Gå til innhold

Legeutdanning og jobb


Anbefalte innlegg

Irland kommer man vel unna med 80-100000 NOK i året om man ikke går på RCSI hvilket er 33000 euro sist jeg hørte.

 

Polen ligger på rundt 10-11k USD avhenger av universitet. Samme tror jeg Ungarn, Tsjekkia og Slovakia ligger på.

 

Tyskland, Danmark, Sverige er gratis.

8106293[/snapback]

Dæven. Ganske kostbart! :(

Tyskland all the way! :w00t:

8111585[/snapback]

 

 

Må huske at de fleste steder det er gratis å studere, er språket det samme som nasjonalspråket, ergo i Tyskland foregår undervisningen på tysk.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Det er jeg fullt klar over.

Ser det som en overkommelig utfordring.

Jeg tror faktisk man kan lære mer enn bare medisin ved å studere i andre land i Europa. :)

8114900[/snapback]

 

 

No offence, men jeg tror faget Medisin er vanskelig nok for de fleste om de i tillegg skal slite med språket. Tror jeg ihvertfall skal søke her i norge først, som et andre valg kanskje Ungarn/Østerrike.

Endret av Thewiz
Lenke til kommentar
Studerer du medisin nå Digital? I så fall, hvor?

8102588[/snapback]

Studerer ikke medisin ennå nei, men vurderer å gjøre det etter vgs i Ungarn ettersom jeg kjenner en del som studerer/har studert der. Søstra mi har akkurat fullført sin med-utdanning der og driver med turnus i Norge for tiden.

Endret av DigitaL BlasteR
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Ja, hadde vært hyggelig om noen svarte på Dr-Coxs spørsmål. Når man først kommer inn på studiet, hvordan er det da? Er det en løgn at man må være en kløpper i matte? Jeg har ganske gode karakter fra allmenn (4.5-5) i gjennomsnitt (er ferdig til sommeren), men jeg har kun 3 i matte.

 

Andre forutsetninger som kreves av en lege? Annet enn sosiale ferdigheter og sånt som er nevnt tidligere i denne tråden.

Lenke til kommentar
Jeg er egentlig helt enig med hva du sier, men nå har ikke jeg satt meg riktig inn i dette.

 

Hele greia med at de som velger medisinstudiet er tilbakestående og sære (i ditt tilfelle) er kanskje fordi de må jobbe ræva av seg for å få sjansen.

Tilbakestående? Ja, kanskje i ditt tilfelle, men jeg har sett ordentlige folk blitt leger, så det må nok være et fåtall av.

8014247[/snapback]

 

Slik jeg forstår det så bekymrer han seg over dette grunnet at karaktererne spiller slik en stor rolle at personen sine menneskelige egenskaper blir stilt i skyggen. En lege skal være en empatisk person som lytter og prøve å finne en løsning på dine problemer, altså ikke en person som skriver ut en sykemelding og sender deg fort videre. Jeg er for all del enig i dette og mener at en lege burde være en person som er ellers smart (oppnå høye karakterer) samt ha enestående ferdigheter innen menneskebehandling

 

:thumbup:

Endret av Vbrattla
Lenke til kommentar
Ja, hadde vært hyggelig om noen svarte på Dr-Coxs spørsmål. Når man først kommer inn på studiet, hvordan er det da? Er det en løgn at man må være en kløpper i matte? Jeg har ganske gode karakter fra allmenn (4.5-5) i gjennomsnitt (er ferdig til sommeren), men jeg har kun 3 i matte.

 

Andre forutsetninger som kreves av en lege? Annet enn sosiale ferdigheter og sånt som er nevnt tidligere i denne tråden.

