Gå til innhold

Diskusjon innen Luftforsvaret


femftifem

Anbefalte innlegg

Hva var det du mente da?

 

Har hørt at man går 3 måneder på rekruttskolen i Madla, for så å bli plassert ut 9 måneder på for eksempel Ørlandet eller Bardufoss i luftforsvaret sine baser. Trodde i løpet av den perioden at sikret seg bakgrunn for å flyutdannelse..... :)

På rekruttskolen får du militær grunntrening, som å sove i telt, skyte, spise dårlig mat, springe i skog og mark. Er morsomt nok det!

 

Når du blir utplassert så kan du bli alt fra brannmann, sjåfør, kjøkkenpersonell, bremseskjermpakker, våpenassistent, hundefører, idrettsassistent, velferdsass etc etc.

Det er kun noen få stillinger som er direkte relatert mot flyvende objekter. For å få et helikopter i luften, eller en F16 på vingene så er det et stort støtteapparat rundt.

 

Men man er nok dessverre ikke mer flydyktig etter 12 måneder verneplikt i flyforsvaret enn man er etter en tur med economy billett hos SAS.

I så tilfelle måtte det i tilfelle være på eget initiativ i MS Flight Simulator. :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Feltrasjonane var jo digg dei! Men eg må seie at eg ikkje akkurat fryda meg over den sei-gryta.. I vår bataljon gjekk me meir og meir over til Fjordlands, og etter rekrutten var det sjeldan eg åt feltrasjon. Beste med feltrasjonen var jo den grønne Mindesjokoladen :)

 

Har du sjekket energiinnholdet i en fjordland boks, kontra FR?

Tror ikke fjordland duger hvis man har vært i felt i noen uker, og er brukbart utmattet og sliten ;)

 

 

www.drytech.no <- produsenten forsvaret bruker til FR.

Lenke til kommentar
Hva var det du mente da?

 

Har hørt at man går 3 måneder på rekruttskolen i Madla, for så å bli plassert ut 9 måneder på for eksempel Ørlandet eller Bardufoss i luftforsvaret sine baser. Trodde i løpet av den perioden at sikret seg bakgrunn for å flyutdannelse..... :)

På rekruttskolen får du militær grunntrening, som å sove i telt, skyte, spise dårlig mat, springe i skog og mark. Er morsomt nok det!

 

Når du blir utplassert så kan du bli alt fra brannmann, sjåfør, kjøkkenpersonell, bremseskjermpakker, våpenassistent, hundefører, idrettsassistent, velferdsass etc etc.

Det er kun noen få stillinger som er direkte relatert mot flyvende objekter. For å få et helikopter i luften, eller en F16 på vingene så er det et stort støtteapparat rundt.

 

Men man er nok dessverre ikke mer flydyktig etter 12 måneder verneplikt i flyforsvaret enn man er etter en tur med economy billett hos SAS.

I så tilfelle måtte det i tilfelle være på eget initiativ i MS Flight Simulator. :)

 

Er sant at du ikke blir flydyktig på noen som helst måte.. meeen man kan velge tjenester i "støtteapparatet" rundt flyene. Da læreren man mye om flysystemer, man jobber på og med flyene, og sammen med pilotene. Som menig/flysoldat, er dette antakeligvis det nærmeste man kommer. Er du interessert i å bli pilot, eller bare flyinteressert, er flytekniske tjenester på en av våre flystasjoner å anbefale. Mye stilig som rører seg, og man kan være heldig å få være med på mye spennende, og se(utvendig å innvendig) fly fra hele verden, og snakke med besetningsmedlemmer på de aktuelle fly/helikopterne.

Lenke til kommentar

Slenger meg på her jeg. :)

 

Tenker selv på en utdanning innen luftforsvaret, så det hadde vært fint med litt informasjon. :)

 

Helikopter jeg interesserer meg mest for da. Leste et inlegg på første side som ga meg mye nyttig informasjon. :)

 

Men synest fortsatt det er viktig å opparbeide seg så mye informasjon som en kan på forhånd. :)

 

Lurer litt på de testene man må gå gjennom under opptaket? Er de veldig vanskelige? Har fått litt inntrykk av at de som klarer disse testene er de såkalt "udødelige."

