Gå til innhold

Mer tungvint for Vista-oppgraderere


Anbefalte innlegg

Uten at jeg er helt sikker vil jeg håpe og anta at man har mulighet for formatering av eksisterende partisjon så lenge vista-installeren har sjekket og funnet installert versjon ok. Så gammel dritt får man nok ikke med seg.

 

Men som en annen sa.. Dette kommer det garantert patcher for å omgå.

7818573[/snapback]

 

Vel... Virker ikke som det er fullt så lett. Det er nok sikkert muligheter for å unngå å ta med seg gamle innstillinger, men prøver du å ta en "clean install" på samme partisjon som den gamle windows ligger på, så vil ikke Vista fjerne gamle filer, den legger alle gamle innstillinger/Windows-katalog i en egen backup-katalog, og så installerer den. Det positive er at du kan hente ut gamle innstillinger, det negative er at du får ikke fjernet det gamle systemet uten videre. Installerte nettopp Business på egen maskin, og det var der jeg fant ut dette.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Virker her som om Micro$oft skyter seg selv i foten - igjen.

 

Er det rart at folk heller vil laste ned piratversjoner?  :hmm:

7819079[/snapback]

 

Problemet med piratversjonen av Vista, er at denne gangen får du ikke hentet ekstra materiell, uten om å laste disse ned også pirat. Du må også passe på at du ikke overskrider tidstelleren i Vista, slik at du må ha ny installasjon.

 

Og når det kommer til lisensen, så ser jeg ingen problemer med å betale for et operativsystem jeg bruker hver eneste dag, og er fornøyd med. Fakta er at jeg har kjørt Vista siden i fjor sommer. Det har gått på bekostning av både data og HW og en del irritasjoner underveis. Så kom jo RC kandiatene, og ting endret seg dramatisk. Nå har jeg clean install av Vista Ultimate, med 27 dager igjen før jeg må aktivere versjoen min. Jeg kommer nok til å kjøpe Vista lisensen til Ultimate. Og den lisensen har jo heller ingen begrensninger for installasjon av ny HW eller clean install.

Lenke til kommentar
Uten at jeg er helt sikker vil jeg håpe og anta at man har mulighet for formatering av eksisterende partisjon så lenge vista-installeren har sjekket og funnet installert versjon ok. Så gammel dritt får man nok ikke med seg.

 

Men som en annen sa.. Dette kommer det garantert patcher for å omgå.

7818573[/snapback]

 

Vel... Virker ikke som det er fullt så lett. Det er nok sikkert muligheter for å unngå å ta med seg gamle innstillinger, men prøver du å ta en "clean install" på samme partisjon som den gamle windows ligger på, så vil ikke Vista fjerne gamle filer, den legger alle gamle innstillinger/Windows-katalog i en egen backup-katalog, og så installerer den. Det positive er at du kan hente ut gamle innstillinger, det negative er at du får ikke fjernet det gamle systemet uten videre. Installerte nettopp Business på egen maskin, og det var der jeg fant ut dette.

7819121[/snapback]

 

ms slutter aldri å ovveraske.. i negativ forstand..

Lenke til kommentar

Har et spørsmål ang. oppgradering

sitter her med en Engelsk utgave av winXP Pro. Upgrade

så hvis jeg kjøper Vista Ultimate Upgrade NORSK vil det gå greit ?

( fra Engelsk XP upg til Norsk Vista Ultimate Upg. altså )

 

Man vil da på en fresh install må gå veien via 3 cd/dvd r

xp cd , in med den gamle 98 hvis den fortsatt er lesbar og så til slutt Vista

dette kaller jeg topp brukervennlighet :thumbdown:

Endret av Slk
Lenke til kommentar

Merker jeg blir litt irritert her. Er det virkelig sånn at man forventer å ikke betale for en vare man bruker? For det er jo hva Windows er. En vare du kan kjøpe i butikken og bruke.

 

På lik linje med å stjele en bil. Det lar seg vanskelig gjøre å ta denne med på tollstasjonen for å hente årsavgiften på den om den ikke er din.

 

Om dere programmere et program som dere ønsker å selge, så finner en kid ut av det er jo like greit å kopiere dette programmet, så slipper han å betale for det. Det samme gjør alle i klassen hans også. Hvor mye tjener du da på at den ene i klassen kjøpte dette, men de resterende 30 bruker en ulovlig versjon? Det er jo butikk. Enkelt å greit.

