Gå til innhold

Støysvak PSU ønskes


Anbefalte innlegg

Siden du allerede har vannkjøling i kabinettet er det vel aktuelt med vannkjølt PSU?

 

Jeg har selv Alphacool NC-480 som Komplett solgte før, og den kan anbefales på det sterkeste. Den har dog bare 480W, men mulig den finnes i større versjoner. Vet ikke helt hvor du kan få tak i den nå, men det finnes flere vannkjølte alternativer i Tyskland.

 

Tysk test av NC-480 kan finnes her.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Skal ikke være lett å velge seg ny PSU. De fleste er jo for og mot de forskjellige. Og er vel ingen som alle har vært enig i.

 

Må vel kanskje ta å blåse støv ut av PSUen min først. Så får jeg se hva det blir til. Og er spørs om det ikke blir en MIST. Er det jeg har hatt og har vært fornøyd med i grunn.... Og da en med avtagbare kabler.

 

Men hvilken watt styrke trenger jeg? Har ikke noe über pc. Men en midt på treet. Og vil gjerne ha en PSU i noen år framover.

 

Raptor disken min høre jeg kun på full load. Og da lavere enn strømforsyningen min. Så ja, det er jeg klar over. :) Når det gjelder engelsken min så er den utmerket. Men har nok ikke ork til å lese gjennom flere sider. Så er nok konklusjonen som jeg gikk over i kjappe vendinger....! Når det gjelder vannkjølt psu så har jeg like mye tro på det som på en uten vifte i grunn....!

 

Men er ikke tvil om at dette emnet har delte meninger alle veier. :)

Lenke til kommentar
Når det gjelder vannkjølt psu så har jeg like mye tro på det som på en uten vifte i grunn....!

 

Det får være opp til deg å vurdere, men jeg kan garantere deg at enn vannkjølt PSU yter mye bedre enn en helt passiv strømforsyning. Om det er like bra som en med vifte vet jeg ikke, men egentlig så tror jeg det. Iallefall de konstruksjonene hvor mosfetene er plassert direkte på vannblokka. Men siden du allerede har vifter i kabinettet, så er det jo begrenset hvor _lydløst_ det kan bli da, og da er jo kanskje en stille PSU (med vifte) en bedre løsning.

 

Men jeg kan love deg at det er behagelig med en pc uten en eneste vifte, og der hvor det eneste bråket kommer fra disk og drev..

Lenke til kommentar

Jeg har hatt 2 stk MIST500W, den ene "kablet" og ble kjøpt i 2005 og den andre er fra 2006/vinter og er modulær. Det du sier om at flere står bak MIST PSU'ene, kan nok stemme veldig bra. Har for meg at den jeg hadde tidligere var litt mer "lydløs" enn den jeg har nå. Kan tenkes at jeg husker feil, men det høres ikke slik ut.

Forøvrig kan jeg glemme å teste etter lydfeil idag, da naboen har spist syre og kjører fult rave her....  :nei:

7925563[/snapback]

 

Tror dette stemmer overens med et overveldende flertall av "meningene" her på forumet; det var et skille mellom de to generasjonene.

 

Tikking i din generasjon Mist strømforsyning har jeg også lest om før her.

 

Seasonic'ene har gode reviews, og det kan hende de er like gode eller bedre enn Mist. Men heller ikke de er perfekte. Tror ikke det er klasseforskjell vs Mist, i alle fall.

Lenke til kommentar

Jeg har hatt 2 stk MIST500W, den ene "kablet" og ble kjøpt i 2005 og den andre er fra 2006/vinter og er modulær. Det du sier om at flere står bak MIST PSU'ene, kan nok stemme veldig bra. Har for meg at den jeg hadde tidligere var litt mer "lydløs" enn den jeg har nå. Kan tenkes at jeg husker feil, men det høres ikke slik ut.

