Gå til innhold

EVGA 680i + E6600, ikke POST, kun "--"


geil

Anbefalte innlegg

Hei!

 

Jeg hjalp i dag en kompis med sin nye PC, men etter vi hadde koblet alt sammen booter aldri hovedkortet. På hovedkortet er det en POST code led, den viste kun "--", altså to streker. En gang klarte vi å få den til å poste, da helt gjennom, men da uten bilde på skjermen. Det resultatet var ikke reproduserbart. Kjølerene til både cpu og psu spinner. Da pc-en var av lyste det blå ledet som viser at hovedkortet har strøm og et grønt som jeg aldri fant ut hva var for. Da vi bootet kom og et grønt på.

 

Vi dobbeltsjekket selvfølgelig alle kontakter og at ingenting av ledninger o.l. ikke lå der det kunne kortslutte noe. Prøvde med en rambrikke, også i forskjellige slots. Fjernet systematsisk tastatur og mus Prøvde med og uten skjermkabel, både dvi og vga via omformer i begge kontakter på skjermkortet. Fjernet floppy, dvd og harddisker en etter en, også uten resultater. I det hele tatt fjernet vi det vi kunne helt til vi kjørte den med kun cpu, med både ny og originalkjøler, og nødvendige strømkontakter i.

 

Leste på evgas forum om en som hadde tilsvarende problem, da var løsningen loddepunkter under hovedkortet. Sjekket dette uten at vi kunne skjønne at det skulle være noe problem, og prøve og å boote med hovedkortet på antistatisk pose på eske.

 

Hardware er

EVGA 680i

E6600

MSI 8800GTX

2*1024 MB Mushkin XP2-6400

2*500GB Samsung HD

 

Jeg har prøvd å forklare problemene og det vi gjorde for å forsøke å fikse det. Har googlet litt, finner lite om tilsvarende problem, men de jeg har sett ser ut til at ender med RMA. Det hadde jo selvfølgelig vært fint å unngått, og håper derfor noen har noen gode ideer.

 

Mvh,

Geir

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei!

 

Uff..det der høres kjent ut! Hadde så og si samme oppsett helt til jeg fikk bytta hovedkort. Har nå Asus Striker Extreme. Prøvde alt dere har gjort men til ingen nytte. Leverte PCn til og med inn hos Datakjeden i trondheim..De fikk den til å funke men visste ikke helt hva de hadde gjort. Senere på kvelden så skjedde det samme på nytt. Leita overalt på nett..men til slutt kom jeg over et forum (husker ikke hvor) der de forklarte at du kunne prøve å skifte om på en av jumpera helt nederst til venstre!? Prøvde dette og gjett hva..pcn starta. Etter dette har den funka hele tida. Meeen..jeg bytta kortet inn fordi det i utgangspunktet ikke skulle være sånn..

 

Thomas

Lenke til kommentar
Hei!

 

Uff..det der høres kjent ut! Hadde så og si samme oppsett helt til jeg fikk bytta hovedkort. Har nå Asus Striker Extreme. Prøvde alt dere har gjort men til ingen nytte. Leverte PCn til og med inn hos Datakjeden i trondheim..De fikk den til å funke men visste ikke helt hva de hadde gjort. Senere på kvelden så skjedde det samme på nytt. Leita overalt på nett..men til slutt kom jeg over et forum (husker ikke hvor) der de forklarte at du kunne prøve å skifte om på en av jumpera helt nederst til venstre!? Prøvde dette og gjett hva..pcn starta. Etter dette har den funka hele tida. Meeen..jeg bytta kortet inn fordi det i utgangspunktet ikke skulle være sånn..

 

Thomas

7829376[/snapback]

 

Tror jeg skjønner hvilken jumper du mener, isåfall er den prøvd, men skal se over kortet en gang til og se om noe dukker opp.

 

Du skriver at du har testet alle kabeltilkoblinger og sånt, har du husket 12v på hovedkortet? Og har du husket den lille pluggen som skal inn i PSU'en, rett over hovedkontakten?

 

Bare spør. Om du har sjekket alt dette, kan du se bortifra svaret mitt :)

7829382[/snapback]

 

Den er selvfølgelig husket på, men skjønner jo at du spør, virker som mange ikke vet/husker at den skal i.

 

har aldri bygd en pc som starter på første forsøk....er somregel ram det stopper på. ta en brikke og prøv i forkjellige spor, ofte slik at hvis ram står i feil spor er det "no go"

7829395[/snapback]

 

Ram er prøvd, både hver enkelt brikke og i forskjellige spor. Er selv vant til at det skal være litt å knote med, men aldri at det skal være så tilsynelatende umulig som denne gangen.

 

Takk for at dere prøvde iaf, og håper at noen kan ha noen andre lure løsninger.

Lenke til kommentar
Har du resatt bios? sist jeg bygde pc, ville den ikke boote , så var det bare å resette bios, jeg leita lenge etter feil da, hehe.

7836259[/snapback]

 

Jepp, den er resatt. Ingen forskjell. Fjernet og kjølerene til NB/SB, var vanvittige mengder kjølepasta utover alt der. La på et fornuftig lag, satte de tilbake, gjorde heller ingenting.

Lenke til kommentar

Opplevde nøyaktig det samme problemet som deg med samme EVGA hovedkort og C2D E6600 - kun 2 streker på diagnose-LEDs ved oppstart. Løsningen for min del var å plugge inn ATX8P-kontakten (den med 8 ledere, og som kan separeres til 2 stk ATX4P-kontakter) inn i strømforsyningen (har en MIST 600W m/modulære kontakter) - denne hadde hoppet av.

 

Men før jeg hadde lagt merke til dette, hadde jeg blåst ut penger på nytt hovedkort og CPU til ingen nytte - les mer om dette her.

Lenke til kommentar

Kan være lurt å sjekke om hovedkortet kortslutter i kabinettet.

Dette gjelder spesielt hvis du har montert en annen kjøler enn den som er standard.

Jeg hadde store problemer med mitt, da kortet er bøyd som en banan (meget dårlig byggekvalitet) og jeg monterte vannkjøling på nb/sb chipsettet kortslutta kortet hele tiden.

Jeg måtte fjerne I/O braketten samt legge tape mellom hovedkortet og kabinettet for å få det til å virke.

Jeg fikk riktignok ikke "- -" feilmeldingen, men en "1d" samt at kortet ikke bootet opp i det hele tatt.

 

Nå er dette mitt andre EVGA kort da jeg returnerte det første p.g.a "- -" feilmeldingen, men på det kortet sjekket jeg ikke om det kortsluttet.

 

Prøv å boote opp kortet uten at du har montert det i kabinettet, hvis du fortsatt får "- -" feilmeldingen så er det nok dødt :(.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...