Gå til innhold

Den Store Aksjetråden


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jim Rogers - Dette århundret blir Kinas århundre!

1800-tallet var Storbritanias århundre. 1900-tallet var USAs århundre. Dette blir Kinas århundre ifølge Jim Rogers.

 

Dette er selvsagt ingen nyhet, han har sagt det lenge. Han er heller ikke den eneste som sier det. Men interresant er det. Noen som deler hans syn - ser på det annerledes?

 

Litt dårlig lydkvalitet, men ytterst interessant:

http://www.youtube.com/watch?v=NXRl4WbosYY

Lenke til kommentar
Jim Rogers - Dette århundret blir Kinas århundre!

1800-tallet var Storbritanias århundre. 1900-tallet var USAs århundre. Dette blir Kinas århundre ifølge Jim Rogers.

 

Dette er selvsagt ingen nyhet, han har sagt det lenge. Han er heller ikke den eneste som sier det. Men interresant er det. Noen som deler hans syn - ser på det annerledes?

Han har vel samme mentale arvegods som de som for fire tiår siden mente at Japan skulle dominere de neste tre tiår. Verdt å høre på, men en sunn skepsis er sjelden dumt, sannsynligvis greit også her. Tror Kina kan tjene mye gjennom catch up, men at de skal ta over verden helt uten videre er jeg ikke overbevist om.

Lenke til kommentar
Jim Rogers - Dette århundret blir Kinas århundre!

1800-tallet var Storbritanias århundre. 1900-tallet var USAs århundre. Dette blir Kinas århundre ifølge Jim Rogers.

 

Dette er selvsagt ingen nyhet, han har sagt det lenge. Han er heller ikke den eneste som sier det. Men interresant er det. Noen som deler hans syn - ser på det annerledes?

Han har vel samme mentale arvegods som de som for fire tiår siden mente at Japan skulle dominere de neste tre tiår. Verdt å høre på, men en sunn skepsis er sjelden dumt, sannsynligvis greit også her. Tror Kina kan tjene mye gjennom catch up, men at de skal ta over verden helt uten videre er jeg ikke overbevist om.

 

Rogers er veldig skeptisk. Det er en nyttig egenskap. Han er etter min mening smart som en rev. Han var ekstremt positiv til Island i 1999:)

 

Som i denne videoen.

http://www.youtube.com/watch?v=pQN2q3j33Nk

Lenke til kommentar

Er Japan betydelig? Ja! Er det noe i nærheten av den supermakten mange mente at den ville bli? På ingen måte.

 

At Kinas rolle i verden blir dramatisk økt er det liten tvil om, men synes det er for tidlig å konkludere med at det blir supermakten over alle. Det er f.eks. ikke vanskelig å få til høy vekst bare utgangspunkt er dårlig nok, uten at det å fremskrive denne veksten inn i himmelen gir mening likevel.

Lenke til kommentar
Er Japan betydelig? Ja! Er det noe i nærheten av den supermakten mange mente at den ville bli? På ingen måte.

 

At Kinas rolle i verden blir dramatisk økt er det liten tvil om, men synes det er for tidlig å konkludere med at det blir supermakten over alle. Det er f.eks. ikke vanskelig å få til høy vekst bare utgangspunkt er dårlig nok, uten at det å fremskrive denne veksten inn i himmelen gir mening likevel.

 

Kanskje det går med Kina som med Japan, men de kan gå fra en privat gjeld på 20 % til over 100 % av BNP før de sprekker som Japan. Det kommer til å ta lang tid.

Lenke til kommentar

Hehe, er ikke akkurat noen umiddelbar fare for at Kina skal sprekke pga for høy gjeld generelt i landet, tenkte mer på langsiktige vekstutsikter. Er ikke så ille vanskelig å kopiere amerikanske produksjonsmønstre og ideer, men skal man prøve å gå forbi dette kreves det en dynamikk og frihet som bare ikke finnes i det kinesiske samfunnet. Det å få slike endringer gjennomført tror jeg vil ta svært, svært lang tid. I mellomtiden tror jeg flittige og fleksible amerikanere kommer til å finne på mye lurt.

