Gå til innhold
Trenger du tips og råd? Still spørsmål anonymt her ×

Folk som lukter vondt


Anbefalte innlegg

Litt usikker på om dette er rett emne, men det går vel kanskje under "Samliv." Ellers får bare noen flytte på den!

 

Saken er den, at jeg kjenner en person som lukter helt grusomt vondt. En blanding mellom svette, uvaskede kjønnsorganer og litt sånn varmt/klamt/søtt. Rett og slett urenslig. Han gymmer i klærne sine uten å bytte om etterpå, og går gjerne i samme klærne hele uken. Dette er et problem for flere enn meg, og alle som kjenner han vet om det. Vi (eller, jeg, i og med at jeg er tillitsvalgt) har også tatt det opp med kontaktlæreren vår, og hun var enig i at vi må på en eller annen måte si ifra, både for hans egen del og folk rundt han.

 

Og så har jeg ei venninne, som lukter normalt (eller hva man sier :p ) til vanlig, men jakka hennes, dæven, den lukter rett og slett gammal svette. Henne tror jeg at jeg kan få til å si det til, hun er jo renslig og alt ellers, men det er akkurat den jakka som lukter veldig.

 

Men hvordan? Det er jo et ganske sensitivt tema, så må vel si det på en pen måte.. Er det noen som har vært i en lignende situasjon, eller han noen tips til hvordan jeg kan ta det opp med fyren? Det er ganske uholdbart og har bare blitt verre dette skoleåret. Så for vår egen skyld, og også hans, må noe gjøres.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg syns ikke at en av dere elever skal ta det opp med denne gutten. Dette kan bli litt sårt for han i og med at det er en litt vanskelig problemstilling, og å da få det fra en av sine medelever kan være vanskelig.

Dette er noe kontaktlæreren kan ta opp med han.

 

Når det gjelder jenta så er det litt enklere da hun bare har ett plagg som lukter... da kan en av dere (gjerne ei som er litt nær henne) si det på en litt "lett" måte.....

(drugis sitt forslag var bra der syns jeg!)

 

Edit: leif var innom

Endret av -Silje-
Lenke til kommentar

Jeg foreslår at dere sier det så fort som mulig. Før vedkommende forstår at han blir baksnakket. Fortell det med litt forsiktig. Det er ikke nødvendig å legge ut om hvor ekkel lukta er.

Edit: Læreren er sikkert den rette personen til å formildle nyheten.

 

Og veninnen din burde etter min mening bli glad dersom du gir et hint om at jakka lukter.

Men om hun er hårsår kan det kanskje være like greit å ti stille om det.

Endret av premium
Lenke til kommentar

Har hatt noen sånne i klassen oppigjennom årene jeg og. husket ei som gikk i klassen min som alltid luktet kattepiss :yucky:

 

og det var ei på flyet vårt nå når vi var på gran canaria i oktober som var helt ekstrem. når hun gikk forbi flere meter unna så kom det en sterk lukt av gammel, dårlig fisk. :sick: stakkars de som måtte sitte vedsiden av henne ( og forsåvidt de innen en 10 meters omkrets) i nesten 6 timer.

 

men on-topic, jeg har egentlig ikke noen gode forslag annet enn å bare si fra så forsiktig som mulig..

Endret av Thomas_H
Lenke til kommentar

Har en i klassen som gjør akkurat det samme. Han lukter forferdelig, fordi han ikke dusjer, går med det samme i flere uker i strekk(!) uten å bytte.

Han sier at han ikke dusjer fordi han har en deo som visstnok er laget av noe hellig vann, og da trenger han kun å dusje hver måned. Mulig det er derfor ingen henger med fyren. Etter en stund sa vi det til han at han måtte dusje oftere, slik at vi ikke trengte å holde pusten hver gang han kom forbi, men han nektet blankt og sa han luktet veldig godt. Han hører ikke på læreren engang.

 

Jeg ville bare sagt det til vedkommende som lukter, bare sånn helt vanlig.

Lenke til kommentar

Akk! Jeg kjenner meg igjen i et ganske så likt problem der ja.

 

Vi har en gutt i klassen..... Han er ganske kraftig, og det siste året har det bare begynt å lukte mer og mer av han. I/på albuene er han litt sånn grønn, som om det er mugg som sitter fast i armene der. Og alle klærna han har lukter det helt fælt av. Håret er direkte gjennomfett. Sånn forferdelig ekkelt fett.

Når vi har gym pleier han å gymme i de samme klærne som han går med til dagligdags. Etter gymmen dusjer han ikke, men han bevarer de klærne på seg og går videre til neste time. Det er helt ille.

