Gå til innhold

Diskusjon innen Luftforsvaret


femftifem

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Noen som har fått svar fra opptaksprøven? Har ikke fått svar enda jeg, så begynner å bli litt frustrert...

 

Hva er nummeret man skal ringe for å høre om opptaksprøva er bestått??

 

Fikk svar for en uke siden.. Jeg kom videre!! :D

 

Du kan jo starte med å ringe 03003, de kan sikkert hjelpe deg! :)

Lenke til kommentar
Noen som har fått svar fra opptaksprøven? Har ikke fått svar enda jeg, så begynner å bli litt frustrert...

 

Hva er nummeret man skal ringe for å høre om opptaksprøva er bestått??

 

Fikk svar for en uke siden.. Jeg kom videre!! :D

 

Du kan jo starte med å ringe 03003, de kan sikkert hjelpe deg! :)

Huff, håper jeg kommer inn..

 

Gratulere til deg i hvertfall :)

Lenke til kommentar

Hei hei :thumbup:

 

Jeg var på sesjon i dag og ble tjenestedyktig med glans. Satt opp luftforsvaret som førstevalg. Var en veldig hyggelig trønder på sesjonen som snakket litt med meg om hva jeg ønsket.

Jeg fortalte at jeg var ekstremt interessert i fly og luftfart, hvordan tror dere det blir lagt vekt på når de skal ta vurderingen for sted under førsteganstjeneste? Hvordan er muligheten for å få jobbe med noe flyrelatert under førstegangstjenesten i luftforsvaret?

Kan jeg risikere å måtte brette klær i kjelleren etter rekruttskolen? Er litt som å ville jobbe med pasienter og drømmer om å bli lege, for så å bli satt til å vaske gulvet på sjukehuset om dere skjønner.

 

Det er luftforsvaret jeg ønsker aller mest, og drømmer er selfølgelig å bli pilot, selv om det er en ekstremt hard utdannelse senere i militæret som krever enorm innsatts.

 

Aller helst kunne jeg tenkt meg Våpensystemassistent F-16 eller Crew Chief assistent F-16. Er dette oppgaver som man kan gjøre under førstegangstjenesten etter rekruttskolen i luftforsvaret? Eller er dette utdannelser? Skjønner ikke helt i katalogen "Dine muligheter under førstegangstjenesten" Står litt rart satt opp akkurat det der, men sånn som jeg forstår det er det oppgaver som er tilgenglige under førstegangstjenesten.

 

Er det noen her som har jobbet som Våpensystemassistent F-16 eller Crew Chief assistent F-16 under sin tid i luftforsvaret? Kanskje noen her jobber på den oppgaven nå... Er det en fordel å jobbe med slike oppgaver om man eventuelt vil forsøke å komme seg inn på flygerutdannelsen i militæret senere?

 

Er bare evig flyfrelst og ønsker å jobbe med noe som interesserer meg under førsteganstjenesten. Grensevakt er liksom ikke den tingen jeg ønsker å bruke tid i livet mitt på, selv om det er noen som må gjøre det også selfølgelig, og som finner det spennende.

Lenke til kommentar

Du kan fint bli våpensysass eller crew chief-ass under førstegangstjenesten. Etter førstegangstjeneste kan du også bli crew chief dersom du har relevant utdannelse osv, men det er ingen utdanningskrav til disse to tjenestene. Har ikke erfaring med disse selv, men jeg tror dette kan være fordelaktig mht. senere flygerkarriere, ettersom du trolig får litt basic forståelse og kjennskap til F16 (merk at flygerkarriere vel så gjerne kan ende opp i helikopter eller flermotor uten at du, meg bekjent, kan bestemme dette selv).

Lenke til kommentar

Er det veldig vanskelig å komme inn?

 

Har hørt av en kamerat av meg, at fetteren hans er F-16 pilot (e.l., er ikke helt sikker). Han søkte først i Norge, men kom ikke inn. Etterpå søkte han visstnok i USA og kom inn der.

 

Er det mulig? Jeg tviler nesten litt på dette, særlig siden vi her i Norge også må ta flyverutdannselsen i USA...

Lenke til kommentar

Okei, nå trenger jeg noen råd her. Jeg skal søke meg som jagerflyger.

 

Her følger punktvis hva jeg har tenkt meg, og dere får rette på meg når jeg gjør noe feil.

