Gå til innhold

Støysvak PSU ønskes


Anbefalte innlegg

Selv er mitt neste tiltak mot støy å kjøpe nytt kabinett, Antec P180B. Jeg er spent på om det har noen effekt å sette Seasonic'en i P180B'ens "kalde" rom i bunnen. Er slett ikke sikker på at 120mm i PSUen er optimalt i et sånt oppsett.

 

.t

7934406[/snapback]

 

Har selv en s430 i bunnen av et p180, etter at min vifte3løse tok kvelden og hadde gått ut av produksjon. Nå har jeg desverre flyttet til litt mer støyende omgivelser, så det er mulig det er det som gjør det, men jeg synes det fungerte overraskende bra, nivået er lavt og fint. Men jeg har en nexus på 7V i nedre kammer, mulig den forbedrer ting. Og PSUen har jo litt rom fordi den står på den metallsaken.

 

AtW

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Nå har jeg lest og lest og funnet frem til at de beste kjøpe per idag med tanke på et kraftig skjermkort og en heftig CPU, er enten Corsair 620W eller Season S12. Ulempen med S12 er da ikke-modulær og ulempen til Corsair er vel en smule høyere desibel på kraftig load. Så vidt jeg kan lese meg frem til, så er det da snakk om +-4db, noe som ikke er hørbar forskjell.

 

Forklaringen på støynivået i min nåværende PSU, kan enten være en slarkete vifte eller mer load enn tidligere. Det er jo ikke snakk om et støynivå som menigmann ville slått i borde for, men nok til at jeg finner det litt sjenerende.

 

Spørsmålet er jo bare om jeg vil tjene noe, støymessig, ved å bytte fra MIST500W til en Corsair 620W.

 

Forøvrig tror jeg en PSU trives godt i et kald og alene rom. Mitt kabinett, Lian Li PC6277B har muligheten for å snu PSU, slik at den trekker utenifra, ergo er kjølemulighetene svært gode.

Lenke til kommentar
4 db er en godt merkbar forskjell om det ikke er et spesielt tilfelle.

 

AtW

7934983[/snapback]

 

Fra 25db til 29db? Den "hørebare" forskjellen der, i et kabinett med HDD og vifter skulle jeg likt at noen kunne påvise. Klart, med målinger gjort med riktig utstyr, så er det ingen tvil om at det lar seg gjøre. Men for en som skal høre forskjellen når maskina står på, så tror jeg ikke det har så mye å si. Har jo litt å si på plasseringen av PSU også.

Lenke til kommentar
4 db er en godt merkbar forskjell om det ikke er et spesielt tilfelle.

 

AtW

7934983[/snapback]

 

Fra 25db til 29db? Den "hørebare" forskjellen der, i et kabinett med HDD og vifter skulle jeg likt at noen kunne påvise. Klart, med målinger gjort med riktig utstyr, så er det ingen tvil om at det lar seg gjøre. Men for en som skal høre forskjellen når maskina står på, så tror jeg ikke det har så mye å si. Har jo litt å si på plasseringen av PSU også.

7935007[/snapback]

 

Under rette forhold kan man vel høre lydforskjeller på 1db, 5 db regnes som en godt merkbar subjektiv forskjell. Selvsagt kan man klaffe veldig godt med en frekvensfordeling som "utnytter" a-veingens svakheter, men det er neppe sannsynlig med så like kilder. Evt kan man ha en bakgrunnstøy som allerede er oppimot disse verdiene. Men genrelt er det ingen problemer for mennesker å høre en forskjell på 4db.

 

AtW

Lenke til kommentar

Subjektiv oppfatning er jo kanskje den viktigste faktoren for hva man oppfatter som støy. Foreldra mine legger ikke merke til den høyfrekvente pipingen fra TV'en deres (kjip gammel sak), mens jeg hater den.

 

Noen vil si at 5db til eller fra ikke høres, mens andre vil knirke om at dette er helt forferdelig.

 

Selv føler jeg meg i sistenevnte gruppe. Så konklusjonen er da at Seasonic er blant det mest stillegående du får tak i. Merkelig nok så viser tester gjort av hw.no at ytelsen på en slik PSU ikke er bedre enn MIST. Da er jo spørsmålet om det er verdt invisteringen.

Lenke til kommentar
Subjektiv oppfatning er jo kanskje den viktigste faktoren for hva man oppfatter som støy. Foreldra mine legger ikke merke til den høyfrekvente pipingen fra TV'en deres (kjip gammel sak), mens jeg hater den.

 

Noen vil si at 5db til eller fra ikke høres, mens andre vil knirke om at dette er helt forferdelig.

 

Selv føler jeg meg i sistenevnte gruppe. Så konklusjonen er da at Seasonic er blant det mest stillegående du får tak i. Merkelig nok så viser tester gjort av hw.no at ytelsen på en slik PSU ikke er bedre enn MIST. Da er jo spørsmålet om det er verdt invisteringen.

7935219[/snapback]

 

Jeg tror neppe du ikke hører god forskjell, at du ikke bryr deg er en annen sak. Angående høyfrekvente lyder så er ikke det bare subjektivt, man får dårlig hørsel høyere opp når man blir eldre, det er uunngåelig.

 

AtW

Lenke til kommentar
Subjektiv oppfatning er jo kanskje den viktigste faktoren for hva man oppfatter som støy. Foreldra mine legger ikke merke til den høyfrekvente pipingen fra TV'en deres (kjip gammel sak), mens jeg hater den.

