Gå til innhold

Kulturo: Stenger dørene på grunn av pirater


Anbefalte innlegg

Til og med mastering-prosessen av en CD, det siste som skjer før utgivelse, er en prosess som krever årevis med erfaring. Det er derfor vi har firmaer som www.masterhuset.no osv - da slipper CD'en deres, danno_O og Fangs78, å høres ut som en elendig heimesnekra møkkaproduksjon.

 

 

I fare for å virke flåste, krever det så mye erfraing å bare kjøre maks kompresjon på alt materialet? Jeg har ikke så mye til overs for "moderne" mastering, dynamikk har jo nesten blitt ikke-eksisterende på kommersielle lanseringer.

 

AtW

7992329[/snapback]

 

Dette er jo litt flåsete, ja. Du kan ikke si at de som faktisk betaler for skikkelig mastring, ikke burde gjøre det, fordi det er så mange som mastrer musikken sin dårlig? Det er vel en litt rar logikk? Man får det man betaler for, og kanskje det at det er så mye dårlig mastring ute og går, nettopp er fordi flere og flere band er nødt til / velger å klare seg selv, og dermed ikke har råd til flere titalls tusen kroner på denne budsjettposten?

 

Selv har jeg vært med på noen plateutgivelser, og da har det hendt at mastringen har vært den største utgiftsposten; dyrere enn opptrykk av vinyl / CD og dyrere enn både opptak og miksing.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Til og med mastering-prosessen av en CD, det siste som skjer før utgivelse, er en prosess som krever årevis med erfaring. Det er derfor vi har firmaer som www.masterhuset.no osv - da slipper CD'en deres, danno_O og Fangs78, å høres ut som en elendig heimesnekra møkkaproduksjon.

 

 

I fare for å virke flåste, krever det så mye erfraing å bare kjøre maks kompresjon på alt materialet? Jeg har ikke så mye til overs for "moderne" mastering, dynamikk har jo nesten blitt ikke-eksisterende på kommersielle lanseringer.

 

AtW

7992329[/snapback]

 

Dette er jo litt flåsete, ja. Du kan ikke si at de som faktisk betaler for skikkelig mastring, ikke burde gjøre det, fordi det er så mange som mastrer musikken sin dårlig? Det er vel en litt rar logikk? Man får det man betaler for, og kanskje det at det er så mye dårlig mastring ute og går, nettopp er fordi flere og flere band er nødt til / velger å klare seg selv, og dermed ikke har råd til flere titalls tusen kroner på denne budsjettposten?

 

Selv har jeg vært med på noen plateutgivelser, og da har det hendt at mastringen har vært den største utgiftsposten; dyrere enn opptrykk av vinyl / CD og dyrere enn både opptak og miksing.

7992648[/snapback]

 

Såklart overdriver jeg litt, og det er ikke noe galt i å betale for skikkelig mastering, men mye av den verste masteringen er på typisk høyprofilerte utgivelser, sammenlikn dagens pop med den for omtrent 10 år siden. Det er ganske stor forskjell, synes du feks RHCP med californication er bra mastret? Eller en shakiraplate? (om du klarer å lide deg igjennom det :))

 

AtW

Lenke til kommentar

Feil, feil, feil og feil.

 

7990338[/snapback]

 

Ah.. en paragrafrytter :)

 

Pass deg eller så stjeler jeg morgenavisen din og leser den før deg!

 

Eller du leser vel heller Se&Hør-nyheter på Vg.nett du ja.

 

Jaja.. får ta flosshatten og frakken min og forlate dette udmerkede forum for denne gang.

 

Ha en god formiddag

7990812[/snapback]

 

Lover og regler er skrevet for å tolkes så nøyaktig som mulig, og disse tingene er klart adskilt. Ellers er det helt greit for meg om du leser avisen først.

 

Det står respekt av å bruke flosshatt.

Lenke til kommentar
Det jeg er mest bekymret for er 'moralen' til mange yngre folk idag.

