Gå til innhold
Trenger du tips og råd? Still spørsmål anonymt her ×

Seksuell lavalder, bør den.. heves?


JimL

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Bre et forslag ut av luften - hva med å lage en max aldersforskjell for de under f.eks. 18?

Sånn som det er nå er det i utgangspunktet ulovlig at en på 16 har sex med en på 15, men har en på 16 sex med en på 25 er det liksom greit...

7687919[/snapback]

Eller at man kan bevege seg maks 3 plasser opp eller ned på den internasjonale hotness-skalaen. Jeg, f eks, er en klar 9er, og vil derfor ikke kunne ligge med en 5er.

 

Fælt så folk skal sette grenser, man kan anmelde hvis man føler seg misbrukt/voldtatt, ellers skal man leve og la leve. Hva en selv mener er naturlig/ekkelt/osv skal ikke ha noe å si, loven slik den er nå funker godt nok. Å endre den vil ha veldig lite å si.

Lenke til kommentar
Snip

7695155[/snapback]

1 er best.

 

Norges lover er langt ifra perfekte. Men som steffyehhpants sier, å forandre dem vil gjøre lite forskjell.

 

Som sagt tidligere, det vil bare skape flere kriminelle. Det er alerede så godt intigrert i vårt samfunn, å forandre det nå er for seint.

Lenke til kommentar
Sånn som det er nå er det i utgangspunktet ulovlig at en på 16 har sex med en på 15, men har en på 16 sex med en på 25 er det liksom greit...

 

Nei, en 16-åring kan helt lovlig ha sex med en 15-åringen. Det er kun når alderforskjellen blir unaturlig stor, si ca. 3 år+, at loven trer i kraft.

7689652[/snapback]

Dette vil jeg gjerne se en kildehenvisning på...

 

Forøvrig er jeg enig med trådstarter på bakgrunn av hvordan loven praktiseres i dag. F.eks hvis en 35-åring skjenker en jente på 14-15 dritings (tenk Kautokeino...) og så benytter seg av henne, kan han i retten stå og bedyre at han var sikker på at hun var 16. Da får han mild straff, evt. slipper unna.

 

Dersom Unge Venstre får igjennom sin politikk, med seksuell lavalder på 15, kan pedo-jævlene gå ned til 13-14, og "bedyre" at de trodde hun var 15. :no:

Lenke til kommentar
*ooooo*

7687919[/snapback]

Eller at man kan bevege seg maks 3 plasser opp eller ned på den internasjonale hotness-skalaen. Jeg, f eks, er en klar 9er, og vil derfor ikke kunne ligge med en 5er.

7695155[/snapback]

Vil ikke dette skape litt problemer? Er du for eksempel en 10'er vil du bare kunne ha sex med 10,9, 8 og 7, men er du en 5'er vil du kunne ha sex med 5,6,7 og 8 den ene veien og 2,3 og 4 den andre veien. 7'ere ville fått det største og beste utvalget.

 

Ellers er jeg ganske enig i forslaget. Man slipper da at for eksempel en 1'er og en 10'er får barn (en 5'er), fortsetter det slik over til vil til slutt hele Norge være 5'ere, og alle vet jo at det ikke er et høyt gjennomsnitt man er ute etter, det er de få toppene (10'ere) som er de man drømmer om.

Lenke til kommentar

Nja, mener det vel muligens ikke helt. Ville vel bare få frem at jeg syns det er teit å lage regler om hvem som kan ha sex med hvem. Er det ikke fint nå da? De som vil kan ha sex, så lenge det ikke er en gammel gris som finner ut at han vil kose seg litt med en 10. klassing.

Lenke til kommentar
Sånn som det er nå er det i utgangspunktet ulovlig at en på 16 har sex med en på 15, men har en på 16 sex med en på 25 er det liksom greit...

 

Nei, en 16-åring kan helt lovlig ha sex med en 15-åringen. Det er kun når alderforskjellen blir unaturlig stor, si ca. 3 år+, at loven trer i kraft.

