Gå til innhold

Lefdals 150% finnerlønnsbløff?


Anbefalte innlegg

Jeg hadde funnet et produkt jeg har stor nytte av til 99kr i ei butikk. Jeg visste at Lefdal hadde en pris på 499kr på dette produktet så jeg fikk prisbekreftelse fra den billigste butikken.

 

Jeg gikk dermed til Lefdal, kjøpte opp 6 av de produktene til ordinær pris og gikk så inn igjen og krevde 150% mellomlegg tilbake. Dvs. 600 pr. produkt.

 

Karen bak kasse surmomla og ringte butikken for å bekrefte den lave prisen. Deretter sa han at dette godtok han ikke og ville ikke gi meg 150% prisgaranti. Det han gjorde, var å gi meg mellomlegget, 400kr, plus 50kr. Tot. 450kr.

 

Han var skikkelig grinete og jeg ville ikke krangle siden det var andre i butikken. Altså, jeg er kjempefornøyd med kjøpet (50kr pr. produkt) men hvor ble det av 150% garantien? Gjelder denne ordningen ordinære kunder som "plutselig" oppdaget produktet de hadde kjøpt kostet 100kr billigere et annet sted?

 

Oppdatert 20.12.2006

Jeg har bestemt meg for å stikke ned til Lefdal med kvitteringen og snakke med dem om dette siden det har blitt enorm publisitet rundt saken. Jeg oppdaterer dere så fort jeg har fått vært innom.

 

 

Oppdatering 2 , 20.12 2006

På stor pådriv av Osse-mon samt mange andre her, dro jeg ned igjen i dag. Jeg ble møtt med en meget hyggelig selger som mente at noe var tydeligvis galt her. Han bruke 5 minutter på å ordne opp i dette og jeg fikk igjen 890kr i kassa. VI hadde en god tone hele veien og jeg spurte hvorfor jeg fikk så lite forrige gang. Selgeren fant ikke ut men hevde at jeg selvsagt hadde rett på 150% mellomlegg.

 

Jeg trippet glad og fornøyd ut av butikken. Jeg testet finnerlønn-ordningen en gang til med et produkt som kostet 3499,- hos Lefdal og 1999,- hos en konkurrent. En vesentlig forskjell.

 

Jeg fikk konkurrentens pris, gikk til Lefdal, tok produktet under hånden, gikk til kasse, betalte, smilte og sa "sees igjen om litt", gikk ut alarmporten og inn i butikken igjen og møtte en annen selger. Jeg viste frem konkurrentens pris og kvitteringen og ønsket 150% finnerlønnen. Han smilte og sa at jeg hadde nå gjort et røverkjøp (1300,- for et 3500,- produkt). Alt tok 5 minutter og jeg fikk igjen kontant.

 

Det virker som at 150% finnerlønnen ikke er noe "bløff" allikevel. Grunnen til at jeg lagde dette emne, var pga at selgeren jeg møtte første gang sa at dette godtok han ikke og dermed gav meg ikke fulle 150%. Dermed ble dette mer en prinsippsak fremfor økonomisk grådighet.

 

Nå har alle ansatte på Lefdal gensere med 150% Finnerlønnreklame :roll:

 

Så oppsummert helt enkelt: 150% finnerlønn fungerer selv om butikken må gi deg penger og produkt. Spør betjeningen om butikken praktiserer ordningen. Få konkurrentens pris på skrift fra dem med stempel, kjøp produktet først på Lefdal og hev finnerlønna etter betalt vare :)

Endret av überGoliath
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Han var skikkelig grinete og jeg ville ikke krangle siden det var andre i butikken.

7499816[/snapback]

 

Det er jo nettopp da det er poeng i å "krangle". Du må selvfølgelig være saklig og (passelig) høflig, men det burde være lettere å få gjennom kravet når det er andre kunder tilstede, dessuten så får de andre kundene oppleve hvor lite en slik "prisgaranti" er verdt.

Lenke til kommentar
Haha, husker garantiene til Elkjøp før! Tror jeg kjøpte ca. 10 XBOX spill, brukte de i en uke eller to, så leverte jeg de tilbake og fikk pengene i retur. Ahh, good old times...

7501059[/snapback]

 

30 dagers retur garantien gjelder fortsatt...

 

 

überGoliath: Hva var det du kjøpte og var det en vanlig butikk som hadde produktet billigere?

Endret av Makky
Lenke til kommentar

Jo men skal man ikke kunne slå til på et godt tilbud hos Lefdal på vegne av konkurrentens pris?

 

Som sagt, jeg er knallfornøyd med kjøpet mitt med den 150% er jo en bløff siden det er opptil enkeltpersonene på Lefdal som bestemmer om den skal gis eller ikke..

Endret av überGoliath
Lenke til kommentar

Verken Lefdal eller Elkjøp har prisgaranti lenger. Forbrukerrådet mente det var forbudt eller noe sånt. Det eneste du får nå er varen til samme pris eller mellomlegget dersom du har kjøpt den allerede.

 

EDIT:

https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=541235

http://e24.no/arkiv/article808745.ece

http://www.nrk.no/programmer/tv/fbi/4397807.html

Endret av Nazgul
Lenke til kommentar

Nå er vel denne 150% prisgarantien strengt tatt ulovlig i.f. forbrukerombudet da den fjerner all konkurranse i forhold til nabobutikkene. (De sender ut ansatte på spionering for å ha AKKURAT samme priser). Så kan umulig forstå hvorfor lefdal-butikken nær deg fortsatt opererer med en slik garanti. Med mindre det er varer som butikker i nærmiljøet fører. (De har for lengst sluttet med garanti mot internett, siden disse er alltid billigere når de ikke behøver å betale store leieavgifter og lønn til butikk- i tillegg til lagerpersonell.)

 

Etisk og personlig innspill:

Jeg skjønner hvordan fjortiser og pengekåte nordmenn gjerne vil tjene noen grunker på slike tilbud, men det må virke rimelig latterlig når du har forberedt deg på dette ved å hamstre inn og så gå tilbake.

 

Du hadde jo faktisk gått i PLUSS om han godtok dette, noe som jeg ser på som absurd. Forstår det veldig godt at han valgte å selge deg varen til 50kr/stk istedenfor å betale DEG 100kr pr vare du kjøpte. Her får du og bruke normal skjønn, eller hva ?

Tror det ville vært en helt annen sak om vare A kostet 1000kr hos lefdal og 500kr hos butikkB. Slik ville du betalt 250kr for varen hos lefdal, og ikke tjent penger.

 

Synes det du gjorde blir nesten som å bruke alle de smutthullene de har i loven. Slik som at du kan påføre legemidler du først får tilskudd fra staten for videre på selvangivelsen din, og dermed tjene 100% av kjøpesummen på de legemidlene. (Aka skattesnylting)

 

EDIT: En liten omformulering på første avsnitt.

Endret av warneck
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...