8230061[/snapback]

 

Det er vel heller det man kan kalle en modifisering av sannheten. Du er ikke nødt til å være en kløpper i matte, men er ikke snittet ditt godt nok kommer du ikke inn. Jeg tror du må ta opp noen fag for å ha sjanse for å komme inn, evt studere noe annet/ta militæret/stikke på folkehøyskole, samt plukke med deg alle realfagspoeng du kan. Medisinstudiet er hardt å komme inn på, og det er ingen plankekjøring når du er der inne, heller. Pensum er enormt, du må regne med mange, mange timer på lesesalen. Men så er det jo fantastisk å kunne hjelpe mennesker, da.

Lenke til kommentar

Jeg synes det er veldig betenkelig at mange hinter frempå med at mange medisinstudenter er sosialt tilbakestående ettersom de har særdeles gode karakterer fra videregående. Det er en fæl konklusjon å trekke. Det varierer veldig fra person til person hvor utadvent man er.

Rykter om at de med gode karakterer er dårligere på det sosiale planet tror jeg har oppstått som en følge av sjalusi og misunnelighet.

 

 

Forresten:

Tror jeg ihvertfall skal søke her i norge først, som et andre valg kanskje Ungarn/Østerrike.
Hvilket språk planlegger du å snakke der da? Endret av fredrikg-ohoi
Lenke til kommentar
Jeg synes det er veldig betenkelig at mange hinter frempå med at mange medisinstudenter er sosialt tilbakestående ettersom de har særdeles gode karakterer fra videregående. Det er en fæl konklusjon å trekke. Det varierer veldig fra person til person hvor utadvent man er.

Rykter om at de med gode karakterer er dårligere på det sosiale planet tror jeg har oppstått som en følge av sjalusi og misunnelighet.

 

Dette er jeg helt enig i!

 

Jeg skal søke i Norge ved dette opptaket, men jeg er ikke sikker på om jeg har nok poeng. Jeg tar opp igjen noen fag dette semesteret og ender opp et sted mellom 72.5 og 73.8, i verste fall på 72.5 (som muligens ikke er nok, er jeg redd for).

 

Er det andre som skal søke i Norge i år?

Endret av eskihw
Lenke til kommentar
Jeg synes det er veldig betenkelig at mange hinter frempå med at mange medisinstudenter er sosialt tilbakestående ettersom de har særdeles gode karakterer fra videregående. Det er en fæl konklusjon å trekke. Det varierer veldig fra person til person hvor utadvent man er.

Rykter om at de med gode karakterer er dårligere på det sosiale planet tror jeg har oppstått som en følge av sjalusi og misunnelighet.

8285322[/snapback]

 

Føler du deg truffet eller?

 

 

Av erfaring som pårørende, og at jeg jeg jobber på sykehus(portør :p ), må jeg si at jeg er helt enig studjur! En del leger er helt bak mål sosialt sett, det virker som at de ikke vet at det er mennesker de skal behandle.

 

Jeg skjønner ikke hvorfor det skal være så vanskelig å få inn mer etikk i legeutdanningen!

Lenke til kommentar
Da søker du deg inn i den såkalte sekunderkvota eller hva den heter.. ikke sant?

 

72,5 er jo ganske høyt da.. :D

8289326[/snapback]

 

Ja, det blir å konkurrere i sekundærkvoten eller "ordinærkvoten", som den også kalles.

 

72,5 gir meg en helt ok sjanse (er +1.0 høyere enn det laveste inntaket i fjor som var bergen med 71,5), men jeg skulle helst vært litt høyere for å være sikker ;)

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Det med sosiale antenner og intellegens er jeg veldig enig i når det kommer til å være lege. Jeg kjenner flere leger i dag (eksperter på områder som kardiologi, ortopedi mm.), og de var ikke de aller smarteste i klassen. Jeg har lyst til å tro at de som ikke gjør annet enn å tenke på skole, og som dermed har de høyeste snittene, ikke blir de beste legene, men tvert imot; de som gjør andre ting på fritiden, og som ligger litt lavere karaktermessig blir de beste legene. Selvfløgelig finns det unntag; er jo flere personer som er utrolig flinke på skolen, som ikke behøver å gjøre så mye for det.

