Gå til innhold

Strammer inn for OEM-lisenser


Anbefalte innlegg

Bare lurer på en ting her.

 

Her i Norge skal vel butikkene betale følgefeil på hardware, dvs at om hovedkort ryker og på et vis tar med seg både HD og skjermkort skal butikken dekke dette.

 

Men hva skjer nå om jeg har 5 poeng igjen til oppgradering, så ryker mitt hovedkort eller OS disken, må da butikken som solgte meg dette betale for ny lisens? Blir vel en form for følgefeil dette også som resulterer i ekstra utgifter for meg.

7834191[/snapback]

 

Quoter fra Rune Z sin blogg: "Husk også at om du har gyldig garanti på maskinvaren din fra leverandøren din og maskinvaren ryker, så er lisensen fortsatt gyldig."

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

 

Vet Microsoft har snakket om dette, kommer med info på  www.netshop.no/vista

straks vi har fått et endelig svar på dette. (dette vil jo si at om HK går i stykker

må man kjøpe en ny Vista lisens, dette er ulovelig i forhold til norsk forbruker

lovgivning)

 

 

Akkurat det der var noe jeg stusset på etter å browset hele tråden. Praksis i dag med XP er vel en annen enn lisensbetingelsene og det har nok bla medlovverket å gjøre. Ville tro at et poengsystem og alle mulige feller for et slikt system ville gjøre dette til en enda mer urimelig (les: ulovlig) avtale.

7833962[/snapback]

 

Realiteten er vel at MS har vært fleksible når det gjelder reaktivering knyttet defekte deler. Enkelt å greit fordi det var en dyd av nødvendighet når OEM versjoner ble åpne for fritt salg, og tilpasning til annen lovgivning. Men OEM-avtalen ville ikke være ulovlig om den kun ga lov til å skifte deler ved feil/defekter.

7834120[/snapback]

 

Jeg ser du her og andre steder tar deg friheten til å tolke OEM-avtalen "strengt", noe som selvsagt er et juridisk mat og ikke en fasit. Jeg ser heller ikke at du gjør noen bredere juridisk drøfting av avtalens lovlighet i forbindelse med oppgraderinger, bare at du fastslår at kun defekter er gyldig byttegrunn.

 

Du og MS tar jo OEM begrepet fullstendig ut av sin opprinnelige betydning. OEM er egentlig det motsatte av hva MS tolker det som, med mindre de mener at det er operativsystemet som er innpakkningen og selve systemet mens hardware bare OEM komponetner, men da måtte det være MS som faktisk solgte alle PCer som sine systemleveranser, og ikke omvendt, heldigvis.

OEM er en garanti fra systemprodusent at delene er produsert etter avtale for denne systemleverandøren. OEM er garanti for at man får "orginal-deler" selv om de ikke er produsert av leverandøren direkte. OEM er i stort og smått et fancy ord for underleverandør. I normale sammenheng har en OEM leverandør ingen som helst mulighet til å stille krav til sluttbruker om hvordan han velger å benytte denne delen av systemet. Systemleverandør kan selvsagt fraskrive seg alle garantier dersom det er relevant, men OEM, en liten brikke i det store har i så måte ingen rettigheter utover at de selvsagt spesifiserer rett bruk med tanke på levetid og slitasje. Eller hvordan skulle det ta seg ut om Bosh la inn klausuler i din bil-kjøpekontrakt om at du måtte bytte ut til makent koplett elektrisk system på bilen din fordi du byttet motor? Eller dersom du sliter mye bremser eller registerreimer må bytte elektrisk system pga 4 bremeskivebytter og 2 registerreimer. Spennede muligheter ;)

 

Jeg tror at mange vil se den urimeligheten like lett som evt. poeng-klausuler i Vista lisensavtalen som skulle ugyldigjøre en lisens. Urimelige kontrakter er ugyldige kontrakter i forbruker-norge.

