Gå til innhold

Den Store Aksjetråden


Anbefalte innlegg

La meg se:

Alle sektorer kommer til å bli involvert

Eller sa kanskje ikke du det?

 

I tillegg insinuerer du at dersom det vil komme et børskrakk vil vi som investerer i aksjer her bli negativt påvirket.

 

Hadde vært synd om dere hadde mistet halvparten av aksjene deres...

 

Jeg er enig i det. Men å ta det som en selvfølge blir for grovt.

Endret av Jensemann4
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
La meg se:
Alle sektorer kommer til å bli involvert

Eller sa kanskje ikke du det?

 

I tillegg insinuerer du at dersom det vil komme et børskrakk vil vi som investerer i aksjer her bli negativt påvirket.

 

Hadde vært synd om dere hadde mistet halvparten av aksjene deres...

 

Jeg er enig i det. Men å ta det som en selvfølge blir for grovt.

 

Vet ikke du at det er forskjell på sektorer i økonomien og aksjer i enkeltselskaper? :)

 

Greit at du misforstod meg, men ta det som en mann og slutt å sutre sånn :D

 

Uansett.. jeg kommer ikke til å investere i aksjer når flere selvstendige og kjente finansaktører sier at det vil komme et børskrakk i nærmeste fremtid.

Lenke til kommentar

han mente da strengt tatt halvparten av verdiene i aksjene. Regner med at du forstod det og bare prøver å være pirkete...

 

Edit: Er det noen som vet hvor jeg kan se utviklingen på børsen så langt som 10-15 år tilbake? Nordnet har bare grafer 5 år bakover..(?)

Endret av tronni_87
Lenke til kommentar

Problemet er at vi vet ikke hva som kommer til å skje. Å si at en aksje eller markedet generelt garantert kommer til å gå ned er et like sikkert tegn på manglende erfaring som å si at en aksje eller markedet generelt garantert kommer til å gå opp. Det er alltid noen proffer som spår at det vil gå ned, og alltid noen som spår at det vil gå opp.

Lenke til kommentar
Hadde vært synd om dere hadde mistet halvparten av aksjene deres...

Om så skulle skje hadde det i alle fall kommet av en meglertabbe, ikke krakk.

 

(Så sant du ikke mente at halvparten av aksjene kan bli verdiløse, men du skal være treig på knappen om du skal bli dratt ned av det.)

 

Vi så senest i oktober 2005 og mai 2006 at ting skjer fryktelig fort. Mange selskaper ned 5-10% rett ut av startgropa. Heldigvis hentet de fleste seg inn intradag. Problemet er bare at du ikke vet om det er et krakk* før det er for sent.

Tenk deg f.eks. følgende:

2 minutter etter åpning, kl. 09:02 har dine aksjer fallt 7%. Hva gjør du da hvis du i det hele tatt følger med? Selger du eller tenker du som så at nå har det fallt så mye at det ikke kan falle mer?

Svært mange vil antakelig bli sittende i håp om at det skal hente seg inn.

Hvis det så faller videre til f.eks. 15% ned. Bortsett fra at du ergrer deg over at du ikke solgte når det "bare" var 7% ned har du nå bestemt deg for å selge eller blir du sittende fordi du tenker at nå har det ihvertfall fallt så mye at herfra kan det bare gå oppover?

Og hvis du bestemmer deg for å selge, hvilken limit setter du? Den siste omsatte (som i neste sekund allerede er historie) eller legger du deg godt under siste kurs for å være sikker (og tar sjansen på at du kanskje selger på bunn hvis det snur)?

 

Det jeg vil fram til er at det handler vel så mye om å ha en tenkt gjennom på forhånd hva en skal gjøre og aller helst allerede være ute av markedet. Få om noen blir spart annet enn at graden av nedgang kan variere. Og opphentingen etterpå.

 

* Krakk. Så vidt meg bekjent finnes det ingen offisiell definisjon av hva som er krakk. Én definisjon som brukes er et fall på minst 20% over maks. fire børsdager.

 

Som jeg har skrevet før tror jeg de gode tidene i aksjemarkedet nå er mot slutten og at vi står foran en resesjon i USA.

