Gå til innhold

Den Store Aksjetråden


Anbefalte innlegg

Det skal bli spennende å se om boblen i kinesiske aksjer vil bli blåst opp igjen nå som de starter en ny revaluering, sannsynligvis alt på mandag. Gull og kinesiske aksjer har bevegd seg i samme retning, og med gull på halvparten av A share indeksen i shanghai, 1250 vs 2500, er også kinesiske aksjer billig priset i gull. Når markedet var på høyden i 2007 var dette forholdet mellom gull og A share aksjer hele 7,5. Jeg tipper boblen vil øke på igjen og at amerikanske statsobligasjoner vil svekkes og at norske kroner vil tjene på revalueringen.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Andre ting som kan tjene på en slik revaluering vil da være stort sett alt bortsett fra dollar, altså euro opp, gull burde tjene, og gull er nå inne i en mer bullish trend enn i 2005, det burde kunne gi mer bensin på bålet. Det er mulig det amerikanske markedet vil gå inn i en stagnasjon der de litt større solide aksjene vil gå flatt der utbyttene øker men statsobligasjoner svekker seg, mens aksjer som fortsatt er i en innhentingsfase vil fortsette å stige. Jernbaneaksjer tror jeg burde få en enda mer bratt økning som med gull, det samme med oljerelaterte aksjer, oljeservice var noe av det som gikk bra også på siste halvdel av 70 tallet. Oslo børs gikk bare flatt da, men da var det mindre olje på børsen.

Lenke til kommentar

Jeg har en god del penger i hedge fondet til John Paulson.. hatt det lenge for øvrig. Fikk for noen uker siden vite at deres største posisjon er over 3 milliarder USD i gull.

I tillegg kommer diverse andre gull aksje eksponeringer osv.

 

Har for øvrig solgt ut stasobligasjonene mine med et tap.

Lenke til kommentar

Mens vi først er i gang med å vise kortene på hånden:

 

Jeg sitter blant annet i NEC og REC med lav inngang og god avkastning. Blir nok sittende i begge en stund til før gevinstsikring, såvidt jeg kan se er ikke R/R'en her ennå blitt dårlig. Sitter også i NSG, KOA og BIONOR (tidligere Nutri Pharma) med grei avkastning med tanke på at de er så nye tilskudd til porteføljen min. Men alt er ikke rosenrødt, i et svakt øyeblikk kom jeg til å bryte mine egne regler og gjøre et impulskjøp i RXT og der tok karmaen og barberte overskuddet fra de andre plasseringene mine litt. Heldigvis var plasseringen min der relativt liten. Har også litt mer modne plasseringer i DESSC og OPERA som begge har god avkastning.

 

Sitter i tillegg med en liten posisjon i det nynoterte gruveselskapet Avocet Mining (AVM), her fikk jeg tegne meg til 10% avslag på kursen gjennom et tilbud fra Arctic Securities. Tilbud av denne typen er jo noe av det nærmeste garantert avkastning man kommer på børsen, så det sier man selvfølgelig ikke nei takk til, selv om 10% ikke utgjør all verdens penger. Med tanke på innsatsen det tok å få aksjene er er det uansett en deilig timelønn.

Lenke til kommentar

Spår opptur på Oslo Børs - Hegnar.no

 

I dagens rapport fra Terra Markets slår analytiker Fredrik Henning Kvale fast at vi sannsynligvis står foran en oppgang i aksjemarkedet.

 

Under oppgangsmarkedet som varte fra 2003 til 2007, var vi vitne til syv korreksjoner. En klassisk korreksjon kjennetegnes ved et fall i aksjekursene, mens inntjeningsestimatene holdes uendret. Hvordan er likhetstrekkene mellom tidligere korreksjoner og den gjeldende tilbakegangen? Relativt store. Inntjeningsestimatene for S&P 500, OBX-indeksen og den tyske DAX-indeksen har fortsatt den positive trenden, sier Kvale

 

– Videre tviler vi på at det ligger signifikante estimatkutt foran oss. Fortsatt god vekst i fremvoksende økonomier, en oljepris på over 70 dollar, kraftige kostnadskutt gjennom 2009 og gradvis bedring i amerikansk økonomi bør understøtte inntjeningsestimatene, sier analytikeren.

