Gå til innhold

Kulturo: Stenger dørene på grunn av pirater


Anbefalte innlegg

Årsaken til at folk piratkopierer er ikke at de er grådige, det er at de ikke har råd til å betale så mye som mange krever.

Eventuelt; folk har lyst på mer enn de har tråd til ;)

Det er griske artister som har ansvaret for at deres plater blir piratkopiert.

8051633[/snapback]

er vel faktisk plateselskapene som er grådige. Det er jo de som styrer hele greia. Også hvor mye artistene tjener.

 

Er ikke så lenge siden det var mye nyhetsoppslag om artister som hadde gått sammen for å kreve større andel av intektene ved digitalsalg. Var vel snakk om at selvom distribusjonsleddet er fjernet/sterkt redusert gikk vel omlag 3-7% av salgintektene til artisten og resten til plateselskapet.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det jeg synes er hovedproblemet bak disse holdningskampanjene og argumentene til plateindustrien er at de legger alt skyld for synkende platesalg på nedlasting fra nettet. Det første jeg tenker på når synkende platesalg blir nevnt, er at da må jo pengene som før ble brukt på musikk bli brukt på noe annet. Eller har ungdommen i dag ikke råd til å kjøpe like mye musikk som før? Dette tviler jeg på. Jeg tror heller at det som er hovedgrunnen til et synkende platesalg er alle andre produkter som er tilgjengelig i dag. Det har kommet dvd'er, spill, elektronikk etc, og det blir jo en prioritetssak hva man skal bruke penger på.

 

Selvfølgelig kan det hende at det hadde blitt solgt et par ekstra plater om det hadde blitt umulig å laste ned musikk. Men personlig tror jeg utfallet bare hadde vært at mange hadde valgt bort musikken istedet. Jeg tror isåfall ikke at de små aktørene ville vært tjent med at nedlasting ble umulig. Min mening er at dette ville ført til at folk bare gikk for de safe musikkvalgene, og de store artistene. Det må tross alt reklame til for å selge noe i hele tatt, og om nedlasting og kopiering hadde blitt umulig hadde en stor markedsføringsplass blitt borte. Det vi ville stått igjen med da ville vært reklamen som ble gjort av plateselskapene, og jeg tror de store selskapene ville vunnet dette.

 

Det har tross alt vært kopiering og nedlasting som har stått for at veldig mange av dagens største artister har blitt kjent. Uten at folk sprer ordet ville ting ha tatt utrolig mye lenger tid og eneste markedsføringskanalen for artister uten store reklamekampanjer i ryggen, hadde blitt å holde konserter.

 

Så å utelukkende bruke salgstallene for musikk og nedlastingstallene mener jeg blir helt feil. Man må i tillegg se på hva folk bruker pengene på istedet og ta med i beregningen all reklamen som kommer av at folk deler musikk.

Endret av stekre
Lenke til kommentar
er vel faktisk plateselskapene som er grådige. Det er jo de som styrer hele greia. Også hvor mye artistene tjener.

 

Må strengt talt si meg litt lei det argumentet der. Som nevnt tidligere, så får artistene normalt sett velge selv hvem de vil signere med. Desverre er det mange, veldig mange som blir lurt inn i latterlig dårlige kontrakter. De produsentene som virkelig lever for musikken de selger er normalt sett mye mindre griske.

Kanskje dårlig argumentert påstand, men det er iallefall det intrykket jeg får. (Jeg har kontakt med flere plateselskaper gjennom jobben, og det er tydelig at de store er mest opptatt av logistikken, mens de "små" verdsetter kvalitet).

 

Mange unge har meget begrenset økonomi, og har ikke råd til å kunne kjøpe alle platene de kanskje kunen ønske seg. Det som blir spennende er hvordan denne generasjonen utvikler seg. Man har ved hjelp av gratis nedlastning og mp3spillere fått øynene opp for musikk, og hører mer på musikk en det man ville gjordt ellers. Spørsmålet er, vil denne generasjonen komme til å slutte nedlastningen når de blir eldre? Vil de da kanskje ha lyst på en fysisk cdsamling, som man kan være stolt av?

