Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Disel- eller bensin.motor?


kazzoo

Anbefalte innlegg

På service bytter de olje, bremseklosser og lignende. Reparasjoner og lignende kommer i tillegg. Serviceprisene på bensindrevne og dieseldrevne biler vil derfor i utgangspunktet være like. Med de intervallene du fremstiller (20 og 30 tusen), så bør det være grunnlag for å gjøre dieselservicene billigere enn bensinservicene. Men det er de neppe. De sjekker gjerne bremseklossene 50% oftere på dieselbiler for å kunne ta betalt for det.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Ingen som har noen erfaringer med service kostnader på diesel i forhold til bensin?

 

Stemmer det jeg har hørt om at diesel servicer er dyrere enn bensin?

7890141[/snapback]

 

Dysene til diesel motorer er mer heftige en bensin motorer når det gjelder innsprøytnings motorer. (Diesel motorer opperer under et betydelig høyere trykk)

Common rail diesel motorer er nokk også dyrere og ta service på, men det skal også sies at diesel motorer er mer til og stole på enn bensin motorer så det går nokk opp i opp.

7891325[/snapback]

 

Er ikke heeeelt enig i det at man kan stole mer på diesel enn bensin. Ikke på nye biler iaffal. Er specca med like mye elektronikk i begge motorn..

 

Stoler way mer på citroen-bensinen min enn den 30 år gamle dieselmotoren jeg har i snekka..

Lenke til kommentar

Har både bensin og dieselbil (common rail) selv, og servicekostnadene er det ikke mye forskjell på. Hvis du kjører kun 12000 i året, må vel begge typene inn en gang årlig uansett, eller klarer bensinen seg med hvert 2. år? Bensinbilen min er en 2005 modell, og må likevel inn en gang i året. Med så få km. i året som du kjører, tror jeg valget hadde falt på bensinen. Det er, som noen påpeker, veldig usikkert dette med fremtidige årsavgifter på dieselbiler. Og hvis ikke dieselutgaven har partikkelfilter, hadde jeg uten tvil styrt unna denne!

Lenke til kommentar

Jepp, som jeg allerede har sagt en gang her. Jeg ville gått for bensin. Små men effektive bensinmotorer (vel og merke moderne motorer) bruker ikke mye bensin, og forurenser heller ikke noe særlig.

 

Hadde du hatt en stor og tung bil, kanskje stasjonsvogn og hele familien på tur, masse last og kjørt 20 000km i året hadde jeg ikke tvilt et sekund. Da ville jeg valgt diesel.

 

Men for 1-3 personer, mye småkjøring, kjører 10 000km i året og i en liten/lett bil.. Ingen tvil. Bensin.

 

 

Valget er opp til trådstarter, og det er delte meninger her ser jeg, men jeg ville i alle fall valgt bensin.

Lenke til kommentar

Har nok ikke helt bestemt meg enda, men føler det heller litt mot diesel. Men skal ta en prøvetur med en diesel først for å teste støy.

 

Men klart hadde en vist hva den hærsens regeringa hadde funnet på så hadde det jo vært mye lettere å handle bil... :|

Lenke til kommentar

Du merker liten forskjell rent effektmessig, men når det kommer til dreiemomentet burde du merke ganske stor forskjell. Videre betyr dreiemoment at du kan kjøre mer økonomisk, selv med mer last, mens bensinmotorer ofte må jages mer. Det er mulig å få lave forbrukstall med en bensinmotor, men det er etter min erfaring lettere å holde dem lave under flere forhold med en dieselmotor som er mer momentsterk.

Lenke til kommentar

Nå har det kommet mange svar om dei økonomiske sidene ved dette. Jeg kjører en 206 til vanlig med 75 hk (altså 1,4 literen). Den er ikke særlig økonomisk å kjøre i det hele tatt. Jeg bor på en plass med mange bakker og når jeg kjører i området her (både bykjøring og landeveiskjøring), så ligger forbruket på over 1 liter per mil ved blandet kjøring, ofte opp mot 1,5 liter/mil.

206 sin 1,4l bensinmotor er i tillegg veldig lat. Den bruker ca 8 fylker på å komme opp i fart, og er det mer enn en person i bilen er det et mareritt å akselerere. Grunnen til at bensinforbruket er høgt henger også sammen med dette. Her er det som sagt mange bakker, og å holde 80 opp en "bratt" bakke krever sitt av en liten motor. Det fører til høgt turtall i 3. gir for meg, den klarer ikke å dra i 4. Det er logisk at det hadde vært mer økonomisk å ligge på "middels" turtall i 4. gir.

 

Så mitt råd er: gå enten for dieselen, eller kjøp en større bensinmotor. 1,6l til peugeot skal visst nok være ganske sprek, elelr i det minste virke ganske sprek, siden bilen er så liten og lett.

Lenke til kommentar

Tja, etter å ha sett Halvorsen på nyhetene i sted så kan det vel se ut som bensinen ligger litt forran...

 

Ho sa at i løpet av kort tid ville det komme til å bli påbutt med filter på diesel motorene, og det må da ettermonteres. Og da ikke Peugeot 206 har det så ville det vel være dumt å kjøpe for så å måtte bruke 10-15 tusen om kort tid for å installere det....

Lenke til kommentar
Små biler skal ikke ha dieselmotorer...

7914861[/snapback]

 

Kan du begrunne det?

 

Etter en liten titt på disse forbrukstallene så ville jeg si at det er meget lønnsomt.

 

Diesel

http://www.mercefreaken.com/modellene/168/a160cdi-2.htm

 

Bensin

http://www.mercefreaken.com/modellene/168/a160-2.htm

 

Litern på bykjøring med bensin, og 0.6 på diesel. Og hvor er en liten bil kjekkest? by for eksempel... Og der er den overlegen på forbruket.

Lenke til kommentar
Litern på bykjøring med bensin, og 0.6 på diesel. Og hvor er en liten bil kjekkest? by for eksempel... Og der er den overlegen på forbruket.

7915882[/snapback]

Det som er med diesel på bykjøring er at de kan til tider være litt slitsomme.

Meget kort turtallsområde så man må gire mye.

Lenke til kommentar

Nå har jo ikke akkurat turtallshungrige bensinmotorer så godt bunndrag at det gjør noe. Gode dieselmotorer begynner gjerne å dra greit rundt 1500-1800rpm.

 

Edit: Men helt egentlig, om en bare skal kjøre i byen, er jo vekt sentralt. Hvorfor ikke kjøpe en gammel japse, med bensin for moro skyld, store forskjellen blir det ikke, til et slikt formål, og så ha en nyere bil til normal kjøring?

 

Bare en tanke. Nyere småbiler er forbausende tunge.

Endret av Simon Aldra
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...