Gå til innhold

Diskusjon innen Luftforsvaret


femftifem

Anbefalte innlegg

I vår en gang ble det utlyst stillinger som vervet operatør i QRF-lag til Baseforsvars Stridsgruppe HRF/138 LV ved Ørland hovedflystasjon. Jeg mener det var skrevet at man skulle inngå som medlem i mekanisert tropp. Dette søkte jeg på og jeg er nå innkalt til opptak.

 

Tingen er den at jeg ikke vet så mye om det jeg har søkt meg til :p. Jeg har bakgrunn fra Hæren(var ved GSV) og vet generelt lite om Luftforsvaret. Dermed lurer jeg på om det er noen her inne med innsikt i dette som kan fortelle meg hva dette går ut på. Kunne tenkt meg å vite hvordan det er organisert; hvilke kompani, tropper og lag det er, hvordan fagområder man driver på med, hvilke arbeidsoppgaver man har, hva man trener på, hvilke spesialiseringer som evt. finnes og hvilket utstyr som brukes. Det meste av info mottas med takk.

 

Det jeg har forstått er at dette er en del av Basesett 1, som er en profesjonell avdeling. Basesett 2 er derimot en avdeling med mannskaper inne til førstegangstjeneste, eller er denne lagt ned? Har lest mye fint om NIS, men er NIS det samme som Basesett 2 eller bare en del av det? Jeg leste at tanken med basesettene var å ha en "mobil flybase" som kunne brukes ved deployering av flybidrag. Har også snappet opp noe om Force Protection, EOD, DOG, SIBO-tjænest osv., men er altså ute etter litt mer konkret info. Dette er vel forresten en aktuell avdeling med tanke på Afghanistan i og med at bidraget der visstnok skulle endres til noe i mer retning av vakthold i leir?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Kan vel svare litt du har to typer tropper du har eskorte lag og vakt lag, selv om vakt laget ikke kommer til å gjøre mye eskorte vil det ikke si at eskorte troppen ikke også kommer til å være vakt på basen. Du har egentlig et vanlig lag som de fleste operer under i afghanistan lagfører, vognfører, geværmann med sine spesilaiteter medic, samband etc og LMG. Du vil jo da også ha toppskytter osv. spesielt i eskorte laget. Det er det sånn helt basic av hvordan lagene og rollene vil bli fordelt etter den briefen vi har fått.

 

Over til NIS og BS1 og 2. BS1 er som du sa for vervede på Ørlandet. BS2 er ikke lagt ned selv om det var like før i høst. BS2 består ikke bare av NIS men NIS er musklene i BS2 du har også ingeniør, samband og en hundetropp i BS2. Den første kontigenten består veldig mye fra folk med BS1 og BS2 bakgrunn, men vet også panser fikk beskjed om at de var ønsket da det egentlig var panser som skulle stille kontigent før Norge fikk VogS oppdraget. Selv om vogS kan høres kjedelig ut må du huske at forsvar og basen vil tilsi at du må forsvare de ytre grensene av basen også altså blir det ikke bare stillesitting inne ibasen. Eskorte troppen er for de med litt erfaring, men vet at mange ifra NIS kom inn der også.

Lenke til kommentar

Takker for svar! Kan du gi enda mer info? Gjerne mer spesifikk. Når du snakket om oppbygningen med eskorte- og vakt-lag, var dette om Basesett 1? Det er vel ikke kun disse to troppe/lagstypene? Hvor mange lag er det i hver tropp? Når det i søknaden var snakk om QRF-lag hvilken troppetype kommer det innenfor?

 

Som du/dere skjønner er jeg sugen på mest mulig info om Basesett 1 ved Ørland HFS.

Lenke til kommentar

Eskorte/vakt var afghanistan eneste jeg har fått brief om kan ikke si all verdens om basesett 1 dessverre.

 

bbasesett 1 er mest for internasjonal tjeneste som jeg har skjønt du blir sendt ut til å forsvare sånn som afghanistan basen og drive aktivt vakt hold av norske baser i konfliktsoner hva de eventuelle basesett 1 troppene gjør ellers vet jeg ikke.

Lenke til kommentar

gjennomsnittelig er det kun 3 stykker blir utdannet til jagerpillot vært år. Om du skal være en av dem så må du jobbe hard.

 

Det stemmer ikke, varierer mellom 6 og 7 stykker hvert år, avhengig av Forsvarets behov.

