Gå til innhold

Diskusjon innen Luftforsvaret


femftifem

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Da nermer førstegangstjeneste seg skal inn i Luftforsvaret, Rekrutten på Madla 15 Januar flere som skal?, satser på at det blir bra, eneste problemet er at jeg ikke har en muskel og løper sikkert 3 km på 20 min:D Ellers blir de vell bra, Det står på mil.no at forsvaret kun dekker flyreise hvis man har en reisetid med buss/tog på over 10 timer(8 timers reise har jeg), men det vil være dyrere for meg å ta buss/tog, enn å fly fra Rygge til Sola, Det er jo litt kjipt..

Endret av Thyrfing17
Lenke til kommentar
Da nermer førstegangstjeneste seg skal inn i Luftforsvaret, Rekrutten på Madla 15 Januar flere som skal?, satser på at det blir bra, eneste problemet er at jeg ikke har en muskel og løper sikkert 3 km på 20 min:D Ellers blir de vell bra, Det står på mil.no at forsvaret kun dekker flyreise hvis man har en reisetid med buss/tog på over 10 timer(8 timers reise har jeg), men det vil være dyrere for meg å ta buss/tog, enn å fly fra Rygge til Sola, Det er jo litt kjipt..

Du får rabatt når du reiser i uniform (og første reise om du har innkallingskortet med). 90 prosent tror jeg, så da kommer bilettprisen på rundt 80-90 kr.

 

Vil anbefale å starte å trene med en gang. Å ikke få tjenesten man ønsker fordi man var litt for treg på 3000-meteren er kjipt. Du vil forbedre formen betraktelig dersom du tar 2-3 joggeturer i uka, hvor du trener langkjør og intervall.

 

Forsvaret har en treningsplan som kan være fin å følge. Start allerede i dag, selv om den sier 12 uker. Du tjener mye på det. ;)

Om trening i Forsvaret

Treningsplan

 

Lykke til. :)

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Var på sesjon i går og fikk 9 på alle de fysiske testene. På den "psykologiske" testen gikk det verre med derimot. Fikk bare 4 av 9 på den skriftlige testen, og jeg trenger 5 for å komme inn på flygerskolen. Har jeg fremdeles en mulighet ved å møte opp på mottaket, eller er min livs sjanse gått rett vest?

Lenke til kommentar

Med et slikt resultat er du vel ikke regnet som tjenestedyktig for førstegangstjenesten en gang. Det må vel svært mye til for å klare det?

 

 

For de som har peiling: Er det sant at man bare har én sjanse på flygerskolen? Altså -- hvis man blir kastet ut, kan man ikke prøve igjen? I tilfelle burde vel noen uansett tenke seg litt om før man prøver seg rett etter vgs.

Lenke til kommentar
Med et slikt resultat er du vel ikke regnet som tjenestedyktig for førstegangstjenesten en gang. Det må vel svært mye til for å klare det?

 

Eh, jo. 3 er det laveste man kan ha for å komme inn i førstegangstjenesten, det var det jeg fikk vite igår vil jeg tro. Grunnet dårlig resultat var pga. stress og dårlig tid, for man får ikke særlig god tid på disse testene, ihvertfall ikke ordlikhets-testen hvor man kun får bruke 8 minutter på å løse rundt 50 oppgaver.

Lenke til kommentar
Med et slikt resultat er du vel ikke regnet som tjenestedyktig for førstegangstjenesten en gang. Det må vel svært mye til for å klare det?

 

Eh, jo. 3 er det laveste man kan ha for å komme inn i førstegangstjenesten, det var det jeg fikk vite igår vil jeg tro. Grunnet dårlig resultat var pga. stress og dårlig tid, for man får ikke særlig god tid på disse testene, ihvertfall ikke ordlikhets-testen hvor man kun får bruke 8 minutter på å løse rundt 50 oppgaver.

 

Ikke for å være for kritisk, men nå er det jo en grunn til at man får begrenset med tid. Og hvis du skylder på stress og dårlig tid på en skriftlig test på sesjon så vet jeg ikke hvordan rustet du er til tester videre på flygerskolen.

Lenke til kommentar
Med et slikt resultat er du vel ikke regnet som tjenestedyktig for førstegangstjenesten en gang. Det må vel svært mye til for å klare det?

 

Eh, jo. 3 er det laveste man kan ha for å komme inn i førstegangstjenesten, det var det jeg fikk vite igår vil jeg tro. Grunnet dårlig resultat var pga. stress og dårlig tid, for man får ikke særlig god tid på disse testene, ihvertfall ikke ordlikhets-testen hvor man kun får bruke 8 minutter på å løse rundt 50 oppgaver.

Om ting ikke har endret seg stort de siste årene (og kjenner jeg forsvaret rett tviler jeg på det) var 5 det laveste man kunne få for å være tjenestedyktig. Mulig noe annet gjelder for den skriftlige testen enn syn, hørsel osv, men det virker jo også tvilsomt.

Lenke til kommentar
Med et slikt resultat er du vel ikke regnet som tjenestedyktig for førstegangstjenesten en gang. Det må vel svært mye til for å klare det?

 

Eh, jo. 3 er det laveste man kan ha for å komme inn i førstegangstjenesten, det var det jeg fikk vite igår vil jeg tro. Grunnet dårlig resultat var pga. stress og dårlig tid, for man får ikke særlig god tid på disse testene, ihvertfall ikke ordlikhets-testen hvor man kun får bruke 8 minutter på å løse rundt 50 oppgaver.

Om ting ikke har endret seg stort de siste årene (og kjenner jeg forsvaret rett tviler jeg på det) var 5 det laveste man kunne få for å være tjenestedyktig. Mulig noe annet gjelder for den skriftlige testen enn syn, hørsel osv, men det virker jo også tvilsomt.

En telefon til VPV hvis man er usikker. Men jeg syns også å huske at jeg fikk vite at 5 var det laveste. Er ett par år siden jeg var på sesjon, men som du sier så tviler jeg også på at ting har endret seg nevneverdig :) Forsvaret liker å holde på det gamle trygge systemet, og det er egentlig like greit!

 

5 er ikke det laveste for å bli tjenestedyktig. Men enkelte ting i førstegangstjenesten krever visse karakterer.

 

F.eks MP krever 5 eller bedre veit jeg.

 

Men nå er det snakk om flygerskolen. Vet du hva som gjelder der? Skulle jo tro at det ligger på samme nivå som f eks MP som du nevner.

Lenke til kommentar

Veit ikke hva som gjelder på flyskolen nei.

 

Men om man ikke kommer inn der er det ikke dermed sagt man ikke er tjenestedyktig som sagt over her.

 

Tror det er dårligere enn 4 på de fysiske testene på sesjon man ikke blir tjenestedyktig, usikker på kunnskapstesten.

 

Er man usikker og vil ha svar, ring vpv.. De har svaret på det meste, eller får itak i det til deg..

Lenke til kommentar
Veit ikke hva som gjelder på flyskolen nei.

 

Men om man ikke kommer inn der er det ikke dermed sagt man ikke er tjenestedyktig som sagt over her.

 

Tror det er dårligere enn 4 på de fysiske testene på sesjon man ikke blir tjenestedyktig, usikker på kunnskapstesten.

Du har vel til dels rett. Når jeg tenker meg om var det vel flere (3) grader av tjenestedyktighet. Men jeg er 100% sikker på at 5 var et minimum, selv om 4 ikke betyr at man er tjenesteudyktig. Mulig det er slik at man stort sett ikke blir kalt inn hvis man får karakteren 4.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...