 

I klassen så visste vi egentlig ikke hva vi skulle gjøre med problemet, men det endte med at folk begynte nesten å mobbe han. Jeg orka ikke tanken på mobbing, for jeg vet hvordan det føles å være utesperra av alle andre i klassen, så jeg bestemte meg for å ta det opp med læreren. Det sier seg litt selv at vi i klassen hans ikke kan si noe, for da kan det bli tatt som mobbing, eller hvertfall ganske så negativt.

 

Uansett så snakka jeg med læreren vår, og han sa det var lurt at jeg kom til han først. Han hadde merka lukta selv, men visste ikke hva han skulle gjøre med det. Han bestemte seg hvertfall for å ta det opp på et trinnmøte med de andre lærerne. Også trodde han at han kom til å ta kontakt med hjemmet til gutten.

 

Etter 4 uker hadde det fremdeles ikke skjedd noe nytt med han som luktet så ille. Han luktet nesten verre. Han gutten er faktisk ganske grei osv men problemet er liksom at han lukter så ille at det svir i nesa.

 

Et par kamerater av meg foreslo at vi gikk til helsesøster nå da, for å se om noe kunne endres. Og vi gikk dit, og denne gangen visste vi litt mer også.

- Foreldra hadde gitt han nabobygningen som han skulle bo i fordi de var lei at han var inne i huset der de holdt til. Gutten er 17, snart 18 så han burde jo være kapabel til å klare å ta vare på seg selv.

I nabobygningen hadde han soverom i 1 etasje og spillerom med pc osv i kjellern. I kjellern hadde han også en sofa og et kjøleskap, så det endte med at han også bodde i det rommet der. Dette er det vi har fått vite av søstra hannes...

 

Helsesøster fant opp den lille ideen om at hun skulle invitere vi som hadde gått på samme ungdomsskole som denne gutten ned på helsesjekk for liksom å "følge opp" fra ungdomsskolen. Det syns vi var en lur plan, og vi ble med på det.

 

Nå, snart en måned senere kan vi merke litt forandringer. Han har faktisk fått seg litt nyere klær, det lukter ikke like ille lenger og håret er ikke gjennomfett.

Det lukter blandet parfyme av noe slag med en liten svak etter-"duft" av svette.

 

Det løste seg jo tilslutt dette problemet. Du kan jo høre med helsesøster på skolen din også, og kanskje hun kan finne en løsning på dette, for brått ender det i mobbing, og det liker man ikke! ;)

 

 

Lykke til :)

Lenke til kommentar
han kan ikke være helt god i hodet sitt. hellig deo, nå har jeg hørt det og.

 

Han er desverre ikke det. Og må ikke tro at det er det dummeste han har sagt, med det skal jeg ikke ta opp her.

 

Folk som lukter vet det ikke selv, og tenker ikke over det. Man må bare få sagt det til dem, og håpe at de er villig til å ta en dusj litt oftere.

Greit nok hvis de ikke vil dusje etter gymmen, men som oftest kan man avtale slike ting med læreren, hvis man f.eks. har noe sykdommer som er synlig osv, og læreren finner en ordning, som at man for eksempel går i dusjen 5 minutter før alle andre.

 

Edit:

Jeg kan også anbefale deo'er som fåes på apoteket, som forhindrer svette og lukt veldig bra. Har ikke navn, men skal ikke være så vanskelig å finne. :)

Endret av Stone_Sour
Lenke til kommentar
han kan ikke være helt god i hodet sitt. hellig deo, nå har jeg hørt det og.

 

Haha verste jeg har hørt :p

 

Men seriøst folk som lukter sykt vondt og ikke skifter klær fatter jeg meg ikke på, at de ikke fatter det selv, eller tar noen hint.

For hint tror jeg de har fått nokk av etterhvert.

Tror det ikke er en måte som han ikke kan bli såret over å få høre det på, men noen ganger må det til, at noen rett og slett slenger sannheten i trynet på den personen, gjerne på en litt mildere måte da, men det må komme en eller annen gang.

Lenke til kommentar
Basket case, han med den hellige deoen.

 

Uff, er plagsomt med sånne folk. Sto bak ei gammal dame i køen på Rema 1k her om dagen, ho lukta også fælt. Ble liksom et tomrom i køen foran meg.

7494488[/snapback]

Huff... Ja jeg er enig med de andre her, få kontaktlæreren til å ta det opp :) Sikkert ikke gøy å bli fortalt av andre elever.

 

Har begynt å mislike buss av og til... Når eldre mennesker (merk: kun noen) lukter skikkelig innsvettet og sitter seg ved siden av meg :ermm:

Lenke til kommentar

en bekjent av meg, han har og et lukte problem. det er ikke svette, det er noe mye verre. en ubeskrivelig stank. i tilleg har han grønn brune albuer.... håret hans er en historie for seg selv, klistra til skallen ligger det,limt fast med fettklumper. men hva kan man gjøre?? man kan liksom ikke bare si til noen at de stinker, det er jo ondskapsfullt?... :hmm::whistle:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...