Gå til innhold

Blogger får fire års fengsel


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

er vel lite som hindrer meg i å si at jeg føler kongen er en feit skalla lat fyr landet hadde klart seg godt foruten. Men poenget med å si det er jo noe helt annet.

 

Kongen har i allefall humor, noe som ikke kan sies om endel av de på stortingen, de fleste fikk sikkert med seg kakekasting og fengsel, pga en 100 år gammel lov. Latterlig.

Lenke til kommentar
Kongen har i allefall humor, noe som ikke kan sies om endel av de på stortingen, de fleste fikk sikkert med seg kakekasting og fengsel, pga en 100 år gammel lov. Latterlig.

8028895[/snapback]

Grunnloven er nesten 200 år gammel (1814), skal vi da si at det er latterlig å følge den?

 

Dette begynner å bli veldig off-topic... Poenget mitt er iallefall at vi ikke kan si hva vi vil når vi vil, slik lain definerte ytringsfrihet.

Lenke til kommentar
Og Islam skal vist bety fred. Flinke til å velge navn disse hjernevaskerene.

8027772[/snapback]

Basen til ordet «Islam» er den arabiske trikonsonantale roten S-L-M (س-ل-م; Sīn-Lām-Mīm), et arabisk morfem hvis basale betydning er «trygghet»/«fred». En avledning av denne roten er verbet «aslama» som betyr; «å akseptere»/«å overgi seg»/«å underkaste seg». Islam er et "verbalsubstantivet" avledet av verbet «aslama» og betyr bokstavelig; «aksept»/«overgivelse»/«underkastelse». I denne sammenheng aksept av, og overgivelse og underkastelse til Gud.

 

Basen til ordet «muslim» ligger i samme trikonsonantale rot som Islam, س-ل-م, og er et "verbalsubstantivet" av verbet salima, som har en mer spesifik betydning av «å underkaste seg» enn verbet «aslama». Muslim betyr bokstavelig «en som underkaster seg», igjen med inneforstått henvisning til gud.

Rota betyr visstnok fred, men Islam betyr underkastelse (å underkaste seg Allah), slik jeg tolker den oppføringen.

Lenke til kommentar

Må bare slenge inn en kommentar.

Ikke alle muslimer er terrorister, men alle terrorister er muslimer!

 

Ahhh det er godt jeg er en ateist. Tror ikke noe annet enn meg selv og det vitenskapen finner ut.

 

Relgioner har stått for 80% av alle krigene vi har hatt de siste 50 årene.

Basert på at de tror de er et bedre over menneske:

Eks: Hei du tror ikke på jesus, derfor må du dø!

Eller Hei du tror ikke på Alla så du må dø!

 

Hvem tror du Bush bruker til å forsvare krigen sin med. Mot så kalte muslimske terrorister!

Lenke til kommentar
Må bare slenge inn en kommentar.
Ikke alle muslimer er terrorister, men alle terrorister er muslimer!

8029931[/snapback]

Dette var vel en litt drøy påstand?

 

Greit nok - det finnes mange "terrorister" som er muslimer, men blir helt dumt å påstå at alle er det. F.eks. er jo Nord-irland plaget av kristne terrorister. Og mange andre land/samfunn har andre terrorister, med sine livssyn.

 

Men selvfølgelig: hvis man ser på media de siste månedene er det jo lett å tro at terrorist=muslim og visa versa. Heldigvis er ikke verden så svart/hvitt som pressen skal ha det til...

 

I denne saken tror jeg ikke det er Islam som er problemet, men Egypt og dens regjering/styreform. Selvfølgelig er også egypternes tolkning av islam relevant her, men å skylde på alle muslimer blir fortsatt for drøyt..

 

At mennesker misbruker ulike religioner for å fremme sine synspunkter er lite nytt. Kristendommen har mange svin på skogen opp gjennom historien, og fortsatt kriges det i den kristne Guds navn :nei:

 

Alle vet jo at USA faktisk er Guds utvalgte folk (tenker ikke på indianerne nå, men imigrantene fra Europa), og Gud er kjempelykkelig over hva som skjer i Afghanistan/Irak for tiden. Om ikke lenge går Gud/Bush til krig med Iran også... Jada - fin planet vi bor på... :cry:

 

Nei, ateisme er kanskje ikke så dumt? :hmm:

Lenke til kommentar
Exactly, Religion har vært en herske-teknik fra dag 1 og her har vi et klart eksempel på det.

8035168[/snapback]

Religionen i seg selv er jo ikke farlig, men det er de som praktiserer ting blindt uten å bruke den sunne fornuften vi bør være på vakt mot. Husk at det finnes mange forskjellige religioner. Noen religioner har fått i seg uttrykk som at "dette er den eneste sanne gud", og det kan jo fort gå over til å bli ett korstog. Men husk at disse religionene er meget gamle, og det kan jo hende at de som først satte sammen religionene ikke nødvendigvis mente at det skulle tolkes på en slik måte.

 

Religion er uansett noe mange finner mange positive ting fra også, og så har også historien preget religionene. Se også på alle uenighetene rundt en og samme religion som vi har fått på bare skarve 2000 år (kristendommen), for nå har vi jo en drøss forskjellige varianter. De første kristne splittet seg først i 2 hovedgrupperinger. Den gangen ble den ene av disse gruppene undertrykket av den andre gruppen, og spesiellt når Romas ledelse trykket den til sitt bryst. Så fikk vi statsreligioner, Roma og Vatikanet. Norges kristne statsreligion (protestantisk lære) er jo en utledning fra katolsk lære.

 

Alt i alt synes jeg det er bedre å ha ett åpent sinn, og lære mer om mye forskjellig enn å gå seg blind i en spesifikk religion.

 

Religion kan misbrukes, og vi har jo noen ekstreme eksempler på dette selv i kristendommen. Hekseprosessene i middelalderen, Inkvisisjonen, Korstogene mot muslimene. Det er mye godt i mennesker, og det er bedre å få gitt utløp for disse gode tingene, enn å krangle og være uenige.

 

Flokkmentalitet er jo noe menneskene har i seg uansett religion, og den kan komme på feil spor av og til. Kommunisme, Nazismen, Heksebrenning, Militær krigføring, Terrorisme med mange flere. Av og til kan det komme gode ting fra det å jobbe om en felles ting.

 

Jo flere mennesker vi blir jo større potensiale får vi for å gjøre både gode ting. Hjelp til Tsunamiofre f.eks. Og til å gjøre fæle ting. Hovedansvaret ligger jo hos deg selv (enkeltindividet). Vær litt på vakt når du blir revet med i noe.

Endret av G
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...