  1. Ettersom fristen for jagerflyger gikk ut 1. des i fjor, er det lang tid før jeg kommer med der. Jeg fullfører videregående nå til sommeren, og vil i militæret så fort som mulig. Jeg kommer da til å søke meg inn på en befalskole (smart valg?) nå før fristen går ut i midten av april. Spørsmål 1: skal jeg søke UB, eller vanlig befalskole? Oppfølgningsspørsmål: Må jeg gå befalskolen i luftforsvaret, eller kan jeg ta den i sjøforsvaret? (Jeg vil mye heller være på båt, enn i luftforsvaret dersom jeg ikke får bli pilot)
  2. Jeg kommer så forhåpentligvis inn på befalskolen i starten av august og går den som vanlig. Før 1. desember søker jeg så på pilotutdanningen. De første uttaka til dette starter når? Så vidt jeg har forstått så er det i starten av januar 2010, da jeg fortsatt har litt av plikttjenesten igjen (dersom jeg går befalskolen, og ikke UB?) Pilotutdannelsen starter med befalskolen uansett, har jeg forstått det riktig om jeg tror at når jeg har fulltført den, slipper jeg da å ta den undern pilotutdannelsen?
  3. Vi ser for oss et scenario. Pilotutdannelsen går rett til helvete. Hvordan er da mine muligheter for å starte på sjøkrigsskolen?

Har jeg forstått saker og ting riktig?

Dersom noen kunne tatt seg tid til å svare på dette hadde det vært strålende.

 

Noen sted jeg kan ringe for å få veiledning om slikt?

Endret av Negotiation
Lenke til kommentar

I ditt tilfelle ville jeg nok ha søkt BS hvis du først skal ta befalsutdanning på forhånd, fordi jeg personlig antar dette gir en bedre forberedelse. Jeg vet dog ikke om det isåfall lønner seg å ta BS i Luft, eller om du vel så gjerne kan gå Sjø. Hvis du skal ringe noen, kan du kanskje forsøke VPV først (03003).

Lenke til kommentar

Du kan like gjerne ta UB, om du vil minimere tiden i Forsvaret, for UB har akkurat samme utdanningen som flygere får. UB kvalifiserer også til krigsskole, og hvilken befalsskole du går er likegyldig. Om du har befalsskole når du kommer gjennom flyskoleopptaket sendes du bare rett til uttaksflyging og "hopper" over befalsskolen. Stemmer at første del av opptaket er i januar/februar, deretter er hovedopptaket i mai/juni.

Lenke til kommentar
Du kan like gjerne ta UB, om du vil minimere tiden i Forsvaret

Men dersom jeg tar UB og kommer inn i starten av august, så tar det 12 måneder før jeg er ferdig. Hva gjør jeg så de 6 månedene fra august 2009 til januar/februar 2010 når uttaksflygningen starter?

 

Altså, er det helt opp til meg selv, eller må jeg gjøre noe militær-relatert?

Endret av Negotiation
Lenke til kommentar
Du kan like gjerne ta UB, om du vil minimere tiden i Forsvaret

Men dersom jeg tar UB og kommer inn i starten av august, så tar det 12 måneder før jeg er ferdig. Hva gjør jeg så de 6 månedene fra august 2009 til januar/februar 2010 når uttaksflygningen starter?

 

Altså, er det helt opp til meg selv, eller må jeg gjøre noe militær-relatert?

Enten kan du få ansettelse, og jobbe i Forsvaret, eller du er sivil. Personlig hadde jeg valgt å være sivil, slappe av, trene, og kanskje reise litt, siden det er en stund til du fritt kan gjøre det igjen.

Lenke til kommentar

Joda, stemmer det, og i'm still in. :new_woot: Dagene, særlig de første ukene, går med til diverse teorifag, som er ganske like de man ville hatt for å ta PPL, vanlig flysertifikat. Forskjellen er tempoet, her går det ganske fort i svingene. Cirka i midten av februar begynte vi å fly, det er et fast flyprogram, som har veldig høy progresjon. Hver dag kommer det en liste over hvem som skal fly, man flyr kanskje to ganger i uken nå, siden vi er såpass mange.

Jeg fløy en tur i går, da tusler jeg ned til hangaren etter å ha blitt briefet av instruktøren, flyr turen (1 time), har en debrief, og kan egentlig gjøre mer eller mindre hva jeg vil resten av dagen. De dagene man ikke flyr er det en meget god idè å forberede neste tur, eller å drive med teori, dersom man holder på med et fag parallellt med flygingen.

Lenke til kommentar
Joda, stemmer det, og i'm still in. :new_woot: Dagene, særlig de første ukene, går med til diverse teorifag, som er ganske like de man ville hatt for å ta PPL, vanlig flysertifikat. Forskjellen er tempoet, her går det ganske fort i svingene. Cirka i midten av februar begynte vi å fly, det er et fast flyprogram, som har veldig høy progresjon. Hver dag kommer det en liste over hvem som skal fly, man flyr kanskje to ganger i uken nå, siden vi er såpass mange.

Jeg fløy en tur i går, da tusler jeg ned til hangaren etter å ha blitt briefet av instruktøren, flyr turen (1 time), har en debrief, og kan egentlig gjøre mer eller mindre hva jeg vil resten av dagen. De dagene man ikke flyr er det en meget god idè å forberede neste tur, eller å drive med teori, dersom man holder på med et fag parallellt med flygingen.

 

 

Hvor langt i flyprogrammet er dere kommet?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...