Gå til innhold

Den Store Aksjetråden


Anbefalte innlegg

@Cape: Hva er P/E i de norske og amerikanske tørrbulk selskapene? Og hvilke tall bruker du for å beregne en P/E på 5?

FFA kan brukes til å estimere fremtidens inntjening i bulk rederiene, nå skal det også sies at GOGL kun har 32% spot eksponering for panamax i 2008 og 2009 og alle Caperne er ute på lengre kontrakter.

 

Jeg bruker aldri The Street som kilde innen shipping, dette har med at Cramer ikke har noen som helst styring på shipping, men jeg har notert meg at fler og fler begynner å se på tørrlast sektoren selv med den store ordreboken vi har.

 

 

Denne posten mener jeg er særdeles god: http://forum.hegnar.no/post.asp?id=8918472

 

Avslutningsvis vil jeg bare nevne at flere større av verdenskjente investorer har kjøpt aksjer i selskaper som produserer både jernmalm og kull, jeg vil gjøre det samme både i min og min far sin portefølje.

Endret av Cape
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Jeg kan ikke begripe at du da heller foretrekker Hegnar Forum som shippingkilde. Når det er sagt var det heller ikke Cramer som skrev den artikkelen, det var Simon Constable.

Du kan ikke begripe dette? Jeg bryr meg pent lite om disse innleggene blir skrevet på Hegnar eller andre forum. Det finnes et par personer på HO som faktisk har meget god peiling på Shipping & Økonomi så du er faktisk ganske way-off. Et par av disse personene treffer bedre enn de fleste meglerhusenes sine analytikere på estimater samtidig som de viser at de kan mer om shipping enn de fleste meglerhusene i Norge sett bortsett fra Fearnley Fonds som er i en egen klasse. At disse innleggene blir skrevet på et forum som Hegnar har absolutt ingen påvirkning av innleggenes kvalitet.

 

Cramer nevnte tidligere på The Street at FedEX var inne i drybulk, hvilket er helt feil derfor holder jeg meg unna Cramer og The Street. Når det gjelder nyhetsskilder til Shipping bruker jeg Tradewinds.no og Lloyds.

 

Jeg tør å påstå at Hegnar faktisk har det forumet i verden med de beste skribentene innen dette emnet og da særlig tørrlast. Enkelte der holder faktisk verdensklasse.

Endret av Cape
Lenke til kommentar

Jeg ønsker å påpeke at skribenter i mediene mest sannsynlig har en solid utdannelse. Iom. det man leser på forum er anonymt kan man ikke være sikker på om forfatteren av stoffet man leser er pålitelig. Det betyr på ingen måte at de heller ikke kan være det.

 

Jeg har lest mye svada på Hegnar Forum, og har med det blitt oppmerksom på hvor mye pølsevev som skrives og stiller meg rent instinktivt kritisk til mye av det som skrives der. Likeledes stiller jeg meg kritisk til artikler i "finansaviser" på internett.

Endret av Barcarolle
Lenke til kommentar
Jeg ønsker å påpeke at skribenter i mediene mest sannsynlig har en solid utdannelse. Iom. det man leser på forum er anonymt kan man ikke være sikker på om forfatteren av stoffet man leser er pålitelig. Det betyr på ingen måte at de heller ikke kan være det.

 

Jeg har lest mye svada på Hegnar Forum, og har med det blitt oppmerksom på hvor mye pølsevev som skrives og stiller meg rent instinktivt kritisk til mye av det som skrives der. Likeledes stiller jeg meg kritisk til artikler i "finansaviser" på internett.

Ok, jeg vet ikke hvordan utdannelse njubi har. Det som dog er rimelig sikkert er at personen har meget solid utdannelse for han regnestykker er ikke noe du utforer som førtidspensjonert snekker. Disse personene som poster på Hegnar snakker lite om hvordan utdannelse de har, men at personene her har en utdannelse som vel så meget er bedre enn mange i analytikerkorpset føler jeg meg overbevist om. Om du leser f. eks Njubi eller Veblen sine poster flere år tilbake så vil du se at de hverken farer med løgn eller hausser, de gir informasjonen intet mer. Disse kildene på HO Shipping er og blir pålitelige, om du vil bruke informasjonen som ligger ute gratis fremfor å bli eid av meglerhus er selvsagt ditt valg, meglerhusene vil kun tjene penger på deg det vil ikke njubi og co.

