Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Matte: Konstruere 50-graders vinkel


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Etter det jeg vet er det vel bare mulig å konstruere 90 og 60 graders vinkler med vanlig passer...

Du kan jo såklart halvere disse, men du vil nok ikke treffe nøyaktig 50 grader

52,5 grader burde jo være en mulighet :)

 

(Kan godt hende jeg tar feil nå, lærer ikke mye matte i militæret gitt ;) )

Lenke til kommentar

Du klarer ikke med passer, blyant og linjal og lage en 50 eller 100 graders vinkel. Selvsagt kan du lage en masse vinkler slik at du tilslutt kommer ganske nærme men det vil ikke se pent ut. Hvis du har en 45 garders vinkel og en 60 graders vinkel kan du ut i ifra det få en 52,5 graders vinkel, men da begynner det å bli veldig vanskelig å komme nærmere.

 

Ut i fra 90 og 120 graders kan en også få 105 graders vinkel, men vil nesten bli stoppet der.

Endret av pertm
Lenke til kommentar

Vet ikke noen har svart på¨detta, orka ikke lese :p Men her er ihvertfall et svar :)

 

Det skal være mulig å konstruere alle slags mulige grader...Bare man halverer langt nok. Detta kan ta laaang tid, men det er bare å begynne viss du skal ha en 50grader konstruert vinkel.

Lenke til kommentar
Vet ikke noen har svart på¨detta, orka ikke lese :p Men her er ihvertfall et svar :)

 

Det skal være mulig å konstruere alle slags mulige grader...Bare man halverer langt nok. Detta kan ta laaang tid, men det er bare å begynne viss du skal ha en 50grader konstruert vinkel.

8068706[/snapback]

 

Det halve av 0,1 er 0,05. Det halve av 0,05 er 0,025.

 

Du kan alltid halvere en gang til.

Lenke til kommentar

Hvis det er læreren din som har gitt deg denne oppgaven så er det temmelig "safe-bet" fra hans side. Med mindre han vil at du skal tenke litt anderledes. Det finnes et gradsystem som kalles for Gradian.

I dette systemet tilsvarer en hel runde rundt sirkelen 400 gon.

 

Dvs. 90 grader = 100 gon.

halverer du det så får du en 50 gons vinkel som du vil kunne konstruere for det er det samme som 45 grader :)

 

Så kanskje du kan få en god matte karakter alikevel :p

Lenke til kommentar

Hvis jeg husker rett, så kan du lage en sirkel som er 573 cm (eventelt mm) i diameter. Hvis du bruker cm, så kan du legge en meterstokk langs ytterkanten på sirkelen og måle opp 50 cm, de 50 cm tilsvarer en 50 graders vinkel. Hvorfor det er slik husker jeg ikke helt nøyaktig i farten, men jeg tor det hadde noe med omkretsen til sirkelen.

 

Om dette kan kalles konstruering kan jo diskuteres, men du vil få en vinkelt som er ~50 grader.

Endret av Dj_eLmO
Lenke til kommentar
Hvis jeg husker rett, så kan du lage en sirkel som er 573 cm (eventelt  mm) i diameter. Hvis du bruker cm, så kan du legge en meterstokk langs ytterkanten på sirkelen og måle opp 50 cm, de 50 cm tilsvarer en 50 graders vinkel. Hvorfor det er slik husker jeg ikke helt nøyaktig i farten, men jeg tor det hadde noe med omkretsen til sirkelen.

 

Om dette kan kalles konstruering kan jo diskuteres, men du vil få en vinkelt som er ~50 grader.

8121644[/snapback]

Det er vel forsi ved 573 cm vil 50 cm tilsvare 50 grader på vinkelen

 

Det er ikke noe jeg ville kalt konstruksjon, gjør man det så bruker man jo passer til å måle opp.

Lenke til kommentar

Korleis kan du "konstruere" ein 60- eller 40-graders vinkel då? Kva betyr "konstruere" i praksis? Korleis lager du den?

 

Ved å bruke cosinus til vinkelen kan du få ei side, rekn ut den neste så vil du vel til slutt kunne måle opp ein trekant som har ein vinkel på 50.0000º. Eller?

Lenke til kommentar

Konstruksjon har med å konstruere vinkler vha. passer og linial.

40 graders vinkel hørtes sært ut mens 60 grader derimot er veldig enkelt å lage.

Blant de grunnleggende vinklene vi har innen konstruksjon er 60 og 90 grader, resten finner man som regel ved halvering.

Dette er det jeg har fått med meg av konstruksjon.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...