Gå til innhold

Guide: Kalendere


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Jeg kan nevne at også Yahoo tilbyr en meget god gratis løsning som inkluderer epost, kalender, begivenhetsliste og oppgaveliste og en rekke andre tjenester.
Du sikter til Zimbra. Den har dessverre en trøblete lisens (YPL), og bare deler av den er gratis.

 

Flott at du tar opp dette temaet Arsæll! Jeg tror mange har interesse av dette, og det er i grunnen et langt lerret å bleke. I denne jungelen tror jeg det er veldig nyttig å danne seg et lite overblikk over de tekniske hovedtrekkene. Spesielt da bruke litt tid på begrepene server, klient og synkronisering.

 

Det enkleste først, klienter. Disse har alle sett, og disse utgjør hoveddelen i artikkelen. Unntaket er google calender som gir server hos google og klient gjennom nettleser/web-interface. På klientsiden er det naturlig å også nevne Kontact, Evolution og Lightening. Alle disse har gode synkroniseringsmuligheter, men Evolution så vidt jeg vet er den eneste som funker delvis med MS sin serverløsning (takket være lukket og proprietært grensesnitt er det ikke trivielt å synce mot exchange).

 

På serversiden er mange løsninger kombinert mail og kalender. Blant disse er Kolab (synkes enkelt mot kontact, outlook og lightening) og egroupware verdt en titt. Begge har web-interface som alternativ til klient, men støtter også synkronisering direkte med flere klienter. Bør også nevne Citadel, selv om jeg ikke har erfaring med den. Er du kun ute etter kalenderserver er Chandler et godt alternativ.

 

Synkronisering mot klienter er typisk innebygd i klienten, men for mobiler og PDA har vi faktisk fått en standard, nemlig SyncML. Morsomt å se at den er støttet direkte i alle så nær som de ultraproprietære MS, iPhone og Blackberry, men også disse tre funker ved Funambol plugin. Kjøp en Nokia neste gang ;)

Endret av Del
Lenke til kommentar

Jeg bruker nå både outlook, google calendar, google calendar synch og et fiffig lite program som heter outlook on the desktop. Etter å ha lagd en kalenderi outlook synkroniserer jeg den opp mot gCal, for så å synkronisere med outlooken på en annen pc. På denne maskinen kjører jeg dual screen og bruker outlook on the desktop til å ha den nåværende uka fra kalenderen i outlook i bakgrunnen.

 

Jeg har dog et problem; ved synkronisering opp til gCal mister alle kategoriene jeg har lagt avtaler i sine fargekoder og grupper, er dette noe som kan løses?

 

Mvh,

Caliber

Lenke til kommentar
  • 11 måneder senere...

Rart at denne tråden først ble opprettet i desember 2006, så døde den ut i løpet av 2007. Så ble den aktiv igjen i januar 2008, så døde den ut. Så ble den aktiv igjen i januar 2009, og så døde den ut. Og så ble den vekket til live igjen januar 2010. Ironisk, med tanke på at temaet er kalendere.

Endret av nomore
Lenke til kommentar
  • 11 måneder senere...

Rainlender er ganske fett, men å kalle det brukervennlig er nok en misforståelse av begrepet brukervennlig. Brukervennlig betyr ikke pent.

 

"Testeren har trolig kun valgt å skifte språk på menyer. I menyen er det to steder man skifter språk, en er for menyspråket den andre er for språket på den visuelle kalenderen på skjermen."

 

Sitat bare for å understreke dette.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...