 

Flere av personene som poster på HO shipping har adgang til både Baltic Exchange, Tradewinds, Lloyds og andre kilder det ikke er billig å abbonere på. Det betyr nok mest sannsynlig at de jobber i selskaper innen bransjen så at disse personene "leker" er vrøvl. Foreslår at du leser hva de skriver istedet for å fare med vås når du absolutt ikke har snøring på hva du ytrer deg om.

 

Det skrives mye pølsevev og tull på HO, det er vel så korrekt, men du klarer tydeligvis ikke skille klinten fra hveten og da har du et problem.

Endret av Cape
Lenke til kommentar

Jeg tenker vi tar det litt rolig nå Cape.

 

Jeg leser hva som skrives på HO, og jeg sier ikke at det er av dårlig kvalitet. Ei heller påstår jeg at hverken Njubi, eller Veblen farer med løgn.

 

I likhet med deg, forslår jeg at du leser godt gjennom hva jeg skriver helt konkret og ikke tolker det slik du selv vil.

 

Jeg antar at skribenter i finansaviser på nett har akkurat like mye tilgang til Baltic Exchange, Tradewinds og Lloyds som Njubi og co på Hegnar Forum. Nettop derfor velger jeg å vektlegge velrenommerte aviser, fremfor folk som må operere under "nicknames".

 

Jeg kan gjerne påpeke nok en gang at jeg ikke mener enkelte på Hegnar Forum er dyktige folk. Usikkerhetsmomentet ligger i at man rett og slett ikke vet hvem de er.

Endret av Barcarolle
Lenke til kommentar
Disse kildene på HO Shipping er og blir pålitelige, om du vil bruke informasjonen som ligger ute gratis fremfor å bli eid av meglerhus er selvsagt ditt valg, meglerhusene vil kun tjene penger på deg det vil ikke njubi og co.

Det er lettere å vite hvilken agenda meglerhusene har, enn personer man ikke vet hvem er. Nå tror jeg ikke alle på Hegnar Online er en og samme person som bare ønsker å manipulere kursene for egen vinning, men anonyme personer kan også ha en agenda akkurat som meglerhusene! Det er bare vanskeligere å vite om de har det, og i tilfelle hvilken.

Lenke til kommentar
Jeg tenker vi tar det litt rolig nå Cape.

 

Jeg leser hva som skrives på HO, og jeg sier ikke at det er av dårlig kvalitet. Ei heller påstår jeg at hverken Njubi, eller Veblen farer med løgn.

 

I likhet med deg, forslår jeg at du leser godt gjennom hva jeg skriver helt konkret og ikke tolker det slik du selv vil.

 

Jeg antar at skribenter i finansaviser på nett har akkurat like mye tilgang til Baltic Exchange, Tradewinds og Lloyds som Njubi og co på Hegnar Forum. Nettop derfor velger jeg å vektlegge velrenommerte aviser, fremfor folk som må operere under "nicknames".

 

Jeg kan gjerne påpeke nok en gang at jeg ikke mener enkelte på Hegnar Forum er dyktige folk. Usikkerhetsmomentet ligger i at man rett og slett ikke vet hvem de er.

Hegnar.no bruker informasjonen om de daglige BDI nyhetene fra cox`en og veblen i forumet, så finansavisen har nok ikke. Når jeg leser finansavisen kan du fint lese at de hverken har tilgang til Baltic, Lloyds eller Tradewinds. Jeg bruker aldri Hegnar sine nyheter eller finansavisen sine, det er bare noe jeg leser for underholdningensskyld.

 

Det er også blitt poengtert av njubi tidligere at nyhetene i FA og DN ikke bør brukes når det gjelder shipping da disse avisene har særdeles dårlige kunnskaper på dette emnet hvilket også stemmer. Jeg har sett feilinformasjon fra FA opptill flere ganger og jeg har null tillit til disse såkalte finansavisene.

