Gå til innhold

Lefdals 150% finnerlønnsbløff?


Anbefalte innlegg

Større kjeder som Lefdal og Elkjøp har avtaler med blant annet Canon, om at f.eks et kamera kan få en bitteliten designforskjell (annen farge på "på"-knappen f.eks) og dermed et annet produktnavn. Dette kameraet selges utelukkende av den aktuelle kjeden, og kan derfor ikke sammenlignes med noen produkter hos noen andre, ettersom det ikke er samme produktnavn. I praksis er det nøyaktig samme produkt, men pga. en bitteliten forskjell og et annet navn kan Lefdal/Elkjøp påstå at det er et annet produkt.
Finnerlønnen gjelder om det er tilsvarende vare, altså om kamera er sort hos konkurenter og lilla hos Lefdal, da får du finnerlønn.
Tror du misforsto meg. Det er ikke snakk om samme produkt med forskjellige farger, men at Lefdal/Elkjøp kjøper "egne" produkter fra produsentene, med et produktnavn som er forbeholdt kun den kjeden. Eneste forskjellen kan være farge på en del av produktet, men ettersom produktnavnet er noe annet, så hevder kjeden at det ikke er samme produkt... nettopp for å sno seg unna prisgaranti/finnerlønn/whatever. Som sagt... jeg jobber med dette, og vet hvordan det fungerer.
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Større kjeder som Lefdal og Elkjøp har avtaler med blant annet Canon, om at f.eks et kamera kan få en bitteliten designforskjell (annen farge på "på"-knappen f.eks) og dermed et annet produktnavn. Dette kameraet selges utelukkende av den aktuelle kjeden, og kan derfor ikke sammenlignes med noen produkter hos noen andre, ettersom det ikke er samme produktnavn. I praksis er det nøyaktig samme produkt, men pga. en bitteliten forskjell og et annet navn kan Lefdal/Elkjøp påstå at det er et annet produkt.
Finnerlønnen gjelder om det er tilsvarende vare, altså om kamera er sort hos konkurenter og lilla hos Lefdal, da får du finnerlønn.
Tror du misforsto meg. Det er ikke snakk om samme produkt med forskjellige farger, men at Lefdal/Elkjøp kjøper "egne" produkter fra produsentene, med et produktnavn som er forbeholdt kun den kjeden. Eneste forskjellen kan være farge på en del av produktet, men ettersom produktnavnet er noe annet, så hevder kjeden at det ikke er samme produkt... nettopp for å sno seg unna prisgaranti/finnerlønn/whatever. Som sagt... jeg jobber med dette, og vet hvordan det fungerer.

7580507[/snapback]

 

Uten at jeg skal uttale meg om den nye finnerlønnen så var dette en (av flere) saker forbrukerrådet tok opp og fikk endret i den gamle prisgarantien slik at de måtte akseptere tilsvarende produkt, nettopp med tanke på slike varianter du beskriver. Det vet jeg av engen erfaring at fungerte. Vil tro det samme er tilfelle med "finnerlønnen" uten at jeg vet dette.

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Vil nådig måtte lese igjennom 12 sider, derfor spør jeg her. Noen som har erfaringer med om prisen man finner hos konkurrent må være i nærheten av hvor man har kjøpt varen (om det feks er nok at en annen lefdal butikk ligger ved konkurrenten). Er snakk om en butikk som ligger i oslo, og jeg bor i bergen.

 

Ellers, var det avklart at dette også bare gjaldt "fysiske" butikker, og ikke nettbutikker?

Lenke til kommentar
Jobber du på lefdal?
Jeg jobber ikke på Lefdal, men har vært i bransjen i en del år nå. Blant annet kjøpte nylig en større elektronikkjede et større parti av et kjent Olympuskamera fra et asiatisk eller søramerikansk land, slik at det hadde et helt annet navn enn den norske utgaven. Sto skrevet noe om det i media også, og når jeg faktisk sjekket produktnavnet, viste det seg at kameraet var identisk den norske modellen med det norske navnet.
Lenke til kommentar
Jobber du på lefdal?
Jeg jobber ikke på Lefdal, men har vært i bransjen i en del år nå. Blant annet kjøpte nylig en større elektronikkjede et større parti av et kjent Olympuskamera fra et asiatisk eller søramerikansk land, slik at det hadde et helt annet navn enn den norske utgaven. Sto skrevet noe om det i media også, og når jeg faktisk sjekket produktnavnet, viste det seg at kameraet var identisk den norske modellen med det norske navnet.

7708278[/snapback]

 

For å klarere opp i det du påstår så stod det på digit.no og det gjalt et Olympus FE170 som alle norske forhandlere solgte til 1295,- mens det elkjøp solgte het X760.

 

Selve kameraene var helt identiske bortsett fra av den som Elkjøp hadde ble levert med oppladbare batterier og lader.

Lenke til kommentar
Husker ikke prisen på Elkjøp sin modell, men 2 batterier og lader koster vel knappe hundrelappen? Blir uansett vanskelig å sammenligne for kunder som ikke vet at det er samme kamera, og hva prisforskjellen er om man kjøper batteri og lader til den norske modellen.

