Gå til innhold

Kulturo: Stenger dørene på grunn av pirater


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Ellers kan det nevnes at i de fildelingtjenestene som er mest populære nå, f.eks. på thepiratebay, er det en overveldende tilgang på topp-10 produkter, mens det slett ikke er lett å finne smale utgivelser.

 

Dette i motsetning til tidligere, i f.eks. napster var det helt kurant å få tak i mindre populære filer.

 

Disse folkene er lei av å drive med promotering av musikk, og ønsker å legge skylda på noe annet enn seg selv. Samtidig kan de slå et slag for bransjen og ta litt igjen mot fienden - forbrukerene.

 

Jeg synes ikke de har spesielt mye troverdighet her.

7985475[/snapback]

Helt enig. Problemet med at smale utgivelser drukner i top-10-lister er nok sterkt avhengig av søkemetoden og promotering på nettstedene. Og ikke minst det at mange ikke gidder å laste opp de smale utgivelsene, men laster ned sitt og forsvinner uten å dele. Jeg må få legge til audiogalaxy som var genial på tilgjengelighet for smale utgivelser i sin tid.

 

Har full forståelse for at de ikke gidder,for hvem ville stå på jobb og få betalt for 1 av 5 timer, eller få betalt for 1 av 5 produkter de laget, hvordan ville det da gå? Greit nok at ikke alle som laster ned ulovlig ville kjøpt produktet,men jeg synest det begynner å bli en slitt unnskyldning for å gjøre noe galt. Det er iallefall min mening om det.

7986725[/snapback]

Saken er vel mer det at 4 av 5 ikke har lyst til å kjøpe hverken tykte plater med cover eller betale for transporten og kostbart salg fra sentrale lokaler. Klart at de som trykker platene, driver med transport og salg fra dyre sentrale lokaler syter, klager og frykter for fremtiden når deres yrke ikke lenger er særlig ønsket. Om kanskje 5-10 år er denne utdaterte kopi og distribusjonsmetoden på slutten av sin kommersielle livssyklus slik det gikk med både LPen og MD-kassettene.

 

Ingen yrker har rett til evig liv. Det kommer til å gå med plateselskapene og det gamle distribusjonsapparaet slik det en gang gikk med smeder, skomakere og hestedrosjekusker og telegrafister. Plateselskapene kan velge å legge om driften med æren i behold eller å dø langsomt og pinlig.

Lenke til kommentar

Platebransjen har seg selv å takke ved å bare kjefte på brukere og gjøre livet vanskeligere for de, i stedet for å tilpasse seg.

 

Hvis jeg hadde vært sjef i et stort plateselskap hadde jeg laget en brukervennlig site med gode muligheter til å previewe sanger og solgt låter billig uten no DRM drit som bare lager problemer for brukerne. Så hadde jeg kutta kostnadene ved å legge ned/redusere de delene av virksomheten som var avleggs.

 

Hva om vi tidligere dette århundret hadde forbudt bruk av datamaskiner for å sikre at skrivemaskin bransjen overlevde.. Høres absurd ut nå, men er nesten tilsvarende dette platebransjen prøver på.

Lenke til kommentar

I utgangspunktet virker dette som en dårlig unnskyldning for å gi opp, men må likevel si jeg delvis støttet plateselskapene her.

 

Altfor mange dårlige innlegg som viser null forståelse for hvordan ting foregår i bransjen, og at det faktisk trengs en del ressurser/arbeidskraft for å produsere og promotere en større utgivelse.

 

Blir litt drøyt å kreve at bandet skal få 100% av rettigheter/inntekter for det ferdige produktet. Finnes ofte andre i produksjonen som har ofret og stått på minst like mye, og når det gjelder finansiering av turnéer, musikkvideo osv osv er det kun de minste banda som legger ut noe egenkapital.

Lenke til kommentar

Tragisk å gi kjøpere skylda på den måten. Hadde de

 

1. Muligheter til å høre sangene først.

2. Latt meg laste ned uten DRM

3. Gi meg flac eller annet ukomprimert (men open source format). Mp3 duger ikke.

4. Gi meg også cover art, sangtekster osv.

 

Da hadde jeg gladelig betalt en fornutig sum for varen og her snakker vi ikke om 50øre aller annet tull.

 

Slik det er nå fortjener de å dø og da plager det meg heller ikke å kopiere fritt.

 

Ps: Blir ikke som å ta en bit av sjokoladen, blir som å kopiere innholdet og lage din egen, men uten at orginalen er rørt.