Forøvrig kan jeg glemme å teste etter lydfeil idag, da naboen har spist syre og kjører fult rave her....  :nei:

7925563[/snapback]

 

Tror dette stemmer overens med et overveldende flertall av "meningene" her på forumet; det var et skille mellom de to generasjonene.

 

Tikking i din generasjon Mist strømforsyning har jeg også lest om før her.

 

Seasonic'ene har gode reviews, og det kan hende de er like gode eller bedre enn Mist. Men heller ikke de er perfekte. Tror ikke det er klasseforskjell vs Mist, i alle fall.

7931071[/snapback]

 

Hmm... Det var det jeg trodde. For jeg kjøpte i god tro den MIST'en jeg har nå, men har ikke lagt merke til noe særlig før vi kom innpå denne tråden. Mente det var HDD som surra litt ekstra, men så sjekke jeg nøyere etter støykilden, og det var MIST'en. Jeg ble litt paff i grunn, for den jeg hadde tidligere var mye stillere. Hørte omtrent ikke susinga fra den heller, og det er rimelig bra! Føler meg litt snytt her...

Lenke til kommentar
Har en Mist 550W strømforsyning som er kjøpt for ca 3-4 år siden. Og etter at jeg fikk vannkjøling så har jeg funne ut at den bråker som bare det.

 

Så mitt ønske er en ny strømforsyning som ikke bråker. Må være 500 w + og ikke dyrere enn ca 1500.- Men den må være meget støysvak, helst ikke hørbar. Har forruten 2 120 mm vifter i kabinettet. Og de er ikke hørbar sammenlignet med den Mist psuen. Pcen skal stå i stua, og kvinnfolket syns den bråke for mye.

 

Er det noen som har erfaringer og dele med meg? Ang PSU! :D

7920646[/snapback]

 

Har du fått støvsugd PSU'en din, eller kjøpt deg ny? Kult om du sier ifra hva slags PSU du har kjøpt eventuelt.

Lenke til kommentar

Jeg har nettopp kjøpt ny PC med en MIST 500w. Jeg kjøpte denne fordi jeg hadde hørt mye bra om hvor stille den er. Jeg synes ikke den bråker, men hadde egentlig trodd at den skulle være stillere. Jeg har ingen andre PSUer å sammenlikne med så det er kan godt være at andre er mer bråkete.

 

Jeg sammenliknet med de andre viftene i PCen og fant ut at den var den mest bråkete (bortsett fra hvis jeg har grafikkortviften på fullt, noe jeg ikke tror jeg kommer til å ha). Den er litt mer bråkete en CPU viften som er den som følger med Noctua NH-12F og den er en del mer bråkete enn kabinettviftene som er MIST 120mm 0,3 ampere.

Lenke til kommentar

Har enda ikke sett noen kommentarer om hvorfor strømforsyninger bråker...

 

Det har seg sånn at strømforsyninger utvikler varme. Denne varmen skal fjernes. Dette blir typisk gjort ved en bruk av kjøleribber og en vifte. Jo mer effektivt kjøleribbene og viften er jo mindre støy.

 

Hvor mye varme strømforsyningen utvikler er også veldig viktig. Hvis en strømforsyning utvikler 150w varme og en annen 100w varme, og det ikke er større forskjell på kjøleribbe/vifteløsning vil logisk nok sistnevnte være mest effektiv.

 

Det er her effektivitet kommer inn i bildet. La oss ta ett nytt powersupply a) som har en effektivitet på 83% og en litt eldre modell b) med en effektivtet på 70%.

 

De skal begge levere 300w* med strøm til PC-en. a) trenger da 300/0,83=361w inn og avgir mao 61w varme. b) trenger 300/0,7=429w inn og avgir mao 129w varme.**

 

Strømforsyning a) må altså avgi mindre enn halvparten så mye varme som strømforsyning b). Med samme kjøleløsning og en temperaturstyrt vifte så vil strømforsyning a) være vesentlig stillere enn strømforsyning b)

 

En strømforsyning som har over 80% effektivitet ved 20%, 50% og 100% load oppfyller kravene til "80 PLUS". Komplett har en slik inne etter hva jeg kan se: http://www.komplett.no/k/ki.asp?sku=329965&view=detailed merkingen kan du se under utvidet info og Tilpassede standarder.

