Gå til innhold

Gi meg én grunn til å tro på Gud!


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Da har vi ikke den samme bibelen. Det står ikke noe om folkemord i bibelen.

8206188[/snapback]

 

Det er mulig han tenker på disse skriftstedene:

 

"When the Lord your God brings you into the land you are entering to possess and drives out before you may nations...then you must destroy them totally. Make no treaty with them and show them no mercy." Deuteronomy 7:1-2, NIV.

 

"...do not leave alive anything that breaths. Completely destroy them...as the Lord your God has commanded you..." Deuteronomy 20:16, NIV.

Lenke til kommentar
Hva er det som forventes av gud? Gud har da brukt mer enn et sekund på oss. Blir dere ateister aldri lei av å skylde på gud for alt som går galt når dere ikke tror på denne guden? Har du prøvd å finne ut hva gud selv sier om situasjonen? Har du noen gang i det hele tatt kikket i bibelen? Er det ikke ditt eget valg om du vil holde de 10 bud?

8205681[/snapback]

 

Blir dere kristne aldri lei av det tåpelig "Gud arbeider i uransakelige veier" utsagnet, eller for eksempel de gale folka som sier "Det var guds vilje" etc når de har gjort noe galt? Skummelt hvordan noen kristne rett og slett fraskriver alt ansvar ved å si at det var deres "gud" som "sa at de skulle gjøre det". Alle som sier de har sett / hørt gud regner jeg som gale.

8206145[/snapback]

 

 

Det er du som skylder på gud når noe går galt. Når ting går bra takker du Dawkins. Jeg hevder at mennesker har fri vilje. Utsagnet -guds veier er uransakelige- er noe du overhodet ikke skjønner betydningen av kan jeg se. Kristne som gir gud skylden for ting som går galt vet ikke hva de snakker om.

Lenke til kommentar

Jeg liker 2. kongebok, 2.23-2.24:

 

Fra Jeriko drog profeten opp til Betel. Mens han var på veien, kom noen smågutter ut av byen. De gjorde narr av ham og ropte: "Kom deg vekk, din fleinskalle! Kom deg vekk, din fleinskalle!" Da snudde han seg, så på dem og forbannet dem i Herrens navn. Brått kom det to bjørner ut av skogen, og de rev i hjel førtito av barna.
Kan noen kristne eller andre med gode kunnskaper om Bibelen forklare hvordan man rettferdiggjør dette? Skal jeg se det i en sammenheng med noe annet?
Lenke til kommentar
Here we go again.

Alle førstefødte i egypt, Alle i Jerriko med unntak av 1, Alle i Ai, Sodoma, Gomorra og alle krigene guds folk førte mot de som ikke hørte etter.

8206230[/snapback]

 

 

Altså, alle som ikke fulgte guds befalinger. Som de fleste mennesker vet er advarsler noe man lytter til. Siden du har lest bibelen så vet du vel at gud ikke utryddet disse menneksen for moro skyld?

Lenke til kommentar
Jeg liker 2. kongebok, 2.23-2.24:

 

Fra Jeriko drog profeten opp til Betel. Mens han var på veien, kom noen smågutter ut av byen. De gjorde narr av ham og ropte: "Kom deg vekk, din fleinskalle! Kom deg vekk, din fleinskalle!" Da snudde han seg, så på dem og forbannet dem i Herrens navn. Brått kom det to bjørner ut av skogen, og de rev i hjel førtito av barna.
Kan noen kristne eller andre med gode kunnskaper om Bibelen forklare hvordan man rettferdiggjør dette? Skal jeg se det i en sammenheng med noe annet?

8206363[/snapback]

 

Hahah, måtte bare le så skummelt høyt av det sitatet :)

Endret av Bruktbilen
Lenke til kommentar
Jeg liker 2. kongebok, 2.23-2.24:

 

Fra Jeriko drog profeten opp til Betel. Mens han var på veien, kom noen smågutter ut av byen. De gjorde narr av ham og ropte: "Kom deg vekk, din fleinskalle! Kom deg vekk, din fleinskalle!" Da snudde han seg, så på dem og forbannet dem i Herrens navn. Brått kom det to bjørner ut av skogen, og de rev i hjel førtito av barna.
Kan noen kristne eller andre med gode kunnskaper om Bibelen forklare hvordan man rettferdiggjør dette? Skal jeg se det i en sammenheng med noe annet?

