Gå til innhold

Legeutdanning og jobb


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg ikke hva du legger i "bra" legeutdanning, men når det kreves rundt 60 studiepoeng for å komme inn er det vel en viss kvalitet over det.

Det går jo også ann å ta utdanningen utenlands, som f.eks. i Polen og Tsjekkia, og jeg er nokså sikker på at det er samme kvalitet som i Norge.

 

Og når du er ferdig utdannet som lege tror jeg ikke du vil ha noe problem med å få deg jobb ...

Lenke til kommentar

Her i Norge er det "dessverre" ganske vanskelig å utdanne seg til lege.

Husk at mange leger selv mener at SELVE utdannelsen er grei dersom man har interesse og lyst og vilje, men det er opptakskravene som er usannsynlige.

Dessverre for oss søkere, heldigvis for alle pasienter.

Husk at det er lavere opptakskrav til legestudier i mange europeiske land enn i Norge.

ANSA.noDu kan sjekke tidligere karaktergrensen og liknende på Samordna Opptak når det gjelder utdanning ved norske universiteter.

 

Som Emomilol sier er det fullverdige utdannelser å få i for eksempel Polen, og her er karaktergrensene lavere.

Jeg tror (på gefühlen) at karakter grensen i Norge ligger et sted rundt 65 studiepoeng.

Poengregning er jo veldig avhengig av fagkombinasjoner på VGS, og det er en rekke andre faktorer som virker inn. Men jeg synes 65poeng er ganske mye.

 

Men ta og sjekk samordna opptak, der er det masse info angående legestudier.

Lenke til kommentar
Ok, takker for svar :thumbup:

 

Men hvordan funker det med studiepoeng og plusspoeng? Hva gir deg plusspoeng, og hvor mange karakterer har du, og hvor mange poeng gir de?

8001822[/snapback]

 

 

Skal du bli lege må du ha disse fagene på vgs:

 

2FY, 3KJ, R1/S2

 

Er ikke helt sikker på dette med ekstrapoengene ennå, men du får ca. 1 poeng for vært realfag du har, så da legger du dette rett på snittet.

 

Si at du har 50 poeng uten tillegg, da vil du ha ca. 53/54 poeng sammenlagt. Noe som ikke holder, da primærkvoten på legestudiet i Norge er 63.5. ;)

 

Mulig du kan få mer tillegg, men jeg er somsagt ikke sikker.

 

 

 

Tror jeg går for utlandet jeg :whistle:

Lenke til kommentar
Dessverre for oss søkere, heldigvis for alle pasienter.

 

Tja. Hvor heldig det er at kun personer med et ualminnelig høyt snitt fra vgs som blir leger, kan diskuteres. Det er uansett en kjennsgjerning at det begås forferdelige legetabber hver eneste dag i Norge, og norske leger er jevnt over altfor sløve til å tilknytte seg ny fagkunnskap etter endt studietid.

 

Videre er det en rimelig spredt oppfatning av at altfor mange leger mangler grunnleggende egenskaper til å utvise empati og medmennesklighet. En av virkningene av dette er at leger har store problemer med å stille korrekt diagnose (det er denne delen av legeyrket som stiller krav til gode resonnement, god evne til å kommunisere, og ikke minst god evne til å lytte). Når en diagnose først er stilt, er selve behandlingen <b>normalt </b> undergitt så strenge retningslinjer at det ikke kreves særlig intelligens eller fornuft utover det normale.

 

Gjennom mitt studie (juss) er jeg blitt kjent med et ekstremt høyt antall straff- og erstatningssaker mot leger og helsepersonell, og et svært høyt antall av disse sakene er av en slik karakter at jeg undrer meg over hvilke krav som egentlig stilles til å bli lege. At studiet består av mye pugging og mye realfag er dessverre alt annet enn imponerende.

 

Men for all del. Om du foretrekker på sitte på et kontor dag ut og dag inn og høre om forkjølelser, vaginalsmerter og ryggplager, for deretter å skrive ut sykemeldinger til krampa tar deg, så gjerne det.