 

Noen vil si at 5db til eller fra ikke høres, mens andre vil knirke om at dette er helt forferdelig.

 

Selv føler jeg meg i sistenevnte gruppe. Så konklusjonen er da at Seasonic er blant det mest stillegående du får tak i. Merkelig nok så viser tester gjort av hw.no at ytelsen på en slik PSU ikke er bedre enn MIST. Da er jo spørsmålet om det er verdt invisteringen.

7935219[/snapback]

 

Grunnen til at foreldrene dine ikke klager over den høyfrekvente pipingen er at den nok er i den delen av frekvensspektrummet de såvidt kan høre. Hørselen blir dårligere på høyfrekvente lyder jo eldre man blir.

 

3db tilsvarer en objektiv dobling i lydvolum

10db tilsvarer en subjektiv dobling i lydvolum

Lenke til kommentar

Vet ikke helt hva konklusjonen her bør være, men i mitt system, som er helt og holdent luft kjølt av papst og mist vifter, en stille cpu kjøler(er vel den som bråker mest i systemet) og en 500W mist psu.

 

Hvis jeg plasserer øret mellom utsugningsvifta bak og mist psuen så hører jeg vifta og det som foregår inne i systemet, ikke mist psuen.

 

Må si jeg er veldig fornøyd med min mist 500w, den lager bare bitte litte lyd, så lite at jeg ikke hører det så sant jeg ikke legger øret inntil..

 

Systemet mitt er så stille at katten som maler overdøver eventuell støy, skriving på tastatur er MYE høyere. Det eneste jeg kan høre er en og annen optisk drev som spinner.

 

Har holdt meg til Papst og mist siden jeg bygde den forrige maskinen min for ca 3 årsiden og angrer ikke et sekund.

 

Veldig fornøyd Mist bruker.. :thumbup:

 

Taleg

Lenke til kommentar

ja hvor ble det av testen?

 

Jeg vil nå bare skryte litt av min NorthQ 400w. Den har en 140mm vifte, tror ikke det er den jeg hører inni pcen nå.

Lian Li -lyddempet med 2x120mm på ca 900omin

Zalman cnps9500LED 92mm på ca 1300omin

VF700 CU. aner ikke størrelse og fart.

NorthQ 140mm aner ikke fart.

O-ring på HDer.

 

Både CPU-vifta og GPU-vifta støyer mer enn den PSUen. Har aldri merket at den har gått opp i hastighet ved load.

Med tven på så hører jeg ikke pcen når jeg sitter rett over den, helt lydløst er den naturligvis ikke, men en svak brumming ispedd lyden av en skrurtresker på mange hundremeters avstand.

 

Er det noen måter å finne ut hvor fort vifta i PSU-en går?

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Det er en ting jeg leter etter svaret på, nemlig om det lønner seg å velge en større PSU enn en strent tatt trenger om en vil ha mindre støy.

Det er nok riktig at en større PSU utvikler mer varme, men om belastningen på den er liten iforhold til hva den tåler, vil vel også varmeutviklingen bli deretter. Og viftestøyen mindre.

Lenke til kommentar
Min MIST 600W gjør jobben sin i hvertfall.

8046243[/snapback]

 

Den støyer. Den er ikke like stille som sin lillebror på 500W

 

Det er en ting jeg leter etter svaret på, nemlig om det lønner seg å velge en større PSU enn en strent tatt trenger om en vil ha mindre støy.

Det er nok riktig at en større PSU utvikler mer varme, men om belastningen på den er liten iforhold til hva den tåler, vil vel også varmeutviklingen bli deretter. Og viftestøyen mindre.

8271744[/snapback]

 

Det er ikke gitt at en større PSU utvikler mer varme med mindre den blir kjørt hardt. Men har du en PSU som er 80+ sertifisert, så vil denne utvikle langt mindre varme ved stort forbruk enn en som ikke er serifisert for 80+. Dette handler om hvor effektiv en PSU er.

 

Tipset er Seasonic S12 600W eller Corsair HW620W. Ulempen med førstenevnte er at den ikke er modulær. Fordelene til begge er at de er uhyre stillegående og er begge mekka hos Seasonic. Og det burde jo ha litt å si når SilentPCreview gutta selv kjører på Seasonic. De er jo kjent for å ha litt peiling.

 

Ellers kan jeg anbefale å ta seg en tur på silentpcreview og lese litt. Det er ganske tungt materiale på vanskelig engelsk (for de av dere som fortsatt sliter med VK1 eng)... :p Men vel verdt å lese. Da slipper man å spekulere i øst og vest, slik det som oftest ender opp med her.

Endret av andylove
Lenke til kommentar
Har et spørsmål selv..

Har sett en del på en thermaltake toughpower 850 watter modulær. Noen som vet om denne er stillegående? Er 80+ sertifisert og takler quad sli, så regner med at den leverer en del, men om den er stille er vel en annen sak  ;)

8271992[/snapback]

 

Den er så langt fra stillegående som det går an... Har hatt den selv i 4 dager - og det var 4 dager for mye (hadde stor tro på denne selv). Min Enermax 600w Noisetaker er lydløs i forhold. Ellers ser den bra ut, og er kraftig og har modulære kabler og alt det der. Men det hjelper så lite.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...