Gå til innhold

Den store øl-tråden


Anbefalte innlegg

 

Du brygger fint øl som kvalitetsmessig kan selges på polet uten noe problem.

Ja, men da som regel innenfor begrensede sjangere. (I)PA er vel der 90% av alle hjemmebryggere befinner seg. De mest eventyrlystne tør kanskje å bevege seg inn mot en Dobbel eller Imperial IPA. Resten fordelt på Stout eller Hvete om man er riktig så crazy. Om man feks. beveger litt inn i mot "belgisk øl" så begynner ting å bli endel vanskeligere.

 

 

Jeg og mine kompiser har satt flest IPA og PA, men vi har prøvd Stout, Porter, Belgisk Wit, Weiss, Double IPA, Pilsner, Juleøl etc. Jeg vil ikke tro det er så vanlig at "alle" brygger IPA som du sier. I vårt tilfelle har vi hele tiden utforsket og prøvd ut nye ting hvertfall. Når det er sagt så er det som regel IPA som treffer best, hehe. Belgisk Wit var ikke godt (har ikke smakt det før, så vet ikke om vi traff eller ei heller). Porter ble bra, Weiss ble bra, Stout ble ok, Juleøl ble forjævlig, Double IPA ble god smak, men null kullsyre (derav ræva).

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

 

Du brygger fint øl som kvalitetsmessig kan selges på polet uten noe problem.

Ja, men da som regel innenfor begrensede sjangere. (I)PA er vel der 90% av alle hjemmebryggere befinner seg. De mest eventyrlystne tør kanskje å bevege seg inn mot en Dobbel eller Imperial IPA. Resten fordelt på Stout eller Hvete om man er riktig så crazy. Om man feks. beveger litt inn i mot "belgisk øl" så begynner ting å bli endel vanskeligere.

 

Har du brygget mye øl?

Lenke til kommentar

Har du brygget mye øl?

Nei, de stilene jeg liker best krever såpass mye innsats at jeg ikke har tid til å sette meg inn i det og eksperimentere så mye på egen hånd. IPA er vel noe av det siste jeg kunne tenke meg å brygge fordi det florerer så vanvittig mye av det. Hadde egentlig vært mer spennende og mer krevende å brygge en god pils sånt sett. Ellers er jeg ikke så veldig interessert å drikke store mengder av samme øl så lenge det finnes nytt øl ute der å smake. :)
Lenke til kommentar

Hvis det stemmer at det brygges mest IPA og PA i landets hjemmebryggerier, så må man vel også se det litt i sammenheng med hva slags øl det selges mest av hos Vinmonopolet. Så vidt jeg vet er vel det også IPA og PA, så det kan jo henge like mye sammen med hva folk liker, som hva som lar seg brygge hjemme.

 

Forumet til Norbrygg vitner i hvert fall om at det også brygges mye annet på hjemmefronten også. Dog skal nok Vice ha rett i at noen øltyper er vanskeligere å få til hjemme. Særlig svært malttunge øltyper (div. imperial, barley-wine, o.l.) kan være utfordrende mtp. maltvolumet som kreves. Og så er jo faktisk pils/lager noe av det værre å mestre pga. lagergjærens særhet mtp. temperatur.

 

Ellers en kommentar til investeringen som kreves for å få et hjemmebryggeri opp å gå. Det krever på ingen måte summer i størrelsesordenen 60.000 for å kunne skru sammen godt øl. Det finnes div. billigløsninger der ute som jeg vil anslå beløper seg på 2-3.000. Feks. er det mange som bygger sitt eget meskekar med to gjæringsbøtter hvor det ene settes oppi det andre. Man borrer så en rekke små hull i bunnen av det innerste karet, og monterer tappekran på det ytterste og isolerer med et liggeunderlag e.l. Ellers har man BIAB-metoden, hvor man bruker en pose til malten (mange lager denne selv) og mesker rett i samme gryta som man bruker til koking. De mer nevenyttige lager meskekar av kasserte varmtvannsbeholdere, kjølebokser...osv. I bunn og grunn er det eneste man trenger en eller annen beholder som kan holde temperaturen til mesken nogenlunde stabil, samt gjør det mulig å skille kornet fra væsken i etterkant. I siste ende er det kun fantasien og nevenyttigheten som setter grenser.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Undertegnede og en kamerat begynte med ekstrabrygging. Vi fikk drikkbare ting til ikke så altfor mye penger, men i ettertid har vi sett at vi nok fusket litt med lufting. Det var ikke noe luft til gjæren.

