Gå til innhold

Støysvak PSU ønskes


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Med den Corsair PSU'en får du nok kraft i allefall. 50A på 12v railen ekke å kimse av. Tror du skal klare å kjøre SLI 8800GTX med den.

 

Lurt å sjekke erfaringer med andre før du kjøper. Siden du ikke er fornøyd med din MIST, så kan det jo by på utfordringer å matche kravene dine.

 

EDIT:

Hardware.no tester PSU

7921419[/snapback]

 

Er vel en sannhet med modifikasjoner at jeg ikke er fornøyd med den. For det er jeg. men etter at jeg gjorde resten av maskina støyfri, tilnærmet, så er det den jeg hører nå. Har som sagt brukt den i ca 4 år. Og er vel den eneste komponenten jeg hadde med når jeg oppgraderte maskina for ca 1,5 år siden. Kan du linke til den Misten du vil anbefale? Eventuelt er det noen som ahr erfaringer med den PSUen jeg linker til?

7921460[/snapback]

 

Jeg tenker på denne, finnes også i modulær utgave, om du ønsker det.

Hva slags modifikasjoner har du gjort med maskinen din, siden det kun er PSU du hører?

Lenke til kommentar

Er denne et godt alternativ da ATWindsor? Eventuelt andre med erfaringer fra denne?

7921377[/snapback]

 

Ja, den er nok et bra alternativ, men ikke hør på meg, sjekk på www.silentpcreview, de har ordentlig målinger med lydtrykknivåmåler, der kan du se hva de synes om den.

 

AtW

7921498[/snapback]

 

Anbefalte PSU'er av Silentpreview

 

test av Corsair PSU

Endret av andylove
Lenke til kommentar
Med den Corsair PSU'en får du nok kraft i allefall. 50A på 12v railen ekke å kimse av. Tror du skal klare å kjøre SLI 8800GTX med den.

 

Lurt å sjekke erfaringer med andre før du kjøper. Siden du ikke er fornøyd med din MIST, så kan det jo by på utfordringer å matche kravene dine.

 

EDIT:

Hardware.no tester PSU

7921419[/snapback]

 

Er vel en sannhet med modifikasjoner at jeg ikke er fornøyd med den. For det er jeg. men etter at jeg gjorde resten av maskina støyfri, tilnærmet, så er det den jeg hører nå. Har som sagt brukt den i ca 4 år. Og er vel den eneste komponenten jeg hadde med når jeg oppgraderte maskina for ca 1,5 år siden. Kan du linke til den Misten du vil anbefale? Eventuelt er det noen som ahr erfaringer med den PSUen jeg linker til?

7921460[/snapback]

 

Jeg tenker på denne, finnes også i modulær utgave, om du ønsker det.

Hva slags modifikasjoner har du gjort med maskinen din, siden det kun er PSU du hører?

7921534[/snapback]

 

Har vannkjøling på CPU og GPU. Og har hengt raptor disken min i støyreduserende oppheng. Så det er stille i maskina. Har som sagt 2 120mm vifter og 1 90mm vifte. Men de er det ikke mye forskjell i lyd om jeg har de av eller på. Sjekket i dag. :) Den på 90mm går på halv styrke.

Lenke til kommentar
noen tips her til 250-300w støysvak psu?

7921585[/snapback]

 

Følg linken i en av mine øvrige poster. Noen grunn til at du ønsker å begrense deg til 250/300W?

7921588[/snapback]

 

Skal bare ha en psu en til gammel stasjonær jeg skal bruke som filserver

 

specs: intel p4 3.0 ghz, 1024 ram og et 6800 gt kort.

Lenke til kommentar
Så ikke den testen du linket til, men denne så jo også ut til å kunne være noe å satse på.

 

Ser jo at det er blått lys i den. Fins det en version uten? Er ikke akkurat min stil...

Finnes ikke uten, men det blå lyset er veldig diskret og på ingen måte uoverkommelig.

Endret av Bza
Lenke til kommentar
Da kan kjeg anbefale Silverstone Zeus 850w :D Helt stille, og man har nok av watt og ta av! Silverstone Zeus er vel en av de få PSU`ene som er godkjent av Nvidia for SLI :)

7922222[/snapback]

 

Jeg vedder 1000 kroner på at jeg kan høre Silverstone Zeus....

 

Ingen strømforskyninger med vifte er "helt stille"

 

Angående MIST, det er vel microplex sitt merke, finnes sikkert andre steder også, da jeg tør å vedde på at microplex ikke fabrikerer den selv, det er nok en rebadge, men vet ikke hvem som er produsenten.

