Gå til innhold

Strammer inn for OEM-lisenser


Anbefalte innlegg

Noken webshopper som har inne ultimate på engelsk da, retail?

7837621[/snapback]

Om du absolutt skal rushe ut og kjøpe et produkt som sikkert fortsatt er fullt av barnesykdommer, så kan det være en lurt å kikke på prisene i utlandet. Ser at amazon.com selger ultimate versjonen(retail full) for 379$=2450kr. Noe annet en griseprisene som de har satt her til lands med ufattelige 4700kr for ultimate!!

7837654[/snapback]

Amazon.com leverer ikke programvare til Europa. Men Amazon.co.uk gjør, da til £354, eller omlag 4400, pluss at varen selvfølgelig må fortolles på vei inn til landet.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
snip .......

7834839[/snapback]

 

Analogien din er ikke relevant, av den enkle grunn av at programvaren har bruksrett og f.eks. en bil er et objekt med eiendomsrett.

 

Et objekt med eiendomsrett kan man gjøre nøyaktig som man vil med, med noen andre lovmessige avgrensinger. Men produsent har ingen innvirkning, i og med at med eiendomsskiftet er skjedd.

 

Tja, er du nå så sikker på at det ikke er lisensiert hardware eller software i dagen biler?

 

Jeg eier bilen min og jeg eier PCn min. Ganske relevant spør du meg.

MS sine OEM lisenser var opprinnelig bare tilgjengelig for produsenter av PC-er, og knyttet spesifikt til en bestemt maskin (serienummer). Defekte deler i PC-en var butikk/produsent sitt problem i garantitid/reklamasjonsperiode. Samme gjelder support og at bruksretten på OS er gyldig. Derfor vil den "strengeste" tolkning av bruksretten som ikke er i konflikt med annen lovgivning være at en som bygger sitt eget system har samme rettighet til å skifte ut deler uten at bruksretten inndras.

 

Igjen, det er ingen PC-produsenter som sier at maskinen har begrensede oppgraderingsmuligheter. Tvert imot, er de romslige, er det gjerne poengtert at utbygningsmulighetene er gode. Win XP markedsføres som "Ekte" osv.

25-poengs grensa er her ikke nødvendigvis interessant, heller ikke behovet for reaktivering. Det reelle er at OEM lisensen pr definisjon ikke kan flyttes til noe som defineres som et nytt system.

Der er vi enige. Ikke flyte nei.

Om alle deler er skiftet ut grunnet defekte deler er det for meg ikke et nytt system. Om HK, CPU, GPU og HD er skiftet ut for å oppgradere til et bedre system, er det for meg et nytt system.

For meg er det altså ikke det. Se for deg en ekte OEM-maskin med Windows stikker på og det hele. Den er like mye den samme om du har byttet hele innmaten. Som regel gjøres slikt i trinn, delvis som erstattning for utslitte/ødelagte deler og da selvsagt med nyere bedre deler, dels som et ønske om å gi maskinen et lengre liv via oppgraderinger. Det er den samme maskinen i min øyne. Om det bare er boksen og ei vifte igjen av orginalen etter 5 år er det fortsatt den maskinen som ble kjøpt 5 år tidligere. Akkurat som i eksempelet med fly. Norge har vel noen ut-gamle Bell helikoptere i forsvaret der ikke engang rammen er igjen fra orginalen. Likevel identifiseres de utfra årsmodell og modellbetegnelse som om de var orginale. På samme måte mener jeg også at når makinen gradvis har gått gjennom oppgarderinger vil det heller ikke være ny pc om man til slutt flytter mesteparten av delene inn i et nytt kabinett.

Dersom man bytter alt på en gang. Kjøper i deler eller ferdigbygd en ny PC og flytter OS over til denne har man et klart brudd på OEM avtalen.

 

Så kan vi gjette så mye vi vil når det gjelder hvor restriktive MS vil være.

 

Og jeg tviler på om MS vil få problemer i Norge om de tillater utskifting av defekte deler i PC-en forventede levetid, si 5 år, men ikke tillater oppgradering av ikke defekte deler for mer enn 25 poeng. I det siste har du uansett fått en bruksrett som er utvidet i forhold til avtalen.

 

Og hvordan skulle dette administreres? 3 år gammel hardware skal du slite veldig for å finne til salgs i butikkene når du skal bytte ut defekte deler.

Derfor blir praksis at man kan bytte hva man ønsker når man ønsker, eller skulle MS ha en avdeling som tok imot defekt hardware for å verifisere at det virkelig var defekt og nulle poengtapet?