 

Det gir ihvertfall en god inntekt. Spesielt om du gjør som mange leger: Bruk minst mulig tid pr. pasient.

Lenke til kommentar
Dessverre for oss søkere, heldigvis for alle pasienter.

8007186[/snapback]

Dette har jeg aldri skrevet.

 

Tja. Hvor heldig det er at kun personer med et ualminnelig høyt snitt fra vgs som blir leger, kan diskuteres. Det er uansett en kjennsgjerning at det begås forferdelige legetabber hver eneste dag i Norge, og norske leger er jevnt over altfor sløve til å tilknytte seg ny fagkunnskap etter endt studietid.

8007186[/snapback]

Kilde?

 

 

Videre er det en rimelig spredt oppfatning av at altfor mange leger mangler grunnleggende egenskaper til å utvise empati og medmennesklighet.

8007186[/snapback]

Igjen, kilde?

 

Gjennom mitt studie (juss) er jeg blitt kjent med et ekstremt høyt antall straff- og erstatningssaker mot leger og helsepersonell, og et svært høyt antall av disse sakene er av en slik karakter at jeg undrer meg over hvilke krav som egentlig stilles til å bli lege.

8007186[/snapback]

Definer "et ekstremt antall".

 

Men for all del. Om du foretrekker på sitte på et kontor dag ut og dag inn og høre om forkjølelser, vaginalsmerter og ryggplager, for deretter å skrive ut sykemeldinger til krampa tar deg, så gjerne det.

8007186[/snapback]

 

Å være lege er ikke et "kjedelig" yrke, selvsagt, om du prøver vil du nok få det kjedelig.

Men svar meg på dette; når/om du reiser til Afrika for å være lege med leger uten grenser, sitter du da og skriver sykemeldinger til krampa tar deg? I think not.

 

Det er flere "grener" innen legeyrket, og du bør ikke skjære dem alle under en kam.

Endret av Emomilol
Lenke til kommentar

Det er litt sent å begynne et kildedykk nå, men jeg skal komme tilbake til det.

 

Selvsagt finnes det grener innen ETHVERT yrke som er mer interessant enn andre grener - dette er en så stor selvfølge at jeg ikke tok meg bryet å nevne det. Imidlertid havner de fleste leger på et fastlegekontor. Stakkarslig nok.

Lenke til kommentar

Vedrørende legetabber:

 

I følge NPS (Norsk Pasientskadeerstatning) utbetales det erstatning til 690 pasienter hvert eneste år. Dette utgjør nesten to alvorlige legetabber hver eneste dag. Og i tillegg må vi huske at:

 

- veldig mange orker ikke å kjøre noen tung erstatningssak når de mener seg feilbehandlet - ofte på grunn av et godt forhold til legen, utmattelse osv. I tillegg er det flere som ikke vet om NPS.

 

- når det gjelder antall klager totalt, så vil dette utgjøre nesten fire klager per dag. Dette tallet sier riktignok ikke mye, utover at pasienten er misfornøyd med behandlingen.

 

- de skadene som blir innmeldt til NPE er vanligvis av alvorlig art, og ikke småskader. Dersom også disse tas med, vil tallet bli enda høyere.

 

Og for å bli litt tabloid:

 

http://www.ba.no/nyheter/Innenriks/article1232417.ece

Lenke til kommentar

Jeg får ta frem teskjeen. Det er veldig trist at folk ikke kan lese innlegget skikkelig. Det handler om å utvise en viss respekt for meddebattaneter.

 

For det første: Det er 690 feilbehandlinger per år, ikke feildiagnoser (det kan gjerne være flere tusen feildiagnoser per år, uten at dette realiserer seg i en skade med økonomisk tap.)