 

Hvor kraftig et powersupply er kommer også an på ATX standarden det følger. ATX2.0 og oppover har krav til antall ampere strømforsyningen takler samtidig på 12v linjene i forhold til oppgitt watt. Det gjelder ikke de tidligere standardene!

 

*321w er det en pc med 8800gtx og Q6600 (quad core) krever ved full load.

**En typisk high-end moderne strømforsyning kan gjerne ha en effektivitet på f.eks 77%, ved 300w last gir dette 300/0,77=389w = 89w varme. Mao selv 6% prosentpoeng har vanvittig mye å si 61w vs 89w er MYE!

Endret av blackbrrd
Lenke til kommentar
Jeg har nettopp kjøpt ny PC med en MIST 500w. Jeg kjøpte denne fordi jeg hadde hørt mye bra om hvor stille den er. Jeg synes ikke den bråker, men hadde egentlig trodd at den skulle være stillere. Jeg har ingen andre PSUer å sammenlikne med så det er kan godt være at andre er mer bråkete.

 

Jeg sammenliknet med de andre viftene i PCen og fant ut at den var den mest bråkete (bortsett fra hvis jeg har grafikkortviften på fullt, noe jeg ikke tror jeg kommer til å ha). Den er litt mer bråkete en CPU viften som er den som følger med Noctua NH-12F og den er en del mer bråkete enn kabinettviftene som er MIST 120mm 0,3 ampere.

7931296[/snapback]

 

Har lagt merke til det samme som deg. Slo av alle viftene i maskina og testet kun med HDD mine og PSU'en påslått (systemet i sin helhet også), og det var MIST vifta som lagde den "høyeste" lyden. For all del, dette er ikke støy i den forstand at det høres ut som en gammel PSU, men nok til at det er sjenerende for et system som står i stuen. Poenget med en slik maskin er at den skal være diskrè, og da nytter det ikke med vifter man hører susing og brumming fra, selv ved flere meters avstand. Det er jo noe helt annet når man kliner øret inntil og prøver å finne kilde til støy. Ingen her kan da påstå at viftene ikke er hørbare.

 

@blackbrrd

Meget bra innlegg! Det var jo en litt mer matematisk variant av "hvorfor støyer din PSU", og det likte jeg. Nå har jeg prøvd å finne samme informasjon rundt Corsair 620W PSU, men ser ikke ut til at det kommer frem her. Her derimot kommer det lettere frem, og det ser ut til at denne PSU'en ved 60% load yter 370W. Nå beveger jeg meg mot ting jeg ikke kan spesielt godt, men begynner å lære :)

 

Spørsmålet er da, hvor bra vil en Corsair 620W være mot en MIST500W på et system bestående av Intel Core 2 Duo E6400, 3stk HDD, optisk enhet og et 7900GTO. For alt dette på meget tung last, vil nok PSU spinne opp litt, men hvem når først et støynivå som ikke er akseptabelt?

Lenke til kommentar

Kjørte en liten test på eXtreme power supply test.

