Gå til innhold

Mer tungvint for Vista-oppgraderere


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Hvorfor er det så mange her inne som tror verden kun handler om dem? Hvor mange her inne er det som bruker piratversjoner. Tror dere virkelig MS prøver å fortsette å lage ting enkelt for dere?

7820425[/snapback]

Hvis man er pirat trenger man jo ikke Upgrade likevel. Da installerer man en piratversjon av Vi$ta Ultimate Retail og slipper dermed problemet.

 

Det er som vanlig de lovlydige som taper :no:

 

EDIT: Det gjelder forøvrig det meste av kopibeskyttelser og DRM. Piratene slipper problemene fordi de skaffer seg ferdig cracka materiale, mens de lovlydige kundene må forholde seg til kjipe restriksjoner.

Endret av Langbein
Lenke til kommentar

Å ikke bruke MS OS er IKKE ett alternativ for veldig mange, så ikke gidd å komme med masse Linux/Mac fanboi innlegg. Det er off-topic i denne tråden.

 

Ser at MS lager trøbbel for alle oss selvbyggere. Det er dumt av de. Fører bare til irritasjon. Kunne de heller ikke laget en løsning der du installerer Vista fra scratch og så kan man heller putte inn XP CD'n etterpå for å verifisere at du også har orginalversjon av XP? Da hadde man sluppet å installere 2 OS.

 

I dag oppdaterte jeg min OEM versjon av Nero. Da ble mange av funksjonene fjernet og jeg fikk beskjed om at "nå lønner det seg å oppdatere til Nero 7". Det koster 50 Euro. Gjett hva jeg gjorde da! Kjøpte ihvertfall ikke Nero 7.

 

Edit: Skal ha Vista pga DX10, bruker PC'n til spill og bærbar på jobben som jeg egentlig driter i hva slags OS jeg har.

Endret av ketle
Lenke til kommentar

Fra en Microsoft employed:

 

A Microsoft employee on a Forum where I give technical assistance says:

 

"You CAN use an Upgrade-only Vista Key to do a clean install. When the Vista Installer asks for a Key number, leave the field blank. Proceed with the installation. When you are ready to Activate, enter your Upgrade Key."

 

http://msmvps.com/blogs/bradley/archive/20...dows-vista.aspx

Lenke til kommentar

Det er en tusenlapp for en av de bedre utgavene av vista med oem lisens... da koster jeg nok på meg det istede for å kjøpe oppgraderingen, og må drive og innstalere begge deler... fy skam :p

 

Men for dere som missliker dette så er det jo bare å bruke linux istedeø...

Syns microsoft må få bestemme selv... det er jo trosalt de som har laget det.

 

De har ennda mindre monopol i dag en tidligere... men det jeg syns er væsjt er at programutviklere og spill utviklere ikke har annet en dirextx i hode.. de svina som skulle ha forandrett seg :)

Lenke til kommentar
Å ikke bruke MS OS er IKKE ett alternativ for veldig mange, så ikke gidd å komme med masse Linux/Mac fanboi innlegg. Det er off-topic i denne tråden.

Vil ikke si det. Mange tror at det ikke er et alternativ å bytte, men i mange tilfeller er det nettopp det det er.

Ser at MS lager trøbbel for alle oss selvbyggere. Det er dumt av de. Fører bare til irritasjon. Kunne de heller ikke laget en løsning der du installerer Vista fra scratch og så kan man heller putte inn XP CD'n etterpå for å verifisere at du også har orginalversjon av XP? Da hadde man sluppet å installere 2 OS.

Eller man kan kjøpe fullversjonen til blodpris.

I dag oppdaterte jeg min OEM versjon av Nero. Da ble mange av funksjonene fjernet og jeg fikk beskjed om at "nå lønner det seg å oppdatere til Nero 7". Det koster 50 Euro. Gjett hva jeg gjorde da! Kjøpte ihvertfall ikke Nero 7.

Samme sier jeg om Vista. Visste du at det finnes et open-source alternativ til Nero som fungerer like bra? Programmet heter k3b, men det eksisterer kun i GNU/Linux og FreeBSD.

Lenke til kommentar

Jeg kjøpte meg lovlydig oem xp lisens for et drøyt halvår siden. Og dette tenkte jeg å fortsette med, da det innebærer mindre pes med å cracke windows genuine drit osv. Jeg kunne også bytte så mye hardware jeg bare ville. And it even made me feel good :)

 

Men nå så må jeg jaggu meg ut med nesten 5000,- for å få en lisens jeg kan bruke til hardware-herjing! And for the record, bilen jeg nå har kostet 4000,- !

 

Så neste gang jeg må ha meg en ny billig bruktbil har jeg 2 valg:

 

1: Gå 1,3 mil hver vei til jobb og vite med god samvittighet at jeg har en lovlydig overpriset windows kjørende på min pc.

 

2: Kjøre til jobb som pirat.

 

Arrh... I think i'll go for the pirates!

Lenke til kommentar

Her er det som står på Microsoft sine egne sider om oppgradering:

 

LINK

 

Jeg selv er en av de som hadde tenkt å kjøpe en oppgraderings-cd for å foreta en "clean install" av Vista, og ble selvfølgelig skremt når jeg leste artikkelen her.

 

Men litt surfing på Vista-sidene viste at det ikke er noen stor grunn til å bli skremt likevel.

Jeg lar meg ihvertfall ikke avskrekke av det som står der.

 

For en OEM-versjon hadde vært uaktuelt for meg siden en må velge om en vil ha 32- eller 64-bit, i tillegg til at jeg skifter hardware en gang eller to i året.

Det å slenge 4500-5000 kroner på bordet for en fullversjon av Ultimate er også lite aktuelt.

 

Jeg er ellers enig at det blir litt mer tungvint å installere, men ikke avskrekkende.

 

Sitat fra linken i artikkelen som peker til "Help and support"-sidene:

 

Method 2

Purchase a license that lets you perform a clean installation of Windows Vista.

 

Altså er det ikke problem å gjøre en "clean install" fra de fleste XP-versjonene. :w00t:

 

Håper dette var litt mer oppklarende. ;)

 

Edit: Jeg er "rystet" over at ingen hadde klart å finne frem til den siden på Microsoft som forklarte oppgraderingsmulighetene før vi er på side 4 i emnet. :hmm:

Endret av 9hdoksaet4
Lenke til kommentar

Uansett med en fersk XP installasjon - vil upgrade legge

C:\Program Files

C:\Documents and Settings

C:\Windows (XP)

Alle disse under C:\Windows.Old

 

27-windows.old.jpg

 

 

 

Deretter bruker man Disk Cleanup for å fjerne (om man vil)

Før man gjør dette kan man selvfølgelig migrere program/dokumenter

man evt. vil ta vare på.

 

 

31-removeoldwindows.jpg

 

 

 

 

Bilder fra

How to do a clean install using the Action Pack Windows Vista Media

http://uksbsguy.com/blogs/doverton/default.aspx

Endret av syar2003
Lenke til kommentar
Method 2

Purchase a license that lets you perform a clean installation of Windows Vista.

 

Det å slenge 4500-5000 kroner på bordet for en fullversjon av Ultimate er også lite aktuelt.

 

jaha?

 

 

 

men fortsatt..: står ikke noe om at dette gjelder for annet enn home og starter versjonene! og i tillegg ser det jo ut som at det er mulig å ikke oppgi produktnøkkel før vista er ferdig installert...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...