Gå til innhold

Diskusjon innen Luftforsvaret


femftifem

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

@ apollox: Nei, ser det egentlig ikke, men etter de har strøket et par turer begynner det en slags evalueringsprosess, og er ingen som har kommet særlig gunstig ut av det hos oss enda, derfor spekuleringen. :) Det går veldig fort når man først gjør det dårlig, kan gå fra å ligge greit an til å ryke ut på to dager.

 

@ gilera: Det er en såkalt touch-and-go med kutt, øver altså på motorkutt etter avgang. Instruktøren trekker til tomgang, og da er det bare å få nesen ned, sette flaps, og lande igjen rimelig kjapt. :dribble:

Lenke til kommentar

De har vel noe på stripa kalt "point of no return" eller noe, hvor farten er så stor at det ikke kan la seg trygt gjøres å stoppe flyet, dermed må man ta av, selv om motoren har stoppet.

Husker når jeg var på Ørlandet i førstegangstjenesten, da fikk et amerikansk F-15 en fugl i den ene motoren under takeoff. Husker ikke om det klarte å stoppe eller om det måtte ta av, men spiller vel ingen rolle siden F-15 har mer enn nok kraft med bare 1 fungerende motor til å snu for så og lande trygt etterpå, men når det gjelder et 1 motors propellfly, så vil jeg tippe at man ikke har annet valg enn å prøve å få nesa ned, snu, og deretter bare forsøke å glide inn.

 

Edit; Ser turin sier man ikke skal snu, får tro det er rett :)

Men skal man bare krasjlande på et jorde eller noe da? Kommer vel an på hvor mye høyde man har når motoren kutter tenker jeg.

Endret av apollox
Lenke til kommentar
Det vil alltid være en vurdering, men for oss er prosedyren å lande som best man kan rett frem. Så fra man nærmer seg enden av rullebanen, og til man får noe særlig høyde er det rett og slett ganske kjipt å få motorstopp... :whistle:

Haha nei det finnes ikke akkurat noen "File -> Refly mission" da nei :wee:

Lenke til kommentar
Edit; Ser turin sier man ikke skal snu, får tro det er rett :)

Men skal man bare krasjlande på et jorde eller noe da? Kommer vel an på hvor mye høyde man har når motoren kutter tenker jeg.

Om du har nok høyde snur du og lander. Heller det enn å krasjlande. Dette er hvertfall det jeg har blitt fortalt av min instruktør, som har landet med og uten motor, på og av rullebane. :)

Lenke til kommentar
Har man nok høyde, så ja, selvsagt, men poenget er at høydetapet vil være mye større enn man tror, derfor er standardprosedyren å fortsette fremover.

Var visst en instruktør her som hadde dratt til tomgang, og prøvd å svinge tilbake til rullebanen fra 1000 fot, uten å greie det...

Jepp, nok høyde er selvfølgelig et must.

 

@ apollox: Sa aldri noe om å ha krasjet. Motorstopp uten rullebane i rekkevidde og lande på et jorde? ;) (For ordens skyld er han norgesmester i merkelanding)

Endret av different
Lenke til kommentar

Lenge siden sist jeg har skrevet her nå.. Vil først gratulere Turin med å ha kommet så langt. Heldige jævel :thumbup:

 

Jeg har egentlig et par spørsmål - Tør jeg spørre om hvordan karaktersnitt hadde du ut av videregående Turin? og hva slags karakterer i matte + fysikk, hvis du hadde de fagene?

 

Hvis jeg søker for å bli flyger i forsvaret etter jeg er ferdig med videregående, hvordan blir det da med førstegangstjeneste? skipper jeg bare hele førstegangstjenesten da, og går rett på flygerutdanningen? Eller må jeg igjennom førstegangstjenesten før jeg kan søke?

 

Er det slik at man kan ta befalskolen før man søker om å bli pilot? I så fall, lønner det seg?

 

Jeg skal på sesjon snart. Hvilke steder lønner det seg å sette opp som 1. 2. og 3. valg? Hvis det har noe å si da..

 

Takk på forhånd :)

Lenke til kommentar
Lenge siden sist jeg har skrevet her nå.. Vil først gratulere Turin med å ha kommet så langt. Heldige jævel :thumbup:

 

Jeg har egentlig et par spørsmål - Tør jeg spørre om hvordan karaktersnitt hadde du ut av videregående Turin? og hva slags karakterer i matte + fysikk, hvis du hadde de fagene?

 

Hvis jeg søker for å bli flyger i forsvaret etter jeg er ferdig med videregående, hvordan blir det da med førstegangstjeneste? skipper jeg bare hele førstegangstjenesten da, og går rett på flygerutdanningen? Eller må jeg igjennom førstegangstjenesten før jeg kan søke?

 

Er det slik at man kan ta befalskolen før man søker om å bli pilot? I så fall, lønner det seg?

 

Jeg skal på sesjon snart. Hvilke steder lønner det seg å sette opp som 1. 2. og 3. valg? Hvis det har noe å si da..

 

Takk på forhånd :)

Jeg hadde 5,14 i rent snitt uten tilleggspoeng, med 4 i matte og 5 i fysikk. Når det er sagt er det mange i klassen min med mye lavere snitt, gjerne under 4, og mange som har hatt hverken matte eller fysikk, så ikke la det være noen hindring.