 

Hardware som følger:

C2D E6400 @ 3200 mhz (tenkt tilfellet, om jeg ønsker - testet OK)

Corsair PC6400 2GB kit

2stk 7.200 rpm SATA HDD

1 stk WD Raptor 10.000 rpm

3 stk 120mm vifter

1 stk optisk DVD-rw

7900GTO @ GTX (om jeg ønsker)

ASUS P5B deluxe WiFi

 

Med dette systemet overklokket med en vcore på 1,3v, så ble jeg anbefalt 435W

Uten overklokk av dette sysmet, så ble jeg anbefalt 365W

MERK:

Sistenevnte så må jeg ta høyde for at det ikke eksisterer GTO i menyen for skjermkort i klassen Nvidia 7900, så jeg måtte velge GTX. Med GT varianten havnet jeg på 322W

 

Så er da spørsmålet, om jeg faktisk har en PSU som lager mer støy for meg, siden jeg allerede trekker en del strøm. Nå er det svært sjeldent at min maskin går for full guffe, men da jeg klokket CPU'en min, så syntes jeg det var rart at PSU skulle støye mer enn normalt. Jeg skjønner nå hvorfor, men trodde den skulle være mer stillegående.

 

Vil også legge til at HW.no sin test av MIST PSU, så kommer det frem at denne er den absolutte vinner i 500W klassen.

Merkelig nok så er det ingen tester av Corsair PSU'er.

Endret av andylove
Lenke til kommentar
Har enda ikke sett noen kommentarer om hvorfor strømforsyninger bråker...

 

Det har seg sånn at strømforsyninger utvikler varme. Denne varmen skal fjernes. Dette blir typisk gjort ved en bruk av kjøleribber og en vifte. Jo mer effektivt kjøleribbene og viften er jo mindre støy.

 

Hvor mye varme strømforsyningen utvikler er også veldig viktig. Hvis en strømforsyning utvikler 150w varme og en annen 100w varme, og det ikke er større forskjell på kjøleribbe/vifteløsning vil logisk nok sistnevnte være mest effektiv.

 

Det er her effektivitet kommer inn i bildet. La oss ta ett nytt powersupply a) som har en effektivitet på 83% og en litt eldre modell b) med en effektivtet på 70%.

 

De skal begge levere 300w* med strøm til PC-en. a) trenger da 300/0,83=361w inn og avgir mao 61w varme. b) trenger 300/0,7=429w inn og avgir mao 129w varme.**

 

Strømforsyning a) må altså avgi mindre enn halvparten så mye varme som strømforsyning b). Med samme kjøleløsning og en temperaturstyrt vifte så vil strømforsyning a) være vesentlig stillere enn strømforsyning b)

 

En strømforsyning som har over 80% effektivitet ved 20%, 50% og 100% load oppfyller kravene til "80 PLUS". Komplett har en slik inne etter hva jeg kan se: http://www.komplett.no/k/ki.asp?sku=329965&view=detailed merkingen kan du se under utvidet info og Tilpassede standarder.

 

Hvor kraftig et powersupply er kommer også an på ATX standarden det følger. ATX2.0 og oppover har krav til antall ampere strømforsyningen takler samtidig på 12v linjene i forhold til oppgitt watt. Det gjelder ikke de tidligere standardene!

 

*321w er det en pc med 8800gtx og Q6600 (quad core) krever ved full load.

**En typisk high-end moderne strømforsyning kan gjerne ha en effektivitet på f.eks 77%, ved 300w last gir dette 300/0,77=389w = 89w varme. Mao selv 6% prosentpoeng har vanvittig mye å si 61w vs 89w er MYE!

7931319[/snapback]

 

Bra oppsummering, dog vil jeg komme med en liten påpekning, viftene i seg selv tror jeg ikke gjør så fantastisk mye forskjell, men god viftestyring kan utføre mirakler. Selv om viften er den samme. Mao er det tre parametre som spiller inn: effektivitet, kjøledesign (inkludert størrelse på riobber, men også flow-muligheter osv, viftesystem.

 

Effektiviteten har over det jevne blitt vesentlig bedre på PSU de siste årene. (heldigvis).

 

AtW

Lenke til kommentar

@andylove

Det systemet du nevner drar nok rundt 250w, og linken du viste til sier at ved ca 50% load - dvs 310w så er effektiviteten på 86% - svært bra mao.

