Gå til innhold

Jeg drukner i spam! Hva gjøre?


Anbefalte innlegg

Jeg har kun registrert meg på fornuftige steder på nettet..

så som ubisoft.co.uk, EA.com, cdon.com, playx.no, zailor.no, gamezone.no, netshop.no, qxl.no, finn.no.. Jo og i nettbanken.. Ingen andre steder har jeg registrert min adresse.

Har 2 standardadresser som benyttes i outlook express, og har en på tele2 webmail og en på broadpark. tele2 er spamadressa mi.. De har filter der, men det fungerer ikke slik jeg ønsker det. dvs de legger spam'en i en egen folder. Den blir ikke slettet.

Jeg gidder ikke betale så mye for NIS. Det er ikke verdt det synes jeg.. De sletter heller ikke spam'n. de bare legger det i en egen folder.. Samt legger til hundrevis av epost-avsendere.. (Avsendere som egentlig ikke eksisterer, da de bare er opprettet underveis. Hender jo også at jeg får mail som ser ut til å være sendt av meg selv..?? Men sjekker jeg meldingskilde så er den jo ikke det..)

 

Jeg svarer aldri på kjedebrev, sender aldri til mer enn en person om gangen, og har aldri lagt ut epostadressa mi noe sted..

 

Jeg bestilte en ny epostadresse fra nextgentel(los) de som gir meg nettilgang..

Det tok 3 minutter så var første spam'n inne.. Og etter en uke så hadde jeg ca 40 spam-mail.. Denne adressen hadde jeg ikke rukket å registrere noe sted..

Jeg fikk også mail fra meg selv.. dvs fra min gamle adresse..

 

ca 25% av mailene har avsender innenfor noe som heter ****@mx.ella.no

Har ikke funnet noe filter som blokkerer alle mail fra et domene..

Er ikke akkurat proff på data, men er langt fra amatør.. Da maskinen er bygget og satt opp selv.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg synes da man burde kunne registrere seg på finn med den.

Joda jeg har vek gjort det meste med e-post adressa mi men har fått relativt lite spam de siste par åra.

Problemet er spambotter som søker gjennom alskens mulige servere etter epost adresser og det virker det jo som de finner.

 

Når det ser sag thusker jeg for min del at spamen avtog drastisk etter de spamrettsakene som har vært i USA.

Det forsvant nesten over natta.

 

Det dummeste man gjør er i allefal å ha mailadressen i ren tekst på hjemmesiden sin som kontaktinfo, da druknes man og stadig nye spambotter finner adressa.

Lenke til kommentar

Kun meg som bruker denne PC-en her.

Jeg gir ikke ut adressen min til andre enn de jeg stoler på.

Sjekket akkurat tele2 epostkontoen min.. Som jeg aldri bruker.. Der lå det 2500 SPAM-mail- Dette etter ca 2mnd uten å bli brukt.

Det lå ingenting annet der. dvs ikke noe mail fra folk jeg kjenner. Det stemmer jo bra med at jeg ikke bruker den adressen..

 

Jeg er på jakt etter noe som kan stoppe spam'n som kommer inn i Outlook Express jeg..

For broadpark-kontoen min er så godt som helt ren.. Da de tydeligvis har et bra filter.

I Outlook Express bruker jeg de adressene som min internettleverandør har gitt meg.

Lenke til kommentar
Kun meg som bruker denne PC-en her.

Jeg gir ikke ut adressen min til andre enn de jeg stoler på.

Sjekket akkurat tele2 epostkontoen min.. Som jeg aldri bruker.. Der lå det 2500 SPAM-mail- Dette etter ca 2mnd uten å bli brukt.

Det lå ingenting annet der. dvs ikke noe mail fra folk jeg kjenner. Det stemmer jo bra med at jeg ikke bruker den adressen..

 

Jeg er på jakt etter noe som kan stoppe spam'n som kommer inn i Outlook Express jeg..

For broadpark-kontoen min er så godt som helt ren.. Da de tydeligvis har et bra filter.

I Outlook Express bruker jeg de adressene som min internettleverandør har gitt meg.

 

Det at du får mer spam på en konto enn en annen betyr ikke nødvendigvis at den ene har bedre spamfilter en den andre. Men det kan jo det. Outlook Express er forsåvidt en epostleser som mangler spamfilter. Prøve Sunbird i stede?

Lenke til kommentar

Jeg har online epostkontoer som er så godt som spam-frie.. Men jeg misliker dette her med å måtte logge seg på hver gang.. I Outlook er det jo bare å trykke på en knapp så er man klar..

Er Sunbird en epostleser som fungerer på samme måte som outlook ? dvs man slipper den evinnelige påloggingen med lange epostnavn eller lange passord ?

Lenke til kommentar
Jeg har online epostkontoer som er så godt som spam-frie.. Men jeg misliker dette her med å måtte logge seg på hver gang.. I Outlook er det jo bare å trykke på en knapp så er man klar..

