Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Disel- eller bensin.motor?


kazzoo

Anbefalte innlegg

Jeg kikker for tiden på en ny peugeot 206. Og da lurer jeg på om jeg skal gå for bensin- eller disel-motor. Diselmotoren er 6000 kr dyrere. Den har 68hK mot 75 på bensinen. Begge er 1,4 liter.

 

Forskjellen i forbruk er:

Bykjøring: 3,1 liter/100 km

Utenbys: 1,3 liter/100 km

Blandet: 2,0 liter/100 km

 

Så om jeg da anntar jeg bruker den ca 12 000km i året og om jeg regner med bare bykjøring (bruker den minst like mye på utenbys som de kaller det) og prisforskjell på 1 kr literen, så vil jeg spare den nette summ av 372 kroner i året. (Om utregningen min er riktig da..)

 

Og i tillegg så annbefalles det service hver 20.000 km på disel, og 30.000 km på bensin.

 

Disel er så i vinden for tiden, men bør jeg egentlig velge bensin? Er vel fare at årsavgifen på disel vil øke mer enn bensinbil. Den har ikke diselfilter.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Jeg kikker for tiden på en ny peugeot 206. Og da lurer jeg på om jeg skal gå for bensin- eller disel-motor. Diselmotoren er 6000 kr dyrere. Den har 68hK mot 75 på bensinen. Begge er 1,4 liter.

 

Forskjellen i forbruk er:

Bykjøring: 3,1 liter/100 km 

Utenbys: 1,3 liter/100 km

Blandet: 2,0 liter/100 km

 

Så om jeg da anntar jeg bruker den ca 12 000km i året og om jeg regner med bare bykjøring (bruker den minst like mye på utenbys som de kaller det) og prisforskjell på 1 kr literen, så vil jeg spare den nette summ av 372 kroner i året. (Om utregningen min er riktig da..)

 

Og i tillegg så annbefalles det service hver 20.000 km på disel, og 30.000 km på bensin.

 

Disel er så i vinden for tiden, men bør jeg egentlig velge bensin? Er vel fare at årsavgifen på disel vil øke mer enn bensinbil. Den har ikke diselfilter.

7877926[/snapback]

 

Noen linker til de to bilene hadde ikke gjort noe.

 

Diesln har mindre hk men mer dreiemoment, men uansett så er disse motorene så like i hk at du ikke merker forskjell.

 

Skjønner ikke hvorfor diesln har mer service når den er mindre kompleks. Er det en common rail motor?

 

Den har diesel filter, men ikke partikkel filter. Partikkel filter kan kjøpes utenom og etter monteres men om det lønner seg er en annen sak.

Uansett så vil den ligge lavere enn en bensin motoren.

 

Du får mere for en Diesel enn en bensin når du eventuelt selgern.

 

Forrige uke i Tønsberg så dieseln nede i 8.25kr per liter. (Mandag morgen) Ca 1.5kr forskjell på diesel og bensin da.

Endret av karl-wilhelm
Lenke til kommentar
prisforskjell på 1 kr literen, så vil jeg spare den nette summ av 372 kroner i året.

7877926[/snapback]

Dette svaret er feil. Prøv på nytt.

 

I tillegg bør du ta hensyn til høyere gjensalgspris på alternativet med dieselmotor.

7878459[/snapback]

 

Hva er det som er feil med regnestykket da?

12 000 km * 3,1 l/100 km * 1kr = 372 ??

 

Joda gjensalgsprisen er høyere nå for diesel enn besnsin. Men går avgiftene opp, som regjeringen spår er det ikke sikkert at det blir like populært i framtiden...

Lenke til kommentar
Diesln har mindre hk men mer dreiemoment, men uansett så er disse motorene så like i hk at du ikke merker forskjell.

 

Skjønner ikke hvorfor diesln har mer service når den er mindre kompleks. Er det en common rail motor?

 

Forrige uke i Tønsberg så dieseln nede i 8.25kr per liter. (Mandag morgen) Ca 1.5kr forskjell på diesel og bensin da.

7878902[/snapback]

 

Jeg tenkte også at det ikke hadde mye å si med forskjellen i dreiemoment.

 

Hvorfor den må ha mer service vet jeg ikke, men ble opplyst det av pegeout forhandleren.

 

Klart prisforskjellen kan være på mer enn 1 kr, men kjøret forbi en bensinstasjon her i Arendal for en time siden og da var forskjellen 80øre.