Varselbjellende har ringt en god stund. Det er for mye rusk i maskineriet rundt om i form av boligmarkedet i USA og andre land, råtne lån og CDO's (Collateralized Debt Obligations) som ingen helt vet tapene av, renteoppgang internasjonalt, dollarfall, Carry-Trade og store banker og selskaper som f.eks Caterpillar som guider negativt. .

Ikke siden 2002 har selskapene på S&P 500 hatt avtagende vekst noe som er tilfellet i 3.kvartal 2007. Men det er tydligvis mye treghet i et marked som helst vil oppover.

Uten å si at det blir noe krakk. Det kan likegodt bli en pen og pyntelig nedgang. Faren for en kraftig reaksjon er imidlertid større enn tidligere når markedet først snur.

 

Edit: la til litt.

Endret av el-asso
Lenke til kommentar

Hadde man trodd på krakk hadde vell alle sittet med putter på hovedindeksen, det er det langtfra alle som gjør.

 

Selv tror jeg bare dette med sub-prime er en forbiadgående greie. Apple tjener penger, GOOGLE tjener penger. Det må sies at en heeeel haug med selskaper tjener mer penger enn noengang.

 

Tror ikke på resesjon med det første.

Endret av brutti
Lenke til kommentar

Ingen grunn til bekymring, går opp igjen nå, så det ser ut til at krakket blir avlyst i dag også. :p

 

Tror uansett jeg holder meg borte fra aksjer en god stund fremover. Slik som markedet er akkurat nå, er det ikke et sted for amatører som meg. Veldig trist å se at en sjanse som GOGL glir ut mellom fingrene mine, men jeg får håpe på nye muligheter senere.

Lenke til kommentar
Ingen grunn til bekymring, går opp igjen nå, så det ser ut til at krakket blir avlyst i dag også. :p

 

Tror uansett jeg holder meg borte fra aksjer en god stund fremover. Slik som markedet er akkurat nå, er det ikke et sted for amatører som meg. Veldig trist å se at en sjanse som GOGL glir ut mellom fingrene mine, men jeg får håpe på nye muligheter senere.

Så en graf fra børsnoteringen av GOGL. Startet på 4 (!) kr i 2005, og har på 2, nesten 3 år, 10-doblet seg! :O:O

Lenke til kommentar
Ingen grunn til bekymring, går opp igjen nå, så det ser ut til at krakket blir avlyst i dag også. :p

 

Tror uansett jeg holder meg borte fra aksjer en god stund fremover. Slik som markedet er akkurat nå, er det ikke et sted for amatører som meg. Veldig trist å se at en sjanse som GOGL glir ut mellom fingrene mine, men jeg får håpe på nye muligheter senere.

Så en graf fra børsnoteringen av GOGL. Startet på 4 (!) kr i 2005, og har på 2, nesten 3 år, 10-doblet seg! :O:O

 

10-doblet seg, eller ganget seg 10 ganger? ;)

 

Hvis det er noen som fortsatt har is i magen som har holdt på den siden start, så må jeg si at de har gjort det bra!

 

Ikke så dårlig dag i dag heller.. Alltid gøy å stige på synkende børs ;)

Lenke til kommentar
Tror uansett jeg holder meg borte fra aksjer en god stund fremover.

 

Hehe... klarer du det da :tease:

 

Det er bare til å ta det med ro. DOW klarer seg fint i kveld.

Har vært ute av markedet i flere dager allerede, og bortsett fra konstant mareritt om fallende grafer, har jeg nesten ikke abstinenser i det hele tatt. :cool:

 

@ Jacmo: Sjekk utviklingen i PA Resource fra 2003 - 2007. ;)

Endret av Splitter P. Inegal
Lenke til kommentar
Ingen grunn til bekymring, går opp igjen nå, så det ser ut til at krakket blir avlyst i dag også. :p

 

Tror uansett jeg holder meg borte fra aksjer en god stund fremover. Slik som markedet er akkurat nå, er det ikke et sted for amatører som meg. Veldig trist å se at en sjanse som GOGL glir ut mellom fingrene mine, men jeg får håpe på nye muligheter senere.

Så en graf fra børsnoteringen av GOGL. Startet på 4 (!) kr i 2005, og har på 2, nesten 3 år, 10-doblet seg! :O:O

DryShips i samme bransje har 1000% siden nyttår.

 

Oppsiden i GOGL og DSX er stor, skal du i bulk så gå inn i Golden Ocean eller Diana Shipping.

Endret av brutti
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...