 

Sjansen er der alltid for at det kan være deg, eneste måten å finne det ut er å søke. Det studieveilederen din mente, var nok at du bør ha andre planer å falle tilbake på hvis det ikke går. Om din eneste plan er å bli jagerflyger, så er sjansen stor for at du går på en smell ;)

Lenke til kommentar

Hvor mange tall er det egentlig mellom 6 og 7? :p Det har nok svingt mer enn det også.

 

Hehe, en del desimaltall i hvert fall ;)

 

Og som Turin sa, har vel ligget rundt 6 de siste årene, og er det man planlegger med for de neste årene. Får se hva som skjer når F-35 begynner å fases inn, i mellomtiden er det helikoptermiljøet som har det klart største behovet for flygere.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

gjennomsnittelig er det kun 3 stykker blir utdannet til jagerpillot vært år. Om du skal være en av dem så må du jobbe hard.

 

Det stemmer ikke, varierer mellom 6 og 7 stykker hvert år, avhengig av Forsvarets behov.

 

Sjansen er der alltid for at det kan være deg, eneste måten å finne det ut er å søke. Det studieveilederen din mente, var nok at du bør ha andre planer å falle tilbake på hvis det ikke går. Om din eneste plan er å bli jagerflyger, så er sjansen stor for at du går på en smell ;)

 

Trur ikke det kan være meg pga synet mitt.

Endret av loliap
Lenke til kommentar
  • 7 måneder senere...

Hei, jeg er en 16 år gammel gutt som har tent en del på å bli jagerpilot og er veldig fristet til det, og jeg lurte derfor på om noen kunne fortelle meg hva det er jeg egentlig må igjennom, for jeg har null peiling. Skal søke videregående nå, og er det sånn at jeg må ha generell studiekompetanse? Hvordan er det med maks høyde til piloten?

Som sagt så vet jeg ingenting, så håper noen kan hjelpe meg :)

Lenke til kommentar

Hei, jeg er en 16 år gammel gutt som har tent en del på å bli jagerpilot og er veldig fristet til det, og jeg lurte derfor på om noen kunne fortelle meg hva det er jeg egentlig må igjennom, for jeg har null peiling. Skal søke videregående nå, og er det sånn at jeg må ha generell studiekompetanse? Hvordan er det med maks høyde til piloten?

Som sagt så vet jeg ingenting, så håper noen kan hjelpe meg :)

Sjekk ut denne tråden : https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=946450&st=0 :)

Lenke til kommentar
  • 3 måneder senere...

NIS er såvidt jeg vet fortsatt i live og går, det er en knall tjeneste med mye som skjer hele tiden det er også et visst samarbeid med f.eks FSK/HJK f.eks er man på øvelser som regel mot hverandre i forskjellige settinger. Var ikke direkte i NIS troppen men var i samme skvadron som hundefører og som sagt mye som skjer og man blir tatt veldig godt vare på i troppen av befal det er mye mer en vi er sammen om dette enn en se ned på holdning fra befalets side noe jeg personlig syntes funker bra. Eneste minuset er at hele skvadronen er rundt 100 mann på det fulleste noe den bare er 6 måneder eller så i året fordelt på 2 perioder på 3 måneder. Så øvelser kan føles litt øde da kanskje samband både spiller rele og fiende på en gang. MEn ellers topp tjeneste og mange som jeg gikk med og etter meg er nå i afghanistan.

 

Men det er et men pga afgahnistan oppdraget er NIS og basesett2 veldig strekt på de befalene. F.eks ble troppsjefen min plutselig nestkommandere for hele skvadronen fordi de ikke hadde nok folk noe jeg ikke tror han likte da han er ansatt på real kompetanse innen hund og er ennå kaptein og godt over 40år. Så det kan hende de ikke rekrutterer det året her f.eks det vet jeg ikke noe om men det er fordi de ikke har befal til å ha 2 NIS 1 samband 1 ingeniør og 1 hundetropp og ikke fordi det skal nedlegges meg bekjent.

 

her en dimme video ifra NIS som jeg var sammen med i 2010-2011 den er litt sånn personlig så sikkert ikke så interessant men du ser litt av hva som kan foregå:

 

 

16 av de jobbet i Kreta i 2 måneder under libya bombingen btw. så om noe skulle skje og luftforsvaret må ut med utstyr er det basesett2 og NIS de sender ut.

Endret av Zimmerh
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...