Gå til innhold

Ditt favorittspråk - La oss diskutere


Gjest

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Jeg liker kinesisk. Det er så effektivt og enkelt (ikke lett, men enkelt og logisk bygd opp). Det er bare genialt.

7768805[/snapback]

Snakker du om kinesisk talespråk? Altså Mandarin? Det er ikke noe talespråk som heter kinesisk, da det er svært store forskjeller gjennom landet.

7769079[/snapback]

 

Hei og velkommen igjen Dahl.

 

Det der hadde jeg en stor diskusjon med min bror om siden jeg i et spill hvor man skulle skrive ord skrev "kinesisk" noe han nektet for var et språk. Norsk språkråd måtte involveres. Det ble heldigvis godkjent som betegnelse for språk, så jeg fikk pongene :wee:

 

kinesisk I kine'sisk -en el. n ubøy (av II *kinesisk) kinesisk språk snakke k-

 

Men det er rett som du sier, at i Kina er det mange språk. Mandarin er språkvariant som tales i Nord-Kina, og som er Kinas offisielle språk.

 

"Kinesisk" blir nok paraplyen for landet (selv om det er veldig unyansert grunnet forskjellene). Men det er ikke dårlig norsk å si at noen snakker kinesisk. Det er bare lite konkret, eventuelt kan det bli ansett som et synonym for mandarin :)

 

Mer over til topic så liker jeg engelsk, spesielt skriftspråk. Skriver selv mye og finner språket rikere enn norsk.

 

Fransk er jeg ikke særlig tilhenger av. Elsker å høre skotter snakke, det høres både kult og hipt ut. Tysk er ikke noe fint.

Lenke til kommentar

 

Hei og velkommen igjen Dahl.

 

Det der hadde jeg en stor diskusjon med min bror om siden jeg i et spill hvor man skulle skrive ord skrev "kinesisk" noe han nektet for var et språk. Norsk språkråd måtte involveres. Det ble heldigvis godkjent som betegnelse for språk, så jeg fikk pongene :wee:

 

 

Her må jeg bare skyte inn at kinesernes holdning til dette er at de har ett språk; kinesisk (pluss minoritetsspråk, men de regnes ikke som del av den kinesiske språkfamilien). Alle uttalevariantene ser de på som forskjellige dialekter, noe som på mange måter vil være den samme måten å se på språket som vi gjør i norge; i all hovedsak skriver alle i norge veldig likt, men vi snakker ganske forskjellig. I Kina er det samme situasjon, bare at variasjonene i talespråket er større (noe som jo er veldig naturlig med så vanvittig mye lengre avstander).

 

For de som er interessert i denne problemstillingen anbefaler jeg å lese de 100 første sidene av Robert Ramseys The Languages of China (Princeton Univ. Press, 1987). Der blir det grundig forklart hva kinesisk er og ikke er.

 

Det som ihvertfall er sikkert er at det kinesiske språket utfordrer våre konsepter om hva et språk er eller ikke. For eksempel har ikke språket definerte ord heller, men det er en helt annen historie:)

Lenke til kommentar

Språk jeg liker:

 

Irsk, Skotsk og Engelsk

Tysk og Russisk (forbinder dem, sikkert pga altfor mange krigsfilmer og dokumentarer på discovery)

Norsk liker jeg jo selvsagt, har ikke så mye imot svensk heller på små søte bruder.

 

Sørstat Amerikansk, bare fordi den er så cheesy.

Spansk er også helt ok

 

Språk jeg misliker:

 

dansk, høres ut som en svenske med en pølse i halsen.

fransk og italiensk

japansk og kinesisk (alle digger disse språkene, jeg hører absolutt ikke forskjellen, selvom forskjellen vistnok er ganske stor. syns det høres helt ufyslig ut.

Lenke til kommentar

norsk er ulogisk og har dum gramatikk. Liker engelsk, men fransk er finest. Blir glad hver gang jeg hører eller får muligheten til å prate fransk. Ingen europeiske språk kan måle seg med fransk når det kommer til vellyd. Tysk er forferdelig å høre på, italiensk og spansk er for "hardt", skandinavisk høres ok, samme med engelsk, slaviske språk liker jeg ikke. Fransk ftw!<3

Lenke til kommentar

Jeg vil nå forsvare norsken jeg da. Jeg syns norsk er et meget godt språk helt generelt og vi har jo ikke noe mindre vokabular (som vi bruker) enn engelskmennene, det er i alle fall mitt inntrykk. Nå er jo sikkert dette fordi jeg er norsk og behersker dette aller best, men jeg syns personlig at det er mye lettere å argumentere for seg på norsk enn på engelsk, (selvfølgelig kommer vel det hovedsakelig av at jeg er norsk det og, men la meg fullføre...) jeg savner rett og slett en rekke fine ord i engelsken som vi har i norsken og synes norsk er et mye mer sofistikert språk enn mange andre, deriblant engelsken.