7689652[/snapback]

Dette vil jeg gjerne se en kildehenvisning på...

 

......

7695563[/snapback]

 

http://www.lovdata.no/all/tl-19020522-010-023.html#196

Lenke til kommentar
Seriøst?  :ermm:

7685087[/snapback]

Jepp, det er seriøst. Å gud som jeg lo av han da jeg hørte det.

7685201[/snapback]

Får håpe dama var en jævla nice milf da. Hadde vært værre hvis det var en jente i 10ende som mista jomfrudommen til en 43 år gammal mann. Det var det jeg leste først, men så leste jeg feil :!:

7685265[/snapback]

hvorfor er det værre om det hadde vert ei jente og en gammal mann i steden for en gutt og ei gammal dame?

 

 

Den seksuale lavaldreren burde bli hevet til 20. Allt under ser altfor ungt ut og de fleste oppfører seg domnpen fjortiser. Jeg syntes også det burde bli en sån grense på 10 år opp eller ned i alder fra en selv om hvem en kan ha sex med. Syntes de vertfal burde få inn det føre jeg blir gammal, eller kommer jeg til og gå og surmule på folk som Hugh Hefner siden de er så heldige. Er slitsomt og være irritert, så dermed burde en gjøre slikt som Hugh Hefner har det med sine undersåttere ulovlig føre jeg blir så gammal att jeg blir musunelig på att slike folk får seg med unge fine damer.

 

For og være på den sikkre siden burde man egentlig gjøre det ulovlig og ha sex utenfor ekteskap. Og en aldresgrense på 20 for og gifte seg. Straffen for de som bryter dette burde vert steining eller no slikt. Det mest idielle hadde vert om en satt ut gutte barn i skogen slik att det ble 10x mer jenter, for så og lovliggjøre bigami. En mann på ti damer burde vel hindre lysten dem til og være utro og å voldta.

Lenke til kommentar

30/40/50/60/70/80 åringer KAN pule 16 åringer lovlig. Så klart burde den være en alderforskjell lov. Ser ingen grunner på hvorfor det ikke burde være det. Jeg håper foresten vi alle vet hvordan 16 år gamle jenter oppfører seg rundt litt eldre karer med erfaring (tihi...*krølle på håret*). Noen burde stå fram og stå for å HEVE aldersgrensa, slik at det blir litt motstand mot unge ventres forslag på 15 år.

 

Selv om det er integrert i samfunnet betyr det ikke at det ikke kan forandres. Det har ikke alltid vært sånn. Selv om fordommer mot narkotika og narkomane er veldig integrert i samfunnet, betyr ikke det at det skal forbli sånn. Eller fordi holdningene til alkohol er så liberale. Screw om det er intergrert eller ikke.

Lenke til kommentar

30/40/50/60/70/80 åringer KAN pule 16 åringer lovlig. Så klart burde den være en alderforskjell lov. Ser ingen grunner på hvorfor det ikke burde være det.

Hvordan burde en slik lov være, da?

Lenke til kommentar

Etter man er fylt 16 har man rett til å ligge med hvem man vil, på samme måte som når man er 18 så får man drikke så mye øl man vil. Noen koser seg med en pils og kjæresten og har det greit, andre drikker alt for mye og spyr/besvimer.

 

Vi har satt grensen for når vi mener en større del av befolkningen har nådd et punkt hvor det ikke er forsvarlig at vi bestemmer over dem lenger. 16/18/20 er revnende likegyldig. Det er ikke slik at man har sex på 16-årsdagen, drikker øl på 18årsdagen og endelig får litt sprit 2 år senere, disse tingene kan alle skje når man er 15. Grensene er her for å beskytte, men det finnes en grense for hvor mye et eldre menneske kan bestemme over et yngre ett om hvordan han/hun skal leve livet sitt. Vi trenger ikke gi staten mer makt over oss, vi er voksne mennesker, vi også.

