Gå til innhold

Kva gjer Blizzard på no?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Synes Blizzard har gjort det bra på fryktelig lite.

 

Warcraft, Starcraft og Diablo er veldig like oppbygd spill med ikke så altfor forskjellige teknologi bak seg. Alle disse var ENORME suksesser og Blizzard brukte LANG tid på å finne på noe nytt. De prøvde seg på Starcraft Ghost som var veldig annerledes men det ble kansellert, tipper det ble for vanskelig for de.

 

World of Warcraft er også noe helt nytt men der ser du grensen til Blizzard sine utviklere. Dårlig animasjon, dårlig modellering og det hele tatt. Flott verden osv men det er VELDIG basic MMORPG. Så si alle andre mmorpgs har mye mer avanserte features.

Men så er det sikkert noen som kommer med O Store Argument "Jaha, hvorfor spiller 3 millioner det da ?". Fordi det er Warcraft og ingenting annet. Mange begynnte å spille det, og siden mange spiller det følger resten etter.

 

Til og med jeg som hater warcraft begynnte å spille WoW pga venner av meg spilte det. Men WoW er IKKE ett bra spill uansett hva du sier.

7776399[/snapback]

 

Grafikken til World of Warcraft er det vel ingenting galt med? Artworken er jo herlig, og du får følelsen av at alt er så digert akkurat som du skal. Og det har samme grafikk stilen som Warcraft 3, prøver ikke å være realistisk.

 

Dårlige modeller? Alle rasene/creatures i WoW har veldig mye personlighet og karakter i seg, så forstår ikke hva du klager på der. Du ser med en gang forskjel på rasene. Byene er herlig designet og har akuratt det designet som passer. Veldig lett å skille fra en Night Elf by og Orc by f.eks.

Kanskje det er antall polygoner som er problemet ditt?

 

Jeg syns forresten at teksturene i WoW er veldig bra. Mange detaljer uten at det krever sykt mye. Og som sagt så har hvert eneste område/by sitt særpreg, og det er veldig viktig.

 

Dårlige animasjoner? Vet ikke helt hva du mener med animasjon, er det spell effektene? Er det når folk slår på hverandre? Er det emotes som /dance osv. som er galt?

De er helt perfekte spør du meg.

Spell effektene er herlige og varierte uten å være for overdrevet. Combat systemet til WoW er kanskje veldig enkelt, men animasjonene passer jo perfekt til det systemet, og det ser ikke turn-based ut takketvære gode animasjoner.

 

Dessuten så vil jeg motsi påstanden din om at WoW er et dårlig spill. Det har glimrende balansering mellom speller og klasser, geniale pvp muligheter, mange raid dungeons.

Og ja, over 8 millioner mennesker spiller World of Warcraft idag. Det er absolutt et argument som er verdt å nevne. Folk begynte å spille, så kom flere etter sier du.. det må vel være en grunn til at de spiller fortsatt? Det er jo en grunn til at folk blir avhengig av WoW, det er jo sykt gøy!

 

Har selv levla Druid til 60 og spillte fra release til august 2005.

Skal innrømme at jeg ble lei rimelig fort etter jeg dinga 60, men følelsen jeg sitter igjen med etter å ha spillt det er at WoW er et av mine favorittspill.

Lenke til kommentar

 

snap

 

7776399[/snapback]

 

Dårlige modeller? Alle rasene/creatures i WoW har veldig mye personlighet og karakter i seg, så forstår ikke hva du klager på der. Du ser med en gang forskjel på rasene. Byene er herlig designet og har akuratt det designet som passer. Veldig lett å skille fra en Night Elf by og Orc by f.eks.

Kanskje det er antall polygoner som er problemet ditt?

 

 

7776987[/snapback]

 

skulle trossalt berre mangle at en ser forskjell på rasane, og byane.

Lenke til kommentar

Nei grunnen er at de spiller det pga det er sosialt, alle de kjenner spiller det. Altså jeg hater spillet men jeg kjenner jeg har "lyst" til å spille det pga ALLE snakker om det. Det som er problemet og derfor WoW har fått så mange spillere.