8206363[/snapback]

 

 

Betel var et senter for Baaltilbedelse, og disse småguttene var ikke smågutter om en skal tro andre oversettelser. Vet du i det hele tatt hvorfor de hånte ham for å være fleinskalle?

Lenke til kommentar
Altså, alle som ikke fulgte guds befalinger. Som de fleste mennesker vet er advarsler noe man lytter til. Siden du har lest bibelen så vet du vel at gud ikke utryddet disse menneksen for moro skyld?

Nei tverd i mot så gjorde han det for å gi sitt folk det lovte land, de som bodde der var avgudsdyrkere eller at de drev med umoral.

Ja da er det jo bare rett og rimelig at man atombomber dem tilbake til steinalderen inkusiv gamle, kvinner og barn og alle andre som var totalt uskyldige.

 

Jeg tar meg den frihet og kalle det atombombing for det var det guds folk holdt på med.

Total tilintetgjøring.

Endret av perpyro
Lenke til kommentar
Nei tverd i mot så gjorde han det for å gi sitt folk det lovte land, de som bodde der var avgudsdyrkere eller at de drev med umoral.

Ja da er det jo bare rett og rimelig at man atombomber dem tilbake til steinalderen inkusiv gamle, kvinner og barn og alle andre som var totalt uskyldige.

 

Jeg tar meg den frihet og kalle det atombombing for det var det guds folk holdt på med.

Total tilintetgjøring.

8206426[/snapback]

 

 

For meg må du kalle det hva du vil. Disse folkeslagene fikk et valg og mange av dem endret livsførsel og tro før starffen rammet. Verre var det ikke. At du muligens støtter religiøs barneofring og kannibalisme synes jeg er skremmende. Jødene gjorde det samme som en gjør i dag. Først dialog. Så handling.

Lenke til kommentar
Betel var et senter for Baaltilbedelse, og disse småguttene var ikke smågutter om en skal tro andre oversettelser. Vet du i det hele tatt hvorfor de hånte ham for å være fleinskalle?

8206420[/snapback]

Nei, det er derfor jeg spør. Hva var de førtito guttene ifølge andre oversettelser, og kan du eventuelt gi meg en link hvor jeg kan lese mer?
Lenke til kommentar
Betel var et senter for Baaltilbedelse, og disse småguttene var ikke smågutter om en skal tro andre oversettelser. Vet du i det hele tatt hvorfor de hånte ham for å være fleinskalle?

8206420[/snapback]

Nei, det er derfor jeg spør. Hva var de førtito guttene ifølge andre oversettelser, og kan du eventuelt gi meg en link hvor jeg kan lese mer?

8206480[/snapback]

 

Du kan for eksempel søke og lese andre oversettelser. Noe sier meg at du har tilgang til internett.

 

Småguttene var store gutter eller voksne. En mann ble ikke regnet som myndig før han var nærmere 30 år.

Lenke til kommentar
Forresten finner du igjen samme diskusjonen her: https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=725282&st=20

Den foregikk for et par uker siden med samme argumentene både for og mot.

 

Argumentasjonen du kommer med ville i moderne tid lyde: Gi opp eller risiker å bli nuket.

Det er desværre ikke slik diplomati eller krigføring foregår.

8206516[/snapback]

 

 

Det er du som trekker inn atomvåpen. Disse menneskene fikk et valg, som Hitler og &.

Lenke til kommentar
Du kan for eksempel søke og lese andre oversettelser. Noe sier meg at du har tilgang til internett.

 

Småguttene var store gutter eller voksne. En mann ble ikke regnet som myndig før han var nærmere 30 år.

8206531[/snapback]

Jeg fant det her: http://www.christiancourier.com/articles/r..._lads_of_bethel.