Innenfor andre segmenter er OEM et mye eldre begrep med langt enklere sammenhenger. En volvo er en volvo om den er senket, breddet, forlenget, har Ford V8motor, og Audi bakaksling. Et Herkuels fly er fortsatt et herkules selv om det ikke er en eneste orginal del igjen i flyet. En PC er en PC selv om alle deler over tid er byttet ut. Noe annet vil nok bli ansett som urimelig i dette landet.

Lenke til kommentar

En pc er en pc ja. Men om man har byttet alle delene på den så er det en annen pc, et annet system. Windows vil med sin OEM binde softwaren til pcen (systemet) den installeres på. De har jo selvfølgelig rett til å ha sine egne lisensregler for OEM. Så får Volvo være Volvo og Herkules, Herkules.

Endret av Gojira
Lenke til kommentar
Jeg tror at mange vil se den urimeligheten like lett som evt. poeng-klausuler i Vista lisensavtalen som skulle ugyldigjøre en lisens. Urimelige kontrakter er ugyldige kontrakter i forbruker-norge.

Innenfor andre segmenter er OEM et mye eldre begrep med langt enklere sammenhenger. En volvo er en volvo om den er senket, breddet, forlenget, har Ford V8motor, og Audi bakaksling. Et Herkuels fly er fortsatt et herkules selv om det ikke er en eneste orginal del igjen i flyet. En PC er en PC selv om alle deler over tid er byttet ut. Noe annet vil nok bli ansett som urimelig i dette landet.

Jeg for min del synes ikke den omtalte poeng-klausulen på OEM-versjoner er urimelig. For "vanlige forbrukere" vil det vel gi romslig nok spillerom for oppgradering.

 

Har man derimot røven full av penger/eller særlig genuin interesse for hyppig bytte/eksprimentering med hardware, så bør man velge Retail/fullversjon til den tredobble-prisen.

 

Hva om Microsoft/Webbutikkene hadde strammet inn på nåværende praksis og konsekvent KUN solgt Windows-OEM til butikkbygde ferdig-pc'er?(slik det opprinnelig var ment som). Og at de som vil skru sammen selv, MÅTTE kjøpe svinedyr Retail/fullv. :cry:

 

Tiltross for begrensninger er jeg "glad" for at OEM finnes :)

Lenke til kommentar
snip .......

7834839[/snapback]

 

Analogien din er ikke relevant, av den enkle grunn av at programvaren har bruksrett og f.eks. en bil er et objekt med eiendomsrett.

 

Et objekt med eiendomsrett kan man gjøre nøyaktig som man vil med, med noen andre lovmessige avgrensinger. Men produsent har ingen innvirkning, i og med at med eiendomsskiftet er skjedd. At hva man gjør kan ugyldiggjøre garantier etc er en annen sak. Ellers er ikke Volvoen din Volvo lenger, etter gjeldende regler vil den måtte godkjennes på nytt, nyregistreres og vil få nytt vognkort der det er spesifisert at det er ombygd bil.

 

Bruksrett har helt andre juridiske implikasjoner, og kan begrenses på en helt annen måte, tid, hva det kan brukes til etc av produsent. MS har f.eks. full rett til f.eks å leie ut OS-et sin bruksrett for 1 år av gangen. Men for å eksemplifisere dette knyttet til dagens OEM lisenser.

 

MS sine OEM lisenser var opprinnelig bare tilgjengelig for produsenter av PC-er, og knyttet spesifikt til en bestemt maskin (serienummer). Defekte deler i PC-en var butikk/produsent sitt problem i garantitid/reklamasjonsperiode. Samme gjelder support og at bruksretten på OS er gyldig. Derfor vil den "strengeste" tolkning av bruksretten som ikke er i konflikt med annen lovgivning være at en som bygger sitt eget system har samme rettighet til å skifte ut deler uten at bruksretten inndras.