 

Angående animasjon, seriøst ta en titt på angrepsanimasjonene osv. De er forferdelig laget. Modelleringen er også helt amatørlig laget. Se på humans med de overdimensjonerte armene. Det er jo ingenting som går overens overhodet.

 

Men største problemet er at det er så hjernedødt. Du må grinde deg ihjel ved å drepe x antall kuer og insekter for å bli høyere level og det er det ALT handler om. Folk bruker tusenvis av timer på å skaffe seg best mulig utstyr for å rule gata i PvP, det må dere seriøst innrømme.

 

WoW er sykelig spør du meg, Age of Conan kommer heldigvis og gir oss realtime combat i det minste og ordentlige quests. Det skal jeg spille med god selvtillit.

Lenke til kommentar

Du MÅ ikkje grinde heile tida. Greit nok for å bli lvl 60 ( lvl 70 med tbc ) so må du gjer ein del quester og grinde. Men når du har komt so langt bestemmer du sjølv kva du vil gjer ut av spelet. Det er absolutt ingen som tvinger deg til å farme rep med den og den faksjonen. Greit nok du får gode items og våpens på den måten, men det er vel der den fine forskjellen i spelare ligg.

Lenke til kommentar
skulle trossalt berre mangle at en ser forskjell på rasane, og byane.

Det er ikke bare at du kan se forskjell, men det er at alt har sin stil og særpreg! Det er mer enn bare grønnfargen på huden som skiller orcene og humans.

 

Nei grunnen er at de spiller det pga det er sosialt, alle de kjenner spiller det. Altså jeg hater spillet men jeg kjenner jeg har "lyst" til å spille det pga ALLE snakker om det. Det som er problemet og derfor WoW har fått så mange spillere.

7777093[/snapback]

Har ikke hatt dette problemet selv, mulig det gikk andre veien for meg, jeg begynte og flere venner følgte etter. Men er det negativt at det er sosialt og at alle snakker om det? Syns det er gøy å snakke om WoW. :)

 

 

Angående animasjon, seriøst ta en titt på angrepsanimasjonene osv. De er forferdelig laget. Modelleringen er også helt amatørlig laget. Se på humans med de overdimensjonerte armene. Det er jo ingenting som går overens overhodet.

Syns ikke angrepsanimasjonene feiler noe i det hele tatt, ikke noe dilldall saltoer eller noe, bare så enkelt som det trengs.

 

Modelleringen på Humans er konge! Nei, den er ikke realistisk i det hele tatt, nei den stemmer ikke med anatomi. Tingen er at den er karakteristisk og tegneserieaktig, og det fungerer bra! Du må huske på at WoW ikke prøver på realistisk grafikk men mer på tegneserie og overdrevet grafikk. Det samme gjelder de andre rasene, masse personlighet og særpreg.

 

Syns blizzard sine folk gjør en glimrendes jobb i artwork og modellering, elsker WoW grafikken.

 

Men største problemet er at det er så hjernedødt. Du må grinde deg ihjel ved å drepe x antall kuer og insekter for å bli høyere level og det er det ALT handler om. Folk bruker tusenvis av timer på å skaffe seg best mulig utstyr for å rule gata i PvP, det må dere seriøst innrømme.

 

Det kan jeg faktisk si meg litt enig i, men nå glemmer du det fine med WoW, vet ikke om du har vært i Instance eller vært med i en Guild. Men det er her WoW blir gøy. Ingenting var som første gang i Scarlet Monestary og panikken over Ventrilo med guildet!

Lenke til kommentar

Gangene jeg har vært i SM, har jeg blitt dratt etter nesen av en Lvl 60-kompis. Ikke store opplevelsen å holde seg i bakgrunnen akkurat.

 

Det som snakkes om over er generellt hvordan MMORPG virker. Man starter med en liten stokk som man dreper mus og rotter med. Når man har drept x antall mus og rotter, kan man kjøpe en større stokk, så man kan slå ihjel større dyr. Som man gjør for å kjøpe enda større stokk, så man kan slå ihjel enda større dyr. Osv osv. Folk liker å samle på ting, det er derfor de blir hekta på spill som dette.

