Gå til innhold

Vista-aktivering knekt


Anbefalte innlegg

Det finnes mange persjoner som ønsker å dele ting med andre, det er derifra jeg får tak i det meste.

Er dette tyveri.

 

Jeg har ikke tatt noe som ikke tilhører meg, eller ?

8087488[/snapback]

Jo, fordi at Windows er programvare som man må kjøpe retten til å bruke, eller å få den fra en lovlig kilde. Hvis man tilegner seg Windows på andre måter, har man ikke tilegnet seg bruksrett på lovlig måte, og derfor er dette piratkopiering.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Om en stjeler en kode kan en annen miste sn lisens eller få betydelige problemer av dette,poenget er uansett at en stjeler no i begge tilfeller.

Dette kan du ikke med sikkerhet si ennå, og om det mot formodning skulle skje regner jeg med MS ordner opp ovenfor de kundene som måtte bli berørt.

 

Poenget mitt er at dette er et sært unntak, for normalt crackes software uten at det får noen som helst konsekvenser for lovlige brukere.

Grunnen til at jeg bruker sammenligningen er at mange her er villige til å se at å stjele en bil er et tyveri,men ikke at å stjele programmvare er det, noe som er feil da tyveri er tyveri og strafferammen er den samme . :cool:

8087392[/snapback]

Greit nok, vi har alle skjønt hva du synes om kopiering og moral. Men det er 2 vidt forskjellige handlinger, og det blir rotete når du blander brudd på åndsverksloven med stjeling av fysiske produkter.

 

For det går faktisk an å stjele software også, hvis du f.eks. bøffer med deg et spill fra Elkjøp/Spaceworld o.l :ph34r:

 

 

EDIT: Åndsverksloven er også mer komplisert, og det er langt vanskligere for hvermansen å skjønne når man bryter ymse lisensbetingelser. Har du egentlig oversikt over hva som er lovlig eller ikke i Windows? Står nemlig mye rart i EULAen. Stjeling av fysiske gjenstander burde derimot være klinkende klart, og selv småbarn skjønner at det er galt å stappe en sjokkis i lomma når man er på super'n.

Endret av Langbein
Lenke til kommentar
hadde en installasjon som var engelsk versjon, og skulle oppgradere til norsk. null sjanse. da ble jeg veldig imponert over m$ ... alt var betalt, og det er i praksis en clean install, men den tverr nektet, og butikken der den var kjøpt nektet å refundere siden embalasjen var brutt (forståelig nok). enden på visa ble jo å installere en pirat versjon av forrige OS på riktig språk, for så å måtte oppgradere...

8060366[/snapback]

Har engelsk Ultimate. Lastet ned en norsk språkpakke fra MS update og så var min engelske versjo plutselig norsk. Det fungerte helt fint det.

Lenke til kommentar
For det går faktisk an å stjele software også, hvis du f.eks. bøffer med deg et spill fra Elkjøp/Spaceworld o.l

 

Riktig og det har samme strafferamme som om du ble tatt etter å ha stjålet det på nett :thumbup:

8087564[/snapback]

Hva så da? Om grov voldtekt og overlagt drap hadde samme strammeramme - blir det ekvivalente kriminelle handlinger av den grunn? :roll:

 

 

Å kopiere software ulovlig handler IKKE om å ta et produkt fra andre, men å unnlate å betale for en vare/tjenste. Ikke ulikt om man sniker på T-banen.

Lenke til kommentar

Sammenligninger i diskusjoner fører bare til frustrasjon pga du flytter deg bort fra poenget. Det er like mange forkjeller fra piratkopiering til snike på trikken også (bla muligheten for å blit tatt osv).

 

Vi blir servert raske linjer, ingen blir tatt (bortsett fra noen få men de sitter på store hublister og selger gjerne piratkopier også), moralen er en helt annen av mange grunner. Så selv om mange insisterer på å skrive det er det samme som feks å stjele en bil, snike på trikk, skjokolade osv så blir det aldrig det. Jeg forstår at poenget med å sette saken opp slik er for å vinkle saken men det fungerer ypperst sjeldent av nevnte grunner. Det må rett å slett lages en egen ramme for dette, det er der det jobbes også.

 

Utrolig spenndendet å se hvor dette ender, også med tanke på de banale utalser som har vært fra Norske politikere om fildeling. Mulig det er her du burdet stikke deg mer frem Snekkern ;)

Lenke til kommentar

Jeg sier tyveri er tyveri uansett om det skjer på nettet eller andre steder,en som stjeler er i mine øyne en tyv.

