Gå til innhold

Den Store Aksjetråden


Anbefalte innlegg

Kursen som står oppført når du går inn på en ticker, er siste handel som er gjennomført. Som regel er dette ca 15 minutter forsinket dersom du ikke har betalt for RT (Real Time kurs). I tillegg kan du se kjøper og selger siden (hva folk vil kjøpe og selge aksjen for).

 

Folk må svare det de selv ønsker, men jeg vil ikke gå ut med tall på mine posisjoner. Kan si så mye som at jeg kosta på meg en fylt bolle i lunsjen i dag :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Hva skal dette bety? Jeg er så ny i gamet at jeg ikke helt forstår alt som kommer opp på skjermen.
The shares in StatoilHydro ASA will

be traded ex dividend NOK 8,50 as from today,

21.05.2008.

 

Betyr dette at de foretar en emisjon og selger alle de nye aksjene til 8,50? :S

 

Nei, det betyr at alle som hadde en statoilaksje i går ved stengetid vil få 8,50 i utbytte, mens det ikke spiller noen rolle om hva man har idag. (ex. divident betyr eksklusive utbytte)

 

Men, jeg har et lite spørsmål! Aksjekursen, er det et gjennomsnitt av alle handlene?

Nei, aksjekursen er det aksjen ble omsatt til sist, altså kursen på den siste handelen som har skjedd på børsen i den aksjen.

Lenke til kommentar
Kuult! :)

 

Men, jeg har et lite spørsmål! Aksjekursen, er det et gjennomsnitt av alle handlene?

 

Forresten, er det et litt for personlig spørsmål å spørre hvor mange aksjer man har i et selskap eller hvor mye man antar å tjene på den aktuelle aksjen?

Hvor mange aksjer en har i et firma spiller egentlig liten rolle. Det som er mer interresant er hvor høy avkastning du har oppnådd. En som har gått inn med 100 000 og 10 % avkastning er ikke bedre enn en som har gått inn med 10 000 og fått 30 % avkastning. Når det kommer til Funcom, så vil jeg nå si at kursutviklingen til Questerre har hatt en mye mer imponerende oppgang. Det ser jo ikke ut som om det ska ta slutt.

AvkastningPeriode Kjøpkurs +/- %

 

1 uke 18,00 46,11%

1 måned 10,45 151,67%

3 måneder 2,37 1009,70%

Hittil i år 4,17 530,70%

1 år 6,86 283,38%

Lenke til kommentar
Er det grunn til å tro at slike kraftige svinger bare er hyper, og snart vil kursen synke kjappt igjen?

 

Teac: Betyr de tallene du poster at hvis man gikk inn i selskapet med 10k for 3 mnd. siden, så kunne man solgt for mer enn 100k i dag?

Ja, i dette tilfellet ville 10k blitt til 100k.

Om det er en flopp eller ei er vell opp til hver enkelt og vurdere. Men når firmaet har funnet et stort gassfelt i Cananda kan det resultere i mye penger. Slike aksjer er selfølgelig skumle og sitte på, i tillegg til at de er vanskelige og finner.

Lenke til kommentar
Æsj...nok en gang har jeg ungått å kjøpe de riktige aksjene. Jeg snuste litt på TSU, men var redd for risikoen. Nå går den som en kule. Det er både lett og dumt å være etterpåklok med aksjer, men likevel ergelig.

 

Har noen troen på TSU?

 

Fra 0,3 til 0,4 dollar virker som en mindre økning, enn fra 100 dollar til 133 dollar. Jeg tror det er slike effekter som ofte styrer billig aksjer.

Lenke til kommentar
Det er Oslo Bør som fastsetter størrelse på børsposten. Verdien skal normalt ligge på +/- 10.000,-. Lurer på om det er to ganger i året dette blir fastsatt, men er ikke helt sikker. Det kan og gjøres utenom de faste tidspunktene i spesielle tilfeller.

De kjører vell det parallelt når de bytter ut firmaene på hovedlisten..

Lenke til kommentar
PS. er ikke interessert i CNR. :p

Til alle som ønsker å gjøre det bra på børsen: Alltid kjøp de aksjene jeg ikke er interessert i! CNR opp over 40% i dag. :(

 

hehe

 

evt gjør som meg, selg funcom når du har doblet forjenesten uheldigvis steg de ytterligere 40% etter at jeg solgte :(

Lenke til kommentar
Det er Oslo Bør som fastsetter størrelse på børsposten. Verdien skal normalt ligge på +/- 10.000,-. Lurer på om det er to ganger i året dette blir fastsatt, men er ikke helt sikker. Det kan og gjøres utenom de faste tidspunktene i spesielle tilfeller.