 

Kjenner meg meget godt igjen i denne beskrivelsen. Når jeg gikk på skole på heltid hørte jeg også veldig mye på musikk, og lastet da ned så og si alt (ulovlig), mens jeg kun tok meg råd til et par cd-er i året. Nå som jeg har begynt å få fast inntekt kjøper jeg cd-er for opp mot tusen kroner i måneden. Målet er å få tak i alle de platene jeg hører på som mp3.

Når det sagt laster jeg normalt sett fortsatt ned musikk for å finne ut om det duger. Dårlige plater bør ikke få registrerte salg :)

Lenke til kommentar
er vel faktisk plateselskapene som er grådige. Det er jo de som styrer hele greia. Også hvor mye artistene tjener.

 

Må strengt talt si meg litt lei det argumentet der. Som nevnt tidligere, så får artistene normalt sett velge selv hvem de vil signere med. Desverre er det mange, veldig mange som blir lurt inn i latterlig dårlige kontrakter. De produsentene som virkelig lever for musikken de selger er normalt sett mye mindre griske.

Kanskje dårlig argumentert påstand, men det er iallefall det intrykket jeg får. (Jeg har kontakt med flere plateselskaper gjennom jobben, og det er tydelig at de store er mest opptatt av logistikken, mens de "små" verdsetter kvalitet).

 

Mange unge har meget begrenset økonomi, og har ikke råd til å kunne kjøpe alle platene de kanskje kunen ønske seg. Det som blir spennende er hvordan denne generasjonen utvikler seg. Man har ved hjelp av gratis nedlastning og mp3spillere fått øynene opp for musikk, og hører mer på musikk en det man ville gjordt ellers. Spørsmålet er, vil denne generasjonen komme til å slutte nedlastningen når de blir eldre? Vil de da kanskje ha lyst på en fysisk cdsamling, som man kan være stolt av?

 

Kjenner meg meget godt igjen i denne beskrivelsen. Når jeg gikk på skole på heltid hørte jeg også veldig mye på musikk, og lastet da ned så og si alt (ulovlig), mens jeg kun tok meg råd til et par cd-er i året. Nå som jeg har begynt å få fast inntekt kjøper jeg cd-er for opp mot tusen kroner i måneden. Målet er å få tak i alle de platene jeg hører på som mp3.

Når det sagt laster jeg normalt sett fortsatt ned musikk for å finne ut om det duger. Dårlige plater bør ikke få registrerte salg :)

8055418[/snapback]

 

Dette tror jeg er veldig vanlig og burde det egentlig være ulovlig? Jeg mener nei, men loven sier noe annet. Hvis ikke produktet ditt tåler å gås etter i sømmene, men må selges uprøvd så har du vel noe å skjule? Du kjøper ikke en bil uten å teste den først heller. Du kjøper heller ikke en bil som du kun kan bruke på lørdager mellom kl. 10.00 og 13.00 heller.

Lenke til kommentar

Har du ein konto på iTunes der du kan laste ned musikken om igjen eller er det eingangskjøp? Fungerer andre nettbutikkar på same vis? Når du kjøper musikk i dataformat er det alltid ein fare for å miste den i ein harddiskkræsj, hadde derfor vært veldig greit å kunne laste dei ned om igjen.

 

Noko alá systemet til Steam.

Endret av Zeph
Lenke til kommentar
Dette tror jeg er veldig vanlig og burde det egentlig være ulovlig? Jeg mener nei, men loven sier noe annet. Hvis ikke produktet ditt tåler å gås etter i sømmene, men må selges uprøvd så har du vel noe å skjule? Du kjøper ikke en bil uten å teste den først heller. Du kjøper heller ikke en bil som du kun kan bruke på lørdager mellom kl. 10.00 og 13.00 heller.

