Gå til innhold

Diskusjon innen Luftforsvaret


femftifem

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Har du vurdert sivil flygerutdannelse? Du kommer garantert inn, men det er dyrt, ingen garanti for jobb, og du får neppe fly noe som går grisefort. Men hvis du tror du har det som skal til, er villig til å jobbe hardt en stund og har målet å være i det lille mindretallet som får jobb, er veien kort til "the real deal". Og så fort du har en fot innenfor, har du lagt gullegget.

 

...håper jeg, som holder på med en sivil trafikkflygerutdannelse selv :)

Kan du gi noe dokumentasjon eller linker til det som er uthevet? :hmm:

 

Hvis det er et lite mindretall som får jobb, høres det merkelig ut. Jeg har ikke fått inntrykk av noe slikt i min informasjonssøken.

Endret av T.F.T
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Hei.

Min første post. :p

 

Jeg har da vært på sesjon 2 mai og søkte meg inn på Luftforsvaret, og vil tidligst få innkallelse 2010.

Tingen er at jeg har veldig lyst til å komme inn, og enda viktigere er det for meg å komme inn i akkuratt Luftforsvaret.

Hvor stor sjanse er det for å få innkalling sånn cirka? Og er Luftforsvaret vanskligere å komme inn i enn de andre avdelingene i militæret?

 

Jeg har ingen planer om å bli pilot, selvom det har vært en av mine drømmer i mange år.

Skal helle sikte for å komme inn i Luftforsvarets befalskole og inn i Kontroll og Varsling, og deretter utdanne meg innen "Fighter Control", eller krever det veldig mye av en person for å bli det? Etter det jeg har forstått så er opptakskravet 10 år med grunnskole.

Jeg er ikke en kløpper på skolen, og ønsker sterkt å gjennomføre dette, men bekymrer meg for å ikke få innkallelse av en eller annen grunn. Ble jo meldt tjenestedyktig, bare så det er sagt. :p

 

Jeg vet relativt lite om militæret. Alt jeg vet har jeg sugd til meg den siste måneden.

 

At jeg blir plassert på kjipe steder eller noe er ingen hindring for meg, bare så det er sagt. Så ikke prøv å få meg til å ombestemme meg eller noe. :p

 

Er takknemlig for alle svar, hilsen meg. :)

Lenke til kommentar
Hei.

Min første post. :p

 

Jeg har da vært på sesjon 2 mai og søkte meg inn på Luftforsvaret, og vil tidligst få innkallelse 2010.

Tingen er at jeg har veldig lyst til å komme inn, og enda viktigere er det for meg å komme inn i akkuratt Luftforsvaret.

Hvor stor sjanse er det for å få innkalling sånn cirka? Og er Luftforsvaret vanskligere å komme inn i enn de andre avdelingene i militæret?

 

Jeg har ingen planer om å bli pilot, selvom det har vært en av mine drømmer i mange år.

Skal helle sikte for å komme inn i Luftforsvarets befalskole og inn i Kontroll og Varsling, og deretter utdanne meg innen "Fighter Control", eller krever det veldig mye av en person for å bli det? Etter det jeg har forstått så er opptakskravet 10 år med grunnskole.

Jeg er ikke en kløpper på skolen, og ønsker sterkt å gjennomføre dette, men bekymrer meg for å ikke få innkallelse av en eller annen grunn. Ble jo meldt tjenestedyktig, bare så det er sagt. :p

 

Jeg vet relativt lite om militæret. Alt jeg vet har jeg sugd til meg den siste måneden.

 

At jeg blir plassert på kjipe steder eller noe er ingen hindring for meg, bare så det er sagt. Så ikke prøv å få meg til å ombestemme meg eller noe. :p

 

Er takknemlig for alle svar, hilsen meg. :)

Oj, du skulle vært en mnd tidligere ute (med mindre du ikke er myndig enda eller har andre planer for neste år). 15. april gikk nemlig søknadsfristen ut for befalsskolen, og du trenger ikke førstegangstjeneste for å starte bef.utdanning. Førsteåret teller som fgtj.

 

Jeg lurer litt på hvorfor du ønsker deg inn i luft. Jeg ser at du har lyst til å ta flyteknisk befalsutdannelse, og antar dermed at du interesserer deg for fly og flytekniske fag. Hvilken utdanning har du/holder du på med? Hvis du tar ordinær førstegangstjeneste før du evt begynner bef.utdanning, kan tjenester som våpensystemassistent, bakkeutstyrassistent, redningsutstyrsassistent og ikke minst F-16 Crew Chief assistent være aktuelle. Jeg tror ingen av disse har absolutte krav utover muligens førerkort klasse B, men teknisk bakgrunn kan sikkert være fordelaktig for enkelte av dem.

 

Jeg er selv i luftforsvaret, vakt og sikring. Det er aldeles ikke vanskelig å komme inn - jeg søkte meg til hmkg/pbn, og uttrykte klart på sesjon at jeg ikke ønsket meg inn i luft, men jeg er likevel ganske fornøyd med tjenesten min når alt kommer til alt. Det er klart at luftforsvaret er jo vår minste forsvarsgren, og dermed er det færre som kalles inn dit enn til de andre grenene, men kravene er generelt de samme som for andre grener (med unntak for visse avdelinger). Om du ikke får innkallelse, ikke klarer å vente på den, eller ikke blir innkalt dit du vil, bør du kontakte Vernepliktsverket (VPV). Disse pleier å være veldig behjelpelige, tatt i betraktning at det er et offentlig byråkrati.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Er det ikke bare en brøkdel som faktisk blir pilot? Ser at de fleste som skriver i denne tråden skal bli piloter.

 

Men kan noen forklare hvilke andre grener det finnes i luftforsvaret? Om det er gøy, slitsomt, hva man må gjøre, er det mye perm? etc.

Lenke til kommentar

Hey!

Jeg har utrolig lyst til å jobbe i skvadron 330 og jobbe som redningsmann ( damn høres så sykt sært ut etter at nesten alle andre her vil bli piloter :p ), men hva skal til?

har ikke vært inne i førstegangstjeneste fordi jeg på det tidspunktet hadde astma og litt allergi. Har vokst meg av det meste av det liss, og bruker ikke medisiner. løper 3000 på ca 11min akkuratt nå.

har jeg en sjangse?

hvis ikke, noe annet jeg kan bli "brukt" til?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...