De kjører vell det parallelt når de bytter ut firmaene på hovedlisten..

 

Hva mener du her ?

 

En børspost er det en selger selger.. og de kan varierer fra 1 til 100.000 aksjer..

 

Er ikke det mye nerver i spenn når dere invisterer i aksjer? Lett å ikke få sove om natta og bare tenke på kurser og penger? :p

 

Sorce: Jaja, du tjente jo mye fordet! :)

 

dobla pengene. :p

 

Og yes, når man stapper 2 månedslønner i et firma kjenner man det godt. Som broren til en kamerat sa det " du tjener gjerne ikke like mye penger som meg, men du sover iallefall godt om natten" ( riktignok før jeg startet å leke)

Lenke til kommentar
PS. er ikke interessert i CNR. :p

Til alle som ønsker å gjøre det bra på børsen: Alltid kjøp de aksjene jeg ikke er interessert i! CNR opp over 40% i dag. :(

 

Hehe.. Er med på den ass.. I dag, litt før åpningstid satt jeg å så på CNR og AGI for å gå inn for en kort periode.. Jeg valgte å bare satse på AGI, etter 10 minutter eller noe var AGI opp 1,5% mens CNR var opp 25% eller noe..

I tillegg så ender AGI på -5,6 og CNR på +45%

 

Funcom gikk ut på stopp loss.. (53 kroner)

 

Tror ellers dette er første gangen jeg sank så mye imens hovedindeksen gikk opp så mye.. Pleier alltid å klare å slå indeksen..

Lenke til kommentar
Er ikke det mye nerver i spenn når dere invisterer i aksjer? Lett å ikke få sove om natta og bare tenke på kurser og penger? :p

 

Det er akkurat sånn det føles når du har aksjer du ikke skulle kjøpt. Med de rette aksjene føles det bedre enn penger i banken.

Lenke til kommentar
PS. er ikke interessert i CNR. :p

Til alle som ønsker å gjøre det bra på børsen: Alltid kjøp de aksjene jeg ikke er interessert i! CNR opp over 40% i dag. :(

 

Hehe.. Er med på den ass.. I dag, litt før åpningstid satt jeg å så på CNR og AGI for å gå inn for en kort periode.. Jeg valgte å bare satse på AGI, etter 10 minutter eller noe var AGI opp 1,5% mens CNR var opp 25% eller noe..

I tillegg så ender AGI på -5,6 og CNR på +45%

 

Funcom gikk ut på stopp loss.. (53 kroner)

 

Tror ellers dette er første gangen jeg sank så mye imens hovedindeksen gikk opp så mye.. Pleier alltid å klare å slå indeksen..

 

Funcom er morro aksje, altfor mange handler og altfor lite info.. blir spennende å se om det blir problemer med eu lanseringen samt hvor mange kontoer det faktisk finnes.. med tanke på hvor smertefritt det har gåttt mistenker jeg at salget i usa så langt har vært labert.. men tiden vil vise :)

Lenke til kommentar
Jeg fullførte stuntet med Funcom-aksjer jeg. Alle gikk i null idag.
Kanskje ikke det du tenker du skulle gjort i dag? :wee:

 

Funcom-aksjene har jo steget rundt 35 kroner siden slutten av Januar og 15 av de kronene ser ut til å ha kommet bare de siste 5-10 dagene. Situasjonen nå er uantsett slik:

ticker.ose.FUNCOM1YEAR510300.png

 

Helt seriøst. I dag ble jeg ganske fristet til å hive meg på et spontankjøp. Kan ikke satse så mye, men må vel være noe billige aksjer som stiger snart vel? :p Ønsker seriøst tips. Jeg kommer sannsynligvis aldri til å kjøpe, men artig å bare se på hvordan kursene forandrer seg synes jeg ^__^

Lenke til kommentar
Det er Oslo Bør som fastsetter størrelse på børsposten. Verdien skal normalt ligge på +/- 10.000,-. Lurer på om det er to ganger i året dette blir fastsatt, men er ikke helt sikker. Det kan og gjøres utenom de faste tidspunktene i spesielle tilfeller.

De kjører vell det parallelt når de bytter ut firmaene på hovedlisten..

 

Hva mener du her ?

 

En børspost er det en selger selger.. og de kan varierer fra 1 til 100.000 aksjer..

 

En børspost er et gitt antall aksjer innenfor et selskap. Størrelsen på posten er definert av Oslo Børs, og verdien er i utgangspunktet på ca kr 10.000,- Dette kan selvsagt endre seg mye i takt med kursen, men som sagt blir disse da endret med jevne mellomrom. Kjøper/selger du mindre enn en børspost handler du odd lot, og ikke i hele børsposter.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...