Gå til innhold

Norsk PS3 får begrenset bakoverkompatibilitet


Anbefalte innlegg

Jeg nekter å tro at Sony iløpet av en måned eller to vil gi oss en fulstendig kompatibel emulator som skal klare å emulere hver ENESTE tittel til PS2 (og PS1 for den saks skyld, men det er en mye enklere sak) helt stabilt. I en ny artikkel på Gamespot, innrømmer Michael Ephraim (supersjefen hos den australske divisjonen av Sony) faktisk at listen vil være svært ufullstendig den 23. mars og at den vil øke gradvis. Høres ikke ut som en universal-emulator det her.

 

Videre gjør han det rimelig klart (med en unskyldning som han sansynligvis har dratt ut av anusen sin) at å gjøre listen over støttede spill komplett, ikke lenger er en prioritet:

"I think PS2 backwards-compatibility is important, but when you look at what PS3’s doing with new games, digital content and so on, that specific functionality may not be as important as previously felt."

 

Jeg må nesten le... "Previously felt"- her referer han sikkert til perioden hvor Sony kom med kjepphøye bemerkninger som for eksempel: "PS3 will feature backwards compatibility with PS and PS2 games from day one. I'm emphasizing this because, from what I hear, there are some platforms that haven't been able to completely do this. It's costly in terms of hardware, but we'd rather [invest] firmly on compatibility from the beginning, rather than to have issues later on."

Det ironiske er at dette var en svært lite subtil bemerkning mot XBox 360, som i det lange løp sikkert vil gi langt bredere og bedre bakoverkompatibilitet.

 

"A "new combination of hardware and software emulation" will enable the new PS3s to be compatible with only a "limited range" of PS2 titles and a "broad range" of original PlayStation games."

Limited er et veldig diffust ord, men tatt i betratning hvor generøse Sony alltid har vært når det kommer til selvskryt, vil jeg definitivt ikke gi dem tvilen til gode denne gang. Når de selv innrømmer at det er begrenset, tør jeg banne på at det faktisk er svært begrenset.

 

Det er vel liten tvil om at software-emulering kan gi spill en ansiktsløftning, men å lage en universalemulator med en rekke flotte shaders og annet snacks som vil fungere godt med ethvert spill, er rett og slett umulig. Det kan alle som har prøvt å emulere f.eks. PSOne på PC skrive under på. På ePSXe (en personlig emulator-favoritt) kan man finne et hav av ulike filtrer og grafikk-rendrere å velge mellom. Et bump-mapping-filter får eksempelvis Final Fantasy 9 til å se helt himmelsk ut, bruker man det derimot på Tomb Raider Chronicles, er ille nok til å ta fra en matlysten. Dette var selvsagt et grovt eksempel, men dere skjønner tegningen. Om de skal lage en nogenlunde universal emulator, må de være svært forsiktige med inkluderingen av filtrer.

 

Jeg skal ikke si det for heeelt sikkert, men jeg er villig til å vedde IKEA-lenestolen min på at full bakoverkompatibilitet aldri blir en realitet på europeiske konsoller (for helvete, tilogmed USA og Japan sine konsoller støtter kun 98% av spillene tilgjengelig). Er vi heldige, vil den før eller senere (sansynligvis senere) støtte rundt 20% av PS2-spillene. Om jeg har rett, må vi nesten spørre oss selv om vi heller vil ha bredest mulig støtte, eller å kunne spille noen få titler med en snasen ansiktsløftning.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg forstår godt at folk vil ha kompatibilitet fra ps2 og ps1 men alvorlig talt..Man kjøper da ikke PS3 for å kjøre ps2 og ps1 spill..Man vil jo da kjøre spill som er beregnet til ps3 og som kan utnytte den kraften som ligger i ps3 og kjøre ps3 spill i HD kvalitet...Vel det som kan utnyttes da..

 

Am I right or am I right? hehe

Lenke til kommentar

eg misforstår kansje no men det virker som det bare går utover oss europere noe det egenlig ikkje gjør, det er kun 1,5 mill ps3 i omløp i verden, og slik eg har skjønt det så skal alle ps3 fra nå av produseres uten chippen, så da skal vel sony shippe "nye" ps3 ikke bare til europa men og til usa og japan etterhvert.

Eg tviler på det kjører to forsjellige produksjons modeller hvor et samlebånd lager til europa og et til resten av verden, og når vi snakker om europa så menes det hele verden, til og med afrika og australia som ligger langt fra europa. Så det er ikkje bare vi som må lide..;)

 

Men att kompatibiliteten burde vere der er veldig viktig, noe sony burde skjønt og lært til no er jo att playstation merket er vorte så stort som det er på gunn av et meget bredt bibliotek. Og ikkje videre føre gamle titler til nye konsollen er amatør aktigt.

Lenke til kommentar
eg misforstår kansje no men det virker som det bare går utover oss europere noe det egenlig ikkje gjør, det er kun 1,5 mill ps3 i omløp i verden, og slik eg har skjønt det så skal alle ps3 fra nå av produseres uten chippen, så da skal vel sony shippe "nye" ps3 ikke bare til europa men og til usa og japan etterhvert.

Eg tviler på det kjører to forsjellige produksjons modeller hvor et samlebånd lager til europa og et til resten av verden, og når vi snakker om europa så menes det hele verden, til og med afrika og australia som ligger langt fra europa. Så det er ikkje bare vi som må lide..;)

 

Men att kompatibiliteten burde vere der er veldig viktig, noe sony burde skjønt og lært til no er jo att playstation merket er vorte så stort som det er på gunn av et meget bredt bibliotek. Og ikkje videre føre gamle titler til nye konsollen er amatør aktigt.