7990380[/snapback]

Dette høres kjent ut. Burde det ikke ringe en bjelle her?

 

Tidene forandrer seg. Har du vurdert at kanskje "de voksne" sitt foreldete syn på moral er feil?

 

-Visjoner-

7993234[/snapback]

Støtter filter69 her. Når det er så lett å laste ned ulovlig som det er i dag, er moral det eneste som teller. Desverre er det veldig få i denne diskusjonen som forstår dette. Også plateselskapene er litt ute og kjører når de bruker trusler mot nedlastning.

Ser selv for meg en reklamekampanje hvor Per, Ola, Kari og mange andre sitter og laster ned musikken til favorittbandet, og bandet selv innser at de ikke kan bruke tid på det mer. Man skal jo tross alt ha råd til å leve litt.

Selskapene må slutte å true folk - da synes bare fjortissene det er kult å laste ned.

Lenke til kommentar

Det einaste ein ikkje kan gjere noko med i denne situasjonen er moralen til folk. Med mindre nokon kjem opp med ein kopibeskyttelse som er 100% sikker (noko eg har mine tvil om) vil ein ikkje bli kvitt piratkopiering. Jo meir avanserte beskyttelser som blir laga, jo betre blir dei som bryt beskyttelsen.

 

Du kan greie ut om moral i det vie og breie, men den vil ikkje endre seg. Fleire søksmål mot mannen i gata vil kanskje skremme vekk ein del, men det vil samtidig koste mang ei skattekrone. Eg er heller ikkje noko fan av den slags skremselspropaganda.

Lenke til kommentar
Jeg er ikke så trangsynt som det kan høres ut som i disse postene her.

Jeg prøver bare å balansere ting her inne ved å sette ting på spissen den andre veien også. Prøver bare å si at det er mange helt vanlige folk som står bak et normalt plateselskap også. Jeg har til gode å se griske bakmenn i dress som oppfører seg som en trussel for samfunnet. Men jeg vet jo at det finnes noen. Men de representerer overhode ikke hele musikk-norge. Jeg blir bare litt oppgitt når dette er hovedargumentet for at folk mener de kan laste/dele andre sitt åndsverk uten å ofre en tanke på om dette er rett eller galt.

7990611[/snapback]

Hvis du tar en titt på piracykillsmusic.no ser du nettopp det du har til gode å se: Farlig propaganda, og en trussel mot samfunnet.

 

Hvis du leser artikler om advokatbyråer som i samarbeid med bransjens interesseorganisasjoner går inn for å gjøre eksempler av noen få uheldige ungdommer som faktisk bare gjør som alle andre gjør...

 

Bare let, så finner du dine griske bakmenn og trusler mot samfunnet!

 

-Visjoner-

Lenke til kommentar
Poenget er at plateselskapet ikke bare sitter og håver inn penger. Da hadde vel strengt talt ingen artistert sett noe behov får å skrive kontrakt.

Artister kan i utgangspunktet selv velge hvilket selskap de vil signere med, og velger utifra hva plateselskapet kan tilby.

 

Se for deg selv som komponist, musiker, innspillingsassistent, produsent, manager, danser, busssjåfør, rigger, lydtekniker, grafisk designer, trykk, regisør, fotograf, klipper, lysteknikker, advokat osv. osv. mens du kjører fra a til b til c til m til q til z og å i din lille Ford Fiesta.

"Hva skal man vel med støtteaparat?"

7991364[/snapback]

Jeg skjønner ikke helt hvor du vil med dette? Mener du at det er nedlastere sin feil at du må kjøre Ford Fiesta? Selv er jeg student og kan se langt etter bil.

 

Hvis musikere ikke tjener nok penger så kan det være flere grunner til det:

-De har ikke nok talent.

-De er ikke flinke til å promotere seg.

-De vet ikke hva folk vil ha.