Lenke til kommentar
Men så er det sikkert noen som kommer med O Store Argument "Jaha, hvorfor spiller 3 millioner det da ?". Fordi det er Warcraft og ingenting annet. Mange begynnte å spille det, og siden mange spiller det følger resten etter.

 

Til og med jeg som hater warcraft begynnte å spille WoW pga venner av meg spilte det. Men WoW er IKKE ett bra spill uansett hva du sier.

7776399[/snapback]

 

Hohåi! Den blir for enkel, du :) Saken med WoW er at de Blizzard har klart den genistreken å destillere essensen av hva et MMORPG er, forenkle det ned til helt grunnleggende egenskaper og pakke det inn i et system og en presentasjon som gir det en appell laaangt ut over det Everquest, Ultima Online, Anarchy Offline og en haug med tilsvarende spill, noensinne klarte. Jeg kan ikke helt sette fingen på HVA det er, men de har gjort det svært tilgjengelig for folk som IKKE er gamere. Ingen tvil om at den effekten du beskriver har bidratt til at det er SÅ stort som det er nå, men det hadde ikke skjedd dersom Blizzard ikke hadde klart å balansere det så godt som de har gjort.

 

Selv synes jeg at WoW best kan sammenlignes med en utvannet, ihjelkokt torsk - men jeg har som regel ikke noe imot ubalanserte klasser, avanserte egenskaper eller løk-aktig dybde i spillene. Men det går ikke hjem hos det store markedet :)

Lenke til kommentar

Har du sett hvem som er concept artist til blizzard? Samwise, som han kaller seg. Stilen hans er tegneserie aktig, og da helst store karer som får bolere til å se ut som puslinger, og med våpen som ville fått enhver terrorist til å onarere. De er ikke anatomisk korrekt, de er ikke realistisk, men så er jo ikke mye av WoW verdenen det heller.

 

Grafikk er ikke noe som bør telles i polygoner og andre tekniske begrep, om bump mapping er brukt bryr meg like mye som jeg ville brydd meg om hva naboen spiste til frokost. Grafikk skal se fint ut, noen spill går for å være veldig avansert og gir ett virkelighets nært utseende, andre spill følger visse stiler, de som tegner anime kunne sikkert laget det mye mer virkelighets tro, men det er ikke STILEN! Stilen til WoW passer syns jeg, og den er fin å se på. Når jeg står på toppen av en foss og ser utover landskapet liker jeg det jeg ser.

 

Ingen bryr seg om antall polygoner, unntatt folk som deg Avean, andre er for opptatt med å ha det moro med spill enn å bry seg om tekniske begrep. Om du syns det er ett dårlig spill fordi du ikke har det moro, så er det en ting, men om du ikke har det moro fordi characteren din har for få polygons har du feilet i å ha det moro, gratulerer.

 

WoW har 8 millioner kontoer gående, så man kan si oppunder 8 millioner individuelle kunder. Dette er LANGT over nærmeste konkurrent i samme sjanger, de har gjort noe riktig enten du liker det eller ikke. Jeg liker ikke CS, jeg syns ikke det er morsomt, men om jeg sier det er dårlig så motsier jeg fakta. For mange spiller det, flere år etter det kom ut.

 

WoW har en unik følelse, siden jeg er RPG fan så har jeg lest mye, og WoW er ett av universene som stiller seg ut med sin unike stil. Satyrer er ikke snille skogsvesen her, alver og mennesker er ikke automatisk de snille heltene som aldri gjør galt. Blizzard har skapt noe eget, og noe som er moro for veldig mange.

Lenke til kommentar

For å legge litt til på det Ghaundan sier om WoW kontra andre titler angående troveirdighet og univers: Hvis du sammenlignde WoW og Ultima Online med de fleste andre MMORPGer, så skiller de seg kraftig ut på nettopp dette området. De har en gjennomtenkt og velfungerende verden. Det er ikke noe som er kokt sammen for et produkt, men er basert på relativt lang tidligere historie og erfaring med å bygge en verden. Selv det antageligvis bare er et mindretall av de 8 millionene som i det hele tatt har noe forhold til noen av Warcraft RTSene, eller de andre spillene som (forsøksvis) har vært laget i settingen, har alt dette bidratt til å gi en troverdig verden.