 

Om du kommer gjennom opptaket begynner du på befalsskolen, og går der et halvt år før uttaksflygingen, som også er et halvt år. Dette første året vil da gjelde som førstegangstjeneste for de som ikke har vært inne før.

 

Hvis du dermed søker Flyskolen slik at du kommer gjennom opptaket rett etter videregående, vil du aldri begynne med "vanlig" førstegangstjeneste, så hva du setter opp på sesjon spiller ikke noen rolle.

Forøvrig bare å spørre om det er noe mer uklart. :)

Lenke til kommentar

Hei, jeg har en del spørsmål som jeg håper noen kan svare meg på.

Sitter her og skal søke dagen før de fleste fristene går ut og jeg sliter litt med å finne ut om utskrevet befalskurs kan "telle" som befal-delen du tar i Luftforsvarets flygeskole.

 

Grunnen til at jeg ikke har søkt på flygeskolen er at jeg ikke fikk vite før i januar at fristen på der gikk ut 1.des. :thumbdown: Derfor tenker jeg på å kun ta UB istede for BS som vil sannsynligvis minke min tid i forsvaret om det går, siden jeg antar at BS varer i 2 år uannsett hvilken linje du velger.

 

Lurer også på om UB-kurs for meldingstjenesten i Forsvaret (FK KKIS) er en linje som jeg kan for å slippe befal-delen på flygeskolen?

Og om jeg kan det, er det en spesifikk plass i landet jeg blir sendt, eller har de forskjellige plasser jeg kan ende opp?

Er også interessert i å vite hvordan overgangen fra BS/UB til flygeskolen foregår og når du skal søke på flygeskolen, om det er det året du begynner på BS/UB eller året etter.

 

Vet det var ganske mange spørsmål, men ville satt stor pris på om noen kunne gitt meg svar på noen av dem. Og helst idag, ettersom jeg er så lat som søker dagen før fristen går ut :!:

Uannsett, takk på forhånd :)

Lenke til kommentar
Hei, jeg har en del spørsmål som jeg håper noen kan svare meg på.

Sitter her og skal søke dagen før de fleste fristene går ut og jeg sliter litt med å finne ut om utskrevet befalskurs kan "telle" som befal-delen du tar i Luftforsvarets flygeskole.

 

Grunnen til at jeg ikke har søkt på flygeskolen er at jeg ikke fikk vite før i januar at fristen på der gikk ut 1.des. :thumbdown: Derfor tenker jeg på å kun ta UB istede for BS som vil sannsynligvis minke min tid i forsvaret om det går, siden jeg antar at BS varer i 2 år uannsett hvilken linje du velger.

 

Lurer også på om UB-kurs for meldingstjenesten i Forsvaret (FK KKIS) er en linje som jeg kan for å slippe befal-delen på flygeskolen?

Og om jeg kan det, er det en spesifikk plass i landet jeg blir sendt, eller har de forskjellige plasser jeg kan ende opp?

Er også interessert i å vite hvordan overgangen fra BS/UB til flygeskolen foregår og når du skal søke på flygeskolen, om det er det året du begynner på BS/UB eller året etter.

 

Vet det var ganske mange spørsmål, men ville satt stor pris på om noen kunne gitt meg svar på noen av dem. Og helst idag, ettersom jeg er så lat som søker dagen før fristen går ut :!:

Uannsett, takk på forhånd :)

 

 

På første spørsmål: Ja. UB teller som felles delen av BS. Ett fett om du har gått UB eller BS sånn sett.

 

Spørsmål 2: Ikke 100% sikker, men hvis det er et UB-kurs skal det i utgangspunktet gjelde som grunnleggende befalsutdanning og dermed være like god som BS-delen av flyskolen. Har aldri hørt om at "noen" UB-kurs ikke gjelder....

 

Spørsmål 3: Vet ikke. Det må du nesten sjekke med FK KKIS selv. Sikkert mulighet for å tjenestegjøre flere steder. Men vet ikke helt hva tjenesten innebærer så kan ikke svare deg mer konkret.

 

Spørsmål 4: Overgangen fra befalsskole/ub til flyskolen er litt varierende. Noen ganger har det vært egne "befalskull". dvs de som har befalsskole/ub fra før begynner på flyskolen på høsten, mens de andre går på befalsskolen. Andre ganger samler de opp alle til vårkullet. dvs de som starter etter jul. Hvis du begynner på UB-kurs til sommeren så søker du før 1.desember 08. Da vil du blitatt opp til flyskolen høsten 09 eller januar 10. Du må selvsagt bestå opptaket da ;)

 

Håper det var greit svar.

Lenke til kommentar

Alle befalsskoler/UB-linjer gjelder. Vi gikk for eksmpel i samme befalsskoleklasse som UB-er som skulle til Madla og rope på rekrutter. Hvor du blir sendt avhenger av hvilken befal/UB-linje du går. Sånn som det er nå er det kun et flyskolekull i året, dvs. at det begynner her i Bardufoss rett etter nyttår. Har ikke vært noe høstkull siden 2003 tror jeg.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...