Gå til innhold

Den Store Aksjetråden


Anbefalte innlegg

Vi hadde $150 fatet i sommer uten at folk kjørte noe særlig mindre av den grunn. Det var først da finanskrisen slo til for fullt fra september at forbruket gikk nedover.

 

Tror ikke vi når $1000, men $200 er realistisk.

 

Jeg tror kanskje økningen blir til 1000 dollar om vi når peak oil og at bønder, osv får rasjoner og alt av flyselskaper blir nedlagt. Fra 71 til 80 gikk det fra 1,5 dollar til 40 dollar. Det var et oljesjokk, men det var ikke påført av naturen. Nå spiller musikken i markedet igjen og kavaleriet kommer tilbake. Jeg tror olje må være det billigste i markedet nå.

Endret av festen
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Tøff dag...

 

Mulig jeg er idiot, men kjøpte mer GOGL på 3,37 kr.

Solgte i går på 7,40. Hadde også noen aksjer fra tidligere med inngang på 22. Alt i alt gikk jeg omtrent i null.

 

Det må jeg si var bra timing:)

 

 

jeg har en relativt stor short posisjon jeg traff rundt toppen med :D

 

spørsmålet nå er om jeg skal sitte til 4Q08... eller dekke inn relativt raskt. hmm

 

ser ut som de trenger å hente inn penger ja... 18 nybygg på vei og 12 delevis uten finansiering...

de kontraktene de har på utleide skip kan bli kansellert siden de er på mye høyere rater

 

oppsiden ligger i om de klarer å avbestille skip eller selge eller liknende.

 

 

siden oljetoppen har man jo doblet antall dollar sedler... så

147 * 2 = 294 er neste oljetopp ;P

 

Problemet når USA devaluerer dollaren er at etterspørselen stadig øker fordi dollaren blir spredd over hele verden.

 

enig!

Endret av joakim1
Lenke til kommentar
hvor kjøper en fysisk gull?

 

kjøp en future kontrakt i future markedet.

Eller i hos gullsmeden ;)

 

Det er enkelte "gold bugs" som mener at Comex kan gå konkurs etter både sølv og gull har gått inn i backwardation og at det skal føre til hyperinflasjon. Det betyr at spotprisen er høyere sammenlignet med levering frem i tid. Sist det skjedde var i perioden mellom 1979-1980. se hva som skjedde med sølv da: http://silverseek.com/news/GoldIsMoney/images/5-19jh.jpg Jeg vet ikke helt hvordan det skulle virke, men det skulle bety at det måtte oppstått en situasjon der futures kontraktene ikke blir rullet over, men at de som har kontrakter på gull tar fysisk levering uten at de som er short greier å levere, som ville betydd at papirmarkedet ville kollapse. Jeg har ikke satt meg inn i dette, sannsynligvis er det en konspirasjonsteori.

Endret av festen
Lenke til kommentar

Du betaler visstnok moms om du kjøper fysisk gull i Norge. Altså er det en dyr affære. Skal du skaffe deg fysisk gull, kan det være en ide å kjøpe det i England. Da blir det helst snakk om å kjøpe gull-mynter. Disse kan du jo frakte i pengeboka - selv om det visstnok blir en litt tung pengebok. Det var en på Hegnar Online som nevnte at han gjorde dette.

 

Så du må helst utenlands om du skal ha fatt i gull. Er det snakk om større mengder, som dog vil koste mye penger, så er det nok et problem. Hadde jeg bodd i USA, så hadde jeg hamstret gull grunnet fremtiden til dollaren. Men selv om vi også vil få en stor inflasjon til høsten, så er det ingen grunn til at den Norske krona skulle svekke seg mot de andre valutaer. Så blir ikke den nødvendigheten for oss Nordmenn å kjøpe gull.

Lenke til kommentar
Hva om DJA nå bryter støtten på 7500-7600..?

 

Det kan etterhvert bli slik at de trykker opp penger slik japan gjorde for å stimulere økonomien. Jeg er ikke noe særlig bull på Dow Jones. Jeg forventer at tiltakene fra Obama er altfor små. Det ser ut som han er fornøyd med å være president og ikke helt skjønner hvilke krefter som han jobber imot. Det må til langt mer penger. De som styrer skjønner ikke at det er for lite å få bankene til å låne ut. Det må til en endring i hodene til folk. Krisen som er nå har satt seg. Den endringen kan bare komme gjennom høy inflasjon og en devaluering av gjelden.

Jeg regner med at det kan bli så ille at de begynner å trykke penger.

Konsekvensen av det på markedet er usikker, men det vil svekke dollaren og styrke utviklende markeder, råvarer, NOK og gull. Jeg har sett på forskjellige utviklende markeder.

 

Thailand, Kina (potensiale), Brasil (relativt dyrt), India (relativt dyrt), Filipinene(billig), Malaysia (billig), Korea (relativt billig) , Russland (billig, men ganske usikkert), Thailand (billigst).

 

Jeg har en antagelse om at Kina har best potensiale. Bank aksjer i de utviklende landene har stått helt støtt i krisen. Enkelte aksjer, Banco de Chile, viser alt tegn på dekobling.

http://finance.yahoo.com/q?s=BCH

 

Yara er en aksje som vil spille på denne trenden.

 

De fleste av disse landene har lite gjeld per innbygger, avtagende inflasjon og renter på vei ned.

 

http://www.marketwatch.com/news/story/chil...mp;siteid=yhoof

De har ikke fått de psykologiske sjokkene amerikanere har, på den måten at de vil gå fra å forbruke til å spare. Jeg tror heller de vil gå motsatt vei. De har akkurat fått smaken på å bruke penger og har ikke noen intensjoner om å stoppe. Jeg tror situasjonen kan sammenlignes litt med hvordan det var i Norge på 50 tallet engang. Nå er ikke verden på noen gullstandard og da blir alt forskjellig og voldsomt. Jeg tror det er like før den dekoblingen som skjedde mellom det amerikanske markedet og de utviklende markedene fra 2002-2003, fortsetter.

Endret av festen
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...