 

– Får vi en bekreftelse på at analytikerne ikke er alt for optimistiske, bør utsiktene for de toneangivende børsene være gode. Oslo Børs handles til en forward P/E på 9,6 fallende til 8,6 for 2011. S&P 500 handles til forward P/E på 12,7 fallende til 11,7 for 2011. Dette er billig både absolutt og relativt til historiske snitt og vitner om at oppsiden er signifikant gitt at resultatene kommer inn på linje med analytikernes forventninger, sier Kvale.

 

– Finnes det i det hele tatt argumenter for å kjøpe aksjer? Ja. For det første bør det være oppside om risikofaktorene skulle vise seg ikke å inntreffe, eller om effekten av dem blir mindre enn fryktet. Videre viser inntjeningsestimatene for de toneangivende indeksene styrke og er markert opp de siste månedene. Fallende aksjekurser og positiv estimatutvikling har ført til en kollaps i inntjeningsmultipler hvor både S&P 500 og OBX handles til historisk lave nivåer, sier analytikeren.

 

– I sum mener vi utsiktene for Oslo Børs er gode og den rådende frykten kan være overdrevet. Styrken i verdensøkonomien vil trolig overvinne den negative effekten av finanspolitiske innstramninger og bidra til opptining av kredittmarkedet. Lavere kredittspreader bør underbygge børsene og være en driver for multippelekspansjon, avslutter Kvale.

 

-----

 

Gyr0: Jeg ville avventet og sett hvilken retning aksjen tok i morgentimene imorgen. Jeg tror EMGS fortsatt kan ha oppside i seg, men samtidig hadde det ikke vært overraskende om en ganske kraftig rekyl hadde kommet etter en oppgang av denne dimensjonen. Dog er det sikkert andre som kan mer om aksjen enn meg.

Lenke til kommentar

Under oppgangsmarkedet som varte fra 2003 til 2007, var vi vitne til syv korreksjoner. En klassisk korreksjon kjennetegnes ved et fall i aksjekursene, mens inntjeningsestimatene holdes uendret. Hvordan er likhetstrekkene mellom tidligere korreksjoner og den gjeldende tilbakegangen? Relativt store. Inntjeningsestimatene for S&P 500, OBX-indeksen og den tyske DAX-indeksen har fortsatt den positive trenden, sier Kvale

Jeg er uenig. Når landene strammer inn og går inn for å kutte gjeld, så skal det jo kuttes offentlige ansatte, offentlige lønninger skal senkes, momsen skal øke o.s.v. Med andre ord så får folk mindre penger å rutte med. Har folk mindre penger, kan de kjøpe mindre, bedriftene selger mindre og inntjeningen synker. Vil allikevel ikke anbefale å gå bear, for man vet jo aldri når dette skjer, og når børsene følger etter.

Lenke til kommentar

Under oppgangsmarkedet som varte fra 2003 til 2007, var vi vitne til syv korreksjoner. En klassisk korreksjon kjennetegnes ved et fall i aksjekursene, mens inntjeningsestimatene holdes uendret. Hvordan er likhetstrekkene mellom tidligere korreksjoner og den gjeldende tilbakegangen? Relativt store. Inntjeningsestimatene for S&P 500, OBX-indeksen og den tyske DAX-indeksen har fortsatt den positive trenden, sier Kvale

Jeg er uenig. Når landene strammer inn og går inn for å kutte gjeld, så skal det jo kuttes offentlige ansatte, offentlige lønninger skal senkes, momsen skal øke o.s.v. Med andre ord så får folk mindre penger å rutte med. Har folk mindre penger, kan de kjøpe mindre, bedriftene selger mindre og inntjeningen synker. Vil allikevel ikke anbefale å gå bear, for man vet jo aldri når dette skjer, og når børsene følger etter.