-De er musikere av feil grunn. (les: penger)

 

Etter hva jeg kan forstå, MÅ man vel ikke ha musikk som heltidsjobb? Mye av den beste musikken jeg har hørt er laget/produsert av helt vanlige folk som har full jobb ved siden av. Det kalles hobby. Det er ikke, og har aldri vært, en menneskerett å kunne leve av musikk. De flinkeste og mest talentfulle vil uansett bli populære og tjene godt.

 

-Visjoner-

Lenke til kommentar
Støtter filter69 her. Når det er så lett å laste ned ulovlig som det er i dag, er moral det eneste som teller. Desverre er det veldig få i denne diskusjonen som forstår dette. Også plateselskapene er litt ute og kjører når de bruker trusler mot nedlastning.

Ser selv for meg en reklamekampanje hvor Per, Ola, Kari og mange andre sitter og laster ned musikken til favorittbandet, og bandet selv innser at de ikke kan bruke tid på det mer. Man skal jo tross alt ha råd til å leve litt.

Selskapene må slutte å true folk - da synes bare fjortissene det er kult å laste ned.

7993400[/snapback]

Jeg begynner å lure på om vi faktisk egentlig er enige? :)

 

Det at moral og samvittighet har mye å si i det musikklandskapet vi nå har, er jeg helt enig i. Jeg laster ned musikk, men føler også en moralsk plikt til å støtte de artistene jeg liker.

 

Problemet er at pliktfølelsen min får en bitter ettersmak når jeg ser hvordan bransjen holder på. Hvem støtter jeg egentlig når jeg kjøper en cd i butikk? Sprøyter jeg penger direkte inn i dyre advokater og platebransjens propagandaapparat?

 

Eller kanskje jeg støtter Tono, som tar fra de fattige og gir til de rike. (En direkte årsak til at det er så lønnsomt å være "absolut hit"-maker) Hvor mye må vel ikke en liten nyutgivelse sprøyte inn i denne organisasjonen?

 

Platebransjen er ikke fornøyd med at vi skal la moralen styre og stole på at folk kjøper det de liker. De vil slå hardt ned på nedlasting med loven i hånd. Derfor er det ikke snakk om forbrukernes moral lenger. Kanskje vi nå burde begynne å snakke om bransjens moral?

 

-Visjoner-

 

PS Min kommentar var egentlig en reaksjon på at det som regel er og alltid har vært gamle folk som snakker om moral: "Huff, ungdommen i dag eier ikke moral". Er heller skeptisk til "alt var bedre før"-konseptet.

Lenke til kommentar

Ser jo at du også er blant de i diskusjonen med litt vett mellom øra, men fortsatt er jeg litt uenig på noen punkter.

 

Jeg skjønner ikke helt hvor du vil med dette? Mener du at det er nedlastere sin feil at du må kjøre Ford Fiesta? Selv er jeg student og kan se langt etter bil.

 

Hvis musikere ikke tjener nok penger så kan det være flere grunner til det:

-De har ikke nok talent.

-De er ikke flinke til å promotere seg.

-De vet ikke hva folk vil ha.

-De er musikere av feil grunn. (les: penger)

 

Etter hva jeg kan forstå, MÅ man vel ikke ha musikk som heltidsjobb? Mye av den beste musikken jeg har hørt er laget/produsert av helt vanlige folk som har full jobb ved siden av. Det kalles hobby. Det er ikke, og har aldri vært, en menneskerett å kunne leve av musikk. De flinkeste og mest talentfulle vil uansett bli populære og tjene godt.

 

Joda. Finnes mye bra musikk laget av hobbymusikere (gjerne soloartister), men så fort man er et band som skal samles og komponere, øve, spille inn og dra på litt lengre turné, så må man faktisk ofre en god del tid og penger.

 

Poenget er uansett at det hjelper å få støtte når man skal utrette noe.

 

Hadde det ikke vært litt kjedelig om nettopp ditt favorittband måtte droppe konserten i norge fordi de ikke hadde råd?