 

Magicgunnar: Hvordan kan du si noe sånt? Saken i at disse personene på HO blir tatt seriøst er det at de poster saklige innlegg der det hverken innebærer haussing eller baissing, men konkret informasjon som ligger der. Da kan man som individ gjøre seg opp en mening selv. De har 1 agenda: Det er å bidra til et godt forum at dere setter spørsmålstegn ved dette viser nok bare at dere ikke har lest særlig mange innlegg. Ingen klarer å manipulere hverken GOGL eller JIN via HO, garantert.

 

Jeg velger njubi, veblen, og coxen lett fremfor både FA og DN anyday da FA og DN ikke engang klarer å få ut riktig informasjon. Disse avisene er også i trykken når nyhetene er gamle så mitt råd er å styre unna.

 

Meglerhusene vil kun ha kurtasje de..

Endret av Cape
Lenke til kommentar

Hegnar.no bruker informasjonen om de daglige BDI nyhetene fra cox`en og veblen i forumet, så finansavisen har nok ikke. Når jeg leser finansavisen kan du fint lese at de hverken har tilgang til Baltic, Lloyds eller Tradewinds. Jeg bruker aldri Hegnar sine nyheter eller finansavisen sine, det er bare noe jeg leser for underholdningensskyld.

 

Det er også blitt poengtert av njubi tidligere at nyhetene i FA og DN ikke bør brukes når det gjelder shipping da disse avisene har særdeles dårlige kunnskaper på dette emnet hvilket også stemmer. Jeg har sett feilinformasjon fra FA opptill flere ganger og jeg har null tillit til disse såkalte finansavisene.

 

Der tror jeg du har helt rett. Jeg kikker også innom utenlandske finansielle tidsskrifter og aviser når jeg skal oppdateres på shipping.

 

Jeg er forøvrig helt enig med deg at det er en del bra stoff på Hegnar Forum. Det er som du presiserer, enkelte skribenter som utmerker seg. Da jeg gikk hardt ut mot Hegnar Forum hadde jeg hovedsaklig baisse- og hausse-postene i tankene.

Endret av Barcarolle
Lenke til kommentar
Der tror jeg du har rett. Jeg kikker også innom utenlandske finansielle tidsskrifter og aviser når jeg skal oppdateres på shipping.

 

Jeg er forøvrig helt enig med deg at det er en del bra stoff på Hegnar Forum. Det er som du presiserer, enkelte skribenter som utmerker seg. Da jeg gikk hardt ut mot Hegnar Forum hadde jeg hovedsaklig baisse- og hausse-postene i tankene.

Absolutt - Hausse og Baisse postene er noe jeg ignorer helt, utenom Shipping Trainee sine innlegg for han er rett og slett morsom ;)

Lenke til kommentar
Saken i at disse personene på HO blir tatt seriøst er det at de poster saklige innlegg der det hverken innebærer haussing eller baissing, men konkret informasjon som ligger der. Da kan man som individ gjøre seg opp en mening selv. De har 1 agenda: Det er å bidra til et godt forum at dere setter spørsmålstegn ved dette viser nok bare at dere ikke har lest særlig mange innlegg. Ingen klarer å manipulere hverken GOGL eller JIN via HO, garantert.

Du har helt rett i at jeg ikke har lest særlig mange innlegg av de personene du nevner, faktisk har jeg ikke lest noen. Jeg kunne godt presisert at jeg uttaler meg på generelt grunnlag. Jeg setter ikke spørsmålstegn ved troverdigheten til noen, men jeg er fortsatt overbevist om at det går an å manipulere kurser i alle børsnoterte selskaper selv på HO, uten at det betyr at det faktisk blir gjort.

Lenke til kommentar

Ser ut som om mange vil sikre den oppgangen FUNCOM har hatt i det siste. Jeg tror uansett ikke at "luften" går helt ut enda. Antall abonnenter vil jo være avgjørende og det er vanskelig å spå. Blir meget spennende å se hvordan det går.

 

Har sett noen misforstå meldingen om at 6-7 måneder gamle pc-er kan med letthet kjøre spillet. De trodde det gjalt 6-7 år gamle pc-er. :)

Dette kan jo skape litt trøbbel for enkelte.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...