 

xbitlabs har også testet Corsair 620hx: http://www.xbitlabs.com/articles/other/dis...tx-psu5_15.html

 

Det ser ut som viftestyringen er satt opp slik at viften spinner litt kjappere enn strengt tatt nødvendig. Les den ene siden av reviewet så skjønner du hva jeg mener.

Lenke til kommentar
Så mitt ønske er en ny strømforsyning som ikke bråker. Må være 500 w + og ikke dyrere enn ca 1500.- Men den må være meget støysvak, helst ikke hørbar. Har forruten 2 120 mm vifter i kabinettet. Og de er ikke hørbar sammenlignet med den Mist psuen. Pcen skal stå i stua, og kvinnfolket syns den bråke for mye.

 

Er det noen som har erfaringer og dele med meg? Ang PSU! :D

7920646[/snapback]

Jeg har en NesteQ ASM 620W strømforsyning (NesteQ het vel Elan Vital tidligere). Dette er en semipassiv strømforsyning, dvs at den kan konfigureres (via en knapp på baksiden) slik at viften kun starter når temperaturen inne i strømforsyningen overstiger en grense, jeg tror det er snakk om 65 grader celsius. Resten av tiden står viften altså 100% stille.

 

Denne strømforsyningen har en effektivitet på over 80% (i følge tekniske data), noe som innebærer at den har en lav varmeutvikling. Som følge av dette er det ikke mye luftsirkulasjon som skal til for å hindre den interne viften i å begynne å rotere i det hele tatt, dermed er strømforsyningen i praksis vifteløs forutsatt god nok ventilasjon i kabinettet. Blir temperaturen derimot for høy slik at den interne viften startes, vil strømforsyningen være forholdsvis godt hørbar som følge av at den interne viften ikke er helt lydløs av seg, men dette kan altså lett unngås.

 

Det jeg har gjort i min PC er å sette på en saktegående vifte (Nexus Real Silent 120mm) på undersiden av strømforsyningen slik at denne viften blåser luft sakte gjennom strømforsyningen. Viften går på ca 800 RPM vha viftestyring (Zalman Fanmate 2), og er dermed så godt som lydløs selv om du sitter veldig nært viften. Godt mulig viften ikke trenger å på så "mye" som 800RPM heller, dersom man sørger for at den har tilgang til kjøligere luft enn i mitt tilfelle.

 

PC-en min drar ganske mye strøm (Opteron 175 overklokket fra 2x2,2GHz (@ 1,35V?) til 2x2,6GHz @ 1,55V + ATI X1900XTX skjermkort + diverse andre standardkomponenter som DVD-brenner, lydkort etc), og belaster dermed strømforsyningen en del. Med dette oppsettet, kombinert med at det satt en ganske varm, luftbasert prosessorkjøler rett under strømforsyningen (som dermed altså dro inn nogenlunde varm luft via Nexus-viften), så startet aldri den interne viften i strømforsyningen, selv ikke under spilling.

 

Resulatet er i praksis en meget kraftig strømforsyning som ikke bråker (med mindre du synes en 12cm vifte @ 800RPM bråker for mye, da), kombinert med at man ikke trenger åpne strømforsyningen for å modifisere den på noen måte. En ekstra bonus er at den interne viften fortsatt har muligheten til å starte dersom det noensinne skulle bli nødvendig, kanskje på en varm sommerdag?

 

Jeg har i alle fall bare gode erfaringer med denne strømforsyningen, og jeg tror dette kan være et godt alternativ i ditt tilfelle også. :)

 

PS: Denne strømforsyningen finnes i andre varianter også, dvs 520W og 450W. Vet ikke om de andre modellene er identiske med tanke på varmeutvikling og kjølefinner etc, kanksje noen andre her vet noe om dette?