Så førtito muligens voksne personer ifølge en av mange mulige oversettelser ble drept fordi dem kalte profeten skallet, hvilket var forferdelig på den tiden, og effektivt hånet Gud. Har jeg forstått det riktig?

Lenke til kommentar
Du kan for eksempel søke og lese andre oversettelser. Noe sier meg at du har tilgang til internett.

 

Småguttene var store gutter eller voksne. En mann ble ikke regnet som myndig før han var nærmere 30 år.

8206531[/snapback]

Jeg fant det her: http://www.christiancourier.com/articles/r..._lads_of_bethel.

Så førtito muligens voksne personer ifølge en av mange mulige oversettelser ble drept fordi dem kalte profeten skallet, hvilket var forferdelig på den tiden, og effektivt hånet Gud. Har jeg forstått det riktig?

8206588[/snapback]

 

 

Profeten hadde selv raket av seg håret. Dette var en religiøs handling.

Lenke til kommentar

Denne er også litt morsom, 1. Mosebok 11:

 

Hele verden hadde ett språk og samme tungemål.  2 Da folk brøt opp fra øst, fant de en bred dal i Sinear-landet og slo seg ned der.  3 De sa til hverandre: «Kom, så lager vi teglstein og brenner dem godt!» De brukte tegl til byggestein og jordbek til bindemiddel.  4 «Kom,» sa de, «la oss bygge oss en by med et tårn som når opp til himmelen, og skape oss et navn så vi ikke blir spredt ut over hele jorden!»

    5 Da steg Herren ned for å se på byen og tårnet som menneskene bygde.  6 Herren sa: «Se, de er ett folk, og samme språk har de alle. Dette er det første de tar seg fore. Nå vil ingen ting være umulig for dem, hva de så finner på å gjøre.  7 La oss stige ned og forvirre deres språk, så den ene ikke skjønner hva den andre sier!»  8 Så spredte Herren dem derfra ut over hele jorden, og de holdt opp med å bygge på byen.  9 Derfor kalte de den Babel. For der forvirret Herren all verdens tungemål, og derfra spredte Herren dem ut over hele jorden.

Artig skøyer, han. Veldig festlig.
Lenke til kommentar

Jeg har lest denne historien flere ganger før, bare i en litt annen versjon.

 

Folket ville bygge et så høyt tårn, at de kom opp i Himmelen, og prøve å bevise at de var like store som Gud. Da straffet Gud dem, ved å gjøre det umulig for dem å kommunisere.

 

Nå vet jo jeg at man ikke kan bygge et tårn opp til Himmelen, men det visste vel ikke de da. Eller så er historien bare en lettere forklaring på noe annet som har skjedd, ikke vet jeg..

Lenke til kommentar
Denne er også litt morsom, 1. Mosebok 11:

 

Hele verden hadde ett språk og samme tungemål.  2 Da folk brøt opp fra øst, fant de en bred dal i Sinear-landet og slo seg ned der.  3 De sa til hverandre: «Kom, så lager vi teglstein og brenner dem godt!» De brukte tegl til byggestein og jordbek til bindemiddel.  4 «Kom,» sa de, «la oss bygge oss en by med et tårn som når opp til himmelen, og skape oss et navn så vi ikke blir spredt ut over hele jorden!»

     5 Da steg Herren ned for å se på byen og tårnet som menneskene bygde.  6 Herren sa: «Se, de er ett folk, og samme språk har de alle. Dette er det første de tar seg fore. Nå vil ingen ting være umulig for dem, hva de så finner på å gjøre.  7 La oss stige ned og forvirre deres språk, så den ene ikke skjønner hva den andre sier!»  8 Så spredte Herren dem derfra ut over hele jorden, og de holdt opp med å bygge på byen.  9 Derfor kalte de den Babel. For der forvirret Herren all verdens tungemål, og derfra spredte Herren dem ut over hele jorden.

Artig skøyer, han. Veldig festlig.

8206701[/snapback]

 

Nå viser det seg at alle språk faktisk har sitt opphav i dette området. Så kan en selv gjøre seg noen tanker.

Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...