Lenke til kommentar

Jeg hadde ikke vurdert bensin engang jeg..Jeg hadde JET regninger på ca 1100-1200 i mnd når jeg hadde bensin bil og nå når jeg har diesel så ligger den på 600-800 i mnd..Nesten halvert altså og jeg kjører like mye.Det er greit diesel bilen er dyrere ved innkjøp men det sparer man fort inn igjen,hverfall etter mine erfaringer.

 

 

Men pysjå da?grøss og gru.

Lenke til kommentar
Jeg hadde ikke vurdert bensin engang jeg..Jeg hadde JET regninger på ca 1100-1200 i mnd når jeg hadde bensin bil og nå når jeg har diesel så ligger den på 600-800 i mnd..Nesten halvert altså og jeg kjører like mye.Det er greit diesel bilen er dyrere ved innkjøp men det sparer man fort inn igjen,hverfall etter mine erfaringer.

 

 

Men pysjå da?grøss og gru.

7879739[/snapback]

 

Nå er vel ikke akkurat regningene dine fasiten for om man sparer penger på å velge dieselutgave vs bensinutgave av en bil ;) Det kommer an på veldig mye annet.

 

Moderne biler med små bensinmotorer er ofte billigere enn dieselbiler hvis man ikke kjører mye. Så til trådstarter, jeg tror ikke det er så mye å spare på å kjøpe diesel.

 

Det er dog min subjektive mening.

Lenke til kommentar

Så etter mine nye utregninger så vil jeg nok gå for diesel.

Det som får meg til å tvile litt nå er at service skal være etter 20 000 og ikke 30 000 som bensin.

 

Jeg har også hørt at servicer på diesel biler ofte er noe dyrere, noen som har noe erfaring med dette?

Lenke til kommentar

Diesel er ett opplagt valg spør du meg!

 

Jeg har nettopp bestilt meg en Dieselbil selv. VW Touran 2.0TDI 170HK.

Jeg har kjørt bensin hele livet. (er 30 år gammel) men etter at jeg kjørte en Touran TDI i jobben, så så ble jeg meget overasket.

 

En diesel bil har nemmelig krefter der du trenger dem... nemmelig på lavere turtall. En diesel vil altså FØLES mye kvikkere enn en bensinbil, da den har mye høyere dreimoment.

Det at den også er rimeligere å kjøre med tanke på drivstoff i lengden + at gjennkjøpsverdien er høyere, hadde jeg ikke en gang tvilt på ditt valg.

 

Gå for diesel du! :)

 

Eneste minussiden jeg overhodet kan komme på når det gjelder dieselbiler, er at dem blir noe treigere varm om vinteren.

Få deg en dieselvarmer eller Defa, så er den saken biff. Dette kan du jo evt. kjøpe for pengene du sparer ved å eie en dieselbil :)

Lenke til kommentar
Liten regnefeil der ja... Blir 9600 for bensin i året og 6156 for disel...

 

Med andre ord en del å spare...

7880136[/snapback]

 

Fint å spare 3400kr , men hjelper det når årsavgiften er delvis satt til 9900kr , dvs 6500kr ekstra for diesel.

Og det er vell meget store farer for at diesel faktiskt blir dyrere enn bensin!

Min personlig meining så tror jeg faktiskt diesel bilene blir å ramle masse i pris eiine 5 år !

 

Men dette er da bare mitt synspunkt ! :tease:

Lenke til kommentar
Liten regnefeil der ja... Blir 9600 for bensin i året og 6156 for disel...

 

Med andre ord en del å spare...

7880136[/snapback]

 

Fint å spare 3400kr , men hjelper det når årsavgiften er delvis satt til 9900kr , dvs 6500kr ekstra for diesel.

Og det er vell meget store farer for at diesel faktiskt blir dyrere enn bensin!

Min personlig meining så tror jeg faktiskt diesel bilene blir å ramle masse i pris eiine 5 år !

 

Men dette er da bare mitt synspunkt ! :tease:

7883181[/snapback]

Spørst vel om den blir satt opp så kraftig etter hva finansdepartementet har gått ut med:

Klippet fra dinepenger.no

 

Dette avvises nå av Finansdepartementet i en pressemelding. «Hvordan årsavgiften skal utformes er for tidlig å si, men endringene vil bli relativt moderate», sier finansdepartementet i pressemeldingen.

 

Hva som menes med moderate endringer sier ikke departementet noe om, men det er lite trolig at det blir snakk om mange tusenlappene i forskjell mellom årsavgiften på bensin og dieselbiler.