 

AtW

Lenke til kommentar
Da kan kjeg anbefale Silverstone Zeus 850w :D Helt stille, og man har nok av watt og ta av! Silverstone Zeus er vel en av de få PSU`ene som er godkjent av Nvidia for SLI :)

7922222[/snapback]

 

En avskrekkende pris på den da. Og ikke imponerende tilbakemelding den har fått av en bruker på komplett.no. Takker for mange tilbakemeldinger så langt. Har fått en del tips som jeg kommer til å vurdere, lese tester osv. Så finner jeg nok ut noe etter hvert.

 

Men er det noen som har erfaringer med PSUer som ikke har vifter? Blir de veldig varme og vil de eventuelt funke på en gamer pc...?

Lenke til kommentar
Da kan kjeg anbefale Silverstone Zeus 850w :D Helt stille, og man har nok av watt og ta av! Silverstone Zeus er vel en av de få PSU`ene som er godkjent av Nvidia for SLI :)

7922222[/snapback]

 

En avskrekkende pris på den da. Og ikke imponerende tilbakemelding den har fått av en bruker på komplett.no. Takker for mange tilbakemeldinger så langt. Har fått en del tips som jeg kommer til å vurdere, lese tester osv. Så finner jeg nok ut noe etter hvert.

 

Men er det noen som har erfaringer med PSUer som ikke har vifter? Blir de veldig varme og vil de eventuelt funke på en gamer pc...?

7923515[/snapback]

 

Hvis du har lest innholdet av testene gjort av silentpreview, så kommer det enkelt frem at vifteløse PSU'er ikke er for gamere, for å si det slik...

Og igjen så anbefaler de Corsair, som er mekka av Seasonic (tror jeg det stod), men Corsair har fordelen av kun 1 stk 120mm vifte, fremfor Seasonic S12 som har en 60mm i bakkant. Problemet med den vifta er at hvis du når et visst temp forhold, så går den for full spiker. Og den slutter ikke å gå før du har restartet maskinen og tempen har falt.

 

Men dette kom ganske lett frem i testene som jeg ga linkene til. Kanskje litt tung Engelsk for enkelte, men alt stod der. Legg særlig merke til testmiljøet og hvordan de dokumenterer sine fakta. Det er ikke tvil om at det er på et litt annet nivå enn hobbymekken som man ellers finner..

Lenke til kommentar
Har 2 Seasonic strømforsyninger og de er å anbefale.

 

Har en S12 300W og en M12 600W og begge er nærmest lydløse.

7921484[/snapback]

 

Herr Mist-eier;

 

enhver strømforsyning har nok sin egen personlighet. Jeg har en relativt ny Seasonic S12-330 - som anbefalt av SilentPCReview. Jeg kjøpte Seasonic fordi det er den eneste strømforsyningen jeg har hørt beskrevet som "mer stillegående enn Mist". Jeg har hatt stor tro på Mist men aldri eid en.

 

Noen er fornøyd med hvasomhelst, andre lar seg plage av den minste susing. De som er mest fornøyd er de som nettopp bytta ut en skeiv og slarkete F16-motor med en ny og bedre strømforsyning, det betyr ikke at de har det stille i stua. "Nærmest lydløs" er en subjektiv beskrivelse og en jeg aldri vil bruke.

 

Tidligere (2003 -> ) hadde jeg en AOpen "Super Low Noise" FSP300-60PN

https://www.psdata.no/ps.asp?IT=101391. Dette er til dags dato den strømforsyninga jeg subjektivt har vært mest fornøyd med støynivået på, og den kosta 335 + mva.

 

Da denne røyk, kjøpte jeg en tilsvarende FSP300-60xx modell som var mer støyende. Den første var nok imidlertid ombygd av AOpen, og hadde annen 12" vifte.

 

AOpen-strømforsyninga skulle på papiret ikke kunne måle seg med Seasonic'en, men det kunne den. Og strømforsyninga jeg hadde før den igjen, en helt vanlig OEM som kom med kabinettet, hadde heller ikke høyere støy på lav load, bare en mer irriterende frekvens (mindre vifte). På høy load var den imidlertid fæl. Det vil si at med flere disker i kabinettet var den alltid fæl.

 

Antall greier inni kabinettet er også helt avgjørende med tanke på støy. Selv vil jeg ikke gå tilbake til å ha mer enn én varmeproduserende, surrende, strømtrekkende harddisk i hovedmaskinen, alle de gamle diskene bruker jeg som utskiftbare disker på #2-maskina.

 

Din Mist er vel såpass gammel at vifta begynner å bli slitt (eller skitten og dermed ubalansert) men i utgangspunktet tror jeg ikke andre luftflyttende strømforsyninger er mye bedre enn en ny Mist.

