Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Disel- eller bensin.motor?


kazzoo

Anbefalte innlegg

Alle må være forberedt på at det kan bli påbud i nær framtid om å investere i partikkelfilter på dieselbiler. Det gjøres i EU og det kommer til å gjøres i Norge også, sa finansminister Kristin Halvorsen på SVs årsmøte lørdag.

 

Et slikt filter vil ifølge NAF koste mellom 7.000 og 10.000 kroner å installere, melder TV 2.

 

 

 

Det er also sagt på Sv sitt landsmøte, men ikkje av sjølve regjeringen. Kva Sv øsnker og kva dei kan klare å få igjennom er 2 vidt forskjelige ting;)

 

 

Men vis Eu gjør dette er vel Norge nødt til å gjøre det samme på grunn av Eøs tipper eg.

So får vi se kva Eu gjør da.

7932127[/snapback]

 

Det er nok sant at det nå ble sagt på landsmøte, men jeg snuste litt opp i gamel saker og fant ut at ho hadde sagt det samme tidligere fra stortingets talerstol... Men da hadde det druknet i at det var sagt at avgiftene ikke ville øke med 10 tusener av kroner...

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Spørsmålet er da hvorvidt folk gidder installere partikkelfilter på en 10 år gammel bil for 10-15.000 eller om de bare bare gi f... og betaler de få 100-lappene det koster ekstra i året de 2-5 årene bilen har igjen før dynga.

Skal folk gidde ta seg råd til å etterinstallere slikt filter må avgiften bli så høy at det ikke lønner seg å la være. Folk flest tenker mer på penger de har der og da, enn miljøet og hva som skjer i årene fremover...

Lenke til kommentar

Dette er helt hårreisende spør du meg.

Tenk på når katalysator ble påbudt, fikk det tilbakevirkende kraft?

Nei, selv om det renset betydelig mer enn disse stusselige partiklene det klages over.

Hva i all verden hjelper det at vi her i lilleputtlandet strever livet av oss for å ta vekk noen ørsmå utslipp når store land som Kina, USA, India osv ikke leer en finger?

Hver person i USA slipper ut dobbelt så mye CO2 som folk i Norge gjør, men likevel er de ikke villig til å redusere noe som helst fordi de hevder det går på bekostning av livskvaliteten deres.

Dette er et så stort tiltak at politikerne ikke engang har den videste anelse om hva det innebærer.

Jeg vil tro det er opptil flere hundre tusen biler i Norge som går på diesel.

For ikke å snakke om alle traktorer, gravemaskiner, lastebiler, busser, trailere osv.

Hva gjøres med de, de som virkelig slipper ut partikler?

Jeg tror at politikerne ikke helt vet hva de snakker om men gjør dette bare for og høres miljøvennlige ut i forhold til andre land og slikt.

Endret av kremt
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...