Lenke til kommentar

Men dere må da for pokker spør dere selv.

Viss du ikke er fornøyd med produktet (pga tilgjengelighet, distribusjon, pris etc) har du noen som helst rett til å stjele produktet istedenfor?

 

Totalt uten logikk mange av innleggene her.

Det er veldig veldig! få personer som blir rike på musikk. Det gjelder så vel artister som produsenter, teknikere musikkere promotører, eiere etc.

 

Og hva betyr forresten 'rik' i disse dager?

 

Det er sannelig ikke mange i musikkbransjen i dag som tjener mer enn en gjennomsnittlig lønn i Norge. Og du må ikke tro at man ikke jobber for de små slantene man får inn!

 

Det er bare rett og rimelig at man betaler for musikk.

Det er mye hardt og profisjonellt arbeid som ligger bak.

Det blir for dumt at alle bare peker på noen store artister og noen store plateselskap og håner dem for å tjene penger.

 

Hva betaler du ikke for all mulig annen underholding/hobby eller hva du nå ser din musikkinteresse som?

 

Ja jeg laster også ned noe ulovlig iblandt. Men jeg passer bevisst på å støtte/kjøpe den musikken som jeg virkelig liker og hører på.

Jeg synes de fortjener hver krone.

 

Folk som ikke har peiling tror at det er blodig urettferdig at artister ikke får mer enn 10-20 % av inntektene fra salg av cd'er f eks.

Men tro meg, det er mange munner å mette bak en profesjonell cd-produksjon.

Musikkbransjen er som en bedrift. Viss du ikke liker bedriftens produkter, så la være å kjøpe da.. eller kjøp fra en annen bedrift. Du har faktisk ingen rett til å diktere hva en bedrift skal produsere eller hvordan den skal distribuere sine produkter.

Du kan protestere ved å la være å kjøpe. Men du har ingen reell/moralsk rett til å stjele produktene.

 

Last heller ned en masse gratis (og ofte amatørmessig men fortsatt bra musikk!) fra andre steder på nettet.

Endret av filter69
Lenke til kommentar
... dette hadde ikke økt om alle hadde kjøpt!

7988031[/snapback]

Det er jo nøyaktig det det hadde gjort. Men jeg skjønner hva du mener ;)

7988081[/snapback]

Ble skrevet litt feil... selvsagt viss alle hadde kjøpt ja... men hvem av de som laster den ned hadde kjøpt den?

sånn :thumbup:

7988297[/snapback]

 

Tja om det ikke var mulig å laste ned så ville nok mange av dem kjøpt musikk,selv 1-2% ville gjordt merkbare utslag på salget .

Lenke til kommentar

Her var det mye svada.

 

Men dere må da for pokker spør dere selv.

Viss du ikke er fornøyd med produktet (pga tilgjengelighet, distribusjon, pris etc) har du noen som helst rett til å stjele produktet istedenfor?

 

Stjele? Ikke si at du har blitt hjernevasket av alle tulle-kampanjene rundt om kring. Her er det ingen som stjeler noe som helst, man kopierer. Det er en vesentlig forskjell mellom disse to tingene. Det man mister er et potensielt salg. Hverken mer eller mindre.

 

Totalt uten logikk mange av innleggene her.

Det er veldig veldig! få personer som blir rike på musikk. Det gjelder så vel artister som produsenter, teknikere musikkere promotører, eiere etc.

 

Ja, helt klart, det er veldig få som blir virkelig rike på musikk. Disse er talentløse «artister» som bruker brorparten av pengene de tjener på markedsføring og PR for å kunne dytte mer av søppelet sitt ut.

 

Hadde vi ikke bodd i en verden av fjols og saueflokker, så kanskje man hadde hatt strengere regler for markedsføring, og bedre tilgang til artister som faktisk er flinke, men dengang ei.

 

Dette her er da for fanden ikke snakk om folk som får penger fra Tono eller noe annet. Yrkesmusikere tjener ikke brorparten av pengene sine fra platesalg av én grunn, og én grunn alene: plateselskapene. Hadde man kunne distribuert musikk fritt og på en måte som fungerte logisk med dagens teknologi, så hadde jo selvfølgelig saken vært en helt annen. Plateselskapene er døende dinosaurer, og de kjemper med nebb og klør for å overleve, men faktum er selvfølgelig at de er ubrukelige og mer enn overmodne for skraphaugen.

