Gå til innhold

Den store øl-tråden


Anbefalte innlegg

 

Micro-bryggeriet til Mack lager mye godt! Nå for tiden har de "Ur-Øl" meget godt øl. Har tidligere hatt en krøkebær-stout som var veldig god (disse selges ikke på polet).

 

Eller har man jo Gull-Mack, Mack bock-øl, Mack bayer og ikke mins Mack-pilsner!

 

Ur-Øl? Jeg kjøpte noe ur-øl på polet for et par år siden. Det vil si øl bygget med spelt, einkorn og litt slike "primitive" konsorter. Det smakte faktisk svært godt. Mack sitt ur-øl må være temmelig nytt. De snakket ikke om noe slikt når jeg var innom ølhallen i juni.

 

Jeg oppfatter den ikke som noe særlig mer søt enn originalen, men den har definitivt enn annen aroma. Jeg oppfattet den som litt syrlig da jeg smakte den første gangen.

 

Hmm. Fristende. Må nesten vurdere å se om jeg kan få fatt i en slik luring da.

 

Vel, jeg kan forestille meg at dersom du er glad i mørk rom, så kan det være en øl som faller i smak, for den har absolutt en slik aroma. Men for min del ble det for mye sødme, som i kombinasjon med eikesmaken ble helt feil. Har drukket øl lagret på sherryfat tidligere som da fikk et whiskypreg, som falt godt i smak, og det var nok det jeg (feilaktig) håpte på med dette ølet.

 

"Failure is always the best way to learn" ;)

 

Igjen. Meget interessant. Jeg må innrømme at jeg foretrekker en dyrere mørk rom fremfor Cognac og slikt for å kose meg en kveld, så det kan jo hende at Innis & Gunn drar smaksløkene mine i de samme retningene. Den vanlige I&G'en er jo også noe søtlig, men veldig god.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Får du kjøleskapskald stout, så er det jo bare å ta det med ro og vente litt. Slå av en prat og lukt på ølen før du drikker den... Man skal jo ellers som regel alltid la stout vente litt før man drikker..

 

Var så heldig å få en pakke Augustin glass fra Hadeland til bryllupet mitt i helgen... Gleder meg til å innvie de.

Ser egentlig ikke noe poeng å la enhver stout vente litt før drikking? (Med mindre den har en grei temperatur) Er vel kun Guinness dette gjelder såvidt jeg vet?

Ellers grattis med både bryllup og glass. Har man først brukt Augustin glasset én gang er det ingen vei tilbake :)

Lenke til kommentar

Dette ser ut til å være en tråd med en god del folk som har litt peiling så da spør jeg like godt her.

 

Kom over en Imperial Stout fra Dark Star Breweing Co for et års tid siden som jeg enda ikke har klart å få tak på her i norge siden (drakk den på en bar i stavnger med bor på motsatt side av landet, så litt problematisk å kjøpe derifra).

 

Noen som vet sånn ca. hva det vil koste meg å spesialimportere 1-2 kasser via polet fra sussex i england?

Lenke til kommentar

Igjen. Meget interessant. Jeg må innrømme at jeg foretrekker en dyrere mørk rom fremfor Cognac og slikt for å kose meg en kveld, så det kan jo hende at Innis & Gunn drar smaksløkene mine i de samme retningene. Den vanlige I&G'en er jo også noe søtlig, men veldig god.

 

Har du prøvd Dark Force? Jeg synes den smaker romkuler, så den burde falle i smak.

Lenke til kommentar

Dette ser ut til å være en tråd med en god del folk som har litt peiling så da spør jeg like godt her.

 

Kom over en Imperial Stout fra Dark Star Breweing Co for et års tid siden som jeg enda ikke har klart å få tak på her i norge siden (drakk den på en bar i stavnger med bor på motsatt side av landet, så litt problematisk å kjøpe derifra).

 

Noen som vet sånn ca. hva det vil koste meg å spesialimportere 1-2 kasser via polet fra sussex i england?

Sjekk denne siden. Der står det ganske greit forklart. http://www.toll.no/t...&epslanguage=no

Den store "dealbreakeren" er vanligvis alkoholavgiften som i ditt tilfelle feks. blir(Dersom vi antar at du betaler 30kr. pr flaske i butikken): 4,38kr*10,4ABV*0,33l=15,17kr pr. 0,33l flaske. Itillegg kommer miljøavgift på drikkevareemballasje Kr. 5,14 pr. emballasjeenhet + grunnavgift på engangsemballasje Kr. 1,06 pr. emballasjeenhet. Altså totalt 21,37pr 0,33 flaske. Legg på frakt og så 25% moms + fortollingsgebyr så ender du vel opp med grovt sett 3 eller 4 ganger prisen av hva du originalt betalte for en flaske. Det er altså ingen god måte å spare penger på å importere på denne måten, men dersom det er eneste måten å få tak i godsakene på så har man jo ikke noe valg dersom man vil ha drikkevarene.

Korriger meg gjerne dersom det er andre som har mer spesifikk erfaring på dette området da jeg ikke har importert selv ennå, men jeg har vurdert det flere ganger.

Endret av Vice
Lenke til kommentar

Micro-bryggeriet til Mack lager mye godt! Nå for tiden har de "Ur-Øl" meget godt øl. Har tidligere hatt en krøkebær-stout som var veldig god (disse selges ikke på polet).