 

Siden vi har vært så "heldige" å ha XP i flere år uten å måtte tenke på å kjøpe en lisens, de fleste her kan jeg tenke meg har en slik versjon, er det det da en selvfølge å få en ny versjon "gratis" av MS, bare fordi du er så snill og bruker Windows?

 

Om du kjøper en MAC, så betaler du faktisk lisens der også. Men i motsetning til en PC, kan du ikke kjøpe en MAC uten operativsystemet. Du har med andre ikke noe valg. Slik er det ikke om du kjøper en PC i deler og skrur sammen denne selv. Da kan du velge selv hvilket operativsystem du ønsker å ha. Du eier forøvrig ikke lisensen til osX heller. Den "leies" på lik linje med Windows.

 

Jeg mener, og det er viktig å få frem, at Windows er et ufattelig bra produkt som gir meg alt jeg har behov for ved et operativsystem. Andre programmer kan jeg laste ned gratis, hvis jeg ønsker eller å kjøpe. Svært ofte er det gratis alternativer til div programmer.

 

Men tilbake til kjernen av tråden, dette med å oppgradere til en ny windows versjon. MS ønsker selvfølgelig at man kjøper den feteste utgaven av Vista. Akkurat som med biler, men utstyrer de billigere modellene langt fattigere enn en dyrere utgave. Og det betaler man for.

 

Bare for å legge til, jeg har kodet en del i java (ikke særlig flink til det), men det tar tid å utvikle de minste metoder og oppgaver et program skal utføre. Jeg kan bare tenke meg hvor vanskelig og omfattende Windows er å kode. Ingen simpel jobb som er gjort i et skolehalvår bestående av en gruppe på 3 personer.

Lenke til kommentar
Har et spørsmål ang. oppgradering

sitter her med en Engelsk utgave av winXP Pro. Upgrade

så hvis jeg kjøper Vista Ultimate Upgrade NORSK  vil det gå greit ?

( fra Engelsk XP upg til Norsk Vista Ultimate Upg. altså )

 

Man vil da på en fresh install må gå veien via 3 cd/dvd r

xp cd , in med den gamle 98  hvis den fortsatt er lesbar og så til slutt Vista

dette kaller jeg topp brukervennlighet  :thumbdown:

7819176[/snapback]

 

Kjøper du Vista Ultimate, så får du en clean install. Men den koster litt mer enn de andre versjonene.

Lenke til kommentar
Har et spørsmål ang. oppgradering

sitter her med en Engelsk utgave av winXP Pro. Upgrade

så hvis jeg kjøper Vista Ultimate Upgrade NORSK  vil det gå greit ?

( fra Engelsk XP upg til Norsk Vista Ultimate Upg. altså )

 

Man vil da på en fresh install må gå veien via 3 cd/dvd r

xp cd , in med den gamle 98  hvis den fortsatt er lesbar og så til slutt Vista

dette kaller jeg topp brukervennlighet  :thumbdown:

7819176[/snapback]

 

Kjøper du Vista Ultimate, så får du en clean install. Men den koster litt mer enn de andre versjonene.

7819271[/snapback]

4600kr :nei:

Lenke til kommentar
Merker jeg blir litt irritert her. Er det virkelig sånn at man forventer å ikke betale for en vare man bruker? For det er jo hva Windows er. En vare du kan kjøpe i butikken og bruke.

 

<snip.. masse greier...>

 

 

Og hvor kommer dette fra ? Hvem sier at det ikke skal betales lisens ? Poenget er nettopp at man betaler for en lisens og ikke får lov til å bruke den på pc'en sin dersom man ikke gjør som ms sier. Og poenget er at så lenge ms kommer med underlige regler for å tjene mest mulig penger så går dette i piratenes favør.

 

Ms tjener nok med penger.. så har ikke så mye sympati med dem.. han ene sjefen har nettopp bestillt seg båt på over 2 milliarder..

 

Og greit nok at de har et produkt som tilsynelatende fungerer ok (si det til de som har fått tappet kontoene sine etter at noen har brutt seg inn i dette produktet).. men det er definitivt ikke bra med et monopol på operativsystemer. Og slik ms durer på er det nesten umulig å få konkurranse og bedre/billigere produkter.

Lenke til kommentar

Det eneste positive med dette er at dette er en problemstilling jeg aldri kommer til å komme borti. Har tenkt å holde meg HELT unna Vista og kun gå på Linux/BSD/UNIX. Bruker XP på noen få maskiner, de viktigste maskinene mine kjører GNU/Linux og BSD. Den planlagte filserveren kommer til å kjøre Solaris (UNIX).

Lenke til kommentar

Dette her minner meg om når windows 95 kom og jeg jobbet ganske mye med ed å reparere pcer.