Er Sunbird en epostleser som fungerer på samme måte som outlook ? dvs man slipper den evinnelige påloggingen med lange epostnavn eller lange passord ?

 

Beklager, eg mente Thunderbird :)

 

lenke

Lenke til kommentar
Om man behandler e-post adressen sin som man gjør med personnummeret burde det ikke være noe problem :)

 

Hvis dette var riktig, så burde jeg fått langt mer spam på privat e-mail, enn jeg gjør på jobb kontoen. Spammere kan samle e-mail addresser uten at man har oppgitt sin konto noe sted på nettet. Jeg er imidlertid enig i at man bør ha en egen hotmail addresse, til å bruke ved registrering/netthandel osv.

 

For privat mail, har jeg kuttet ut Windows+OE, og gått over til Linux+Thunderbird. Har gode erfaringer der, spam filteret trenes kjapt opp og er treffsikkert. Det er lett å lage regler, slik at mail lister går til egne mapper.

 

Hvis mine filtre hadde sluppet igjennom 50 spam per dag, ville jeg ha laget mail-regler slik at kun de jeg kjente, ville sluppet igjennom, og latt resten bli klassifisert som spam. Akkurat som man gjør på en Firewall, default regel er å ikke slippe noe igjennom, og man åpner "porter", etter behov.

Lenke til kommentar
Jeg svarer aldri på kjedebrev, sender aldri til mer enn en person om gangen, og har aldri lagt ut epostadressa mi noe sted..

 

Jeg bestilte en ny epostadresse fra nextgentel(los) de som gir meg nettilgang..

Det tok 3 minutter så var første spam'n inne.. Og etter en uke så hadde jeg ca 40 spam-mail.. Denne adressen hadde jeg ikke rukket å registrere noe sted..

Jeg fikk også mail fra meg selv.. dvs fra min gamle adresse..

 

ca 25% av mailene har avsender innenfor noe som heter ****@mx.ella.no

Har ikke funnet noe filter som blokkerer alle mail fra et domene..

Er ikke akkurat proff på data, men er langt fra amatør.. Da maskinen er bygget og satt opp selv.

 

Vil på det sterkeste anbefale at du sjekker maskinen din for spyware/virus!

Lenke til kommentar

Bruker ikke dette selv lenger da jeg ikke har hatt behov for det, men har tidligere brukt SpamFighter med godt resultat. Her kan du filterere på domene og rapportere spam på en veldig grei måte :)

 

Men som det er nevnt over er det viktig at også alle dine kontakter har skikkelige spyware/antivirus programmer og/eller oppfører seg fornuftig på nett. Ellers blir det som å kjøre bil, det hjelper ikke mye om du selv er verdens beste sjåfør når verdens største idiot kommer mot deg i 160 i feil kjørebane ;)

Endret av trn100
Lenke til kommentar
det hjelper ikke mye om du selv er verdens beste sjåfør når verdens største idiot kommer mot deg i 160 i feil kjørebane ;)

 

Vel, ikke alle sitter i ei gammel & rusten boble, noen foretrekker faktisk en tank på 70 tonn. :p

 

Det forsøke å sikre Windows + OE, er som å pisse i buksa for å holde varmen. Last inn Thunderbird (gratis):

 

http://en.www.mozilla.com/en/thunderbird/

 

NÅÅÅÅÅÅÅÅÅÅ! Og gå til

 

Edit->Account Settings->Junk Settings

Lenke til kommentar
Det forsøke å sikre Windows + OE, er som å pisse i buksa for å holde varmen. Last inn Thunderbird (gratis):

 

Har som sagt ingen problemer med XP + Outlook jeg, så det er faktisk mulig men kanskje litt vanskelig for noen? ;)

 

Første elementære steg i sikring av PC de siste 5+ årene, har vært å kutte ut OE+IE.

Lenke til kommentar

Laste ned Thunderbird og aktivere spamfilteret der. Det tar 95% av spam mailen og lærer etterhvert.

 

 

Problemet med mail og å holde den hemmelig er at det motvirker selve meningen med mail...at folk skal kunne sende mail til deg... du kan beskytte deg så godt du bare vil, men når en eller annen som har mail adressen din er dum og ikke beskytter maskinen sin, så blir mailadressen din spredt samme f. hva du gjør.

Lenke til kommentar

Jeg bruker mailwasher free versjonen.

 

Den åpner mailboksen din på epost-serveren slik at du ser hva slags mail du har fått før du laster den ned til pcen din. Den har innebygget spamfilter og du kan legge til uønskede adresser selv.

 

Den kjekkeste er at den bouncer email du ikke ønsker. dvs den sender en beskjed tilbake til avsender om at din mail-adresse er ugyldig (selv om den selvfølgelig er det :))

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...