Gå til innhold

Ditt favorittspråk - La oss diskutere


Gjest

Anbefalte innlegg

Hei :dontgetit:

 

Noen språk høres bedre ut en andre. Og man forbinder ting. Så alle har ikke samme språk de liker. Men Norsk er det sikkert mange som liker og japansk eller noe. Jeg vet ikke derfor lager jeg denne tråden.

 

- Post gjerne fler du liker

- Hvorfor

- og språk du synes høres jævelige ut

 

Jeg greier ikke beskrive hvorfor jeg liker disse:

språk jeg liker

Engelsk

Japansk og de

Russisk

svensk

språk som høres ille ut

Tysk

dansk

amerikansk

 

Kom igjen.. din tur :w00t:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Italiensk er ille.

Spansk er som italiensk med talefeil.

Fransk er ufyselig.

Felles for alle tre er at de er populære fremmedspråk blant kvasiintelektuelle svin som vil flagge sin falske lidenskap overfor alt og alle (tapas-horer). Grunn god nok til å hate dem, i tillegg til at de låter ræva. Nå er ikke de respektive språkenes morsmålsinnehavere av de mest sjarmerende heller. Jævla gnålete italienere, gemene spanjoler og arrogante franske drittsekker fullstendig blottet for humor og finesse (Helene og gutta er faen meg den beste humoren det landet har prestert). Blæh! :sick:

 

Ta tysk som andre fremmedspråk og gjør verden litt bedre. Der har du et funksjonelt og skikkelig språk uten ekle lespelyder og malplasserte tjukke l-er i hytt og vær. :thumbup:

Lenke til kommentar
Felles for alle tre er at de er populære fremmedspråk blant kvasiintelektuelle svin som vil flagge sin falske lidenskap overfor alt og alle (tapas-horer). Grunn god nok til å hate dem, i tillegg til at de låter ræva.

7768856[/snapback]

 

Du føler deg trygg på fremmede språk og kulturer skjønner jeg :cool:

Lenke til kommentar

språk jeg liker

Jeg liker fransk, fordi det er så annerledes enn alle andre språk. Men samtidlig missliker jeg det litt fordi det er vanskelig. Synes nå jeg

 

Jeg liker britisk engelsk, det er bare pent.

 

Svensk, men det kun når det kommer til musikk :wee:

 

Språk jeg missliker

Dansk - Høres bare helt mongo ut. Men samtidig er det noe sjarmerende ved det.

 

 

..Vil bare si at jeg elsker trønderdialekt! På gutter that is.

Lenke til kommentar
Jeg liker kinesisk. Det er så effektivt og enkelt (ikke lett, men enkelt og logisk bygd opp). Det er bare genialt.

7768805[/snapback]

Snakker du om kinesisk talespråk? Altså Mandarin? Det er ikke noe talespråk som heter kinesisk, da det er svært store forskjeller gjennom landet.

Lenke til kommentar
Jeg liker kinesisk. Det er så effektivt og enkelt (ikke lett, men enkelt og logisk bygd opp). Det er bare genialt.

7768805[/snapback]

Snakker du om kinesisk talespråk? Altså Mandarin? Det er ikke noe talespråk som heter kinesisk, da det er svært store forskjeller gjennom landet.

7769079[/snapback]

 

Hehe, jeg prater her om putonghua, altså mandarin, men egentlig i hovedsak kinesisk som skriftspråk. Greia er at alle de kinesiske språkene (veldig mange, at least) skrives helt likt, med samme grammatikk og samme "ord" (tegnsammensetninger), men tegnene uttales helt forskjellig. Dermed kan man trygt si at kinesisk er ett språk, men med forskjellige uttalevarianter.

 

Sånn rent subjektivt sett synes jeg ikke kantonesisk lyder så veldig fint, beijing-dialekt er bra, om enn dog med litt mange tjukke r-lyder, men det er jo egentlig litt kult det også:) Men dette med hvordan lyden klinger blir veldig subjektivt, det jeg egentlig liker best er den veldige effektiviteten som er i kinesisk; det skrives med få tegn, ordene er korte og greie, og man snakker på en rasjonell måte; er noe kommet fram allerede gjentar man det ikke, da kutter man bare ut ordet i setninger som følger (veldig generelt sagt). Det blir noe helt annet enn på norsk, hvor vi overkommuniserer ting, men så er jeg veldig glad i norsk også da:)

 

Om tysk er så veldig effektivt/funksjonelt kan jo også diskuteres. Der gjentas jo nok en gang ting til det ekstreme, men det er jo veldig enkelt og greit språk for oss nordmenn, da:)

Lenke til kommentar

Må først og fremst få nevne norsk. Jeg syns det er et fint språk, og det er det eneste språket jeg behersker 110% både muntlig og skriftlig.