 

Det er bare rett og rimelig at man betaler for musikk.

Det er mye hardt og profisjonellt arbeid som ligger bak.

Det blir for dumt at alle bare peker på noen store artister og noen store plateselskap og håner dem for å tjene penger.

 

Selvfølgelig er det det. Derfor gir jeg ikke et rødt øre til plateselskapene som ikke gjør annet enn å ødelegge dynamikken i musikken, prøver å kue god musikk som kan hamle opp med masseprodusert bajs i form av pop, og sløser bort alle pengene de drar inn på massiv markedsføring istedenfor å gi de til artistene.

 

Jeg kjøper heller musikken min relativt billig online, og donerer til de som fortjener det. Ikke at jeg aldri kjøper CD-er, visst gjør jeg det, men i mye mindre grad enn før. Å laste ned/kopiere en del musikk gjør jeg også, men det store poenget er jo at jeg prøver så godt jeg kan å legge igjen penger der jeg mener de hører hjemme. Har jeg ikke penger til musikk, så er det jo ikke slik at jeg på magisk vis får mer penger da jeg befinner meg i et platesjappe enn da jeg surfer på nettet. Hva slags logikk er det anti-pirat-folk egentlig opererer med?

 

Folk som ikke har peiling tror at det er blodig urettferdig at artister ikke får mer enn 10-20 % av inntektene fra salg av cd'er f eks.

Men tro meg, det er mange munner å mette bak en profesjonell cd-produksjon.

Musikkbransjen er som en bedrift. Viss du ikke liker bedriftens produkter, så la være å kjøpe da.. eller kjøp fra en annen bedrift. Du har faktisk ingen rett til å diktere hva en bedrift skal produsere eller hvordan den skal distribuere sine produkter.

Du kan protestere ved å la være å kjøpe. Men du har ingen reell/moralsk rett til å stjele produktene.

 

Tøys. I dag er det ikke rare greiene som skal til for å lage og distributere musikk. Ja, visse typer musikk koster mer å produsere enn andre, men mesteparten av det er rett og slett meningsløs «overhead».

 

For all del, hvis du liker Britney Spears, så kjøp for all del CD-en, men jeg har på følelsen av at de fleste som laster ned hører på litt annen musikk enn det de største labelene står for. Her er man i større grad begynt å gå over til alternative distribusjonformer (som fungerer), og bra er det. Desto mer og bedre tjenester som kommer ut, desto flere vil legge igjen penger, og av disse vil mer gå til artisten istedenfor idioter som bare skor seg på at det tidligere var vanskelig å få ut musikken sin til massene.

 

Om vi skal diskutere moral og etikk, så må du i alle fall begynne å erkjenne at dette ikke har noe som helst å gjøre med å stjele. Dette er kopiering. Det er ingen som mister noe som helst her. Det er kun et potensielt tap.

Lenke til kommentar
Ingen yrker har rett til evig liv. Det kommer til å gå med plateselskapene og det gamle distribusjonsapparaet slik det en gang gikk med smeder, skomakere og hestedrosjekusker og telegrafister. Plateselskapene kan velge å legge om driften med æren i behold eller å dø langsomt og pinlig.

7988507[/snapback]

Hehe, du får sagt det! Spikeren på hodet... :thumbup:

 

-Visjoner-

Lenke til kommentar
Altfor mange dårlige innlegg som viser null forståelse for hvordan ting foregår i bransjen, og at det faktisk trengs en del ressurser/arbeidskraft for å produsere og promotere en større utgivelse.

7988787[/snapback]

Du snakker om hvordan "ting foregår i bransjen", som en slags dogmatisk sannhet om hvordan ting må foregå for at musikk skal oppstå. Forsåvidt mindre interessant hvordan ting foregår i en foreldet og omstillingsfientlig bransje?

 

-Visjoner-

Lenke til kommentar
Tja om det ikke var mulig å laste ned så ville nok mange av dem kjøpt musikk,selv 1-2% ville gjordt merkbare utslag på salget .

7989518[/snapback]

1-2% økning i cd-salget er vel ikke noe å rope hurra for. Og hva vil da skje med mangfoldet og spredningen og musikkgleden?

Nei, tror vi skal være glad for at vi har nedlastning. Til og med de mest hardnakkete "tyveri-motstanderne" i disse trådene, kommer med innrømmelser om at de selv laster ned, men de kjøper _alltid_ det de liker. Hvorfor tror disse folkene at de er alene om å støtte artister de liker? Blir man et bedre menneske hvis man går og skammer seg over og fordømmer helt normal og moralsk forsvarlig oppførsel?

