Gå til innhold

Den Store Aksjetråden


Anbefalte innlegg

Svak utvikling i GOGL i dag, spesielt siden hovedindeksen er opp 1,5% (i skrivende stund).

 

 

Det er et ganske godt tegn på at det er lurt å selge. Jeg anbefaler deg boka Jesse Livermore Reminisces of a stock operator , driver og leser den om dagen. Det er en veldig bra bok.

GOGL Trades konsekvent på FFA, dette svinger. Hva disse bøkene måtte fortelle blir litt annerledes da utviklingen til GOGL går på andre faktorer enn om en it aksje skulle falle litt på sterk børs.

 

Det fundamentale som er ypperlig. At BDI holder seg på rekord nivå i en sesong som skal være downturn er ypperlig og tegn av styrke i markedet.

 

Shipping på Børs er litt annerledes enn f. eks Blom eller annet.

 

Dessuten er det tydeligvis få her inne som er inneforstått med hva GOGL tilbyr i dividende, gruser nok det meste av det som kryper og går på OSE, NYSE og resten av verden med direkteavkastning på 20-25%.

Endret av Cape
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Svak utvikling i GOGL i dag, spesielt siden hovedindeksen er opp 1,5% (i skrivende stund).

 

 

Det er et ganske godt tegn på at det er lurt å selge. Jeg anbefaler deg boka Jesse Livermore Reminisces of a stock operator , driver og leser den om dagen. Det er en veldig bra bok.

GOGL Trades konsekvent på FFA, dette svinger. Hva disse bøkene måtte fortelle blir litt annerledes da utviklingen til GOGL går på andre faktorer enn om en it aksje skulle falle litt på sterk børs.

 

Det fundamentale som er ypperlig. At BDI holder seg på rekord nivå i en sesong som skal være downturn er ypperlig og tegn av styrke i markedet.

 

Jeg lurer veldig på hvor lenge BDI skal holde seg. Den boka er litt morsom for det som står i denne artikkelen er egentlig kopiert rett ut fra boka til Livermore, det er ikke en selvstendig mening (sammenligningen til en lege og diagnose).

http://arkiv.na24.no/NewsItem.asp?ItemID=5...8r+Spetalen+det

Endret av enim2
Lenke til kommentar
Vet du hvordan det står til med FFA Cape? Ser ikke ut til at noen på hegnar forum har skrevet noe enda.

FFA trades ganske flatt, virker stille. Mandag er normalt en stille dag så vi får se hvordan det går da. Usikkerhet i Argentina tynger fortsatt pnmx.

 

Du skal vite det enim2 at Kineserne betaler rater uten problemer, det er malmen de ikke vil betale blodpris for. Jeg ser det naturlig at utenomforstående er negative når de ser BDI chartett, men det skal de få lov til å være.

 

Trengs kun 1 bok: Graham, det er nok til å bli mester.

 

Det som ser ut til å være glemt blandt bulkbaisserne her inne er hvordan GOGL er priset til peers, for det er rabatt å finne her selv med _den beste ledelsen i bransjen_ At selskap med JF bak roret er priset under underliggende verdier er en gavepakke.

Endret av Cape
Lenke til kommentar

Innlegg av: Brutti (30.05.08 20:19 ), lest 68 ganger

Ticker: GOGL

Endret: 30.05.08 20:22

RE^1: GOGL/FRO spørsmål til dere longere

19:50

 

Det bunner å grunner i å kun investere i selskaper som 1) Tjener penger 2) Gir utbytter. Punkt 1 og 2 er grunnpilaren.

 

Når dette er oppfylt kan du sette av x beløp f. eks 500.000,- om selskapet gir 10% dividende årlig ved utbytte 1 gang (helt hypotetisk) så får du 50.000,- eller 36.000,- e. skatt.

 

Dette reinvesteres i aksjen eller et tilsvarende selskap som også tjener penger og vil gjøre det i overskuelig fremtid.