Lenke til kommentar
Forøvrig er jeg enig med trådstarter på bakgrunn av hvordan loven praktiseres i dag. F.eks hvis en 35-åring skjenker en jente på 14-15 dritings (tenk Kautokeino...) og så benytter seg av henne, kan han i retten stå og bedyre at han var sikker på at hun var 16. Da får han mild straff, evt. slipper unna.

 

Dersom Unge Venstre får igjennom sin politikk, med seksuell lavalder på 15, kan pedo-jævlene gå ned til 13-14, og "bedyre" at de trodde hun var 15.  :no:

7695563[/snapback]

Man vil absolutt stå sterkere i en straffesak dersom grense, og dermed differansen, økes. Sånn sett vil det være svært positivt å heve grensen til 18 år.

 

Problemet ligger i å "umyndiggjøre" de mellom 16 og 18. Umyndiggjøre er ikke det beste ordvalget, men jeg håper det illustrerer poenget mitt. Man bør ha så mye vett mellom øra som 16- 17-åring at man ikke lar en 30-åring grafse i buksa si som 16-åring. Det er klart at ikke alle har det, men unntak vil vi alltid finne, og det nytter ikke å skrive lovene etter de.

 

Jeg synes det er et problem å kriminalisere 16- 17-åringer, som faktisk er gamle nok til at ta et bevisst valg på å ha sex med noen over 18. Jeg synes ikke nødvendigvis det er et klokt valg, og det er klart at det fremstår som mindre heldig jo eldre partneren er, men dette er noe man kan bekjempe bedre med holdninger enn lovgivning.

 

Jeg så ikke på kilden som bekreftet at det må være en viss aldersforskjell før man bruker loven om seksuell lavalder. Dersom dette stemmer vil det til en viss grad regulere problemet, men i lovtekst fratar man 16- og 17-åringer en bestemmelsesrett de kanskje bør ha. Man er tross alt i en frigjøringsfase, der man gradvis skal lære seg å ta mer ansvar for sitt eget liv. Det gjør man best gjennom å få større frihet, men samtidig større ansvar. Både samfunnet og norsk lov legger opp til dette på en rekke ulike områder, og da synes jeg det er naturlig at dette prinsippet følges opp også på dette området.

 

En senkning av grensen kan jeg ikke se noe fornuftig grunnlag for. Gjeldende rettspraksis kriminaliserer ingen andre enn gamle griser som vil ned i buksa på småbarn. Senkes grensen vil mange se på det som en mulighet til å krabbe noen år ned på "byttene". En slik lovendring tror jeg vil akselerere det seksuelle fokuset enda mer for barn under 16. Alt i alt tror jeg at mitt ståsted må være at grensen bør beholdes som i dag, eller eventuelt heves noe, avhengig av hilke verdier som prioriteres - en senkning kan jeg ikke støtte.

 

Kudos til trådstarter som tar opp et svært alvorlig tema i en kategori mange ser på som et "tiss og promp"-sted på forumet!

Endret av enden
Lenke til kommentar

Foresten syntes jeg vi kan gjøre det ulovlig for unger og ha hendenne under dyna når de sover også, man hvet jo ikke hva dem gjør om dem er under dyna. Alle veit jo att man kan bli blind av å mastrubere.

 

En aldersgrense på 18 år for og kunne få lov og eksperimentere med homofilt samleie burde også bli innført, tenk hvor mange som kanskje angrer på dumme ting de prøvde før de skjønte hva det betydde.

 

Når vi først er inne på lovendringer så kan vi jo også dele opp skolen litt, var vel delt litt opp før. Bråkemakere(+homofile) på egene skoler slik att vi fjerner den negative inflytelsen dems. Normalt smarte folk for seg selv, og genier på en engen skole igjen for og få dem så langt frem som mulig. Pluss att det igjen blir delt opp i gutter for seg og jenter for seg, slik at upassende oppførsel dem mellom ikke skjer.

Lenke til kommentar
×
×
  • Opprett ny...