8082137[/snapback]

"Hadde alle vært som meg hadde det ikke vært noe pes".

Problemet man ikke kan se bort ifra er at LANGT fra alle kjøper disse platene siden.

Tror ikke jeg tar i om jeg tipper at toppen én av fem støtter sine favorittartister på denne måten.

 

Man prøver da tross ikke bil bare fordi man trenger transport for en dag...

Lenke til kommentar
Dette tror jeg er veldig vanlig og burde det egentlig være ulovlig? Jeg mener nei, men loven sier noe annet. Hvis ikke produktet ditt tåler å gås etter i sømmene, men må selges uprøvd så har du vel noe å skjule? Du kjøper ikke en bil uten å teste den først heller. Du kjøper heller ikke en bil som du kun kan bruke på lørdager mellom kl. 10.00 og 13.00 heller.

8082137[/snapback]

"Hadde alle vært som meg hadde det ikke vært noe pes".

Problemet man ikke kan se bort ifra er at LANGT fra alle kjøper disse platene siden.

Tror ikke jeg tar i om jeg tipper at toppen én av fem støtter sine favorittartister på denne måten.

 

Man prøver da tross ikke bil bare fordi man trenger transport for en dag...

8084717[/snapback]

 

Nei, det var akkurat poenget. Du kjøper ikke musikk for å bare høre den på en CD-spiller som er laget av Sony heller. Du kjøper musikk for å høre på den i bilen, på MP3-spilleren, på datamaskina, på stereoanlegget eller på DVD-spilleren i stua.

 

Mange CDer inneholder begrensninger som nekter deg mange av disse valgene.

 

Du forsto altså ikke sammenlikningen, men det gjør du kanskje nå?

Lenke til kommentar
Nei, det var akkurat poenget. Du kjøper ikke musikk for å bare høre den på en CD-spiller som er laget av Sony heller. Du kjøper musikk for å høre på den i bilen, på MP3-spilleren, på datamaskina, på stereoanlegget eller på DVD-spilleren i stua.

 

Mange CDer inneholder begrensninger som nekter deg mange av disse valgene.

 

Du forsto altså ikke sammenlikningen, men det gjør du kanskje nå?

8099680[/snapback]

Tok den nå. Så bildet fra en helt annen vinkel :p

"Du kjøper ikke en bil som kun kan kjøres til kjerka, jobben og butikken" ;)

 

Må forresten nevne at jeg aldri har støtt borti en cd jeg ikke bare har kunnet dytte i pc-en og trykke "rip".

Lenke til kommentar
Du trenger ikke å lete så fryktelig lenge.

 

Selv om man per i dag egentlig ikke har lov til å kalle det en CD.

8102472[/snapback]

 

Spørs åssen utstyr du har, oss "seriøse" hobby-rippere har drev som kjører igjennom alt av CD-kopibeskyttelse som kniv i varmt smør. Men i det siste har de vel gitt opp å ha kopibeskyttelse på audio-CDer..

 

AtW

Lenke til kommentar
"Hadde alle vært som meg hadde det ikke vært noe pes".

Problemet man ikke kan se bort ifra er at LANGT fra alle kjøper disse platene siden.

Tror ikke jeg tar i om jeg tipper at toppen én av fem støtter sine favorittartister på denne måten.

8084717[/snapback]

Hvorfor tror du at andre tenker så annerledes enn deg. Jeg tror du undervurderer folk...

 

For det første, hvem er potensielle kjøpere? Med rimelig grad av sikkerhet, kan vi vel si de musikkinteresserte. Resten ville ikke kjøpt musikk uavhengig av om det gikk an å laste ned. (Kanskje de ville kjøpt "kule hits 9" for å ha på fest etter press fra vennegjengen)

 

Jeg har vanskelig for å tro at så en stor del av de musikkinteresserte er helt uinteressert i å kjøpe musikken og støtte de artistene de liker best. Jeg har inntrykk av at veldig mange tenker som du gjør, inkludert meg selv.

