bløff, var det rart at 11 av desse skulle lide martyrdød. (den 12., Johannes, døydde naturleg, og fornekta heller aldri Jesus)

 

Eg er ikkje sikker på om det er Paulus, men ein av disiplane skriv om lag: at han og 500 andre menn såg Jesus etter oppstoda, og dei fleste av dei lever endå. 500 vitne kunne han visa til, og alle ville sagt at Jesus stod opp att.

 

Eg kan godt skriva fleire konkrete eksempel, men eg vil gå litt vidare. I Bibelen blir det fleire gonger skrive om ein lengsel i mennesket. Alle menneska har ein lengsel. Denne lengselen prøver mange å fylla med pengar, rus, sex og liknande. Dei får derimot ikkje nok. Det som fantastisk mange kristne kan vitna om, er at nettopp kristendommen er nok til å fylla opp denne lengselen.

 

 

 

The Big Bang

The Big Bang, eller i mi nynorske lærebok oversett til den store smellen, er ein teori som har blitt slukt rå i dagens samfunn. Det er ikkje på grunn av min religion at eg tek opp dette, ettersom eg godt kan godta at det har skjedd, men då gjennomført av Gud.

 

Problemet med den store smellen er at det kun er ein teori, og det finst ikkje eit einaste fullgodt bevis for han. Eg kan sjekka opp følgjande betre: Ein amerikaner laga ein gong ein konkurranse. Den første som kom med eit bevis for at den store smellen var fakta, skulle få ein viss, stor, pengepremie. Det kom aldri eit einaste bevis. Dette er ein teori utan fotfeste, men som har blitt godteken og slukt rå av samfunnet.

 

Men den store smellen er uansett ikkje eit bevis mot kristendommen. Eg vil heller sei snarare tvert i mot. Den store smellen begynner med ei stamcelle. (ein heilt annan debatt er at denne stamcella er så ufatteleg lite sannsynleg) Men kva er denne stamcella? Kvar var den? I eit univers utanfor universet? Einaste fornuftige (og, ja, ein smule subjektive) forklaringa er at det står ein Gud bak.

 

 

 

Verda sin eksistens kan berre forklarast med ein Gud, eller noko anna som ikkje er i samsvar med naturlovene. Og når det først finst unntak ...

 

 

Kva har ein å tapa?

Men kva har ein å tapa om det heile er ein stor bløff? Då har du hatt eit veldig godt liv. (ja, for det er godt å vera kristen. Det er ein grunn til at 2 milliardar menneske er kristne) Konsekvensane er så utruleg mykje større om du ikkje trur, men det faktisk viser seg å vera sant.

 

Men som folk her seier. Det er ikkje berre å seie at: "Ja, eg trur på Jesus." Det å tru er ikkje noko mennesket kan gjera på kommando. Det er i alle fall veldig vanskeleg å tru, utan å vita kva ein trur på. Eg vil anbefale alle å lesa, om ikkje meir, i alle fall heile nye testamentet. Eg er sikker på at alle vil få eit anna syn på saka då. Og kanskje endå viktigare: Be til Jesus, sjølv om du ikkje kjenner han, om at han må visa seg for deg. Dette er berre heilt vanvittig viktig!

8101990[/snapback]

 

Jeg kom ikke lengre i innleggene enn hit, når jeg leste dette innlegget ble jeg så frustrert at jeg ikke klarte å lese lenger før jeg svarte.

 

Du bør slå opp ordene hypotese og teori, en vitenskapelig teori er sterkere enn det vi i dagligtale tenker på som teori. Det som vi i dagligtale kaller teori heter i vitenskapen hypotese.

 

Den amerikaneren som utlovte en belønning til den som kunne bevise "The Big Bang" er den velkjente Kent Hovind som akkurat nå soner i amerikansk fengsel bl.a for skatteundragelse. Du sjønner, han mener at han står over det amerikanske lovverket siden han er kristen.

 

Problemet med denne utlovede belønningen er at man må motbevise Guds eksistens for å få belønningen, som vi har vært inne på ca tusen ganger i forskjellige tråder i dette forumet, så er det umulig å motbevise en negativ. Eller for å si det litt enklere, du kan ikke motbevise noe som ikke er bevist.

 

Du kan ikke motbevise at påskeharen eller julenissen eksisterer og jeg kan heller ikke motbevise Guds eksistens. Derfor er det umulig å vinne premien som Kent Hovind utlovte.

 

The Big Bang er et bevis mot Bibelen, siden Bibelen sier at jorda er 6000 år gammel, mens vitenskapen sier at jorda er ~4 milliarder år gammel elns. Hvis The Big Bang startet det hele, så er det ikke forenelig med Bibelen, men slik avansert matematikk (4 milliarder> 6000) er for vanskelig for kristne:)

Lenke til kommentar
Hvem skapte egentlig big bang? gud?

8195155[/snapback]

Først må vel big bang bevises, er tross alt kun en teori.

Samme gjelder gud :p

 

Jeg kan tro at det var Big Bang som startet det vi kjenner til sålangt.

Kristne kan tro at det var gud.

 

Ingen av dem kan håndfast bevises....

Endret av Lakus
Lenke til kommentar

Selvom man kan være helt sikkre på enkelte vitenskapelige teorier, betyr ikke det at alle trenger å være like sikre, virker som veldig mange går seg blind på det. At en anen vitenskapelig teori er "sikker" er ikke et argument for at en anen vitenskapelig teori stemmer.

Lenke til kommentar
Hvem skapte egentlig big bang? gud?

8195155[/snapback]

 

...

Vi kan anta at alt som trengtes for at universet skulle få den formen det har i dag var der før the big bang.

 

Å anta at fantasivennen til jødene har skapt the big bang er *litt* på kanten, da the Big Bang og evolusjonsteorien ikke er forenelig med kristen og jødisk tidsregning og mytologi.

 

Siden den kristne gud er inkompetent og ond, kan vi anta at den ikke har startet noe som kan skape liv.

(Den redder ingen, kan eller vil ikke hjelpe noen, driter i mennesker som ber, lar alle torturere og drepe alle andre uten å løfte en finger, har sex med 14-åringer og står bak alle verdens sykdommer -- hvis ikke den er inkompetent, og egentlig ikke en gud i det hele tatt...)

Endret av Andre1983
Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...