 

Romforståelse: Hva går dette ut på helt eksakt? Kan tenke meg at jeg blir satt i en simulator for å se hvordan jeg klarer å orientere meg i forhold til for eksempel kunstig horisont?

 

IQ-tester: Ligner de på disse man finner på nettet? Skal man se ulike typer figurer i sammenheng med hverandre?

 

Matte,- engelsk,- og norsk-kunnskaper: Dette blir vel generell testing går jeg utifra? Er det grammatikk det går på (engelsk og norsk)? Mattekunnskaper: Satses det på spesifikke områder innen matematikken eller blir det litt mer blandet testing slik som i f.eks. algebra, logaritmer, brøk og diverse andre matematiske regnemåter?

 

Med vennlig hilsen :)

 

En ting til:

 

Med tanke på fag så tror jeg at jeg oppfyller kravene. Tar for øyeblikket Matematikk R1, Fysikk 1 og 2, Internasjonal Engelsk og så begynte jeg på Breddeidrett dette året. Har valgt fag med tanke på forsvaret. Mangler jeg noe?

Endret av LockBreaker
Lenke til kommentar

Hei!

Er en gutt på 16 år som tenker å bli pilot i forsvaret. (helst jagerfly, men helikopter er sikkert også morsomt). Jeg har prøvd styrketestene hjemme, og klarerkravene til toppkarakter på alle, men ligger på 4-5 når det gjelder 3000 meter. Har ikke noe problem med syn, ingen sykdommer og ingen allergier. er ca 175 cm høy. mulighet for å bli pilot da?

Lenke til kommentar
Hei!

Er en gutt på 16 år som tenker å bli pilot i forsvaret. (helst jagerfly, men helikopter er sikkert også morsomt). Jeg har prøvd styrketestene hjemme, og klarerkravene til toppkarakter på alle, men ligger på 4-5 når det gjelder 3000 meter. Har ikke noe problem med syn, ingen sykdommer og ingen allergier. er ca 175 cm høy. mulighet for å bli pilot da?

Selvsagt, er bare å søke det. Sjekk ut tråden over, den handler kun om Flyskolen.

Lenke til kommentar
  • 9 måneder senere...
  • 1 år senere...

Har fått lappe om sesjon, og så lurer jeg på hvor viktig det er å score på denne? Telles denne i det heletatt når jeg skal søke i luftforsvaret?

 

 

nja for å være ærlig så syntes jeg mye av uttaket er helt random snakket med masse blodtrimma både i utholdenhet og styrke som ville inne i forsvaret og ga ettertrykkelig info om det på sesjon som ikke kom inn og de har mer enn nok i hodet, på den annen siden har jeg sett ganske mange med en del kilo mer enn gunstig som har fått innkallelse uten å ringe, men nå er det en ny sesjons metode enn da jeg var på sesjon og kanskje det faktisk er en plan bak det hele.

 

Det eneste du kan gjøre er å gjøre så godt du kan mer kan du jo ikke gjøre :)

 

Men i realiteten er det ikke vanskelig å komme inn selv med litt dårlig resultater en telefon før brevene med innrykks advarsel blir gitt ut vil som regel ordne det, eller bare ring i mai da er det som regel en god del plasser jeg ringte f.eks i juli, men det er ikke noe du burde satse på.

Endret av Zimmerh
Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Har nå blitt innkalt til luftforsvaret og skal i rekrutt i madla i mars.

Hvordan er det etter rekrutten? store sjangser for at jeg kan komme til bardufoss om jeg ønsker det?

Hjelper det på om jeg kan bo hjemme ved dette valget? sparer vel litt penger for forsvaret da.. :p

 

Edit: Er utdannet Servicelektroniker, vil dette har noe å si for hvor jeg vil havne?

Endret av Complexity
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...