Jeg tror microsoft har innsett at det ikke kan være slik. Enten måtte de gå tilbake til en restriktiv OEM struktur, eller de måtte gjøre slik alle uttalelser tyder på, bortsett fra disse forvillede nordmennene.

 

Betyr dette at jeg liker MS. Nei, de har vanvittige lisensvilkår, håpløse priser og oppfører seg som en monopolist. Ellers hadde jeg håpet at de avskaffet hele muligheten til å kjøpe OEM-lisensen for privatpersoner, og heller innførte en usupportert/ikke oppgraderbar lisens med samme vilkår ellers som retail. Prisen kunne gjerne vært 10 - 20 % høyere enn for OEM, dvs ca 2 100 kr for Ultimate.

7835659[/snapback]

 

hey, enda et punkt vi er enige på. Nå skal det jo sies at enkelte uttalelser fra MS peker i rettning at det er akkurat det Vista OEM vil bli.

Lenke til kommentar
linken din fungerte dårlig, men skal sjå om eg finn den lel.

 

Kvifor vente med å kjøpe, når du kan kjøpe den i dag? Må jo uansett kjøpe den seinere alikavel, orker ikkje leike sjørøver lengre.

7837677[/snapback]

Har fikset linken nå, virker hos meg i allefall.

Vis ikke kan du bare gå inn på: www.best-buy.com å søk på "Vista ultimate"

Lenke til kommentar
Kan vi få ein endlig konklusjon på dette spørsmålet? Har nå lest alle sidene i denne tråden, og blei meir usikker enn når eg starta!

 

1. Kan man oppgradere og skifte hw så ofte og masse man orker, med OEM versjonen,  og framleis bare aktivere/ringe MS når det trengs?

 

 

Svar helst med ja/nei spørsmål!

7837290[/snapback]

 

 

Ja

 

Det var det korte svaret. Så kommer forbeholdene:

 

Som det fremgår av linken til Valandil (her), hvor en person har testet og lagt inn OEM Vista på 3 helt ulike maskiner, så er det bevist at det ikke er noen fysiske sperrer som hindrer deg i å reaktivere maskinen. Du trenger altså bare å ta en telefon til Microsoft, på samme måte som man gjør med OEM XP i dag. Det mye omtalte poengsystemet, slik det praktiseres idag, er altså ingen endelig stopper som hindrer deg i å reaktivere OEM lisensen på en annen maskin.

 

Diskusjonen nå går vel mer på prinsippet om man bryter OEM lisensen om man reaktiverer den på en ny eller vesentlig oppgradert PC, noe det er delte meninger om (tydeligvis også innad i MS).

 

Hvis man skal tro på de som tolker lisensbetingelsene strengest, så kan MS nekte deg å reaktivere (dvs. at du får avslag på telefon). I OEM System Builder avtalen som fulgte med min Vista DVD, nevnes det ikke noen steder at rekonfigurering av maskinen din er begrenset etter gitte regler. Det står kun at du må reaktivere når endringer i konfigurasjonen tilsier det.

 

I praksis vil det derfor være vanskelig for MS å nekte deg å reaktivere lisensen din, både praktisk sett, og fra et lovmessig ståsted.

Endret av Mr_Snuffles
Lenke til kommentar
Kan vi få ein endlig konklusjon på dette spørsmålet? Har nå lest alle sidene i denne tråden, og blei meir usikker enn når eg starta!

 

1. Kan man oppgradere og skifte hw så ofte og masse man orker, med OEM versjonen,  og framleis bare aktivere/ringe MS når det trengs?

 

 

Svar helst med ja/nei spørsmål!

7837290[/snapback]

 

 

Ja

 

Det var det korte svaret. Så kommer forbeholdene:

 

Som det fremgår av linken til Valandil (her), hvor en person har testet og lagt inn OEM Vista på 3 helt ulike maskiner, så er det bevist at det ikke er noen fysiske sperrer som hindrer deg i å reaktivere maskinen. Du trenger altså bare å ta en telefon til Microsoft, på samme måte som man gjør med OEM XP i dag. Det mye omtalte poengsystemet, slik det praktiseres idag, er altså ingen endelig stopper som hindrer deg i å reaktivere OEM lisensen på en annen maskin.

 

Diskusjonen nå går vel mer på prinsippet om man bryter OEM lisensen om man reaktiverer den på en ny eller vesentlig oppgradert PC, noe det er delte meninger om (tydeligvis også innad i MS).