 

Platebransjen er ikke fornøyd med at vi skal la moralen styre og stole på at folk kjøper det de liker. De vil slå hardt ned på nedlasting med loven i hånd. Derfor er det ikke snakk om forbrukernes moral lenger. Kanskje vi nå burde begynne å snakke om bransjens moral?

Helt enig. Hovedproblemet er nettopp det at de ledende på begge parter ønsker å sette hardt mot hardt, og ikke høre på hva den andre har å si.

Moral har jo alt å si på begge sider. Platebransjen må ha tillitt til forbrukerne, samtidig som forbrukerne må respektere selskapenes arbeidsinnsats.

Lenke til kommentar
Joda. Finnes mye bra musikk laget av hobbymusikere (gjerne soloartister), men så fort man er et band som skal samles og komponere, øve, spille inn og dra på litt lengre turné, så må man faktisk ofre en god del tid og penger.

7995986[/snapback]

Og det har man full anledning til. Men det er vel ingen menneskerett å dra på turné heller? ;)

 

Hadde det ikke vært litt kjedelig om nettopp ditt favorittband måtte droppe konserten i norge fordi de ikke hadde råd?

7995986[/snapback]

Mine favorittband spiller aldri i Norge, og kommer antakelig aldri til å gjøre det, med eller uten støtteapparat. Jeg foretrekker at de gir ut bra musikk der de er, og har jeg veldig lyst til å dra på en konsert er det fullt mulig for meg å reise til Sverige, Tyskland, eller andre land det er mer sannsynlig at de vil opptre.

 

Når det gjelder kjøp av album, er det tilnærmet umulig for meg å finne cdr i norske butikker og var det også før fildeling kom. Takket være nedlasting kan jeg nå høre på det jeg vil, uansett hvor vanskelig det er å finne i Norge. Siden er det en smal sak å legge inn en bestilling i en online-butikk.

 

 

-Visjoner-

 

PS Takk det samme. En fryd å diskutere med saklige debattanter :)

Lenke til kommentar

Som mange her nevner er det ingen menneskerett å kunnne leve av det man liker. De fleste har ikke denne muligheten og må ha det som en hobby. Kanskje artister må seg seg om etter andre måter å finansiere det dem driver med. Reklame for andre produkter f.eks?

 

Det som er litt latterlig er at de som skriker høyest om tapte inntekter er de som har millionlønninger. Det blir litt for teit egentlig.

Endret av stekre
Lenke til kommentar

Ja jøss. Vi hadde jo fått vanvittig mye bra musikk og annen underholdning om alle artister måtte lage sin musikk på fritiden.....

Tenk litt da.

Kan da ikke vri dette over på at artisten ikke fortjener å få noe igjen for alt arbeidet han gjør for å underholde deg.

Viss artisten ikke duger. Så ikke kjøp platene. Eller ikke gå på konserter etc.

Slik skal det være. Men du har ingen rett til å bryte en annens person åndsverk ved å dele den ut gratis til andre. Det er rett og slett respektløst.

Jeg tviler ikke på at mange her laster ned mye musikk og samtidig er genuint musikkinteresserte og faktisk kjøper en del musikk.

Problemet er at det blir færre og færre som i det hele tatt kjøper noe som helst musikk lenger. Spesielt blant den yngre garde så er normen nå at alt slikt er gratis på inet.

 

Vi får da musikk i alle mediekanaler.. overalt.. så det med at mer nedlasting skaper mer interesse for folk er temmelig oppskrytt.

 

Vi snakker jo ikke her om en artist er god eller ikke.

Det at folk her i det hele tatt sier at ingen som driver med musikk fortjener å få noe igjen for det illustrerer jo hele problemet med holdningen til folk.

Musikere trenger virkelig ingen menneskerett som er mot at artister tjener penger heller? :p

Suxer man så blir det automatisk null incoming (men mindre man klarer lure fjortiser på vg lista da).