7709014[/snapback]

 

Du jobber i butikk du og, da burde du vite at dette koster mer enn hundrelappen som du påstår. Jeg har sett Hahnel ladere til rundt 200,- og GP power til 299,-

Lenke til kommentar
Du jobber i butikk du og, da burde du vite at dette koster mer enn hundrelappen som du påstår. Jeg har sett Hahnel ladere til rundt 200,- og GP power til 299,-

7713084[/snapback]

Vi selger en Hähnel pakke med oppladbare batterier og lader til 149 der jeg jobber. Det finnes mange mindre ukjente merker enn Hähnel som sikkert selges mye billigere... tipper du kan få dette til i underkant av hundrelappen.

 

Og her finner du en GP lader og batterier til 129 på Komplett. GP er også et meget kjent merke.

 

Fikk imidlertid litt sjokk når jeg så på Fotovideo sine sider etter batteriladere. Å ta nesten dobbel pris på enkelte ladere i forhold til vanlige butikker er ikke mye annet enn ran.

Lenke til kommentar

Det er stor forskjell på batteriladere og batterier. Jeg vil ikke anbefale å bruke noe mindre enn 2100 mah batterier på digital kamera.

 

Dobbelt pris kan høres mye ut, men når man tenker på at en McDonaldsmeny snart koster 100,- da snakker vi ran!:-) Men hvis du legger på frakt på komplett.no så er man oppe i samme prisleie. Det er snakk om tilgjengelighet. Hvem bestiller en batterilader på nett? Man kjøper batterier fordi man våkner opp på lørdag og finner ut at fjernkontrollen på tv'en ikke fungerer:-) DA snakker vi krise.

Lenke til kommentar
Poenget er jo ikke prisen - det er jo to forskjellige kamerapakker, mens du mente de var identiske pakker :).

7717113[/snapback]

Nå var det vel den artikkelen som mente det da. Bortsett fra laderen, så er de identiske. Nå vet jeg ikke prisen på Lefdal da, men man bør regne med at lader og batteri ikke er verdt mye mer enn 150 kroner. Men som sagt... det er jo ikke det vi diskuterer her, bortsett fra at Elkjøp kan ha kjøpt inn denne pakken fra utlandet for å få med batterier og derfor avskrive seg prisgarantien. Man kunne like gjerne solgt norsk modell og lagt med batterier i pakken, men da kunne man fått problemer med at batteriene koster så og så mye og selve kameraet så og så mye, noe man juridisk sett unngår om man gjør som de nå har gjort... kjøpt en pakke med kamera og batteri i samme pakken.

Lenke til kommentar
Men som sagt... det er jo ikke det vi diskuterer her, bortsett fra at Elkjøp kan ha kjøpt inn denne pakken fra utlandet for å få med batterier og derfor avskrive seg prisgarantien.

7718488[/snapback]

 

Nå har vel aldri Elkjøp hatt noen prisgaranti etter hva jeg har fått med meg?

7724836[/snapback]

 

elkjøp har også 100% prisgaranti, de går bare ikke ut med den offisielt lengre...alastor vet nok mer om den ;)

Lenke til kommentar
Men som sagt... det er jo ikke det vi diskuterer her, bortsett fra at Elkjøp kan ha kjøpt inn denne pakken fra utlandet for å få med batterier og derfor avskrive seg prisgarantien.

7718488[/snapback]

 

Nå har vel aldri Elkjøp hatt noen prisgaranti etter hva jeg har fått med meg?

7724836[/snapback]

 

elkjøp har også 100% prisgaranti, de går bare ikke ut med den offisielt lengre...alastor vet nok mer om den ;)

7730242[/snapback]

 

ok, bare jeg som aldri har hørt om den. Skal jeg helt klart huske på, for elkjøp ved min gamle mor og far har elendig service og fortjener smekk på pungen!

Endret av NevroMance
Lenke til kommentar

Elkjøp skal matche alle priser hos konkurrerende butikker i nærområdet - så om du bor i stavanger og det er tilbud i oslo på en vare hos Siba feks - så vil ikke det hjelpe deg :).

 

Dette ble annonsert før, men forbrukerombudet mener det ikke er lov å annonsere med prisgaranti dersom man ikke kan garantere for at alle varer man har i sortimentet finnes hos andre butikker/kjeder - så den er nå kun i "gjøre-kunden-fornøyd"-versjon :).

 

Og jeg jobber på elkjøp, om noen lurte.

 

Dette er uansett en annen diskusjon, så vi lar det vel bli med det?

Lenke til kommentar

Er det noen sider på nettsidene til Lefdal som forteller om prisgaranti. Har sett plakater i en Lefdalbutikk langt unna i ennen by, men aldri sett noe info. om dette i min "lokale" Lefdal butikk. Jeg har heller ikke sett dette nevnt i annonser o.l. på lang tid.

 

Dette med at butikkene får egne modellbetegnelser på en vare tjener ikke kunden nei. Da kan man jo undre seg over begrepet samme vare. Jeg mener det er samme vare så lenge det kun er forskjell på tall i modellbetegnelse.

 

Er spent på om noen har prøvd seg med prisgaranti kreving på vare som er 100% identisk, og kun har noe endring i modellnavn?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...