 

Hvis man skal tro på de som tolker lisensbetingelsene strengest, så kan MS nekte deg å reaktivere (dvs. at du får avslag på telefon). I OEM System Builder avtalen som fulgte med min Vista DVD, nevnes det ikke noen steder at rekonfigurering av maskinen din er begrenset etter gitte regler. Det står kun at du må reaktivere når endringer i konfigurasjonen tilsier det.

 

I praksis vil det derfor være vanskelig for MS å nekte deg å reaktivere lisensen din, både praktisk sett, og fra et lovmessig ståsted.

7837829[/snapback]

 

Tror du treffer spikeren på hodet der, det er delte meninger uklarhet om dette innen MS men ingen vil hindre deg, løsningen er laget for å hindre folk i å bruke windows på flere pcer.

 

Var en del tanker rundt dette tidligere i forum, mekanismene rundt håndhevning av disse reglene on de skulle håndhevet 25 punkters grensen spesielt hantering av reklamasjoner, følgeskader folk som ville prøve seg å så gått til forbrukerombud osv ville raskt gjort dette ulønsomt.

Da ville kostnadene av dårlig publistet og mer piratvirksomhet kommet på toppen.

Lenke til kommentar

Det står at OEM må reaktiveres etter 25 poeng, dette kan du gjøre 3 ganger, så må du kjøpe ny lisens.

 

Stemmer dette eller ikke. Jeg ser for meg problemer med sporadiske hardware oppgradering og ny pc innimellom. Og selv om det er OEM så er det jo tåpelig at man skal kjøpe OS'et på nytt med nye maskiner.

 

De ønsker nok at ditt OEM OS skal selges videre eller brukes videre med gammel maskin. Men når man bygger og bytter deler selv er ikke så tilfelle.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar
Dette var jo en fin pris...

7837901[/snapback]

 

Fornøyd med den ja...

Spesielt siden en kompis av meg bestillte Ultimate fra Mpx i går og må betale 4.695-, + frakt ;)

7837915[/snapback]

Haha, ja det lønner seg å sjekke litt rundt(les:utenfor landegrensene) før man går rett på en smell!

Lenke til kommentar
Da var det bestillt 1 stk Home Premium RETAIL og 1 stk Ultimate RETAIL fra www.amazon.com.

$ 611 for begge og gratis frakt innen USA.

Frakt til Norge går via www.jetcarrier.com

 

Med frakt til Norge, tollgebyr og mva havner prisen på ca kr 5000,- for BEGGE  :cool:

7837880[/snapback]

 

 

og hvor mye blir tollsatsen på? + at du må betale moms?

7838508[/snapback]

 

Det er ikke toll på software...men...

du må betale tollgebyr for at tollvesenet skal se på varen og fortelle deg at det ikke er toll på den.....

toll-toll-tull...?

Lenke til kommentar
Det er ikke toll på software...men... du må betale tollgebyr for at tollvesenet skal se på varen og fortelle deg at det ikke er toll på den..... toll-toll-tull...?

7838623[/snapback]

Jeg stusset litt på det der og sjekket opp med tollvesnet. Det viser seg at man MÅ betale både fortollingsgebyr og moms på Vista når det innføres på DVD.

 

Nærmere utdyping:

Klikk for å se/fjerne innholdet nedenfor
Innførsel av programvare til EDB.

I Ot.prp. nr. 2 (2000-2001) side 189 uttales at det utvidede tjenestebegrep i merverdiavgiftsloven § 2 innebærer at ”produkter som omsettes digitalt, for eksempel omsetning av programvare over Internett, anses som omsetning av en tjeneste”.

 

Det vises også til uttalelsene om dette på side 49 i ovennevnte proposisjon. Tidligere har tollvesenet krevd opp merverdiavgift ved innførsel av standard programvare over nett eller linje til Norge. Det vises bl.a. til brev herfra til tolldistriktssjefene av 22. mars 1996. Siden ”digital” innførsel av programvare til EDB ikke lenger skal regnes som vare i relasjon til merverdiavgiftsloven § 62, skal det ikke lenger oppkreves merverdiavgift ved innførselen.