Lenke til kommentar
Hehe, er ikke akkurat noen umiddelbar fare for at Kina skal sprekke pga for høy gjeld generelt i landet, tenkte mer på langsiktige vekstutsikter. Er ikke så ille vanskelig å kopiere amerikanske produksjonsmønstre og ideer, men skal man prøve å gå forbi dette kreves det en dynamikk og frihet som bare ikke finnes i det kinesiske samfunnet. Det å få slike endringer gjennomført tror jeg vil ta svært, svært lang tid. I mellomtiden tror jeg flittige og fleksible amerikanere kommer til å finne på mye lurt.

 

Det er mest problemene med alderdom, pensjon, mangelen på unge, mangelen på en industriell base, osv osv, for ikke å snakke om gjelden som er flere ganger så stor som all gjeld i resten av verden til sammen. Jeg tror nok USA kan komme seg, om de er klare til å ta riktige grep, men jeg er redd at det blir en lang periode for USA som ligner det Japan har gått igjennom ved at de gjør nok til at det ikke kollapser, men for lite til at det blir sving på sakene, hovedsaklig av hensynet til å bevare integriteten i dollaren og posisjonene til inkompetente mennesker.

 

Kina er mye mer motiverte og sultne. Der har du ikke halvfeite, tatoverte, folk i noe tilfeldige klær som setter sammen biler, men nærmest militær presisjon over sakene med egne arbeiderbyer, militære driller og antrekk i forbindelse med arbeidet. Er det noe Kina kan arve etter Japan er det den religiøse dyrkelsen av bedriften. Slik det er nå er det kineserne som er fleksible, mens amerikanerne er fanget i hensynet til alle som er i posisjoner, hensyn hit og dit nå som egentlig må byttes ut med neste generasjon for at USA skal komme videre. En hyperinflasjon med full konkurs etterfulgt av en gullstandard hadde vært det perfekte for USA slik situasjonen er nå, fordi USA er egentlig et rikt land med store ressurser hadde de bare blitt kvitt gjelden. Det er nødvendig at de fleste hadde gått tilbake til en lavere levestandard. Jeg tror utfallet av denne krisen kan være en motreaksjon mot suksess og en beundring av alminnelighet "working class hero".

Endret av festen
Lenke til kommentar

Det er virkelig ille ute i verden nå. De fleste land i Europa er insolvente som Island om krisen fortsetter å akselerere. Svenske kronen er 77,5, yen er svakere muligens fordi bildene av en full finansminister ikke inspirerte til tillit. franc, er ikke lenger så hot etter at sveitsiske banker er veldig eksponert mot øst Europa. dollaren holder seg greit, men taper allikevel mot gull som var over 1000 dollar i dag. Jeg lurer på om det lille oppsvinget frem til forrige uke faktisk var det eneste som kom før det begynner å gå enda videre nedover. Hvor skal de gode nyhetene komme fra? Er dow jones på vei mot 4-5000, eller en full kollaps, mens gull er det eneste som holder. Normalt så settes rentene ned og ting tar seg opp igjen. Det er det som ikke virker denne gangen. Det virker helt til gjelden blir stor nok og når det skjer går hele prosessen i revers, det er det som skjer nå. Skummelt.

Lenke til kommentar

"

 

Investors opened 427,460 new accounts to trade stocks last week, according to data posted on the Web site of China Securities Depository & Clearing Corp., almost double the number in the previous week and the most since the five days to March 28. "

 

http://www.bloomberg.com/apps/news?pid=206...&refer=asia

 

nytt marc faber intervju.

http://financialsense.com/fsn/main.html

Jeg tror denne krisen gjør mange folk bevisste, meg selv også, på om man investerer eller spekulerer. Jeg tror ikke man skjønner forskjellen før en har et betydelig tap, og skjønner at de aksjene ikke var så smarte å ha allikevel.

Endret av festen
Lenke til kommentar

Den svenske krona er utrolig svak nå. Jeg var på en tur dit og fikk mye for pengene. Jeg tror det er grunn til å tro at sverige vil gå helt ned med rentene fordi den svenske sentralbank lederen er av samme skole som Bernanke, eller beskymrer seg for deflasjon. Vår sentralbank sjef er derimot en hauk. Det er også en enveis billett for hedgefond som shorter den svenske krona. Jeg tror de ønsker å shorte valutaen til latvia, men shorter den svenske krona med en strategi som går ut på at den svenske krona da skal få seg en skikkelig knekk når Latvia ikke lenger greier å holde paritet mot euro.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...