Gå til innhold

Omtale av Supreme Commander (PC)


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Kjøpte spille i dag og hadde store forventninger til dette. Er kjempe fan av total annihilation :thumbup:

 

Men etter noen timer med spille må eg sei meg UTROLIGT skuffet, Fekk Master of Orion 3 flashback. Det var også eit spill eg hadde store forventninger til, men som skuffet totalt.

 

Ser at di fleste digger spille så dette er jo bare min personlige mening :)

Negative ting :

Dårlig grafikk. Har en veldi kunstig form.

Får ingen følelse av og kose meg med base bygging da eg må zoome så langt ut for og få oversikt at alt blir bare små dotter. Det samme kan sies om angrep.

Mange andre ting men dette er hoved tingene eg ikke liker.

 

Karakter 2 :thumbdown:

7958900[/snapback]

 

 

500 units per player, hva forventer du egentlig? Du faar glede deg til CnC3 eller noe. Og du velger selv aa zoome ut og inn. Eg zoomer kun ut for aa gi ordre, som er ganske hyppig, men det gaar saa fort aa zoome ut (hoy sensitivitet paa zoom).

 

Folk ser spiderbot bildet og blir forelsket i grafikken. Ikke rart man blir skuffet. Spillets sterke side er overhodet ikke grafikken, men gameplay.

 

Dette er et fremtidsrettet spill paa markedet i mine oyne. Eg kjopte ny pc og har alt paa fullt i 1600x1280, men med skygger, AA osv av. Grafikken er kjempeflott, og ja, noen klager paa at unitsene har en daarlig bevegelse, men kom igjen, du forventer vel ikke at de skal vaere like detaljerte som andre RTS spill som har unitcap paa, 30+ (faen en unit tar jo 5 plasser pga. han er i hoyere tier).

 

Lager man et spill som SupCom maa man ha tungen beint i munnen og prioritere, og det synes eg Chris Taylor og CO har gjort utmerket.

 

9.5/10 her

 

 

Edit: Unitsene er alle roboter, eneste mennesket du kontrollerer er din commander, som er godt gjemt inne i en robust robot selv :D Dette er robotkrig saa til de grader! Saa ikkje rart bevegelsene ikke er saa detaljerte som et mennesket (som puster og rister paa seg, veiver med armer og det som er naar de bygger etc etc)

Endret av Mahler
Lenke til kommentar
Siden det nevnes at dette er så å si robotbaserte enheter, kan en forvente en oppfølger hvor en får enheter som er mer menneskebaserte - Menneske vs Maskin?

7999238[/snapback]

 

Paa en maate er Cybran nation maskin vs mennesket, men disse er ikke 100% maskin, de har kun faatt en AI plantet i hodet som gjor at de tenker mye bedre. Disse var slavene for menneskene paa jorden for de brot seg fri og ville ha selvtendighet paa egen hand.

 

 

Update:

Lastet nettopp ned ny patch. Noen sier de har faatt fpsen sin bedret med 10-20% (staar ikke i patchnotes) og noe balance issues.

 

Videre har man no faatt en ekstra UI aa velge blant, en mini UI. Testet den ut og den er veldig grei. Resten av patchen er bugfixes

Lenke til kommentar
Siden det nevnes at dette er så å si robotbaserte enheter, kan en forvente en oppfølger hvor en får enheter som er mer menneskebaserte - Menneske vs Maskin?

7999238[/snapback]

 

Paa en maate er Cybran nation maskin vs mennesket, men disse er ikke 100% maskin, de har kun faatt en AI plantet i hodet som gjor at de tenker mye bedre. Disse var slavene for menneskene paa jorden for de brot seg fri og ville ha selvtendighet paa egen hand.

7999322[/snapback]

Noe ala filmen Natural City (fin film forresten)? Endret av G
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Spillet er sikkert vel og bra det. Men når det krever å installere .NET 2.0 Frameworken er det bare å styre unna. :no:

 

Nå må spillutviklerne virkelig skjerpe seg. De kan ikke begynne å bruke .Net frameworken før dette er integrert som en del av OS-et (slik som i Vista).

 

Installasjon av alle versjonene av frameworken er som en forbanna murstein for performance. :thumbdown:

Lenke til kommentar
Det eneste som skuffer meg er kameraføringen. Her syns jeg at Supreme commander burde ha lært av for eksempel ground controll 1 & 2.

7989839[/snapback]

 

 

Lyst til å si hva du ikke liker med kameraføringen?