 

For min del håper jeg dette stemmer. Jeg søker medisin nå, men er ikke den smarteste i klassen. Jeg er vel helt ok (ca. fem i snitt), men har en veldig stor interesse for medisin. Jeg har faktisk begynt å lese faglitteratur allerede før jeg har kommet inn. Jeg satser på at denne genuine interessen for faget, veier større enn mine karakterer i nynorsk og religion...

Endret av w3p
Lenke til kommentar
Poenget mitt er todelt.

 

1) Legeyrket og legeutdanningen er etter mitt syn den mest oppskrytte profesjonen vi har her i landet. Dette bidrar til at leger blir arrogante og altfor selvsikre, noe som igjen medfører at det begås tabber.

 

2) Ja, leger er mennesker, og det må være rom for tabber også i legeyrket. MEN: Altfor mange tabber som begås skyldes at leger - og da gjerne fastleger - i sin iver etter profitt bruker altfor kort tid per pasient, slik at det blir stilt feil diagnose. Leger er altfor lite lyttende til sine pasienter, og det er derfor jeg mener at empati og medmennesklighet bør ytes mer plass i legestudiet enn pugging av fysikk og anatomi. Mer tid på forståelse og respekt for pasienter.

 

Og så kommer et personlig synspunkt: Jeg hadde selv et meget bra snitt fra vgs, men jeg brukte nok likevel mer tid på festligheter og moro. Når jeg i dag får se hvem av elevene i min klasse som har valgt legestudiet, så blir jeg rett og slett dritredd - de tre som har valgt dette, er de utvilsomt mest sære og sosialt tilbakestående menneskene jeg kjenner til.

 

Det er lite å gjøre med at snittet er så høyt som det er i dag, en løsning vil kanskje være å øke antall studieplasser slik at folk med sosialt vett også kommer inn, men dette vil jo få ringvirkninger i form av et altfor tøft arbeidsmarked. Derfor setter jeg pris på at flere og flere drar til øst-Europa for å ta utdanningen der.

8014219[/snapback]

 

En jurist som klager på at leger er arrogante og mangler empati, jeg ler meg ihjel!!

 

Du koker suppe på alle fordommer som finns her i landet om leger, hver så snill og kom med noe nytt! Jeg går selv medisin i Norge og kan berette at de aller fleste jeg har møtt her er slående oppegående når det kommer til sosiale ferdigheter. Vi har selvfølgelig noen nerder som bor på lesesalen og roter seg bort i bøkene sine, men det er en forsvinnende liten andel.

Lenke til kommentar
Poenget mitt er todelt.

 

1) Legeyrket og legeutdanningen er etter mitt syn den mest oppskrytte profesjonen vi har her i landet. Dette bidrar til at leger blir arrogante og altfor selvsikre, noe som igjen medfører at det begås tabber.

 

2) Ja, leger er mennesker, og det må være rom for tabber også i legeyrket. MEN: Altfor mange tabber som begås skyldes at leger - og da gjerne fastleger - i sin iver etter profitt bruker altfor kort tid per pasient, slik at det blir stilt feil diagnose. Leger er altfor lite lyttende til sine pasienter, og det er derfor jeg mener at empati og medmennesklighet bør ytes mer plass i legestudiet enn pugging av fysikk og anatomi. Mer tid på forståelse og respekt for pasienter.

 

Og så kommer et personlig synspunkt: Jeg hadde selv et meget bra snitt fra vgs, men jeg brukte nok likevel mer tid på festligheter og moro. Når jeg i dag får se hvem av elevene i min klasse som har valgt legestudiet, så blir jeg rett og slett dritredd - de tre som har valgt dette, er de utvilsomt mest sære og sosialt tilbakestående menneskene jeg kjenner til.