Så repeterer du å reinvestere dividenden neste gang du får utbetalt 38592,- e. skatt

 

Dette betyr at du hele tiden før økte utbytter, hver eneste gang du får utbytte. Da er det klart at det er mer lønnsomt med selskaper som gir utbytter kvartalsvis enn årlig. Gjør du dette lenge nok så vil du få hele beløpet av de 500.000 i utbytte årlig, du kan selv regne deg til hvor lang tid det skulle tatt ved dividende på 10% som er særdeles bra, men kun et tall for å vise enkelt hvordan effekten av reinvestering av dividende foregår.

 

 

Dividende is king!

 

God Helg

 

-

 

Postet dette på HO, tenker at det er flere som burde tenke over dette.

Lenke til kommentar
Dette var ingen god dag for meg iallfall. Seadrill falt med nesten 3% og akkurat nå angrer jeg på at jeg ikke sikret gevist på 180 og kjøpte meg inn igjen på disse nivåene. Velvel, sitter fortsatt med gevinst og brukte muligheten i dag til å laste ganske tungt opp med mer aksjer. Etter oljelagertallene som kom i dag, var det kanskje ikke så dumt heller.

 

Dessuten leste jeg DENNE artikkelen i dag, noe som fikk meg til å føle meg litt tryggere på strategien min. :)

 

Du skulle gjort som meg for nokre veker siden. Solgt Seadrill og kjøpt Awilco. :)

Awilco gjorde det bra i dag ja, men kan jo ikke klage på Seadrill heller da. Har jo allerede tjent på kjøpet jeg gjorde i går, og snart kommer det jo utbytte også. Håper fremdeles på en kurs på 200 før 2009.

Lenke til kommentar

la meg si dette om saken:

 

I USA måles inflasjonen som 2,5 %, men la oss anta at inflasjonen er 10 %, da burde aksjene vært priset i forhold til dette med en mye lavere P/E, og renta på lange statsobligasjoner burde vært høyere. Hvorfor renta ikke er høyere er pussig. Denne skjevheten i måling av inflasjon gjør gull billig i forhold til amerikanske aksjer om trenden holder seg. På samme måte gjør det at utbyttet du får fra den gjennomsnittlige aksje er mindre enn det de burde vært.

 

Jeg mener det er det samme fenomenet i Norge. Og hvis trenden med økende inflasjon fortsetter tror jeg det over tid vil føre til at aksjemarkedet under ett tjener mer penger, samtidig som aksjekursene flater ut eller går ned (samtidig som utbyttene relativt sett i forhold til aksjekursen øker på mange selskaper).

Dette er det som kalles stagflasjon, og det er ikke bra for aksjemarkedet.

 

Hvis baltic dry virkelig er en bra indikator for inflasjon og ikke bare økonomisk aktivitet (hvis aktiviteten faller til tross for høy inflasjon kan da baltic dry gå ned, og du taper penger selv om utbyttet er bra). Det jeg er redd for er at aktiviteten kan gå ned, samtidig som inflasjonen tiltar. Det var det som skjedde i shipping krakket tidlig på 70 tallet. Da forsvinner både utbyttene og aksjekursen.

 

Det som er hadde vært bra var om utbyttet fra aksjer på Oslo Børs i snitt var høyere enn bank renta. Da hadde det vært et fornuftig priset. Det er egentlig det investering handler om. Det finnes markeder hvor aksjene er priset slik, men de fleste markedene i dag er veldig dyre.

Lenke til kommentar

Hvor har du det fra at Baltic Dry er en inflasjons indikator? Dagens problem er, mangel på skip, tonnmil som suger skip i lengre tidsperioder og flaskehals i havner - Dette har nada med inflasjon å gjøre, men et stramt marked.

 

Peter Lynch sier at negative kommentarer ofte høres mer seriøse ut, dine forklaring gjør det enim. Når det gjelder BDI tar du nok ikke rett. Er du permabear?

 

 

Utbytter høyere enn bank renta er bra, men prising av aksjer dreier seg også om underliggende verdier og selve inntjeningen. FRO, GOGL, FOE er tre selskaper på Oslo Børs som leverer gode utbytter, over bank renten.

Endret av Cape
Lenke til kommentar
Hvor har du det fra at Baltic Dry er en inflasjons indikator?

 

Utbytter høyere enn bank renta er bra, men prising av aksjer dreier seg også om underliggende verdier, som f. eks Eiendom.