 

Etter vi hadde prøvd et par brygg etter ekstraktmetoden gikk vi over til allgrain. Da brukte vi litt penger på et villabryggeri (http://www.brygging.no/article.aspx?ID=26) til kr 6400. Dette var en engangsinvestering. Mener å huske at sist gang vi brygget (Kölsch) så betalte vi i underkant av 500 kr for malt, gjær, humle og så videre. Dette gav oss rett over 20 liter med øl. Så man kan si at det ble 25 kr pr liter. Etterhvert kan det hende at du tar vare på gjær fra brygg til brygg, og da blir det enda litt billigere. Så direkte gratis er det nok ikke, men i råvarer sitter du igjen med halvlitere til 10 kr eller så etterhvert. Det er jo greit nok.

Lenke til kommentar

Mener å huske at sist gang vi brygget (Kölsch) så betalte vi i underkant av 500 kr for malt, gjær, humle og så videre. Dette gav oss rett over 20 liter med øl. Så man kan si at det ble 25 kr pr liter.

 

Høres faktisk litt dyrt ut.

 

Mitt estimat:

Malt 5kt x 22 = 110,-
Gjær 2 rør x 65 = 130,-
Humle 100g á 50 = 50,-
Sum 290 eller 300,- for å gi et rundt tall.

og det blir fort billigere.

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Husker vi regnet litt på det og kom frem til at vi brukte 8 kr per halvliter med IPA (5-6%). Flaskene fikser man gratis. En like god halviter med IPA på polet koster fort 60,-. Hvis du vil spare penger er det mao mye billigere å lage øl selv enn å kjøpe. Utstyret man bruker er uansett en engangsinvestering og betaler seg ned fort.

 

Edit: Sitter å smaker på vår nye IPA nå forresten. "Alebert Einstein - A taste of Science". 6,2%. Single Hop med masse Galaxy. Meget god allerede etter 15 dager på flaske. Fornøyd! Det var forresten ekstrakt, det får jo ikke slått feil.

Endret av jonastra
Lenke til kommentar

Hvis det stemmer at det brygges mest IPA og PA i landets hjemmebryggerier, så må man vel også se det litt i sammenheng med hva slags øl det selges mest av hos Vinmonopolet. Så vidt jeg vet er vel det også IPA og PA, så det kan jo henge like mye sammen med hva folk liker, som hva som lar seg brygge hjemme.

 

Forumet til Norbrygg vitner i hvert fall om at det også brygges mye annet på hjemmefronten også. Dog skal nok Vice ha rett i at noen øltyper er vanskeligere å få til hjemme. Særlig svært malttunge øltyper (div. imperial, barley-wine, o.l.) kan være utfordrende mtp. maltvolumet som kreves. Og så er jo faktisk pils/lager noe av det værre å mestre pga. lagergjærens særhet mtp. temperatur.

 

IPA og APA overbefolker ikke bestselgerlisten til Vinmonpolet. Første er NØs IPA på 4.

Neste er Ægirs IPA på 10.

Vestkyst følger på 13 og Punk på 19.

 

En av grunnen til at det skrives mye om IPA/APA på Norbryggs forum kan være at det er ofte her en begynner og det er da en trenger hjelp. Etter noen runder er en tryggere og spørsmålene blir ferre.

 

Anbefaler alle å bruke litt av pengene de har satt til side til utstyr som holder kontroll på gjæringstemperaturen. Fikk dette rådet av en av landets beste bryggere og har ikke angret et øyeblikk.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

IPA og APA overbefolker ikke bestselgerlisten til Vinmonpolet. Første er NØs IPA på 4.

Neste er Ægirs IPA på 10.

Vestkyst følger på 13 og Punk på 19.

 

En av grunnen til at det skrives mye om IPA/APA på Norbryggs forum kan være at det er ofte her en begynner og det er da en trenger hjelp. Etter noen runder er en tryggere og spørsmålene blir ferre.

 

Anbefaler alle å bruke litt av pengene de har satt til side til utstyr som holder kontroll på gjæringstemperaturen. Fikk dette rådet av en av landets beste bryggere og har ikke angret et øyeblikk.

 

Vel, selv om det kun er 4 av topp 20 som er IPA/PA, mener jeg man allikevel kan hevde at de er blant de mestselgende spesialøltypene (som var det jeg hadde i tankene, men ikke spesifiserte). Grunnen er at svært mange av ølene på listen (9 av 20) er juleøl, altså sesongøl. 4 er lagerøl fra store produsenter - altså pils med litt ekstra akoholstyrke - som jeg mener vanskelig kan sies å være "spesialøl". Resten er hveteøl fra til dels store produsenter, samt Aas Bokk. Litt avhengig av hvordan man definerer begrepet spesialøl, mener jeg at man kan argumentere for at en stor del av salget i dette segmentet, utenom julesesongen, utgjøres av IPA/PA.

 

Ang. Norbrygg, var argumentet mitt at det skrives om veldig mye annet enn IPA/PA der, hvilket ikke helt underbygger at hjemmebrygging begrenser seg til disse øltypene. Særlig ser man dette i delen av forumet hvor medlemmer deler sine oppskrifter.