 

Tilsvarende for Ultima Online - det er basert på en verden som etter hvert har fått ganske lang fartstid bak seg. De skiller seg ut fra "evermoreelves" og andre generiske spill, det være seg Fantasy eller generisk science fiction.

 

Det finnes en del andre eksempler på dette, men som sviktet i gjennomføringen. Det første forsøket på Warhammer online hadde svært lovende tendenser. Det var svært troverdig mot den originale WFPRG settingen, helt ned til den skitne, brutale realiteten i måten verden ble fremstilt på; en troverdig setting som jeg antar hadde klart å gjenskape stemningen i WFRPG - jeg innbiller meg at dette helt sikkert hadde klart å kapre en del kunder. Varianten som Turbine (?) lanserer nå virker fullstendig blottlagt for dette. De går for en WoW-klone, der mye av smaken og følelsen fra WFPRG er erstattet med genereisk fantasy.

 

Samme er det med DND online. Spillet i seg selv er det ikke noe i veien med, og mekanikken er en rimelig god tilpasning av DND reglene til å passe i et MMORPG. Problemet er settingen. De har valgt vekk solide, utarbeidede vedener som Greyhawk eller (gud forby) Turin og erstattet det med Eberron. Mye godt kan sies om Eberron, men den har ikke en like velutviklet bakgrunnshistorie som spesielt Greyhawk.

 

Av samme grunn har jeg store forhåpninger til AoC - hvis de klarer å gjøre bruk av det rike universet (kanon) som etter hvert finnes til Conan burde det være rikelig med muligheter for å skape en trovedig setting, uavhengig om hvor mye kjennskap man har til Conan fra før.

 

Men nå ror jeg meg langt utpå viddene her :)

Lenke til kommentar

Hugs at diskusjonen skal gå på sak, ikkje person. Rediger-knappen er brukt på eit innlegg. :)

 

Vi må vel og høyre på tu30r6. Diskusjon rundt kvaliteten på WoW er mindre relevant for denne tråden. Om ønskeleg kan den splittast ut til ein eigen tråd. Ta i så fall kontakt via PM.

Lenke til kommentar

Hmph, ble vel for revet med... :blush:

 

Vel, de hadde ett adventure spill som skulle handle om Thrall som ung ork, desverre syns Blizzard det ikke ble godt nok og bestemte seg for å avslutte det.

 

Starcraft Ghost, som var godt igang og blizzard hadde ett ekstern selskap som hjalp til med konsoll delen. Det er desverre tatt av utvikling på ubestemt tid.

 

Og, Hellgate: London er Diablo 3? :p Du er klar over at de som jobbet der ikke akkurat kan ta med seg kode de har laget mens de jobbet for Blizzard og putte det i eget spill. Ett ord: Saksøkt.

 

Hva blizzard holder på med vet jeg ikke, men jeg gleder meg som en liten unge uansett. Alle univers de har rørt så syns jeg de har greid å lage det til sitt eget, og noe spesielt. For ikke å nevne at de faktisk bryr seg om spillene sine, broodwar har fått hvor mange patcher? Opp mot, la oss si, Generals?

 

Er selv ikke SÅ gira på en diablo 3, men ett spill i starcraft universet hadde jeg likt å se ;) Kanskje de fyrer opp med Starcraft Ghost etterhvert?

 

Men at blizzard lager ett nytt MMO, eller fokuserer veldig mye på WoW forstår jeg. De er ett selskap som har ett formål, å tjene penger, og jeg vil anta de tjener stort på WoW.

Lenke til kommentar

Ghaundan: Sier ikke noe på han som designet WoW, men jeg snakker om modelleringen og animasjonen, det ser jeg på som amatørlig utført.

 

World of Warcraft har fine omgivelser, men jeg tenker mer på spillermodellene og animasjonene, samt det sløve slåssesystemet.