Men folk som er dønn seriøse og lager god musikk på fulltid, som også mange folk liker å høre på, fortjener så absolutt å tjene penger på sitt yrke som alle andre. Det er håpløst å påstå noe annet.

Underholdning har aldri vært gratis. Kultur har aldri vært gratis. Noen må bruke sin tid, sine penger og ressurser for at vi alle skal ha det gøy og bra i livet. Hvorfor skal man ikke få betalt som fortjent?

Endret av filter69
Lenke til kommentar

Kutt ut navnekallingen. Klarer man ikke fokusere på saken man diskuterer men bare føler en trang til å kommentere budbringeren (dvs. en annen bruker) så takk dere selv om dere blir fratatt forumtilbudet :)

 

(Regner med at dette er en klar nok advarsel og at folk holder seg saklig.)

 

 

Carry on, I love you all. Reaksjon på moderering er som alltid ønskelig, men slikt skal gjøres på pm og ikke i tråden som blir moderert.

Lenke til kommentar

2500 solgte på verdensbasis? Problemet ligger vel kanskje i hvordan dette plateselskapet velger å distribuere musikken sin. Regner med at denne musikken er ganske særegen og vanskelig å få tak i, og når de kun selger de i CD-form uten mulighet for nedlastning, sier det seg jo selv.

 

Hva gjør man om man vil ha tak i en Øystein Sunde-CD i Australia? Bestiller en på CDON?

Lenke til kommentar

Sukk... Her var det mye å ta tak i... Advarsel: Lang post! :)

 

Ja jøss. Vi hadde jo fått vanvittig mye bra musikk og annen underholdning om alle artister måtte lage sin musikk på fritiden.....

Tenk litt da.

8002609[/snapback]

Jada, jeg tenker. Og som jeg skrev tidligere, er mye av min favorittmusikk laget av artister som jobber ved siden av. Det er ikke noen gudsbestemt regel som sier at musikk skal være en heltidsgeskjeft. De flinkeste og mest populære får da også anledning til å satse på musikk på fulltid.

 

Kan da ikke vri dette over på at artisten ikke fortjener å få noe igjen for alt arbeidet han gjør for å underholde deg.

8002609[/snapback]

Ingen her har vel sagt at artister ikke fortjener å få noe? Vi er bare uenige om de skal kunne kreve det eller ikke.

 

Viss artisten ikke duger. Så ikke kjøp platene. Eller ikke gå på konserter etc.

Slik skal det være. Men du har ingen rett til å bryte en annens person åndsverk ved å dele den ut gratis til andre. Det er rett og slett respektløst.

8002609[/snapback]

Etter min mening er det verken moralsk feil eller respektløst å dele musikk. Dette fører til at musikken til artisten blir spredt, og hvis musikken er bra vil artisten bli mer kjent, og som en konsekvens av det tjene penger.

 

Mitt syn: Hvis man videreformidler musikken til en artist, gjør man _litt_ for artisten. Hvis man kjøper produkter eller donerer penger gjør man _mye_ for artisten.

 

Jeg tviler ikke på at mange her laster ned mye musikk og samtidig er genuint musikkinteresserte og faktisk kjøper en del musikk.

Problemet er at det blir færre og færre som i det hele tatt kjøper noe som helst musikk lenger. Spesielt blant den yngre garde så er normen nå at alt slikt er gratis på inet.

8002609[/snapback]

Kanskje de yngre er inne på noe? Var vel ingen som følte seg som snyltere på 80-tallet da man tok opp radioprogram etter radioprogram på kassett for å samle på musikk? Dette er noe bransjen forsøker å imprinte i hodene våre.

 

Og hvis da disse som ikke er genuint musikkinteresserte laster ned musikk... Gjør de noen skade? Ville de under noen omstendigheter kjøpt albumet uansett? Har artist/plateselskap tapt penger?