 

Akk ja, jeg fantaserer om et eget kjøleskap til gjæring. Dessverre har det dårlig WAF å okkupere leielighetens begrensede antall kvadratmeter med nok et kjøleskap... Hvordan regulerer du gjæringstemp.?

Endret av Hugo_Hardnuts
Lenke til kommentar

 

Mener å huske at sist gang vi brygget (Kölsch) så betalte vi i underkant av 500 kr for malt, gjær, humle og så videre. Dette gav oss rett over 20 liter med øl. Så man kan si at det ble 25 kr pr liter.

 

Høres faktisk litt dyrt ut.

 

Mitt estimat:

Malt 5kt x 22 = 110,-
Gjær 2 rør x 65 = 130,-
Humle 100g á 50 = 50,-
Sum 290 eller 300,- for å gi et rundt tall.

og det blir fort billigere.

 

 

Han klarer seg med et rør hvis han lager en starter, men ja, det blir mye billigere enn 500kr for 20liter.

Vi kjøper som regel en palle med malt i slengen (825kg). Det gir oss ca 30% rabatt hvor vi bestiller.

Lenke til kommentar

Skulle begynt med å skrive ned alle ølene jeg prøver samt gitt de karakter, er så ufattelig mange jeg har prøvd som jeg hverken kommer på navnet på eller hvordan den smaket.

 

I kveld ble Meantime Chocolate Porter samt Westmalle dubbel prøvd.

Hvordan likte du chocolate porteren? Har selv ikke smakt den, bare cofeen, og den er som jeg nevnte nok min favorittporter.

 

Ellers som tips for å holde styr på hva du (og vennene dine) drikker: sjekk ut appen "Untappd".

Lenke til kommentar

 

Skulle begynt med å skrive ned alle ølene jeg prøver samt gitt de karakter, er så ufattelig mange jeg har prøvd som jeg hverken kommer på navnet på eller hvordan den smaket.

 

I kveld ble Meantime Chocolate Porter samt Westmalle dubbel prøvd.

Hvordan likte du chocolate porteren? Har selv ikke smakt den, bare cofeen, og den er som jeg nevnte nok min favorittporter.

 

Ellers som tips for å holde styr på hva du (og vennene dine) drikker: sjekk ut appen "Untappd".

Untappd anbefales?

 

Vivino hvis du drikker mye vin

Lenke til kommentar

Untappd var genialt. Logget 60 nå, helt sikkert glemt et par men det får gå. Logger dere bare det litt mer spesielle eller logger dere typ industripils også?

 

Edit: Bestemte meg for å være litt snillere og ikke bare logge craft beer. Rundet 100 forskjellige. Noen her inne som har ekstremt mange?

 

Edit2: Drikker ikke nok vin til at jeg trenger det helt enda Panerai, men takk for forslaget.

Endret av AnewZ
Lenke til kommentar

Høres faktisk litt dyrt ut.

 

Mitt estimat:

Malt 5kt x 22 = 110,-
Gjær 2 rør x 65 = 130,-
Humle 100g á 50 = 50,-
Sum 290 eller 300,- for å gi et rundt tall.

og det blir fort billigere.

 

 

Jeg ser ikke bort i fra at du har rett. Tror vi kjøpte 5 kg malt og 1 kg hvete. To rør med gjær fra White Labs. 100g mittelfrau humle (om jeg husker rett).

Lenke til kommentar

Untappd var genialt. Logget 60 nå, helt sikkert glemt et par men det får gå. Logger dere bare det litt mer spesielle eller logger dere typ industripils også?

 

Edit: Bestemte meg for å være litt snillere og ikke bare logge craft beer. Rundet 100 forskjellige. Noen her inne som har ekstremt mange?

 

Edit2: Drikker ikke nok vin til at jeg trenger det helt enda Panerai, men takk for forslaget.

Jeg logget alt. Men logger kun det jeg drikker etter at jeg har lastet ned appen.

 

For at dine ratinger skal bety noe for andre så legg igjen en kommentar også.

 

Edit: jeg har ekstremt få. Kun 34stk.

Endret av Panerai
Lenke til kommentar

 

Anbefaler alle å bruke litt av pengene de har satt til side til utstyr som holder kontroll på gjæringstemperaturen. Fikk dette rådet av en av landets beste bryggere og har ikke angret et øyeblikk.

 

 

 

Akk ja, jeg fantaserer om et eget kjøleskap til gjæring. Dessverre har det dårlig WAF å okkupere leielighetens begrensede antall kvadratmeter med nok et kjøleskap... Hvordan regulerer du gjæringstemp.?

 

 

STC-1000

Disse får du på Ebay for under 200,- (mva-grensen) og med boks og stikkontakt kommer totalen på ca 500,- (de er det ca. lovlig).

 

Ligger et par bilder i denne tråden: http://forum.norbrygg.no/index.php/topic,6369.30.html

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...