 

Men engelsk passer desidert best på film. Det klinger jo mye bedre å høre "Where's the bomb?" enn "Hvor er bomba?" I norsk får du liksom ikke sagt det like fort fordi en må så mye opp og ned, frem og tilbake mens en snakker. I engelsk er det mer rett frem i hverdagslig tale.

 

Så er det latinsk da. Meget fint språk, spesiellt om du ikke skjønner et kvekk. Det er et språk som ikke så veldig mange kan veldig mye om. Men likevel påstår jeg at de fleste vil rangere dette som et av de beste. Veldig sofistikert språk og ikke noe språk jeg vil misbruke. Det er fint at det blir brukt ganske lite, for da blir man ikke så lei av det.

 

Bergenserne (Tja, ikke eget språk akkurat, men bare må nevne dem) har jo en dialekt noe for seg selv og jeg syns det er den beste dialekten, jeg liker å høre den brautende og selvsikre stemmen og fryder meg hver gang jeg hører en bergenser på bussen, toget, flyet, i byen eller lignende. Dette er forøvrig og noe som er så bra med norsk. Vi har så mange dialekter og dialekter er spør du meg, veldig fint å ha.

 

Herr Brun: Hvorfor mener du norsk har en dum grammatikk og er ulogisk?

Endret av The Strategy-player
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9817234daf

Mitt favorittspråk må være japansk - et språk jeg har planer om å lære meg om ikke så altfor lenge. Ved siden av det er jeg veldig glad i engelsk, spesielt som skriftspråk. Er ikke veldig glad i dansk, nederlandsk og kinesisk, spesielt av den gamle sorten.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Spansk - Veldig pent språk, mer er det ikke å si om det

 

Japansk - Kult å høre på og har mange pene ord

 

Finsk - Vet ikke hvorfor jeg liker finsk. Det er egentlig ikke så veldig fint, men jeg elsker det<3

 

Russisk - Har ikke hørt så mye, men jeg liker det

 

Tysk - Forferdelig!!

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Liker japansk fordi det har så mange poetiske vendinger og ord, og morsomme vendinger og ord. Pluss at det har Oyaji Gyaggu, som er grunn nok i seg selv. Kansai-ben og Kagoshima-ben (to dialekter) er skikkelig kule, og sannsynligvis mine favoritter.

 

Ellers syns jeg koreansk er ganske interessant, og har låst å prøve å lære det. Og imotsetning til resten av folket her, så liker jeg egentlig dansk ganske godt. Svensk, derimot, syns jeg er stygt.

 

Digger britisk, og da spesielt de skotske dialektene. Men cockney og oxford er jo også ganske kule. Texas-amerikansk er skummelt. australske dialekter er morsomme.

 

Liker en del norske dialekter, spesielt strilamål og.... hardanger, tror jeg det var, er morsomme. vossamål er ikke så verst heller. Og som vaskekte bergenser, så må jeg jo nesten innrømme en forkjærlighet for bergensk... <3

 

Ellers er fransk pent, men et herk å lære seg. Russisk og latinsk høres tøft ut, men tyrkisk høres fælt ut. Tailandsk høres ganske festlig ut, og er noe jeg kanskje må vurdere å lære meg en gang...

Lenke til kommentar

Jeg liker japansk, selv om jeg ikke er spesielt mye borti språket (bortsett fra de gangene det blir pratet i Heroes). Jeg liker måten de "japanifiserer" engelske ord, f.eks. chīzu (ost).

Russisk står også ganske høyt på listen over språk jeg liker, russisk har jeg også et forhold til da jeg har vært i Russland to ganger. En ting som slår meg er alfabetet, og måten de skriver på, de har vel 2-3 bokstaver som fortelles hvordan ordet uttales (om det er en bløt "l"

på slutten av ordet osv.). Jeg synst det er en ganske grei måte å fortelle hvordan ord skalo uttales. Det eneste minuset med skriftspråket er at det er noe vrient i begynelsen siden de fleste bokstavene ligner på bokstaver i fra det latinske alfabetet (f.eks. er en russisk "N" en "H", bokstaven "Я" er "Ja" osv.) dessuten mangler de "H", så hamburger skrives "gamburger".

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Ørene mine blør hvis de blir utsatt for en danske eller en franskmann som åpner kjeften. Samisk er jeg heller ikke glad i. Også sånn med tysk.

 

Liker veldig godt engelsk, siden det for meg er like enkelt og naturlig å bruke som norsk.

I tillegg digger jeg å høre folk skotske folk snakke. Det er stilig. Japansk og.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...