 

25-poengs grensa er her ikke nødvendigvis interessant, heller ikke behovet for reaktivering. Det reelle er at OEM lisensen pr definisjon ikke kan flyttes til noe som defineres som et nytt system. Om alle deler er skiftet ut grunnet defekte deler er det for meg ikke et nytt system. Om HK, CPU, GPU og HD er skiftet ut for å oppgradere til et bedre system, er det for meg et nytt system.

 

Så kan vi gjette så mye vi vil når det gjelder hvor restriktive MS vil være.

 

Og jeg tviler på om MS vil få problemer i Norge om de tillater utskifting av defekte deler i PC-en forventede levetid, si 5 år, men ikke tillater oppgradering av ikke defekte deler for mer enn 25 poeng. I det siste har du uansett fått en bruksrett som er utvidet i forhold til avtalen.

 

Betyr dette at jeg liker MS. Nei, de har vanvittige lisensvilkår, håpløse priser og oppfører seg som en monopolist. Ellers hadde jeg håpet at de avskaffet hele muligheten til å kjøpe OEM-lisensen for privatpersoner, og heller innførte en usupportert/ikke oppgraderbar lisens med samme vilkår ellers som retail. Prisen kunne gjerne vært 10 - 20 % høyere enn for OEM, dvs ca 2 100 kr for Ultimate.

Lenke til kommentar

Om det så er tilfelle at OEM lisensen er knyttet til det hw du kjøper det med (disk eller hk) så får vi følgende situasjon dersom denne delen krasjer i løpet av garantitiden i henhold til norsk lovgivning (som jeg går ut fra at en disk og ett hk skal vare i minst 5 år. iht forbrukerloven).

 

Da må den som solgte deg hw også gi deg en ny lisens.

 

Tror dette ikke stemmer. Kjøper du OEM så har du ikke tilgang til support, ikke noe annet enn det (som for oss hw geeks ikke spiller noen rolle).

 

Til alle som viser til blogger og andre tråder på diverse fora. Det minner meg om sketsjen til Bård og Harald der Bård er nazist og kommer med en rekke ville utsagn om nazismen. Harald spør da hvor han har fått dette fra. Bård svarer at "Det har jeg lest...i noe jeg har skrevet selv."

Lenke til kommentar
Om det så er tilfelle at OEM lisensen er knyttet til det hw du kjøper det med (disk eller hk) så får vi følgende situasjon dersom denne delen krasjer i løpet av garantitiden i henhold til norsk lovgivning (som jeg går ut fra at en disk og ett hk skal vare i minst 5 år. iht forbrukerloven).

 

Da må den som solgte deg hw også gi deg en ny lisens.

 

Tror dette ikke stemmer. Kjøper du OEM så har du ikke tilgang til support, ikke noe annet enn det (som for oss hw geeks ikke spiller noen rolle).

 

Til alle som viser til blogger og andre tråder på diverse fora. Det minner meg om sketsjen til Bård og Harald der Bård er nazist og kommer med en rekke ville utsagn om nazismen. Harald spør da hvor han har fått dette fra. Bård svarer at "Det har jeg lest...i noe jeg har skrevet selv."

7836014[/snapback]

Om den er knyttet til eller ikke er ikke relevant. Det systemet som OEM lisensen installeres på første gang er systemet, og denne lisensen kan da ikke flyttes til et nytt system. Om HD eller HK du kjøpte samtidig står i et annet system betyr ingenting.

 

MS sin praktisering av lisensvilkårene overfor selvbyggere har vært at må du reaktivere pga utskifting av defekte deler har dette vært kurant. En holding de trolig må ha grunnet norsk lovgivning også. De har også vært relativt liberale overfor andre oppgraderinger (som ikke skyldes defekte deler). Det er bedre med en OEM lisens enn piratlisenser.

 

Forskjellen på OEM og retail er i tillegg til ingen support, at den ikke er flyttbar til nytt system.

