Gå til innhold
Trenger du tips og råd? Still spørsmål anonymt her ×

Seksuell lavalder, bør den.. heves?


JimL

Anbefalte innlegg

Satt og vurderte litt hvor denne burde blitt postet, men regner med den vil få mest oppmerksomhet her uten at den er off topic for forumet.

 

:: Håper ingen hopper på nå og svarer et rimelig usaklig "NEEEI!", dette er viktigere enn det ::

 

Jeg innrømmer gjerne at jeg er småkonservativ. One night stands osv er noe jeg ikke i min villeste fantasi vurderer engang da det overhodet ikke stemmer med hva jeg mener sex er / burde være. Hvorvidt alt sånt er rett eller galt og hvor mye jeg i så fall har "mista" opp gjennom årene på å være sånn er totalt off topic og vil bli rapportert / sletta.

 

Så til posten :thumbup:

 

Som du sikkert har fått med deg var spørsmålet om vi burde heve den seksuelle lavalderen i Norge. Jeg mener denne bør heves til 18 år. Merk at jeg IKKE mener vi skal fengsle alle under 18 som har sex, dette gjør vi jo heller ikke i dag (< 16 år). Det er ingen hverken i dag eller i morgen som vil nekte to stykker i nærliggende alder å ha sex. Dette er helt og holdent opp til de som deltar, og den seksuelle lavaladeren er i disse sakene mest en etisk retningslinje for hva som er generelt akseptert.

 

Så, hvorfor øke? Det har bestandig vært et problem med veslevoksne småjenter som drar på fest og blir utnyttet av den voksne garde. Men med en seksuell lavalder på 16 år så gjør det plutselig ikke så mye om ei jente på 14 blir "seksuelt misbrukt", hun er kanskje bare tett over ett år under lavalderen. Skal vi tenke litt logisk så er det på grensa til voldtekt når en 25 (+?) åring drar med seg ei på 14/15 på et soverom. Eller? Jeg syns i hvert fall det er en hårreisende tanke, og nesten småkvalmt å tenke på. En økning av den seksuelle lavalderen vil da åpne for høyere strafferammer for slike ting, noe jeg virkelig syns er på sin plass.

 

I tillegg faller da andre aldersgrenser litt mer naturlig. Som så mange andre har poengtert tidligere er det litt søkt at man må være 18 for å kjøre bil eller kjøpe tobakk/alkohol, mens man kan ha sex og sette et nytt liv i verden allerede når man er 16.

 

Nå ble denne posten noe hemmet av at jeg skrev den på jobb og ikke fikk den dybden jeg først ville. Men jeg fikk nok fram poenget og er vel like greit at det ikke ble FOR langt.

Endret av JimL
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Så, hvorfor øke? Det har bestandig vært et problem med veslevoksne småjenter som drar på fest og blir utnyttet av den voksne garde. Men med en seksuell lavalder på 16 år så gjør det plutselig ikke så mye om ei jente på 14 blir "seksuelt misbrukt", hun er kanskje bare tett over ett år under lavalderen. Skal vi tenke litt logisk så er det på grensa til voldtekt når en 25 (+?) åring drar med seg ei på 14/15 på et soverom. Eller? Jeg syns i hvert fall det er en hårreisende tanke, og nesten småkvalmt å tenke på. En økning av den seksuelle lavalderen vil da åpne for høyere strafferammer for slike ting, noe jeg virkelig syns er på sin plass.

7680774[/snapback]

Det du skisserer er allerede ulovleg, og er i så fall et spørsmål om straffeutmåling, ikkje heving av seksuelle lavalderen. Du kan heve strafferamma uten å sette opp seksuelle lavalderen.

 

Å heve den seksuelle lavalderen over 16 (som er da dei fleste for alvor blir seksuelt aktive) vil føre til fleire kriminielle, ikkje til høgare debutalder.