7990944[/snapback]

 

Jeg syns kameraet slik det er nå er for lite " fritt". Enten så er du langt unna, eller alt for nær og mister oversikten. jeg er klar over at man kan dreie rundt i alle retninger og alt det der, men så snart man slipper space knappen så er man tilbake til default. I tillegg når man dreier rundt så hopper kamereat frem og tilbake med tanke på avstand til objektet man fokuserer på. Plutselig veldig nært, eller langt borte bak en hindring. Jeg tror dessuten at en større frihet på kamera ville gitt en økt følelse av størrelsen på de enkelte enhetene.

men for all del...spillet er helt sjef så det blir egentelig kosmetisk pirk.

Lenke til kommentar
Jeg syns kameraet slik det er nå er for lite " fritt". Enten så er du langt unna, eller alt for nær og mister oversikten. jeg er klar over at man kan dreie rundt i alle retninger og alt det der, men så snart man slipper space knappen så er man tilbake til default. I tillegg når man dreier rundt så hopper kamereat frem og tilbake med tanke på avstand til objektet man fokuserer på. Plutselig veldig nært, eller langt borte bak en hindring. Jeg tror dessuten at en større frihet på kamera ville gitt en økt følelse av størrelsen på de enkelte enhetene.

men for all del...spillet er helt sjef så det blir egentelig kosmetisk pirk.

8091593[/snapback]

 

Hvis du trykker CTRL-V så går kamera i frimodus og det hopper ikke tilbake til default view. Da har du fritt kamera.

Endret av T-Solberg
Lenke til kommentar
Spillet er sikkert vel og bra det. Men når det krever å installere .NET 2.0 Frameworken er det bare å styre unna.  :no:

 

...

8075514[/snapback]

Eh, javel? Hva er galt med å måtte installere .net 2.0? Jeg antar det følger med på CD-en slik at du slipper å laste det ned.

 

Skulle man da nekte spillutviklere å bruke siste versjon av DirectX fordi det ikke er del av OS-et? Eller nekte dem å bruke andre tredjepartssystemer?

 

Og hva for en murstein snakker du om? .net lastes ikke inn så sant den ikke brukes, og performance-messig så har den bare noe å si for de delene som kjører på .net-plattformen, noe jeg tviler sterkt på at selve spillet gjør...

 

Så hva er problemet?

Lenke til kommentar
Eh, javel? Hva er galt med å måtte installere .net 2.0? Jeg antar det følger med på CD-en slik at du slipper å laste det ned.

 

Det gjør den helt sikkert, men:

Jeg er generelt imot .NET frameworken før den blir integrert i Windows. Derfor blir nok Vista den første varianten jeg gidder å programmere .NET imot på klientsida. Man burde ikke pålegge installasjoner hvis det kun er for et enkelt "Start spill" interface.

 

Skulle man da nekte spillutviklere å bruke siste versjon av DirectX fordi det ikke er del av OS-et? Eller nekte dem å bruke andre tredjepartssystemer?

 

På ingen måte, men når dem bruker DirectX må dem lage bakoverkompatible systemer. En bakover kompabilitet her ville vært å gjøre .Net frameworken optional isteden for required!

 

Det er helt riktig at man trenger .Net installert på utvikler maskinen for å kunne bruke DirectX SDK 9. Men det betyr ikke at klientsiden trenger det. Man kan se på f.eks Half Life 2 (Source motoren) som ikke krever .Net installert for å kunne bruke D9 effekter.

 

Og hva for en murstein snakker du om? .net lastes ikke inn så sant den ikke brukes, og performance-messig så har den bare noe å si for de delene som kjører på .net-plattformen, noe jeg tviler sterkt på at selve spillet gjør...

 

Så hva er problemet?

8093701[/snapback]

 

.Net er et noe feit samling av prosedyrer, funksjoner og annet som krever sin plass i systemet. Prisen du betaler for dette i WinXP er mer minnebruk og flere interups på din CPU. Siden .Net er COM-basert vil handleren som laster funksjoner inn og ut bruke lenger tid ved f.eks Invoke ol. Noe som gjør at programmer responderer senere.

 

Til alle andre skeptikere, like meg, kan jeg si at Vista har en meget god håndtering av .Net 3.0 frameworken. Det er først i Vista vendepunktet til .Net kommer.

 

 

 

Til andre som er intressert i performance på kode, sjekk her:

http://www.kbcafe.com/articles/CSharp.Performance.pdf

".NET is slower than unmanaged code. Reason: With managed code, you do 2 compilations to get to machine code, rather than 1 with unmanaged."

Lenke til kommentar
×
×
  • Opprett ny...