 

-Visjoner-

Lenke til kommentar

Eg forstår at pritakopiering ikkje er gunstig for plateselskapene, men det kjem aldri til å forsvinne. Det som må gjerast er å ta opp konkurransen med piratkopiering ved å tilby musikk til nedlasting i formater og kvaliteter alle brukarane kan ha glede av til ein rimelig penge. Ved å kutte CD-leddet vil dei spare mykje i produksjonskostnader og derfor kunne tilby musikken til konkurransedyktig pris.

 

Når skal dei forstå at uansett kor mange som legg ned eller går konkurs og skriv eit sint, offentleg brev vil ikkje piratkopiering forsvinne.

Lenke til kommentar

Sånn går det nå engang bare med idioter som nekter å følge med i tiden, det er da ikke pirater sin feil at de må slutte å selge cd'er.

 

Det der blir som om et plateselskap som gav ut musikk på vinylplater stengte dørene fordi CD'er solgte så mye bedre at de gikk konkurs, verden beveger seg framover og internett er det nye distribusjonsmediumet for det meste som kan kommuniseres.

Lenke til kommentar
Har full forståelse for at de ikke gidder,for hvem ville stå på jobb og få betalt for 1 av 5 timer, eller få betalt for 1 av 5 produkter de laget, hvordan ville det da gå?

Greit nok at ikke alle som laster ned ulovlig ville kjøpt produktet,men jeg synest det begynner å bli en slitt unnskyldning for å gjøre noe galt.

Det er iallefall min mening om det.

7986725[/snapback]

 

Det er greit nok at de føler det tungt og skjønner at de ikke orker å fortsette slik, men de burde heller sett etter mulige løsninger for å tilpasse seg markede enn å legge ned og legge skylda på fildere.

7986823[/snapback]

 

Tja,men hvem har en løsning?

Det argumenteres med at bare det var billig nok så ville folk kjøpt, vel hva er billig nok og ville det da lønne seg for de som drev med dette? Dessuten tror jeg de som laster ned ville fortsette med dette da det fortsatt var billigere .

En vanskelig sak dette og jeg fordømmer ingen,selv om jeg personelig er imot ulovlig nedlasting.

7987179[/snapback]

 

Hva er billig nok og ville det da lønne seg for de som drev med det? vel for å si det slik, dersom de tar 1 øre per sang, så er det 1 øre mer i kassa enn hvis de ikke selger noe som helst.

 

Dersom noen klarer å kapre "nedlastingsmarkedet" så vil de tjene milliarder uansett hvilken pris de legger seg på.

Lenke til kommentar

Det største problemet er jo at de fleste produksjonsskapene mener at når de har funnet tall som de henviser til her (2500 solgte/5000 nedlastet) at dette kan oversettes dirrekte til tapt salg i full pris. Hva med å snu litt på den flisa; 500 av de 2500 platene ville adri vært solg dersom forbruker ikke først hadde hatt mulighet til å "sample" innholdet. Mange laster ned for å finne ut hva dette er. "Er dette noe jeg liker å høre på? Nei, fy F*** det var rævva musikk" Så av 50000 nedlastnigner er det kanskje 500++ som går å kjøper plata etter å ha hørt litt på den og 3000 som ikke hører på den mer etter 2mnd fordi de er dritt lei og kanskje 1500 i tapte salgstall. Og hvem er det som gidder å betale 200 kroner for en cd de vet de med stor sannsynlighet er lei etter 2mnd? Ikke jeg i hvertfall. Men jeg vil gjerne finne ut om det er noen sanger der jeg kanskje synes er ok. Gratis reklame ville noen kalt det, men plateselskapene ved gjentatte ganger i historien vist at de har store problemer med å tilpasse seg og ved en hver endring i "distribusjons strukturen" velger de å syte å klage.

 

Jeg tror at det de er mest frustrerte over er at de ikke har lenger har makt til å bestemme hvem som skal vokse fram og bli populære. Det alltid vært det stor i plateindustrien; å opdage de rette bandene/artistene, løfte de fram og opp og tjene rått med penger på det. Vi er nå kommet til en tid der folk har mulighet til selv å finne fram til musikken de liker uten å være begrenset til det fåtallet som produsentene velger å promotere.

Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...