Så er det andre her med en annen mening og det er helt greit for meg,men jeg kan ikke endre mitt syn av den grunn.

Dermed kan vi være enige om at vi er uenige og så STOPPER vi den delen av debatten der, kan vi være enige om det :cool:

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132
Jeg sier tyveri er tyveri uansett om det skjer på nettet eller andre steder,en som stjeler er i mine øyne en tyv.

Så er det andre her med en annen mening og det er helt greit for meg,men jeg kan ikke endre mitt syn av den grunn.

Dermed kan vi være enige om at vi er uenige og så STOPPER vi den delen av debatten der, kan vi være enige om det  :cool:

8087803[/snapback]

 

Jeg skjønner ikke at du skriver slikt du vet ikke stemmer.. :dontgetit:

Med det sikter jeg til at du ber om å STOPPE, for det gjør du neppe.

Like lite som at ATW vil gi seg med "å trekke deg opp" med "argumenter", som kan likne som ren ordkløveri/kverulering i mangel av annet å ta seg til?. (Hva med å *moderere* deg sjøl ATW?)

Dere gjentar de samme argumentene gang på gang i *hver eneste tilsvarende tråd*.

Og noen klarer å få slike tråder til å handle om "o fantastiske frie Unix/Linux".

:D

Og "Snekkern"':

Det er mulig å endre syn. Det vitner faktisk om evne til å tilegne seg ny kunnskap og ikke minst evne til å se andre nyanser enn svart og hvitt..

Det meste handler om ulike gråtoner vanligvis... :)

Lenke til kommentar
Og noen klarer å få slike tråder til å handle om "o fantastiske frie Unix/Linux".

:D

Grunnen til at Linux/UNIX ble trukket inn her, er at på den fronten er problemstillingen som tråden reflekterer uaktuell. Også viktig for at man skal få litt perspektiv på ting. Piratkopiering er først og fremst et problem på Windows-fronten.

Lenke til kommentar
Og "Snekkern"':

Det er mulig å endre syn. Det vitner faktisk om evne til å tilegne seg ny kunnskap og ikke minst evne til å se andre nyanser enn svart og hvitt..

Det meste handler om ulike gråtoner vanligvis..

 

Mitt syn er krystallklart og urokkelig, godta det eller ei.

For selv i millioner av farver blir konklusjonen den samme :)

Debatten om det er iallefall over for min del i denne tråden :cool:

Endret av Snekker`n
Lenke til kommentar

1) hvorfor går denne tråden her videre?

Har sett mindre hentyding til "ulovligheter" som har stoppet andre tråder.

 

2) Synes selv at Microsoft har en for stor markedspossisjon, og har for god kontroll på markedet.

(les monopol) Dette retferdiggjør alikevel ikke pirat/stjeling.

 

Ellers, hva med litt gråsone?

 

Det hender seg en gang i blandt, (les ganske ofte) at jeg kjører for fort.

Ikke alt for fort, men litt over fartsgrensen.

Ser du på bøtenivået er dette en ALVORLIG forseelse.

MEN, jeg er heldigvis ikke alene, om dette,

og jeg tør påstå at ALLE som har lappen,

og mange som ikke har den, har kjørt for fort en eller anen gang.....

*edit*Er vi alle hyperkriminelle??

 

Etter å ha lest denne tråden, lastet jeg ned KUBUNTU.

Denne kan du laste ned fra HER

Last ned LIVE utgaven,brenn den på en CD, og se hva jeg mener.

(live kjøres fra CD uten å instaleres) -så du trenger ikke være redd for at denne "fucker opp" som Windows garantert ville ha gjort.

:thumbup:

 

Internet, mail, lyd..alt virket på 4minutter... Dette er HELT Genialt.

Annbefales.

Endret av DeathByDigital
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132

Støtter DeathByDigital her.. :thumbup:

De av dere som ikke vil være pirater kan med fordel bruke UBunutu/KuBuntu.

Selv er jeg for avhengig av software for Windows.. "benchmark-h**e" som jeg er.

For å *bruke* PC'en til noe fornuftig er "Linux" (f.eks. KuBuntu) ett meget godt alternativ til Windows.

Opps..

Jeg falt i vist i fella å lede tråden inn i "o fantastiske frie Unix/Linux"-retningen.

Jeg skammer meg.. :blush:

Endret av Slettet+6132
Lenke til kommentar

Etter å ha lest mer eller mindre grundig gjennom hele denne tråden slår det meg plutselig at jeg mentalt sett trolig er vesentlig eldre enn mine 23 år.