 

 

-Visjoner-

 

PS At folk kjøper kun én pr. 5 nedlastede låt, kan være sannsynlig, men det gjør ikke noe så lenge man hører på 10 ganger så mye musikk :)

Lenke til kommentar
Mange CDer inneholder begrensninger som nekter deg mange av disse valgene.

8099680[/snapback]

Jasså?

 

Jeg kjøper minst 50 CDer i året og har fremdeles ikke støtt på en eneste som ikke kan rippes til MP3 - for bruk i bil, på walkman-telefonen min eller PC'en. Jeg har heller ikke støtt på en eneste CD som ikke kan spilles av på Pioneer-DVD-spilleren i stua eller Denon-CD-spilleren min.

 

Jeg (som sannsynligvis kjøper mer musikk en de fleste av forumbrukerne her) ser ikke dette som noe problem i det hele tatt, så jeg synes det er utrolig pussig at dette trekkes frem som et argument for å piratkopiere istedet for å kjøpe.

Endret av Nonsens
Lenke til kommentar
Mange CDer inneholder begrensninger som nekter deg mange av disse valgene.

8099680[/snapback]

Jasså?

 

Jeg kjøper minst 50 CDer i året og har fremdeles ikke støtt på en eneste som ikke kan rippes til MP3 - for bruk i bil, på walkman-telefonen min eller PC'en. Jeg har heller ikke støtt på en eneste CD som ikke kan spilles av på Pioneer-DVD-spilleren i stua eller Denon-CD-spilleren min.

 

Jeg (som sannsynligvis kjøper mer musikk en de fleste av forumbrukerne her) ser ikke dette som noe problem i det hele tatt, så jeg synes det er utrolig pussig at dette trekkes frem som et argument for å piratkopiere istedet for å kjøpe.

8104543[/snapback]

 

Da har du enten 1. En leser som takler kopibeskyttelser godt 2. Kun begynt å kjøpe mange CDer i året nylig. Det er ikke lenge siden mange CDer hadde koopibeskyttelse.

 

AtW

Lenke til kommentar

Man skal jo ha vært rimelig blind for ikke å ha fått med seg at dette var et tildels stort problem for noen år tilbake. Spesielt CD spillere i bil hadde folk problemer med. Jeg opplevde tom. selv (som vanlig kunde i en butikk) at en annen kunde kom og skulle levere tilbake en splitter ny spiller fordi den var "ødelagt", dvs. det var noen av de nye CD'ene hans som ikke kunne spilles av!

Problemet er mindre nå for tiden fordi de fleste spillere nå takler defekte CD'er bedre.

Lenke til kommentar
Da har du...Kun begynt å kjøpe mange CDer i året nylig. Det er ikke lenge siden mange CDer hadde koopibeskyttelse.

8104813[/snapback]

Langt i fra.

 

Jeg har kjøpt CDer så godt som ukentlig siden 1986 eller noe - i snitt faktisk 1,5 CD i uken omtrent når jeg regner på det - og har rippet alt jeg har kjøpt til MP3 siden jeg anskaffet meg min første MP3-spiller (Diamond Rio med 32MB + et 32MB kort - yay!) i 1998/99.

 

Har aldri hatt problem med å rippe/lese en eneste av de 1500+ CDene jeg har - har brukt EAC de siste årene.

Lenke til kommentar
Da har du...Kun begynt å kjøpe mange CDer i året nylig. Det er ikke lenge siden mange CDer hadde koopibeskyttelse.

8104813[/snapback]

Langt i fra.

 

Jeg har kjøpt CDer så godt som ukentlig siden 1986 eller noe - i snitt faktisk 1,5 CD i uken omtrent når jeg regner på det - og har rippet alt jeg har kjøpt til MP3 siden jeg anskaffet meg min første MP3-spiller (Diamond Rio med 32MB + et 32MB kort - yay!) i 1998/99.