Lenke til kommentar
Diesel er ett opplagt valg spør du meg!

 

Jeg har nettopp bestilt meg en Dieselbil selv. VW Touran 2.0TDI 170HK.

Jeg har kjørt bensin hele livet. (er 30 år gammel) men etter at jeg kjørte en Touran TDI i jobben, så så ble jeg meget overasket.

 

En diesel bil har nemmelig krefter der du trenger dem... nemmelig på lavere turtall. En diesel vil altså FØLES mye kvikkere enn en bensinbil, da den har mye høyere dreimoment.

Det at den også er rimeligere å kjøre med tanke på drivstoff i lengden + at gjennkjøpsverdien er høyere, hadde jeg ikke en gang tvilt på ditt valg.

 

Gå for diesel du! :)

 

Eneste minussiden jeg overhodet kan komme på når det gjelder dieselbiler, er at dem blir noe treigere varm om vinteren.

Få deg en dieselvarmer eller Defa, så er den saken biff. Dette kan du jo evt. kjøpe for pengene du sparer ved å eie en dieselbil :)

7883168[/snapback]

 

 

Har du hatt noen erfaring med service konstnader enda?

Lenke til kommentar
Diesel er ett opplagt valg spør du meg!

 

Jeg har nettopp bestilt meg en Dieselbil selv. VW Touran 2.0TDI 170HK.

Jeg har kjørt bensin hele livet. (er 30 år gammel) men etter at jeg kjørte en Touran TDI i jobben, så så ble jeg meget overasket.

 

En diesel bil har nemmelig krefter der du trenger dem... nemmelig på lavere turtall. En diesel vil altså FØLES mye kvikkere enn en bensinbil, da den har mye høyere dreimoment.

Det at den også er rimeligere å kjøre med tanke på drivstoff i lengden + at gjennkjøpsverdien er høyere, hadde jeg ikke en gang tvilt på ditt valg.

 

Gå for diesel du! :)

 

Eneste minussiden jeg overhodet kan komme på når det gjelder dieselbiler, er at dem blir noe treigere varm om vinteren.

Få deg en dieselvarmer eller Defa, så er den saken biff. Dette kan du jo evt. kjøpe for pengene du sparer ved å eie en dieselbil :)

7883168[/snapback]

 

 

Har du hatt noen erfaring med service konstnader enda?

7883227[/snapback]

Lenke til kommentar

Servicekostnadene vet jeg ikke noe om ennå, da jeg ikke har fått bilen.. :)

 

Men når det gjelder diesel vs. bensin, så limer jeg inn en del av en artikkel som er hentet direkte fra dinside.no. Dette er altså en test av Golf GT 170TDI

 

Skyvet fra snaut 1.500 omdreininger er virkelig imponerende og gir seg ikke før nærmere 4.500 omdreininger - temmelig høyt for en diesel. Maksimal effekt finnes ved 4.200 omdreininger. Dette er en motor som liker å tynes på turtall samtidig som kreftene ved normale motorhastigheter er formidable. Mellomakselerasjonene er virkelig heftige; i uformell duell med en Opel Astra OPC på 240 hester ble diesel-Golfen slett ikke utklasset.

 

Dette er sef. litt andre motorer enn det er i din bil, men du tar sikkert poenget mitt. Jeg tror nok som sagt Dieselbilen er bedre for deg enn bensinbilen.

 

Når man ikke har noe særlig med hester i utgangspunktet bør man jo ikke akkurat gå for den treigeste? :)

Endret av GigaFlow
Lenke til kommentar

Skal du ha diesel, kjøp med partikkelfilter, slipper du alt møkket som renner rundt på veggene i storbyene. Koster 10-20k å sette inn i ettertid. syns du skal spørre forhandleren om hvorfor det ikke er partikkelfilter i den.

 

Jeg er ingen SV-freak tvert imot eller miljønerd, men jeg syns det er hennsynsløst at nye biler selges uten partikkelfilter.

Lenke til kommentar
Ingen som har noen erfaringer med service kostnader på diesel i forhold til bensin?

 

Stemmer det jeg har hørt om at diesel servicer er dyrere enn bensin?

7890141[/snapback]

 

Dysene til diesel motorer er mer heftige en bensin motorer når det gjelder innsprøytnings motorer. (Diesel motorer opperer under et betydelig høyere trykk)

Common rail diesel motorer er nokk også dyrere og ta service på, men det skal også sies at diesel motorer er mer til og stole på enn bensin motorer så det går nokk opp i opp.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...