Da var det to versjoner, for nye maskiner, ingen os kunne være instalert og oppgradering du måtte ha win 3-3.11 instalert.

 

Lærte noen triks. slette msdos boot filene, win.exe og ei til og du kunne oppgradere en windows med nyversjon cden.

Tilsvarende for oppgradering, måtte legge inn noen filer, hadde en floppy som la inn filene, nyttig etter diskcrash.

 

Dette forsvant ettervært, sikkert siden alle hadde win 95-98 og det var liten grun til å verne lengere og det skapte masse support problemer.

 

Nå ser det ut som de har startet sirkelen igjen :)

Det fine er at jeg slipper å lage disse patchescriptene selv denne gangen :) det regner jeg med at andre gjør.

----

Selv kommer jeg til å holde meg unna vista så lenge som mulig, brukte 2000 i flere år etter at xp kom og byttet kun pga kompabilitets problemer med spill.

 

Regner med jeg begynner med vista når dx10 blir påkrevet eller det er andre ting som tvinger meg.

Endret av magnemoe
Lenke til kommentar
Operativsystemene GNU/Linux, *BSD og UNIX i form av Solaris tilbyr kraftigere og mer stabile verktøy helt gratis enn hva M$ tar seg grovt betalt for.

7819589[/snapback]

 

Helt enig i de fleste tilfeller (ikke alt støttes i unix/linux) .. Problemet er bare terskelen for å ta det i bruk. Har selv nettopp gått over på fedora etter 10 år siden sist jeg lekte meg med linux.. Funker bra, men sliter med å gjøre "dagligdagse" ting.. surfing f.eks. er vanskelig da det må installeres plugins i hytt og gevær.. ting som stort sett allerede er i windows eller installeres enkelt med museklikkemikk og kanskje en reboot..

Lenke til kommentar
Syntes dette er helt greit. Butikk er butikk. Det som er så flott, er at dere faktisk kan velge å la vær å kjøpe Vista. Microsoft tvinger ingen til å kjøpe operativsystemet.

7819691[/snapback]

 

Feil.. monopolister tvinger folk til å kjøpe sitt produkt ved å skvise de andre som prøver seg..

Lenke til kommentar
Syntes dette er helt greit. Butikk er butikk. Det som er så flott, er at dere faktisk kan velge å la vær å kjøpe Vista. Microsoft tvinger ingen til å kjøpe operativsystemet.

7819691[/snapback]

De tvinger ikke folk direkte til å kjøpe Windows, men de gjør det slik at folk likevel føler seg tvunget til å kjøpe Windows på maskinene. Det er fordi at M$ legger press på programvareprodusenter for å bruke M$ sine proprietære løsninger. DirectX er et eksempel på en slik proprietær, lukket standard i motsetning til OpenGL som er helt fritt.

Lenke til kommentar
Vil det si at man drar med seg gamel dr*t når man oppgraderer.

Høres ikke lovende ut :no:

7818473[/snapback]

 

Er en STOR forskjell på vista vs andre windows versjoner, det er at selv om man oppgraderer så fjernes den gamle windows'en helt, og man sitter igjen med en ny installasjon, eneste forskjell er at den tar med det gamle skrivebordet, mine dokumenter og epost og slike ting...

 

- Jon -

Lenke til kommentar
Feil.. monopolister tvinger folk til å kjøpe sitt produkt ved å skvise de andre som prøver seg..

7819712[/snapback]

 

 

Jeg vil tro det er du som tar feil her. Microsoft er markedsleder innen OS, men de er overhodet ingen monopolist etter det jeg kan forstå. De har konkurrenter i enorme mengder linux versjoner, mac, mm.

 

Det at de har kapital til å drive markedsføring mot forbrukere, samt at de er gode til å selge seg inn hos PC-byggere som Dell er grunnen til at de er så store. De har også et vanvittig brukervennlig oerativsystem. Terskelen for å klare å jobbe med windows er veldig lav. Du lærer å surfe på nettet og bruke office på noen minutter.

 

Dersom du ønsker å oppdatere drivere laster du bare ned én fil og dobbelklikker på den så legges driverne inn. Man slipper å kompilere(?) og lete og irritere seg hver gang man skal legge inn noe nytt.

 

Du kan godt argumentere for at andre OS er bedre til spesifikke oppgaver, men de som lager disse er ikke flinke nok til å markedsføre seg selv. Windows er så vidt jeg vet også det OSet med mest tilgang på spill, noe som er utrolig viktig for mange.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...