Lenke til kommentar

Jeg vil ikke kalle deg små konservativ fordi du aldri ville ha hatt one night stand. Jeg er av samme type selv. Det kunne ret og slett aldri falt meg inn å gjøre slikt på en fest. Vi er vel gammeldagse.

 

On Topic:

 

Nå har det vært snakk om å senke den. Men du vil heve den.

 

Hmm, javel tenker jeg. Helt enig.

 

Jeg kan tenke meg at de som begynte å ha sex med alt for mange personer i ung alder angrer når de kommer opp i 18 års alderen. Tanken gjør men nermest trist på vegne av disse folkene at de ikke skjønte hva de faktisk drev med og hva sex faktisk er og burde være.

 

Skulle man senke den så ville det blitt mer akseptert at 14-15 åringer har sex, noe jeg synes er helt feil. De er alt for unge til å ha sex, uansett hvor modne de mener de er, både psykososialt og fysisk. Jeg synes litt synd på folk som debuterte med mange i ung alder, men jeg vil heller ikke skylde på dem. Men kanskje heller skylde på det at det er veldig akseptert.

 

Til poenget. Men en høyere "aldersgrense" vil det iallefall ikke bli mer akseptert. Man bør iallefall ikke senke den mer.

 

Tror mange vil kalle oss gammeldagse.

Lenke til kommentar

Jeg synes en høyere strafferamme hadde vært best.

Da hadde man ikke blitt kriminel hvis man var 18 og var sammen med en 16 åring.

Og det kommer veldig ann på om man er klar til sex, uansett alder. Så å sette en høyere aldersgrense er bare tull. Den er jo der for at folk over 16 ikke skal misbruke ungdommer under 16. Men hvis man får en bedre(strengere) strafferamme..

Endret av Bundy
Lenke til kommentar

Syns ikke den burde heves (heller ikke senkes). Er lite vits i å lage regler ingen kommer til å følge uansett. Og de fleste (ja, de fleste, ikke alle, men noen vil aldri bli gammel nok til det uansett) 16åringer er da gammel nok til å ha sex. Er vel heller holdningene som bør endres, ikke det at jeg vet hvordan det skulle foregå, men tviler på at nye regler kommer til å bidra.

Lenke til kommentar

Enig i at den bør være som den er nå. For det første er det integrert i samfunnet.

Jeg tror ikke noen 16 åringer hadde latt være å ha sex om aldersgrensen heves. Det hadde ført til veldig mange mer lovbrytere. Tenker på alle som sniker seg inn på utesteder, havner hjem med noen, har sex. Dagen etterpå finner man ut at personen bare er 16-17. Det hadde blitt stress. Mulig man kunne hatt en spesiell grense rundt 16-17. At aldersforskjellen maks kan være 5 år. Det blir uansett rart.

Lenke til kommentar

Jeg tror verken heve eller senke den seksuelle lavalder vil gjøre noe godt. Dagens samfunn er så utrolig preget av sexpress. Alt skal være sexy, alle skal være sexy, og førstemann til å ha sex. Hele holdningen gjør at både jenter og gutter føler at de bør ha sex de også og gjennomføre det klar eller ikke klar.

Det bør heller være en hardere straff for mennesker som forgriper seg eller utnytter barn under 16 år.

Lenke til kommentar

Du tar opp noe som er spennende og interessant. :)

 

Har selv spurt meg om i det siste hva det er som gjør at godt voksne menn, rundt 35 år, finner seg såkalte "kjærester" i en alder der hvor den ene parten knapt nokk er tørr bak ørene. Personlig ser jeg ikke forskjellen på en 30 åring som har et forhold til en 15 åring enn en 33 åring som har et forhold til en/ei på 18 år. Begge tilfellene er etter mitt syn et sykdomstilfelle som burde reguleres ved lov.

 

Det er jo i grunn pussig at man ikke får kjøpe brennevin før man er fylt 20, men å inngå et forhold med en person som er så meget mye eldre enn seg selv det er ok?

Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...