8027910[/snapback]

Det har du helt rett i. At ikke Sony går ut å retter på han snobben i Australia skjønner jeg ikke. Tror mye av grunnen til at Sony ikke har nevnt hvor mange titler som fungerer er nettop fordi de prøver å lage en emulator som emulerer PS2'en isteden for å emulere spillene. Derfor så har de kanskje ikke helt oversiktet på hvor mange titler som fungerer ennå. De vil vel heller "over deliver" enn å "under deliver" tenker jeg. Men er rimelig sikker på at man vil etter hvert få emulert over 90% av alle PS2 titlene. (bare min mening selvsagt)

Lenke til kommentar
Jeg forstår godt at folk vil ha kompatibilitet fra ps2 og ps1 men alvorlig talt..Man kjøper da ikke PS3 for å kjøre ps2 og ps1 spill..Man vil jo da kjøre spill som er beregnet til ps3 og som kan utnytte den kraften som ligger i ps3 og kjøre ps3 spill i HD kvalitet...Vel det som kan utnyttes da..

 

Am I right or am I right? hehe

8027266[/snapback]

 

Men har man 34 PS2 og PSOne titler liggende, er det greit å kunne spille de på den nye konsollen, så slipper man å ha både PS2 og PS3 stående? I tillegg vil vel ikke akkurat en 6 år gammel PS2 vare så veldig mye lenger...:)

 

Uansett, jeg har ikke PS2 lenger, siden jeg solgte den for å kjøpe 360, og kommer nok ikke til å investere i PS3 før den får noen flere og bedre eksklusive titler.

Lenke til kommentar
De vil vel heller "over deliver" enn å "under deliver" tenker jeg. Men er rimelig sikker på at man vil etter hvert få emulert over 90% av alle PS2 titlene. (bare min mening selvsagt)

8028999[/snapback]

 

Når du ser hvordan sony har uttalt seg før, hva får deg til å tro det? Sonys "varemerke" er jo helt sinnsykt overdrevne uttalelser som ikke harmonerer med virkligheten overhodet...

 

AtW

Lenke til kommentar

Etter den første irritasjonen over dette har lagt seg, ser jeg nå fram til å se den listen. Jeg går ut fra at alle de spillene jeg har som fremdeles er verdt å spille vil fungere. Dersom 4-5 år gamle spill jeg ikke har spilt på mange år ikke virker så er det helt i orden.

Lenke til kommentar

Når jeg tenker meg om er det ikke antall spill som er viktig for min del, men heller hvilke spill. Vil heller at de fokuserer på de rundt 200 mest populære titlene som FFXII, God of War II, MGS3, Ico etc. og får de til å kjøre perfekt enn 1500 titler som bare fungerer sånn halvgreit.

100% kompabilitet hadde selvsagt vært drømmen, men realistisk sett vil ikke det skje nå. Da er det bedre at de først fokuserer på de spillene folk faktisk ønsker å spille.

Lenke til kommentar
Jeg forstår godt at folk vil ha kompatibilitet fra ps2 og ps1 men alvorlig talt..Man kjøper da ikke PS3 for å kjøre ps2 og ps1 spill..Man vil jo da kjøre spill som er beregnet til ps3 og som kan utnytte den kraften som ligger i ps3 og kjøre ps3 spill i HD kvalitet...Vel det som kan utnyttes da..

 

Am I right or am I right? hehe

8027266[/snapback]

For min del så tar du feil. Skulle jeg ha kjøpt en PS3 så ville nesten halvparten av grunnen vært for å spille PS2-spill, jeg har aldri hatt PS2. Godt mulig at mitt tilfelle er litt rare, men sånn er det bare.

Lenke til kommentar
Det slår meg at de maskinene med chip kommer til å bli dyre på ebay etterhvert ...

8030454[/snapback]

 

Hvorfor det? Tror du at Sony vil støtte EE chipsettet i nyere firmware releaser? Neppe.. EE chipsettet var en quickfix iom at emulatoren ikke var klar. Nå er den klar.

 

Jeg har liten tro på at de gidder å kjøre et dobbeltløp med to forskjellige systemer. Temmelig sikker på at EE delen blir hengende som daukjøtt. :)

Lenke til kommentar

 

DET PROFFESTE TIPSET: Det er dritharry med engelske catchphrases (<-så du hva jeg akkurat gjorde?), særlig når de kun består av ett enkelt ord og har NULL kulturell tilhørighet.

8019162[/snapback]

 

 

Hva faen har dette med saken å gjøre?

 

 

Sleng deg i veggen, eller finn et annet forum du kan spre dine intelektuelle meninger på. Det som er dritharry, er folk som deg ... Dette er ikke et forum for rettskriving og "kulturelle tilhørigheter"

8019457[/snapback]

 

Dette er et norsk forum hvor det er best å skrive på norsk. Banning og å be folk slenge seg i veggen har ihvertfall ikke noe her å gjøre. :roll:

Lenke til kommentar
Det slår meg at de maskinene med chip kommer til å bli dyre på ebay etterhvert ...

8030454[/snapback]

 

Hvorfor det? Tror du at Sony vil støtte EE chipsettet i nyere firmware releaser? Neppe.. EE chipsettet var en quickfix iom at emulatoren ikke var klar. Nå er den klar.

 

Jeg har liten tro på at de gidder å kjøre et dobbeltløp med to forskjellige systemer. Temmelig sikker på at EE delen blir hengende som daukjøtt. :)

8031164[/snapback]

De har selv bekreftet at det er tilfelle ja. Så amrikanerne og japaneserene får i pose og sekk, mens vi knapt nok får en rimi-pose.

Lenke til kommentar
×
×
  • Opprett ny...