 

På en eller annen plass i prisgrafen er selve viften så stillegående at det hovedsaklig er luften og turbulens som lager støy. Denne vil være omtrent lik på alle 12"-strømforsyninger som kjører samme antall omdreininger, og for å forbedre dette må man kikke nærmere på kabinettet. To påkostede 12" vifter som presser gjennom like mye luft, vil i utgangspunktet ha relativt likt støynivå, tror jeg. Med for eksempel et P180-kabinett blir luftstøyen flyttet lengre unna øret ditt.

 

Du sier du har vannkjøling, lave temperaturer og god utlufting ellers. Da ville jeg ha lest litt om vifteløse strømforsyninger, om jeg var deg.

 

Jeg er klar over at mitt innlegg ikke gir de største forhåpningene om å få en mye mer støysvak PSU [enn en ny, balansert Mist, som du en gang hadde], og jeg snakker litt mot de andre innleggene, men jeg har faktisk ikke den erfaringen at Seasonic gjorde noe særlig for støynivået i min stue, og jeg har fortsatt tro på at Mist er blant de aller beste på støy. (Basert på andres erfaringer i dette forumet).

 

.tommyb

 

Edit: typor

Endret av tommyb
Lenke til kommentar
Jeg vedder 1000 kroner på at jeg kan høre Silverstone Zeus....

 

Ingen strømforskyninger med vifte er "helt stille"

 

Angående MIST, det er vel microplex sitt merke, finnes sikkert andre steder også, da jeg tør å vedde på at microplex ikke fabrikerer den selv, det er nok en rebadge, men vet ikke hvem som er produsenten.

 

AtW

7922286[/snapback]

 

Jeg er helt enig, og vedder ikke i mot. Ingen strømforsyning er "helt stille". Alle som uttaler at de ikke kan høre strømforsyningen sin har demonstrert at de ikke er støysensitive, og derfor ikke en god kilde for informasjon... En døv person kan ikke høre en Thermaltake :)

 

Strømforsyningen til laptop'en min lager støy, og den har ingen vifte. Selv LCD-skjermen min lager hørbar støy.

 

Microplex har snakket mye om "våre Mist-" og lenken til produsent peker til mist.no som igjen forwardes til Microplex.no.

 

Digitalimpuls, Microplex og Netshop er vel de eneste leverandørene av Mist. Jo, det er nok Microplex's merke.

 

Når det gjelder hvem som lager strømforsyningene Mist har tilpasset, så har de byttet leverandør flere ganger. Tidligere har de brukt Channel Well Technologies (som Antec) og Fortron-Source (som AOpen). De har uansett hovedfokus på støy, og forbedrer de originale viftene med hensyn på støy, ikke på kjøling.

Lenke til kommentar

Du sier du har en Raptordisk i et gummioppheng.

 

Raske disker bråker mer. Sammenlignet med en Barracuda eller Samsung så er nok din disk både raskere og mer støyende.

 

Men det visste du kanskje allerede.

 

Når det gjalt den strømforsyningen du vurderte, med blått lys... En lysdiode vil både produsere varme og være i veien for luftstrømmen. Dette antyder kanskje noe om hva produsenten ikke har fokus på?

Lenke til kommentar
Du sier du har en Raptordisk i et gummioppheng.

 

Raske disker bråker mer. Sammenlignet med en Barracuda eller Samsung så er nok din disk både raskere og mer støyende.

 

Men det visste du kanskje allerede.

 

Når det gjalt den strømforsyningen du vurderte, med blått lys... En lysdiode vil både produsere varme og være i veien for luftstrømmen. Dette antyder kanskje noe om hva produsenten ikke har fokus på?

7924532[/snapback]

 

Om det er meg du mener, så er vel gummioppheng litt for snilt omtalt. Hehe.

 

Jeg har Raptoren min i en Silentmaxx HDD Silencer. Her forsvinner "hviningen" og vibrasjoner elegant. Knatringen er litt hørbar når det jobbes på det meste. Men 10.000 rpm er veldig vanskelig å støydempe.

 

Jeg tror forøvrig min MIST trenger å blåses ren. La merke til en lyd jeg ikke hadde hørt før i går. Merkelig hvordan det skjer når denne tråden kom. I allefall høres det ut som en slags tikking... "tikk, tikk, tikk" og jeg mistenker støv for å være kilden, på viften altså. Hvis ikke så skal den ned på netshop for litt service sjekk.

 

@tommyb:

 

Jeg har hatt 2 stk MIST500W, den ene "kablet" og ble kjøpt i 2005 og den andre er fra 2006/vinter og er modulær. Det du sier om at flere står bak MIST PSU'ene, kan nok stemme veldig bra. Har for meg at den jeg hadde tidligere var litt mer "lydløs" enn den jeg har nå. Kan tenkes at jeg husker feil, men det høres ikke slik ut.

Forøvrig kan jeg glemme å teste etter lydfeil idag, da naboen har spist syre og kjører fult rave her.... :nei:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...