 

Det er lite å gjøre med at snittet er så høyt som det er i dag, en løsning vil kanskje være å øke antall studieplasser slik at folk med sosialt vett også kommer inn, men dette vil jo få ringvirkninger i form av et altfor tøft arbeidsmarked. Derfor setter jeg pris på at flere og flere drar til øst-Europa for å ta utdanningen der.

8014219[/snapback]

 

En jurist som klager på at leger er arrogante og mangler empati, jeg ler meg ihjel!!

 

Du koker suppe på alle fordommer som finns her i landet om leger, hver så snill og kom med noe nytt! Jeg går selv medisin i Norge og kan berette at de aller fleste jeg har møtt her er slående oppegående når det kommer til sosiale ferdigheter. Vi har selvfølgelig noen nerder som bor på lesesalen og roter seg bort i bøkene sine, men det er en forsvinnende liten andel.

8470465[/snapback]

 

Med den ubegrunnede holdningen du har ovenfor utenlandsstudenter, så må jeg vel si det er kjekt å møte seg selv i døren...

Lenke til kommentar
Poenget mitt er todelt.

 

1) Legeyrket og legeutdanningen er etter mitt syn den mest oppskrytte profesjonen vi har her i landet. Dette bidrar til at leger blir arrogante og altfor selvsikre, noe som igjen medfører at det begås tabber.

 

2) Ja, leger er mennesker, og det må være rom for tabber også i legeyrket. MEN: Altfor mange tabber som begås skyldes at leger - og da gjerne fastleger - i sin iver etter profitt bruker altfor kort tid per pasient, slik at det blir stilt feil diagnose. Leger er altfor lite lyttende til sine pasienter, og det er derfor jeg mener at empati og medmennesklighet bør ytes mer plass i legestudiet enn pugging av fysikk og anatomi. Mer tid på forståelse og respekt for pasienter.

 

Og så kommer et personlig synspunkt: Jeg hadde selv et meget bra snitt fra vgs, men jeg brukte nok likevel mer tid på festligheter og moro. Når jeg i dag får se hvem av elevene i min klasse som har valgt legestudiet, så blir jeg rett og slett dritredd - de tre som har valgt dette, er de utvilsomt mest sære og sosialt tilbakestående menneskene jeg kjenner til.

 

Det er lite å gjøre med at snittet er så høyt som det er i dag, en løsning vil kanskje være å øke antall studieplasser slik at folk med sosialt vett også kommer inn, men dette vil jo få ringvirkninger i form av et altfor tøft arbeidsmarked. Derfor setter jeg pris på at flere og flere drar til øst-Europa for å ta utdanningen der.

8014219[/snapback]

 

En jurist som klager på at leger er arrogante og mangler empati, jeg ler meg ihjel!!

 

Du koker suppe på alle fordommer som finns her i landet om leger, hver så snill og kom med noe nytt! Jeg går selv medisin i Norge og kan berette at de aller fleste jeg har møtt her er slående oppegående når det kommer til sosiale ferdigheter. Vi har selvfølgelig noen nerder som bor på lesesalen og roter seg bort i bøkene sine, men det er en forsvinnende liten andel.

8470465[/snapback]

 

Med den ubegrunnede holdningen du har ovenfor utenlandsstudenter, så må jeg vel si det er kjekt å møte seg selv i døren...

8470668[/snapback]

 

Hvilke holdninger er det snakk om ? Når noen (i dette tilfellet utenlandsstudenter) kommer med direkte løgn for å heve seg selv over de norske studentene er det klart jeg reagerer.

 

Jeg har nesten utelukkende gode erfaringer med utenlandsstudenter, har likevel hørt fra en del leger at de ligger noe bak når det kommer til pasientkommunikasjon. Dette er trossalt ting man kan plukke opp på relativt kort tid her I Norge, så problemet er ikke stort. Poenget mitt var at de ikke er BEDRE enn norske studenter fordi de har studert i Øst-Europa.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...