Gå til innhold
Trenger du tips og råd? Still spørsmål anonymt her ×

Folk som lukter vondt


Anbefalte innlegg

Man kommer alltid til å treffe på disse som lukter, er urene og ufreshe. Merkelig hver gang jeg møter på slike, med tanke på at jeg er veldig påpasselig med hygiene. Noe den gjennomsnittlige ungdom også mest sannsynlig er.

Har en i klassen min, som har ganske stram svettlukt, som overdøver deo lukta, etter en stund, det er ikke spessielt behagelig. Men jeg sa det bare til han, du burde bytte deo, den holder ikke den du har nå. Han gjorde det, no har feelings, han merket det ikke selv, at han overdøvet deo lukten, etter et par timer på skola. Han er ellers ikke noe uren person, men en jeg ble kjent med nå i det nye klasseåret. En av mine beste kamerater også, så det kommer vel litt an på hvor nært du kjenner denne personen du skal gi den lite delikate beskjeden, kjenner du personen lite eller dårlig, få lærer eller noen andre til å gjøre det, veldig touchy tema, kropslukt.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvordan i alle dager er det mobbing? Mobbing = Systematisk drittslenging o.l over en periode. Er det da mobbing å si i fra da?

 

En klasse på min gamle skole gjorde det til en lærer, og han skjønte poenget. Kroppslukt er en uting for de rundt. Selv om det er et "touchy" tema, så bør noe gjøres. Tenk på videre skole/arbeid for de som ikke kan det med hygiene. Enkelte ting må inn.

Greit nok at noen har aktive svettekjertler, men å ta en våtserviett annet hver friminutt for å ta armene på toalettet, er da ikke et problem? Noen har liten blære, de går på do 3-4 ganger per skoledag. Noen har et odørproblem, men det er "uopprettelig" ?

 

Et godt skolemiljø er sjelden vare. Noen er heldige med gode lærere, åpne studier og så videre. Enkelte derimot er mer uheldige som for eksempel er forårsaket av vond odør. Klarer du å konsentrere deg med en boks tunfisk rett foran deg, som var åpnet dagen før?

 

Ettersom trådstarter faktisk tar det opp, har det utviklet seg til et problem. Hun sier jo at karen ikke engang skifter klær etter gym. Det hjelper ikke å komme med ting som "Tenk om han ikke har det bra hjemme". Hvorfor? Jo, dette er videregående. Vedkommende er mellom 17-19 år, hygiene, pakking av gymklær og vasking skal gå av seg selv. Om det faktisk er tilfelle at vedkommende har hatt det forjævlig hjemme, er det langt i fra "ondt" ment fra andre å hinte om hvilken retning som er rett.

Endret av Jan-Erik
Lenke til kommentar

Sart tema dette, men det er selvfølgelig klart at noe må gjøres.

Jeg føler det er svært viktig at noen setter seg ned og snakker åpent om personen om det, og at ikke det blir en form for "hinting". Dette kan lett oppfattes som mobbing, selv om man mener det hyggelig og for å hjelpe. Kanskje er kontaktlærer den riktige personen til dette fordi han/hun har ansvar for klassemiljø, er vant med å ta opp saker med elever og han har mulighet for å ta kontakt med foreldre. OG, han bør ha oversikt dersom det er en spesiell grunn til dette problemet, som for eksempel sykdom o.l

Desverre er det mange dårlige kontaktlærere rundtom, så i enkelte tilfeller kan det være like greit å ta det opp selv, tror jeg. Det er essensielt at personen som skal ta opp problemet er vant med slikt, og går forsiktig frem.

En annen ting jeg føler er svært viktig er at dersom personen gjør noe med det (noe han/hun forhåpentligvis gjør) så kan det lønne seg å komme med en positiv kommentar på dette.

 

Selv er jeg forbauset over hvor mye kosthold (og da spesielt lavt vann-inntak) har å si for kroppslukt. Merket dette selv på HW-LAN, selv om jeg tør påstå at jeg var blandt de mest renslige der. Dette er nok også en av grunnene til at en del av de fremmedkulturelle vi omgåes med kan lukte ganske rart. Sterkt krydret mat, kanskje kombinert med litt mer sleppholden hygenie i enkelte tilfeller, lukter ganske sterkt også.

Lenke til kommentar

Las gjennom denne tråden med vantro. At det går an! Kva er gale med folk?

Likte best ideen med å ta det opp personleg med den det gjeld. Å få det fortalt via ein lærar er vel nesten den værste måten... Så det burde vere siste utveg.

 

At folk frå andre kulturar luktar "rart", kan ha med at dei et annan mat enn oss og derfor har ei lukt vi ikkje er vand med. Har f.eks høyrt at utlendingar syns vi nordmenn luktar melk. :!:

 

Å seie at alle muslimar luktar dårleg er direkte rasistisk, etter mi meining. Luktar alle kristne godt/vondt? :dontgetit:

Lenke til kommentar
jeg hadde tatt det opp med helsesøster, bare sagt at det var en helse skjekk så kunne hu sagt noe om lukta hans osv som jeg hørte noen hadde gjort tidligere her :).

7504840[/snapback]

Enig med den. En helsesøster kan jo ta det opp ut i fra et helse-perspektiv - at det ikke er lukten som er problemet, men at hygiene er viktig.
Lenke til kommentar

Jeg tror jeg skal snakke med helsesøster på mandag, og så se hva hun sier. Jeg tror ikke det er en smart løsning å sende han et brev, det kan bli tolket feil, og han vil gå og lure på hvem det var som sendte det, det hadde hvertfall jeg gjort. Og å kjøpe en haug med såpe og deodoranter til jul, da hadde jeg blitt flau og lei meg tror jeg.

Tror nok det beste er å få sagt det til ham, men det ar som sagt å finne måten å gjøre det på, da.. Helsesøster på mandag, først og fremst. Så tar jeg det derfra.

Lenke til kommentar
  • 4 måneder senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...