 

Nå gjelder dette i stor del Europa. BRIC landende er fortsatt i vekst, så klarer de ta igjen det tapte fra Europa så skal ikke estimatene for inntjeningen i selskapene endres i noen stor grad.

 

-

 

Yield på Seadrill omkring 18-19% nå, mener det er et tegn på at mye usikkerhet er priset inn ettersom inntjeningen er oversiktlig, og prises vel snart med ratio på 1 til NAV.

Lenke til kommentar

Under oppgangsmarkedet som varte fra 2003 til 2007, var vi vitne til syv korreksjoner. En klassisk korreksjon kjennetegnes ved et fall i aksjekursene, mens inntjeningsestimatene holdes uendret. Hvordan er likhetstrekkene mellom tidligere korreksjoner og den gjeldende tilbakegangen? Relativt store. Inntjeningsestimatene for S&P 500, OBX-indeksen og den tyske DAX-indeksen har fortsatt den positive trenden, sier Kvale

Jeg er uenig. Når landene strammer inn og går inn for å kutte gjeld, så skal det jo kuttes offentlige ansatte, offentlige lønninger skal senkes, momsen skal øke o.s.v. Med andre ord så får folk mindre penger å rutte med. Har folk mindre penger, kan de kjøpe mindre, bedriftene selger mindre og inntjeningen synker. Vil allikevel ikke anbefale å gå bear, for man vet jo aldri når dette skjer, og når børsene følger etter.

Cape er inne på det essensensielle her. Det trenger ikke være rosenrødt over hele verden. Det er hvorvidt den positive veksten i verden overstiger den negative som er viktigst totalt sett. Europa er ikke lenger like sentrale i global sammenheng sammenliknet med de folkerike BRIC-landene som blir stadig mer dominerende og USA som utvilsomt er en meget stor aktør.

Lenke til kommentar

Liker ikke selskaper der Staten er den store dominerende eieren.

 

Jeg liker dog aksjonærstrukturen i JF selskapene, der eier og ledelse har samme interesse som småaksjonærene. Veldig mange selskaper på OSE har institusjoner / staten i toppen og det er lite gunstig i det lange bildet. Liker Las Vegas Sands av samme grunn, god track-record ovenfor aksjonærer, eminent ledelse som er best i sitt felt. Slike ting er viktig å tenke på når man stock picker, og særs få er fanatisk opptatt av dette, men skal du la være å bli skrudd f. eks av folk som Berge Gjert Larsen er det viktig å holde seg unna sånne skurker.

Endret av Cape
Lenke til kommentar

Jeg tror på ideen om 16-18 års sykluser der trenden er grunnleggende bear eller bull. En slik bear syklus var fra 1965-1981 for Dow jones, og kanskje da fra 2000-2016, 1998-2014, selv om det kan være lengre eller kortere. Jeg tror også Dow Jones / gull er viktig. Så lenge gull øker relativt til Dow Jones, tror jeg det amerikanske markedet er i en grunleggende bearish trend som ikke har snudd på tross at et syklisk bullmarked, en negativ trend for statsobligasjoner vil gjøre at markedet nå ikke vil gå oppover slikt som på 90 tallet. I boka til Ben Graham står det ganske klart at utviklende markeder og det amerikanske går i motsatte sykluser.

 

Jeg tror også bull-markeder kjennetegnes av produktivitetsvekst. Det er mulig at en mindre dominerende stat, vil gi større produktivitet i vesten, og at det kan komme sammen med høyere sparing og økte skatter, men det blir da et bullmarked mer som 1949-1965, og ikke 1982-2000 tror jeg.

Lenke til kommentar

Jeg har 500 000kr stående i banken. Hva vil dere si er en fornuftig fordeling mellom sparekonto i bank, fond og aksjer?

 

Det er avhengig av når du trenger pengene. Dersom du er langsiktig kan en relativt stor andel fond være gunstig. På kort sikt tror jeg på vekst i de utviklende markedene og også råvarer som gull, mens på lengre sikt er jeg bull på det amerikanske markedet.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...