 

Vi får da musikk i alle mediekanaler.. overalt.. så det med at mer nedlasting skaper mer interesse for folk er temmelig oppskrytt.

8002609[/snapback]

Ja, vi får musikk i alle mediekanaler! Å nei, vent... det er visst ulovlig å benytte den nyeste, beste og raskeste mediekanalene av alle, nemlig internett!

 

Forøvrig interessant at mens de andre mediekanalene (les: tv og radio) spyr ut liste-pop og "gnålete album 6", er det faktisk utrolig mye variert og interessant musikk å finne på internett.

 

Legger man sammen to og to her, er det kanskje ikke så vanskelig å se hvorfor visse i bransjen ikke liker internett: Det er ikke så lett å kontrollere hva folk skal høre på.

 

Vi snakker jo ikke her om en artist er god eller ikke.

Det at folk her i det hele tatt sier at ingen som driver med musikk fortjener å få noe igjen for det illustrerer jo hele problemet med holdningen til folk.

8002609[/snapback]

Mulig jeg har oversett noe, men er det noen her som har sagt at "ingen som driver med musikk fortjener å få noe igjen for det"?

 

Musikere trenger virkelig ingen menneskerett som er mot at artister tjener  penger heller? :p

8002609[/snapback]

Hvis du her mener at retten til å dele informasjon er "mot at artister tjener penger" må jeg bare si at jeg ikke ser noen motsetning her. Fri informasjonsflyt og artister som tjener penger kan fint gå hånd i hånd.

 

Suxer man så blir det automatisk null incoming (men mindre man klarer lure fjortiser på vg lista da).

8002609[/snapback]

Og idag, når de store har såpass mye kontroll over markedet med sitt gedigne PR-apparat, er det desverre mange på vg-lista som suxorz men allikevel tjener fett.

 

Men folk som er dønn seriøse og lager god musikk på fulltid, som også mange folk liker å høre på, fortjener så absolutt å tjene penger på sitt yrke som alle andre. Det er håpløst å påstå noe annet.

8002609[/snapback]

Jeg påstår at de som er så flinke til å lage musikk at de kan drive med det som en heltidsgeskjeft, fortjener også det. Det som er håpløst er å hevde at man selv fortjener det, hvis markedet mener noe annet. Mange må desverre bite i det sure eplet fordi de lager sær eller spesiell musikk, og gjøre det til en hobby. Men det er uansett ikke den kategorien som får drahjelp av Tono og liknende.

 

Underholdning har aldri vært gratis. Kultur har aldri vært gratis. Noen må bruke sin tid, sine penger og ressurser for at vi alle skal ha det gøy og bra i livet. Hvorfor skal man ikke få betalt som fortjent?

8002609[/snapback]

De som fortjener å få betalt, får betalt. Det sørger markedet for. Med eller uten fri flyt av informasjon og kultur. (Men helst med, vil nå jeg hevde)

 

Det er masse underholdning som er gratis her i livet. Ta en tur og se på en gatemusikant. Da er det frivillig om du vil støtte artisten eller ikke. Ja, kanskje noen "slemme" ungdommer går forbi uten å legge igjen et rødt øre, men hvis han er flink, vil han nok tjene en god slant allivel.

 

Søk etter musikk eller diverse instrumenter på Youtube, og du finner mer talentfulle folk enn du noengang vil se i nærheten av listetoppen. Mange av disse blir plukket opp og har gode tider i vente. Det er alltid muligheter for de talentfulle. Særlig med fri flyt av informasjon.

 

-Visjoner-

Lenke til kommentar
Tror problemet med holdningene til folk som forsvarer nedlastning er at de har null innsyn/empati.

8003814[/snapback]

Ja det må jeg si. Fordi jeg ikke mener det samme som deg, har jeg visst null innsyn/empati. :roll:

 

Har du i det hele tatt lest gjennom postene og sett på argumentene til de som forsvarer nedlasting?

 

-Visjoner-

Lenke til kommentar
×
×
  • Opprett ny...