 

Jeg mener baltic dry mest er en indikator på aktiviteten i økonomien globalt, men også en indikator på inflasjon. Da det ene fører til det andre da høy aktivitet i økonomien er et unngåelig resultat av høy pengemengde, det samme er inflasjon. På 70 tallet var shipping ratene skyhøye tidlig på 70 tallet, men så kom det en stygg resesjon i USA mellom 1973 og 1974. Da gikk aktiviteten ned, men inflasjonen opp, veldig dårlig for shipping. Det er ganske likt i dag sånn det var i 1973 bare at det er en større boom. Jeg er litt spent på hvordan en tung resesjon i USA nå vil slå ut på shipping ratene.

 

Du ser tendensen på grafene her, det er den beste grafen jeg fant en link til på nettet som viser det. Det blir helt feil fordi det ikke er tørrbulk, men det er det eneste jeg fant. Også tidlig på 70 tallet var det mye oljespekulasjon, spekulasjon på råvarer, shipping, mye av det som preger nyhetsbildet i dag.

 

fig2.gif

 

Det er noen som ville trodd at vi var i 1980 relativt i forhold til da på grunn av oljeprisen, men skal det sammenlignes så ligner miljøet nå mer tidlig 70 tall, jeg tror også oljeprisen da er lik nå. Det blir helt feil å bruke prisen i dag, og si at den er høyere enn den var tidlig i 1980, fordi inflasjonen er målt helt feil i mange av årene i mellomtiden. Alle tingene når det gjelder inflasjon kan bli mye verre. Det er ganske spennende og se likhetene til tidligere perioder som 70 tall og slutten av 20 tallet og 30 tallet. Det som er veldig spesielt med inflasjonen er hvordan nye land i Asia

får høye lønnsøkninger, samtidig som lønninger i vesten er mer eller mindre stabile, samtidig som valutaene er stabile eller går i favør av Asia. Det betyr at vi hele tiden taper relativt sett i kjøpekraft. En av måtene å beskytte seg mot dette er å kjøpe gull. Eller andre "harde ting"

Endret av enim2
Lenke til kommentar

US er i resesjon - Baltic Dry derimot kjører sitt løp.

 

Tørrlast og Tank er to helt forsjellige segment. Det blir som å sammenlikne Go-Cart Race og et F1 Race, ingen likhet.

 

Bortsett fra at det er Asia som er driveren i begge bransjer, som i mange andre. Blandt annet jernmalm som Soros har lastet opp i, men også flere verdenskjente investorer.

 

Dessuten er det der oljechart hvilket er totalt uinterresant, sist tørrlast var slik i siget var etter WW2 når Europa skulle bygges opp igjen, nå er det Asia for tur og dette startet i 2003, Asia er som kjent meget mye større enn det europa er, jeg mener bare at det blir for teit å bruke BDI som en indikator for dette, men om du gjør så er det ikke opptil meg.

Endret av Cape
Lenke til kommentar

Jeg har tenkt å starte med litt aksjespekulasjon nå som sommeren og bedre tid er rett rundt hjørnet.

 

Tenker å oppdatere porteføljen min minst én gang i uken. Ser at First Securities samt Nordnet legger ut sine porteføljer gratis på sine hjemmesider. Ser at Nordnets sine norske meglere ikke er noe å satse på, men First Securities er jo kjent for å være gode.

 

Men er det flere steder man kan hente gode aksjetips/analyser, som oppdateres jevnelig, vel og merke?

Lenke til kommentar
Jeg har tenkt å starte med litt aksjespekulasjon nå som sommeren og bedre tid er rett rundt hjørnet.

 

Tenker å oppdatere porteføljen min minst én gang i uken. Ser at First Securities samt Nordnet legger ut sine porteføljer gratis på sine hjemmesider. Ser at Nordnets sine norske meglere ikke er noe å satse på, men First Securities er jo kjent for å være gode.

 

Men er det flere steder man kan hente gode aksjetips/analyser, som oppdateres jevnelig, vel og merke?

Den første tabben mange gjør er å høre på eller dilte etter meglerhus.

 

Tabbe #1 - Nå er du klar over den så da håper jeg du ikke gjør dette. Det eneste de er interresert i er at du handler så mye som mulig slik at de tjener penger.