 

Dersom innførselen skjer på et fysisk bæremedium, skal imidlertid tariffering foretas i henhold til tolltariffen, og oppkreving av avgift skje på vanlig måte i samsvar med tidligere praksis på området. Det må således fortsatt foretas en sondring mellom individuelt tilpasset programvare, som anses som en tjeneste ved innførsel, og standard programvare som anses som en vare ved innførsel til Norge. Det vises for øvrig på dette punkt til uttalelsene i Ot.prp. nr. 2 (2000-2001) punkt 8.2 (side 152), og til Finansdepartementets merknader til forskrift 121 (jf. nedenfor) punkt 3.1. (side 7-8). Sistnevnte merknader er inntatt på Internett, jf. adressen som er oppført til slutt i dette rundskriv.

Det samme står i Tollvesenets "Merverdiavgift ved innførsel" (PDF)

 

Med andre ord slipper man ikke unna moms og fortollingsgebyr om man kjøper Vista-DVDene og/eller lisensen på papir fra USA. Man slipper derimot unna hvis man laster ned Vista og får lisensen på epost. (fullstendig elektronisk)

Lenke til kommentar

Har man ikke bare kun lisens til å innstalere på 1 pc dersom man kjøper fullversjon også ? Står det under informasjonen på komplett feks..

 

Så virker ikke ut som man har så voldsomt mye mer frihet om man kjøper fullversjon i stedet for OEM spør du meg men...

 

Noen innspill?

Lenke til kommentar
Det er ikke toll på software...men... du må betale tollgebyr for at tollvesenet skal se på varen og fortelle deg at det ikke er toll på den..... toll-toll-tull...?

7838623[/snapback]

Jeg stusset litt på det der og sjekket opp med tollvesnet. Det viser seg at man MÅ betale både fortollingsgebyr og moms på Vista når det innføres på DVD.

 

Nærmere utdyping:

Klikk for å se/fjerne innholdet nedenfor
Innførsel av programvare til EDB.

I Ot.prp. nr. 2 (2000-2001) side 189 uttales at det utvidede tjenestebegrep i merverdiavgiftsloven § 2 innebærer at ”produkter som omsettes digitalt, for eksempel omsetning av programvare over Internett, anses som omsetning av en tjeneste”.

 

Det vises også til uttalelsene om dette på side 49 i ovennevnte proposisjon. Tidligere har tollvesenet krevd opp merverdiavgift ved innførsel av standard programvare over nett eller linje til Norge. Det vises bl.a. til brev herfra til tolldistriktssjefene av 22. mars 1996. Siden ”digital” innførsel av programvare til EDB ikke lenger skal regnes som vare i relasjon til merverdiavgiftsloven § 62, skal det ikke lenger oppkreves merverdiavgift ved innførselen.

 

Dersom innførselen skjer på et fysisk bæremedium, skal imidlertid tariffering foretas i henhold til tolltariffen, og oppkreving av avgift skje på vanlig måte i samsvar med tidligere praksis på området. Det må således fortsatt foretas en sondring mellom individuelt tilpasset programvare, som anses som en tjeneste ved innførsel, og standard programvare som anses som en vare ved innførsel til Norge. Det vises for øvrig på dette punkt til uttalelsene i Ot.prp. nr. 2 (2000-2001) punkt 8.2 (side 152), og til Finansdepartementets merknader til forskrift 121 (jf. nedenfor) punkt 3.1. (side 7-8). Sistnevnte merknader er inntatt på Internett, jf. adressen som er oppført til slutt i dette rundskriv.

Det samme står i Tollvesenets "Merverdiavgift ved innførsel" (PDF)

 

Med andre ord slipper man ikke unna moms og fortollingsgebyr om man kjøper Vista-DVDene og/eller lisensen på papir fra USA. Man slipper derimot unna hvis man laster ned Vista og får lisensen på epost. (fullstendig elektronisk)

7838827[/snapback]

 

Stemmer det...tollgebyr og mva slipper du ikke unna når det er noe som fysisk kommer inn i landet.

Lenke til kommentar
Det er ikke toll på software...men... du må betale tollgebyr for at tollvesenet skal se på varen og fortelle deg at det ikke er toll på den..... toll-toll-tull...?

7838623[/snapback]

Jeg stusset litt på det der og sjekket opp med tollvesnet. Det viser seg at man MÅ betale både fortollingsgebyr og moms på Vista når det innføres på DVD.

 

7838827[/snapback]

Hmm, hva var det du stusset på? Det er vel rimelig klart at man både må fortolle og betale mva på varer(DVD'er) som har over 200kr i verdi? Eneste er at enkelte varer kan ha en egen tollsats i tillegg, men at software skulle ha noe slikt har jeg aldri hørt snakk om.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...