Ellers så er engelsk en favoritt, da selvsagt britisk/skotsk-engelsk, som jeg syns er fantastisk sjarmerende. Liker nok engelsk også veldig godt fordi det er det språket etter norsk jeg kan best.

Tror nok det blir mye sånn, at jeg liker et språk bedre når jeg kan det. Det finnes selvsagt unntak også, hvor jeg liker et språk veldig godt fordi det rett og slett høres tøft/fint ut, selv om jeg ikke kan et ord. :p

Tysk har jeg en både/og-følelse for. Jeg liker det fordi jeg forstår det sånn noenlunde, men samtidig var det et helvete de årene jeg hadde det på skolen.

Dessuten forbinder jeg tysk mye med krigen og nazister osv., men alt i alt så syns jeg tysk er et greit språk.

Det er hvertfall bedre enn bl.a. fransk som jeg syns er gyselig, rett og slett. Mumlespråk. Sossespråk. Noe samme forholdet har jeg også til italiensk.

Dansk er jo mumlig til tusen. Helt forferdelig. Ja, jeg syns dansk er stygt, og det er til tider helt uforståelig å høre hva de sier, til tross for det nære slektskapet til norsk.

 

Japansk liker jeg også. Syns det er spennende, men er veldig begrenset hva jeg kan. :p Men min interesse for f.eks. japanske spill og anime er nok en grunn til at jeg liker det språket.

Lenke til kommentar
arrogante franske drittsekker fullstendig blottet for humor og finesse (Helene og gutta er faen meg den beste humoren det landet har prestert). Blæh! sick.gif

 

syns fransk er fint jeg :p mest fordi jeg kan det (i hvert fall den muntlige delen).

det beste er at du ikke kan hate meg meg for det heller, av den enkle grunn at jeg er ikke fransk, men (halvt) sveitsisk. :tease:

 

Jeg liker kinesisk. Det er så effektivt og enkelt (ikke lett, men enkelt og logisk bygd opp). Det er bare genialt.

 

hvor effektivt kan vel kanskje diskuteres, kjenner (litt) en fullblods kineser, og ikke en gang han kan alle tegnene. ;)

 

fine språk:

spansk

fransk

(litt) italiensk.

tysk (når det er snakket fint rolig og sammen med fin musikk. ;) )

 

helt greie språk

engelsk, kan både være veldig fint og utrolig stygt, legger den her.

norsk, er vel et sånt midt på treet språk (nærmest fint! :yes: )

svensk

 

stygge språk

tysk

dansk.

Endret av hernil
Lenke til kommentar
hvor effektivt kan vel kanskje diskuteres, kjenner (litt) en fullblods kineser, og ikke en gang han kan alle tegnene. ;)

 

Nå er det vel ingen som kan alle ordene på norsk (eller stavelsene) eller engelsk heller, så det skulle jo bare mangle...

 

Visstnok er det rundt 75 000 forskjellig tegn i en gjennomsnittlig kinesisk ordbok, men man må kunne litt over 3000 for å kunne lese en avis, så vidt jeg husker (eller var det 5000? rundt der, ihvertfall).

Lenke til kommentar

Språk jeg ikke liker:

Norsk - synes det er vanskelig å utrykke følelser korrekt, dessuten liker jeg det bare ikke, klinger ikke rett i mine øre.

Amerikanskengelsk - Bare stygg versjon av engelsk.

Skotskengelsk - Stygt det her og.

Fransk - Høres rett og slett dynge ut.

Tysk - Hadde det tre år på skolen, rett og slett stygt språk.

 

Språk jeg liker:

Er egentlig bare britisk engelsk og walisisk- og irskengelsk jeg liker. Klinger flott i ørene mine, og synes det er mye lettere å utrykke seg på engelsk.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...