 

Har aldri hatt problem med å rippe/lese en eneste av de 1500+ CDene jeg har - har brukt EAC de siste årene.

8105442[/snapback]

 

Ja, da er det det andre alternativet jeg postet som antakelig er tilfelle, enkelte lesere kommer jo igjennom alt. Og du har vel lagt merke til at det kom endel CDer med beskyttelse en periode regner jeg med?

 

AtW

Lenke til kommentar
For det første, hvem er potensielle kjøpere? Med rimelig grad av sikkerhet, kan vi vel si de musikkinteresserte. Resten ville ikke kjøpt musikk uavhengig av om det gikk an å laste ned. (Kanskje de ville kjøpt "kule hits 9" for å ha på fest etter press fra vennegjengen)

Nå kjenner jeg jeg ble litt irritert her.

Om du snakker med folk fra 30-40 år og oppover vil de alle ha fysiske platesamlinger enten på cd, kasett, vinyl eller det som værre er. Før i tiden kjøpte nesten alle musikk, uansett om man regnet seg som "musikkinteressert" eller ei.

Lenke til kommentar

Eg var inn på Play.com i dag og tenkte eg skulle kjøpe meg ein CD.

Sidan det er nokre år sidan eg vart fødd, men likevel har intakt hørsel,

så vil eg gjerne ha brukbar lydkvalitet.

Men så var spørsmålet kva eg skulle bestille. Eg høyrer ikkje på radio, men ser

litt på TV av og til. Ellers sit eg mest framfor datamaskina.

På TV er det stort sett berre utanlandske pratmakarar som støyar.

Dette er nok det som er moderne no, for det er berre slik "musikk" over heile lina.

 

Utan å vite kva eg ville kjøpe så blada eg litt rundt og håpte eg skulle kome over

noko som eg kjente att og ville kjøpe, men slik gjekk det ikkje.

Eg veit faktisk ikkje om nokon ny musikk som eg synast er bra.

 

For meg så verkar det som om talet på nyutgivelsar har gått drastisk ned.

Då er det kanskje ikkje så rart at platesalget også fell litt.

 

Ein bekjent har ei spanande mp3 samling med mange for meg ukjente artistar,

og eg har vurdert å høyre gjennom desse, men det er såpass mange at eg må

kopiere dei med meg for å kunne gjere dette, og det er ikkje lov lenger.

 

Men om eg no likevel skulle forkaste all moral og med fare for å hamne i den

varme underetasja laste ned nokre melodiar og slikleis finne noko musikk eg ville kjøpe får eg eit nytt problem.

Eg har fortsatt litt empatikjensle att. Empatien går til fordel for dei stakkarane som

vert råka av vreden til mange av plateselskapa.

Difor ynskjer eg å kjøpe frå eit selskap som ikkje støttar denne dødsspiralen som

eg trur antipirat-propagandaen er.

 

Finnast det slike?

Kom gjerne med forslag til god norsk eller utanlandsk rock som vert utgitt på eit

venleg plateselskap og gjerne tilgjengeleg som lossless nedlasting.

Det må vere mogeleg å lage ein kopi til festbruk då det lett kan verte nokre striper.

 

Eg er klar for å kjøpe berre pengane mine går til skikkelege folk.

(Forutsatt at eg får høyre noko musikk eg likar.)

Lenke til kommentar

Hadde disse gutta laget et nettsted hvor alle kunne laste ned de artistene de har i sin hule hånd , feks til 4 kr pr sang , kunne feks .10kr gåttt til å dekke server-/nettleie ,1.90 til dem og 2kr til artisten.. da hadde de solgt så veldig mye mere at de og artistene dems hadde tjent mere . samt de fleste med snev av samvitighet hadde lastet ned der , (med mindre de er virkelig dårlig stillt .. da burde de fått det gratis uansett.) :)

 

artist --> plateselskap -> "grossist/forhandler" på nett ;)

Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...