 

Puh, det ble en lang post. :whistle:

Lenke til kommentar
@andylove

Det systemet du nevner drar nok rundt 250w, og linken du viste til sier at ved ca 50% load - dvs 310w så er effektiviteten på 86% - svært bra mao.

 

xbitlabs har også testet Corsair 620hx: http://www.xbitlabs.com/articles/other/dis...tx-psu5_15.html

 

Det ser ut som viftestyringen er satt opp slik at viften spinner litt kjappere enn strengt tatt nødvendig. Les den ene siden av reviewet så skjønner du hva jeg mener.

7931921[/snapback]

 

Må spørre her, for jeg ble litt forvirret. Hvilken link sikter du til? Testen med MIST PSU'en eller Corsair? Betyr det at effektiviteten til en MIST ved 50% load er 86%?

 

Forøvrig så er det jo antydet at Seasonic lager Corsair sine PSU'er. Jeg siterer fra Silentpcreview:

Given the manufacturing source, the most obvious comparatives are the Seasonic M12-500 and M12-600 models, which have the same basic circuitry and modular cable system, and probably the same noise-conscious fan control circuitry. However, the M12s have that extra 60mm fan. Although the 60mm fan is there for good reason — to clear a hot zone that seems endemic to all 120mm fan PSUs — once they turn on, admittedly at a high power load, they do not turn off. The small degree of noise the 60mm fan adds to the M12's signature at higher loads is enough for us to favor the S12 or S12 Energy Plus series in the Seasonic line... but they lack the modular detachable cables of the M12. Which leads us back to the Corsairs: They seem just about perfect for a quiet-loving power PC user who wants to have his cake but not hear it as well.

 

Jeg siterer fra x-labs:

The use of high-quality fans from Adda contributes to the PSU’s quietness, too. But running a little ahead, I should confess that the Corsair is not the quietest PSU on the market. S-12 series models selling under Seasonic’s own brand are quieter still. On the other hand, the CMPSU-620HX is going to satisfy a vast majority of users with its noise characteristics, too.

 

Her er det litt uenigheter. Og jeg tror ingen av dem får betalt av hverandres konkurrenter for å snakke pent om PSU'er de tester. Spørsmålet er jo bare hvem man skal stole på.

Endret av andylove
Lenke til kommentar

Jeg siterer fra Silentpcreview:

(...) The small degree of noise the 60mm fan adds to the M12's signature at higher loads is enough for us to favor the S12 or S12 Energy Plus series in the Seasonic line...  (...)

 

Jeg siterer fra x-labs:

But running a little ahead, I should confess that the Corsair is not the quietest PSU on the market. S-12 series models selling under Seasonic’s own brand are quieter still.

 

Her er det litt uenigheter.

 

 

Vet ikke, jeg. Leser det slik at Seasonic S12 bråker mindre enn Corsair-PSUen som bråker mindre enn Seasonic M12? Det virker ikke som om de er så uenige...

Lenke til kommentar
Har en Mist 550W strømforsyning som er kjøpt for ca 3-4 år siden. Og etter at jeg fikk vannkjøling så har jeg funne ut at den bråker som bare det.

 

Så mitt ønske er en ny strømforsyning som ikke bråker. Må være 500 w + og ikke dyrere enn ca 1500.- Men den må være meget støysvak, helst ikke hørbar. Har forruten 2 120 mm vifter i kabinettet. Og de er ikke hørbar sammenlignet med den Mist psuen. Pcen skal stå i stua, og kvinnfolket syns den bråke for mye.

 

Er det noen som har erfaringer og dele med meg? Ang PSU! :D

7920646[/snapback]

 

Har du fått støvsugd PSU'en din, eller kjøpt deg ny? Kult om du sier ifra hva slags PSU du har kjøpt eventuelt.