 

For det andre: Disse 690 feilbehandlingene er saker hvor NPE mener at det foreligger et økonomisk tap for pasienten som en direkte følge av legetabben - dette kan være at pasienten ikke lenger kan arbeide, blir avhengig av medisiner, av hjelp osv.

 

For det tredje: Jeg viser til artikkelen i BA - i følge NPE dør over 2.000 pasienter hvert eneste år som følge av legetabber - dette er over 5 klandreverdige dødsfall hver dag, og 15.000 blir varig skadet - dette er alvorlige og typisk livsvarige skader som følge av legetabber.

 

Dette viser at det bare er de færreste som bringer en sak inn for NPE, og i tillegg har vi kravet om økonomisk tap osv.

 

Ok? Noe uklart nå?

Lenke til kommentar
Dessverre for oss søkere, heldigvis for alle pasienter.

 

Tja. Hvor heldig det er at kun personer med et ualminnelig høyt snitt fra vgs som blir leger, kan diskuteres. Det er uansett en kjennsgjerning at det begås forferdelige legetabber hver eneste dag i Norge, og norske leger er jevnt over altfor sløve til å tilknytte seg ny fagkunnskap etter endt studietid.

 

Videre er det en rimelig spredt oppfatning av at altfor mange leger mangler grunnleggende egenskaper til å utvise empati og medmennesklighet. En av virkningene av dette er at leger har store problemer med å stille korrekt diagnose (det er denne delen av legeyrket som stiller krav til gode resonnement, god evne til å kommunisere, og ikke minst god evne til å lytte). Når en diagnose først er stilt, er selve behandlingen <b>normalt </b> undergitt så strenge retningslinjer at det ikke kreves særlig intelligens eller fornuft utover det normale.

 

Gjennom mitt studie (juss) er jeg blitt kjent med et ekstremt høyt antall straff- og erstatningssaker mot leger og helsepersonell, og et svært høyt antall av disse sakene er av en slik karakter at jeg undrer meg over hvilke krav som egentlig stilles til å bli lege. At studiet består av mye pugging og mye realfag er dessverre alt annet enn imponerende.

 

Men for all del. Om du foretrekker på sitte på et kontor dag ut og dag inn og høre om forkjølelser, vaginalsmerter og ryggplager, for deretter å skrive ut sykemeldinger til krampa tar deg, så gjerne det.

 

Det gir ihvertfall en god inntekt. Spesielt om du gjør som mange leger: Bruk minst mulig tid pr. pasient.

8007186[/snapback]

 

Ja, mange sier at medisinstudiet er "lett" å komme igjennom dersom man først har kommet inn. Som du nevner kreves det mye pugging og ikke veldig høy grad av resonnerende evner.

 

Hvis vi da tar utgangspunkt i at medisinstudiet ikke er svært vanskelig å komme igjennom (mange vil nok hevde det motsatte), så må det vel bare være positivt at de som faktisk kommer inn har gode karakterer fra VGS? Dersom medisinstudiet "er så lett" at hvem som helst kan fullføre det, må det vel være betryggende at de som faktisk kommer inn har solide teoretiske evner?

 

Og så er jeg litt lei av denne typiske framstillingen om at folk med gode karakterer (de som kommer inn på medisinstudiet) mangler empatiske evner. Selv om det å være imøtekommende, vise empati og medmenneskelighet er viktige egenskaper å ha som lege, er det, etter mitt syn, først og fremst de teoretiske og faglige evnene som er viktigst.

Lenke til kommentar

Poenget mitt er todelt.

 

1) Legeyrket og legeutdanningen er etter mitt syn den mest oppskrytte profesjonen vi har her i landet. Dette bidrar til at leger blir arrogante og altfor selvsikre, noe som igjen medfører at det begås tabber.

 

2) Ja, leger er mennesker, og det må være rom for tabber også i legeyrket. MEN: Altfor mange tabber som begås skyldes at leger - og da gjerne fastleger - i sin iver etter profitt bruker altfor kort tid per pasient, slik at det blir stilt feil diagnose. Leger er altfor lite lyttende til sine pasienter, og det er derfor jeg mener at empati og medmennesklighet bør ytes mer plass i legestudiet enn pugging av fysikk og anatomi. Mer tid på forståelse og respekt for pasienter.