Lenke til kommentar

Da er eneste "bryet" man har med OEM at en muligens er nødt til å ringe Microsoft for reaktivering ett par ganger i året (går ut fra at folk ikke kjøper haugevis med hw for å teste), og at en ikke får support (som ikke spiller noen rolle for min del, har aldri ringt MS support de 14 årene jeg har hatt MS OS'er)

Lenke til kommentar

Det er jo ganske fantastisk at MS som har brukt vannvittige summer og mange år på utvikle Vista, selv dagen etter lansering ikke er helt klar på hva lisensen innebærer. Og atpåtil fortsetter å spre motstridende signaler selv etter lansering.

 

OEM er relativt billig i forhold til fullversionen, men da må man også huske at ms selger OEM til de store hw produsentene for noen hundrelapper.

 

La meg laste ned og bruke en oem til den samme prisen så kan jeg kjøpe ny når jeg "bytter" maskin.

 

over 4000,- er vanvittig mye for software, ingen privatperson jeg kjenner bruker så mye på software. Til proffesjonelt bruk er jo ikke Vista Ultimate ment uansett.

Lenke til kommentar
Det er jo ganske fantastisk at MS som har brukt vannvittige summer og mange år på utvikle Vista, selv dagen etter lansering ikke er helt klar på hva lisensen innebærer. Og atpåtil fortsetter å spre motstridende signaler selv etter lansering.

 

OEM er relativt billig i forhold til fullversionen, men da må man også huske at ms selger OEM til de store hw produsentene for noen hundrelapper.

 

La meg laste ned og bruke en oem til den samme prisen så kan jeg kjøpe ny når jeg "bytter" maskin.

 

over 4000,- er vanvittig mye for software, ingen privatperson jeg kjenner bruker så mye på software. Til proffesjonelt bruk er jo ikke Vista Ultimate ment uansett.

7836536[/snapback]

Man får Vista Premium fullversjon for rundt 2500

Lenke til kommentar

Kan vi få ein endlig konklusjon på dette spørsmålet? Har nå lest alle sidene i denne tråden, og blei meir usikker enn når eg starta!

 

1. Kan man oppgradere og skifte hw så ofte og masse man orker, med OEM versjonen, og framleis bare aktivere/ringe MS når det trengs?

 

 

Svar helst med ja/nei spørsmål!

Lenke til kommentar
Kan vi få ein endlig konklusjon på dette spørsmålet? Har nå lest alle sidene i denne tråden, og blei meir usikker enn når eg starta!

 

1. Kan man oppgradere og skifte hw så ofte og masse man orker, med OEM versjonen,  og framleis bare aktivere/ringe MS når det trengs?

 

 

Svar helst med ja/nei spørsmål!

7837290[/snapback]

 

Forløpig ser vel svaret ut til å være: "vet ikke"

 

AtW

Lenke til kommentar
Kan vi få ein endlig konklusjon på dette spørsmålet? Har nå lest alle sidene i denne tråden, og blei meir usikker enn når eg starta!

 

1. Kan man oppgradere og skifte hw så ofte og masse man orker, med OEM versjonen,  og framleis bare aktivere/ringe MS når det trengs?

 

 

Svar helst med ja/nei spørsmål!

7837290[/snapback]

Vent og se. Som jeg skrev tidligere: Det finnes ingen gode grunner for å haste ut og skaffe seg Vista med én gang det kommer ut.

Lenke til kommentar
Noken webshopper som har inne ultimate på engelsk da, retail?

7837621[/snapback]

Om du absolutt skal rushe ut og kjøpe et produkt som sikkert fortsatt er fullt av barnesykdommer, så kan det være en lurt å kikke på prisene i utlandet. Ser at amazon.com selger ultimate versjonen(retail full) for 379$=2450kr. Noe annet en griseprisene som de har satt her til lands med ufattelige 4700kr for ultimate!!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...