7931224[/snapback]

 

Hadde oppe PSUen i går, og at det ikke har vært brann i den enda er et under. Var så full av skit og hybelkaniner at det var nifst. Men det hadde ikke noe å si på hvordan viften jobbet. Var samme lyd nivå etter at jeg hadde rengjort den. Men det sitter en liten vifte bak og en litt større under den. Så at den lager litt lyd er ikke rart. Fant også ut at jeg har tatt feil på styrken til strømforsyningen. Den er på 430W. Men jeg tror at etter jeg kjøpte nytt skjermkort, PCIe, så har strømforsyningen jobbet kraftigere. Er ikke så inne på det, men rett meg om jeg tar feil. Viften går på 1500RPM som jeg kan se etter Everest. Mener den gikk på 1300RPM før.

 

@Juke

Den strømforsyningen du refererer til ser for såvidt ganske innteresant ut. Så er spørs om jeg ikke kommer til å gå for den. Om det ikke er noen som har noen veldig gode argumenter for ikke å gjøre det.

 

@andylove

Jeg har ikke kjøpt ny enda. Men skal ta å poste her når jeg har gort det. Men på grunn av oppussing av leiligheten er det litt slankt med økonomi for tiden. Så den er i budsjettet på neste lønning, dvs ca den 20 feb. :)

Lenke til kommentar

Bra oppsummering, dog vil jeg komme med en liten påpekning, viftene i seg selv tror jeg ikke gjør så fantastisk mye forskjell, men god viftestyring kan utføre mirakler. Selv om viften er den samme. Mao er det tre parametre som spiller inn: effektivitet, kjøledesign (inkludert størrelse på riobber, men også flow-muligheter osv, viftesystem.

 

Effektiviteten har over det jevne blitt vesentlig bedre på PSU de siste årene. (heldigvis).

 

AtW

7931591[/snapback]

 

Det er vel ingen tvil om at en skjev eller slarkete vifte, eller en med dårlig kulelager, kan lage vanvittig med støy. Men en påkostet vifte i god stand mot en annen påkostet vifte i god stand, der tror jeg forskjellene er små når de er like store og flytter like mye luft.

 

Andre ting som helt klart spiller inn er hvorvidt vifta i PSU'en - og PSU'en generelt - er festet godt med vibrasjonsdempende oppheng (eks. gummipakninger) eller om viftevibrasjonene får forplante seg i kabinettveggene.

 

Som AtW sier, er viftestyring en faktor, og mange PSU'er er utstyrt med automatisk trinnvis viftestyring som rett og slett er dårlig. Noen strømforsyninger skifter hastighet på viftene løpende, og dermed så får de svært irriterende frekvensskifter - hele tiden. Mange strømforsyninger blåser også ut mer luft enn nødvendig for å være sikker å at kjølingen er god nok. Så har man vifteløse, helt uten luftutblåsning, hvor man bør ha en ekstra kabinettvifte for å kompansere for dette... Men kabinettvifter er lettere å skifte og har generelt lavere støynivå.

 

Definitivt mer enn bare effekten som avgjør støynivået fra PSU'en. Det nytter lite med teoretisk lav varmeutvikling hvis vifta er dårlig tilpasset oppgaven. Klart, det motsatte er også sant, om du har aldri så god vifte så nytter det så lite om vifta blåser ut varmluft med orkans styrke.

 

For at du skal få noe ut av dette lange, triste og nyttesløse innlegget vil jeg summere opp de tre tipsene du kan få ut av dette:

 

- ekstra viftestyring er en relativt billig måte å avlaste PSU'en på,

- bruk gummipakninger rundt ting som skal vibrere,

- en strømforsyning er ikke stillegående dersom ingen sier den er stillegående, uansett hvor fin effekt den har på papiret.

 

Selv er mitt neste tiltak mot støy å kjøpe nytt kabinett, Antec P180B. Jeg er spent på om det har noen effekt å sette Seasonic'en i P180B'ens "kalde" rom i bunnen. Er slett ikke sikker på at 120mm i PSUen er optimalt i et sånt oppsett.

 

.t

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...