Gå til innhold

Den Store Aksjetråden


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Tusen takk! :)

 

Hvilke selskaper deler ut utbytte? Hvis jeg har 100 aksjer i et selskap, og får 50kr i utbytte for hver av de, så blir det jo en god bonus! :D

Tja, det spørs jo litt hva du må betale for hver aksje da. Koster f.eks hver aksje 10 000 kr, blir jo ikke 50 kr i utbytte akkurat så mye å hoppe i taket for. :!:

 

Hvis du ønsker høyest mulig utbytte, så er nok selskapene til John Fredriksen det beste valget. Frontline, Golden ocean, Deep sea supply, og med tiden også Seadrill.

Lenke til kommentar

Nei, kursen vil i utgangspunktet endre seg like mye i fremtiden uavhengig av om man betaler utbytte eller ikke. Hvis kursen var 100 i utgangspunktet er det det samme om man får 10 kr i utbytte og den etter hvert går opp igjen til 100, som hvis man ikke får utbytte og den i samme periode går opp til 110.

Lenke til kommentar
Jo, men vil ikke et utbytte fungere som en bonus for langsiktige sparere? Kursen vil vel gå ned etter utbetalt utbytte og etterhvert gå opp igjen?

Vel, det er ikke noe automatikk i at kursen går opp selv om et selskap gir utbytte.

 

Slik det fungerte i USA på 1800-tallet var at et selskap kunne starte opp med 1.000.000 i aksjekapital, så gav det 100.000 i utbytte første året, 200.000 andre året, og 400.000 tredje året.

Alt så lyst ut for aksjonærene, kursene gikk til himmels, men de som visste hva som skjedde solgte alle aksjene sine. Selskapet hadde nemlig betalt ut alt de hadde av aksjekapital i utbytter, og da var det ingenting igjen til å drive business.

 

Regnskapet til selskapet er det som betyr noe, utbytte er bare et tall noen har bestemt. For noen selskaper vil det gjenspeile hva selskapet tjener, for andre ikke.

 

Edit: Glemte at 1800-tallet ikke var forrige århundre ;)

Endret av magicgunnar
Lenke til kommentar

Takk for utfyllende informasjon!

 

Jeg synst aksjemarkedet hørest veldig spennende ut! Hadde ønskt at jeg hadde invistert i går! Jeg lagte meg en lekeportefølje og ville tjent 1-2k på to dager! :)

 

"Kjøpte" en aksjepost i Nutri Pharma i dag, og det viste seg å være svært lønnsomt! :)

Lenke til kommentar

Hva skal dette bety? Jeg er så ny i gamet at jeg ikke helt forstår alt som kommer opp på skjermen.

The shares in StatoilHydro ASA will

be traded ex dividend NOK 8,50 as from today,

21.05.2008.

 

Betyr dette at de foretar en emisjon og selger alle de nye aksjene til 8,50? :S

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-uVTr2vDm

Jaja.. funcom stiger for 3. dagen på rad?

Opp 7.52% idag også :]

Opp over 21% for meg på 3-4 dager.

 

Første aksjen jeg noen gang har hatt, så er rimelig fornøyd!

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-uVTr2vDm

Nei, jeg er helt ny i gamet selv og håper jeg ikke

blir avhengig og dør.

 

Var oppe i +17% idag istad, jeg må jo bare sitte og se og le :p

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-uVTr2vDm

Jeg ser bare at aksjeverdien har gått opp med 17% siden den åpnet i dag klokken 8.

Men den går opp og ned hele tiden da, bare +12% nå ^^

Lenke til kommentar

Det er lett å bli avhengig av å handle aksjer. Når du sitter utenfor markedet, merker man nesten suget etter spenningen det er å være med.

 

Sitter forøvrig i QEC for tiden, og jeg smiler fra øre til øre! Kjøpte første gang på 10,75. Fikk høydeskrekk på 17,30 men kom meg heldigvis inn igjen på 19.00. Er opp 40% bare i dag, men fallhøyden er desto større...

Lenke til kommentar

Kuult! :)

 

Men, jeg har et lite spørsmål! Aksjekursen, er det et gjennomsnitt av alle handlene?

 

Forresten, er det et litt for personlig spørsmål å spørre hvor mange aksjer man har i et selskap eller hvor mye man antar å tjene på den aktuelle aksjen?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...