Tør ikke å tenke på hvor mye tid Blizzard bruker, og ikke minst andre MMO utviklere som har tradisjonell stil bruker på å regne ut % i ulike stats for at hele skal bli balansert. Hvorfor ikke bare la spilleren få kontrollere figuren ? Dette irriterer meg grenseløst. Er bra Funcom endelig har skjønt det ihvertfall, er bestandig nordmenn som tar det første steget innen spillbransjen virker det som.

 

Så er det andre ting som f.eks Customization motoren, alle andre MMO spill har fått kritikk for enten bra eller dårlig system. Ble ikke NEVNT engang i World of Warcraft anmeldelsen. I WoW kan du velge mellom kanskje 10 ansikter ? Og velge noen få andre detaljer. Alle ser jo like ut omtrent. Dette er for dårlig når du spiller ett rollespill.

 

Har spilt tonnevis av MMORPGs og jeg mener WoW er blant de dårligste uten tvil. Ikke kom med "Ja men spiller 8 millioner bla bla bla" . Argumentet mot det har jeg allerede skrevet ørten ganger, det er ikke fordi det er bra for å si det slik.

Lenke til kommentar

Jeg trodde vi var blitt enige om å snakke om hva blizzard holdt på med? ;)

 

Skjønner ikke helt hva du mener med at spillerne skal få bestemme Avean, kan du utdype det litt? Skal ikke Funcom gjøre noen forandringer om visse ting viser seg å være for sterk eller for svak?

 

Og Hellgate: London, de har selv sagt at de har tatt mye inspirasjon fra Diablo og det vises klart, men foruten det tviler jeg på at mye (foruten de som har jobbet med de tidligere diablo spillene) er likt. Kanskje talent systemet.

 

Men, dere to. Hva ville dere likt at blizzard laget? Starcraft, Warcraft, Diablo? Kanskje Lost Vikings? Eller ett nytt franchise kanskje?

Lenke til kommentar
Ghaundan: Sier ikke noe på han som designet WoW, men jeg snakker om modelleringen og animasjonen, det ser jeg på som amatørlig utført.

7783316[/snapback]

 

Kan du begrunne det der litt? Modellene passer jo perfekt til Samwise sine geniale illustrasjoner. :dontgetit:

 

De har kanskje ikke mange polygoner, men det er fordi WoW faktisk er ganske gammelt (2004) og MMO (kan ikke ha for krevende modeller).

 

Syns modellene og animasjonene er konge.

Lenke til kommentar
Nei grunnen er at de spiller det pga det er sosialt, alle de kjenner spiller det. Altså jeg hater spillet men jeg kjenner jeg har "lyst" til å spille det pga ALLE snakker om det. Det som er problemet og derfor WoW har fått så mange spillere.

 

Angående animasjon, seriøst ta en titt på angrepsanimasjonene osv. De er forferdelig laget. Modelleringen er også helt amatørlig laget. Se på humans med de overdimensjonerte armene. Det er jo ingenting som går overens overhodet.

 

Men største problemet er at det er så hjernedødt. Du må grinde deg ihjel ved å drepe x antall kuer og insekter for å bli høyere level og det er det ALT handler om. Folk bruker tusenvis av timer på å skaffe seg best mulig utstyr for å rule gata i PvP, det må dere seriøst innrømme.

 

WoW er sykelig spør du meg, Age of Conan kommer heldigvis og gir oss realtime combat i det minste og ordentlige quests. Det skal jeg spille med god selvtillit.

7777093[/snapback]

 

Hvorfor tror du Age of Conan blir annerledes? Hele poenget med MMORPG spill er jo at man spiller en karakter som øker i styrke og ferdigheter etterhvert som man spiller det. Å si at det er dumt at man må drepe X antall fiender for å bli høyere level er jo å bryte med hele sjangeren. Skal like å se et MMORPG spill som ikke fungerer som dette. Blir jo det samme som å si at WC3 er teit for man må bare bygge bygninger og styrker hele tida, og det neste RTS spillet som kommer blir mye bedre for det blir annerledes!

 

Jeg var faktisk ganske lei av WoW før BC kom, men har blitt fascinert av alt de har gjort med spillet. De nye områdene kan ikke engang sammenlignes med de gamle, og alt virker utrolig gjennomført og fint. De nye instancene er flotte og nye skills etc er virkelig bra.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...