 

Og så kommer et personlig synspunkt: Jeg hadde selv et meget bra snitt fra vgs, men jeg brukte nok likevel mer tid på festligheter og moro. Når jeg i dag får se hvem av elevene i min klasse som har valgt legestudiet, så blir jeg rett og slett dritredd - de tre som har valgt dette, er de utvilsomt mest sære og sosialt tilbakestående menneskene jeg kjenner til.

 

Det er lite å gjøre med at snittet er så høyt som det er i dag, en løsning vil kanskje være å øke antall studieplasser slik at folk med sosialt vett også kommer inn, men dette vil jo få ringvirkninger i form av et altfor tøft arbeidsmarked. Derfor setter jeg pris på at flere og flere drar til øst-Europa for å ta utdanningen der.

Lenke til kommentar

Jeg er egentlig helt enig med hva du sier, men nå har ikke jeg satt meg riktig inn i dette.

 

Hele greia med at de som velger medisinstudiet er tilbakestående og sære (i ditt tilfelle) er kanskje fordi de må jobbe ræva av seg for å få sjansen.

Tilbakestående? Ja, kanskje i ditt tilfelle, men jeg har sett ordentlige folk blitt leger, så det må nok være et fåtall av.

Lenke til kommentar
Poenget mitt er todelt.

1) Legeyrket og legeutdanningen er etter mitt syn den mest oppskrytte profesjonen vi har her i landet. Dette bidrar til at leger blir arrogante og altfor selvsikre, noe som igjen medfører at det begås tabber.

2) Ja, leger er mennesker, og det må være rom for tabber også i legeyrket. MEN: Altfor mange tabber som begås skyldes at leger - og da gjerne fastleger - i sin iver etter profitt bruker altfor kort tid per pasient, slik at det blir stilt feil diagnose. Leger er altfor lite lyttende til sine pasienter, og det er derfor jeg mener at empati og medmennesklighet bør ytes mer plass i legestudiet enn pugging av fysikk og anatomi. Mer tid på forståelse og respekt for pasienter.

Og så kommer et personlig synspukt: Jeg hadde selv et meget bra snitt fra vgs, men jeg brukte nok likevel mer tid på festligheter og moro. Når jeg i dag får se hvem av elevene i min klasse som har valgt legestudiet, så blir jeg rett og slett dritredd - de tre som har valgt dette, er de utvilsomt mest sære og sosialt tilbakestående menneskene jeg kjenner til.

Det er lite å gjøre med at snittet er så høyt som det er i dag, en løsning vil kanskje være å øke antall studieplasser slik at folk med sosialt vett også kommer inn, men dette vil jo få ringvirkninger i form av et altfor tøft arbeidsmarked. Derfor setter jeg pris på at flere og flere drar til øst-Europa for å ta utdanningen der.

8014219[/snapback]

 

Jeg har ikke tenkt å skrive side opp og ned her, men må si meg ganske så enig med mange av meningene og argumentene dine. :yes:

 

Har opplevd og erfart endel av dette både mhp medelever fra vgs tida, og senere i livet i forhold til (fast)leger...

Lenke til kommentar
Hva skjer når to svarte hull kolliderer?

8014765[/snapback]

ok, Emomilol, du er litt på tur her, men spm er interessant.

 

Ved en kollisjon av to svart hull dannes et større svart hull og samtidig blir d sendt ut store mengder gravitasjonsbølger. Gravitasjonsbølger er ennå ikke påvist sikkert (men det bygges instrumenter for å måle gravitasjonsbølger fra kolliderende svarte hull).

Har også hørt snakk om at gammaglimt genereres, ved kollisjon av svarte hull !

 

vel, moderator flytter sikkert til riktig post

 

:!:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...