 

Vil du bli rik? Regner med det, da investerer du. Alle kan bli rike på aksjer, det handler om å være tålmodig.

Det finnes to bud i min bibel når du investerer i et selskap:

 

1) De har solid inntjening

2) De gir utbytter til aksjonærer (også kalt dividende)

 

Sitter du med Coca Cola i 10-15 år, er sannsynligheten meget stor for at du vil tjene gode penger på dette, imotsetning til om du kjøper aksjer i et gruveselskap på OSE med ingen inntjening.

Endret av Cape
Lenke til kommentar

Ok, takk for kjapt svar.

 

Men jeg ser ikke helt poenget ditt med at Meglerhusene vil tjene penger på at jeg følger deres aksjeportefølje, sålenge disse er tilgjengelig gratis på deres hjemmesider?

 

Du nevner 2 fornuftige vilkår for å tjene penger på aksjer. Problemet mitt er at jeg ikke har nok kapasitet / vet rett og slett ikke hvordan det skal gjøres, til at jeg kan finne ut så mye dybde-informasjon om hver aksje jeg kjøper. Derfor føles det veldig greit å kunne følge akjsetipsene til folk som er drevne i gamet, og som har gjort alle disse analysene på forhånd. Derfor etterspør jeg tips til hvor man kan hente gode aksjetips! ;)

Lenke til kommentar
Ok, takk for kjapt svar.

 

Men jeg ser ikke helt poenget ditt med at Meglerhusene vil tjene penger på at jeg følger deres aksjeportefølje, sålenge disse er tilgjengelig gratis på deres hjemmesider?

 

Du nevner 2 fornuftige vilkår for å tjene penger på aksjer. Problemet mitt er at jeg ikke har nok kapasitet / vet rett og slett ikke hvordan det skal gjøres, til at jeg kan finne ut så mye dybde-informasjon om hver aksje jeg kjøper. Derfor føles det veldig greit å kunne følge akjsetipsene til folk som er drevne i gamet, og som har gjort alle disse analysene på forhånd. Derfor etterspør jeg tips til hvor man kan hente gode aksjetips! ;)

Det er egentlig bare å lese regnskapene til de børsnoterte selskapene, alle selskapene på OSE legger ut dette offentlig for alle. Kan du matematikken til en 4 klassing er det ikke vanskelig se hva selskapet tjener og gir ut i dividende.

 

Eksempel:

 

http://www.ganger-rolf.no/ - Ticker GRO på Oslo Børs.

Lenke til kommentar
US er i resesjon - Baltic Dry derimot kjører sitt løp.

 

Tørrlast og Tank er to helt forsjellige segment. Det blir som å sammenlikne Go-Cart Race og et F1 Race, ingen likhet.

 

Bortsett fra at det er Asia som er driveren i begge bransjer, som i mange andre. Blandt annet jernmalm som Soros har lastet opp i, men også flere verdenskjente investorer.

 

Dessuten er det der oljechart hvilket er totalt uinterresant, sist tørrlast var slik i siget var etter WW2 når Europa skulle bygges opp igjen, nå er det Asia for tur og dette startet i 2003, Asia er som kjent meget mye større enn det europa er, jeg mener bare at det blir for teit å bruke BDI som en indikator for dette, men om du gjør det gjerne for meg.

 

Du for finne noe statistikk over tørrbulk rater i perioden 1900-nå og vise frem, jeg er litt ute etter å vite hva det viser for tørrbulk. Resesjonen i usa er igang, og hittil har vi ikke sett noenting av det jeg tror kommer, så jeg ville ikke vært for sikker på at det ikke vil slå kraftig ut om arbeidsledigheten der borte dobler seg eller tripler seg. Problemet i USA er at de ikke har noen driver for å sette økonomien i gang igjen. Lave renter som har virket før tror jeg ikke vil virke. Vi kan diskutere hvor Kina ligger i forhold til historien og det blir feil uansett, jeg tror det mest riktige er å bruke en parallell til USA tidlig i det 1900 århundre og ikke etter WW2, men ønsker du å bruke den sammenligningen har de hatt høy vekst så lenge, at sammenligningen til 70 tallet er mer rett, og 1990 når vi startet i Asia blir mer som etter krigen en gang.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...