 

Gjennom hele livet har jeg nemlig blitt oppdratt til at det jeg ikke har råd til, får jeg heller klare meg uten. Med to unntak har dette også vært ideologien min hva programvare angår, men siden jeg nå begynner å føle meg såpass voksen og ansvarlig har jeg fortløpende ordnet meg lovlige lisenser for det jeg faktisk bruker og trenger av programvare. Kun Adobe Audition gjenstår, og dersom jeg ikke klarer å forhandle meg fram til en lisens fra jobben blir dette tatt hånd om når feriepengene kommer, om ikke før.

 

For min del rettferdiggjør ikke argumentet "Adobe og M$ har allerede ræva full av nok penger!" noe som helst.

 

Nå som det er så mye snakk om at det er flest ungdommer som piratkopierer har  de iværtfall en gooooood grunn.

 

Eks. jeg er bare 16 år og har ingen mulighet til å betale 3000-4000,- for et OS da jeg ikke noen form for inntekter !

8085743[/snapback]

Så prøv et av gratisalternativene linket til tidligere i tråden, da. :)

 

De maskinene jeg eier som kom bundlet med OEM-utgaver av Windows kjører sine respektive lisensierte utgaver, mens andre maskiner, for eksempel hjemme hos mine foreldre, nylig har fått en sjanse med den overraskende brukervennlige Ubuntu-distribusjonen fremfor alternativet, som hadde vært å kjøpe enten en fullversjon eller en rimeligere OEM-utgave av Windows.

Lenke til kommentar
Microsoft sliter hvis den cracken jeg testet på min virtuelle maskin ikke er no virus eller liknende den funker utmerket har ikke funnet noen skjulte prosesser eller "farlige koder" skal sende den til kasperskylabs etterpå, sånn at de får analysert den.. hvis ikke de finner no så er det en utrolig crack, de automatiserer paradoxs crack, den heter forøvrig : Windows Vista All Versions x86 OneClick Activator by CLoNY..

8075439[/snapback]

Det hadde vært artig om du fikk svar på analysen med svaret: Pirate copying is illegal. :!:

Lenke til kommentar
Går selfølgelig ann det, men har du none tips til et OS utenom MS som tar DX spill ?

8090155[/snapback]

Transgaming gir ut Cedega, et applikasjonslag som gjør at man kan spille DX-spill under OS X eller GNU/Linux samt andre OS som støtter linux-binærfiler (eks. FreeBSD). Det koster penger, men ikke mange kronene. Noen spill fungerer svært bra med Cedega, mens andre fungerer ganske dårlig. Det varierer litt. Har så vidt prøvd det selv. Nå har nVIDIA begynt å samarbeide med Transgaming om Cedega, og jeg er overbevist om at mye godt vil komme ut av det samarbeidet. Ellers så har du jo iD Software som lager spillene slik at de fungerer i native mode i GNU/Linux. De baserer seg da selvfølgelig på OpenGL.

Lenke til kommentar

Jeg tror jeg står sånn midt i med hensyn på for eller mot piratkopiering. Ett par spørsmål stiller jeg meg dog i lys av populistenes korstog mot piratkopiering:

- Dersom det ikke hadde vært kopiering og alle hadde kjørt på open source, ville noen i det hele tatt tjene penger?

 

Bakgrunnen for spørsmålet er at de færreste kjører 100% lovlig eller ulovlig - størstedelen ligger en plass i midten. Kanskje har vi 4 lovlige SW-pakker og 1 ulovlig osv. Dersom Jeg da hadde kjørt et ulovlig OS, men lovlig Office og Acrobat - ville jo dette generere mer inntekt totalt sett enn hvis jeg kun hadde kjørt open source. Er det ikke dermed en fordel at det piratkopieres litt? Tenker også på spill - hvor mange har ikke ulovlig OS, men lovlig spill for å kunne ta del i nettspilling?

 

Beklager en noe uryddig framstilling :)

 

*Tronaldo*

Lenke til kommentar

Har ei maskin med ubuntu på, men har kun testa wine og steam på den. Får samma fps med gode drivere fra nvidia i f.eks cs på open gl. Så jeg er også overbevist om at man med litt tid får bedre spill egenskaper på linux etterhvert.

 

Til den cracken så har jeg bare en ting å si. Jeg la inn vista for test og cracken funker på samme måte som å låse opp maskiner en får fra f.eks asus med oem bioesen dems. Det funker og alt går lett. Gidder ikke kjøpe vista ultimate til 4500kr på komplett da for test. Skal si jeg kunne klart meg med eval versjon, men kjett om den går ut på bare 30 dager og:P Desutten betaler jeg ikke for et uferdig os med bugs og kompitablitetsproblemer :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...