 

Ur-Øl? Jeg kjøpte noe ur-øl på polet for et par år siden. Det vil si øl bygget med spelt, einkorn og litt slike "primitive" konsorter. Det smakte faktisk svært godt. Mack sitt ur-øl må være temmelig nytt. De snakket ikke om noe slikt når jeg var innom ølhallen i juni.

 

Ja det er rimelig nytt. Mikro-bryggeriet har bare midlertidige øl-typer (2 måneder kanskje). Utenom øl-hallen har Blå Rock en egen tappekran som de serverer disse på.

Endret av kmatis
Lenke til kommentar

Noen som vet sånn ca. hva det vil koste meg å spesialimportere 1-2 kasser via polet fra sussex i england?

 

I og med at en pub i Norge har det er det noen som importerer det, så det blir vel snakk om spesialbestilling, ikke privatimport. Prøv å høre med puben du kjøpte den om hvem som leverer.

 

Ellers selger de Dark Star i Lindfield, en utrolig koselig landsby ikke så langt unna Gatwick, så hvis du ikke får det fra leverandør i Norge er det kanskje greiest å ta en liten omvei neste gang du er i London.

Lenke til kommentar

Idag har jeg brukt en del penger på polet, har jo giftet meg så har litt god økonomi akkurat nå. Så kjøpte et par godbiter til meg og kona for en bedre middag... og så litt til meg selv.

 

Kjøpte en Kinn Vestkyst, og en Nøgne Ø Imperial stout. NÅ hadde endelig Haandbryggeriets Odins Tipple kommet. Men det tok så lang tid å bestille, at jeg kommer ikke til å bestille øl fra Haandbryggeriet igjen. Til sammenligning så kom øl fra Ægir samme uken. Odins har jeg vel ventet nesten en måned på nå om jeg husker riktig.

 

Da er det håpløst for meg å bestille fra Haandbryggeriet iallefall.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Noen som vet sånn ca. hva det vil koste meg å spesialimportere 1-2 kasser via polet fra sussex i england?

 

I og med at en pub i Norge har det er det noen som importerer det, så det blir vel snakk om spesialbestilling, ikke privatimport. Prøv å høre med puben du kjøpte den om hvem som leverer.

 

Det skulle ikke forundre meg om den omtalte puben er Cardinal. Utestedet i Norge med best utvalg i øl. De importerer en del selv.

 

Var forøvrig innom der i går og smakte en del fra Amager (som de også hadde importert selv.)

Dette skjedde på et arrangement de kaller Mandag i Andre som jeg anbefaler på de sterkeste til dem som har anleding.

 

http://www.cardinal.no/

 

Er en i London er det ikke noe problem å finne Dark Star.

Husk at import er enkelt og billig om du har ølet med som bagasje.

5 liter er lovlig, om du ikke har annen alkohol, og tollavgiften er 20 kr/l for øl (nesten) uansett styrke. ("Nesten" fordi Tolldirektoratet ikke helt er overbevist om at det kan lages øl over 14-15%)

 

http://darkstarbrewing.co.uk/beerfinder/

Endret av StoreMyen
Lenke til kommentar

 

Tydelig rum smak på finnishen, liker du rom så liker du nok denne også. Liker du ikke søt rom, så liker du nok ikke denne.

 

Hmm. Mesteparten av romen jeg har smakt (bl.a. på rom-bar i Brussel) har hatt et snev av søtlig preg. Men noen oversøte greier er kanskje ikke helt min ting.

 

 

Har du prøvd Dark Force? Jeg synes den smaker romkuler, så den burde falle i smak.

 

Dark Force prøvde jeg for noen år siden, da jeg enda bodde på helgelandskysten. Synes den var ok, men jeg kan ikke si jeg tenkte romkuler da. Kan hende de har søtet den noe mer etter den tid.

 

Jeg må innrømme at jeg foretrekker en dyrere mørk rom fremfor Cognac og slikt for å kose meg en kveld...

Du rare menneske... :p

 

Hehe. Jeg er kanskje en særling der ja. Av en eller annen grunn er jeg ikke imponert over all Cognacen som blir servert. Noen ganger er det midt i blinken (eksempelvis en Otard XO i godt selskap), men mange ganger synes jeg liksom at de smakene jeg ikke liker med Cognac overdøver de smakene jeg liker. Men det er jo det samme med billig rom. Blank rom er ikke noe jeg hadde satt meg ned for å nyte. Ei heller enkelte av de rimeligste sortene brun rom. Når man kommer litt opp i alder og lagring og slikt av rom så er det plutselig et utvalg gromsmaker som dukker opp. Det er vel mye det samme som med cognac; det tar smak av fatene det har blitt lagret på.

 

Jeg må innrømme at jeg foretrekker en dyrere mørk rom fremfor Cognac og slikt for å kose meg en kveld...

Du rare menneske... :p

Du er ikke tilfeldigvis trønder :p

 

Usikker på om du spør meg eller han med de harde nøttene. Jeg er nok ganske langt fra trøndersk. Jeg er tidvis en trønderskeptiker, men da som oftest i godt lag. Sotra represent, yo!

 

 

Ja det er rimelig nytt. Mikro-bryggeriet har bare midlertidige øl-typer (2 måneder kanskje). Utenom øl-hallen har Blå Rock en egen tappekran som de serverer disse på.

 

Jasså? Skal muligens oppover til Tromsø i september, så da kan jeg se om jeg klarer å spore opp denne ur-ølen. Den hørtes absolutt interessant ut. Jeg var ellers godt fornøyd sist gang jeg var i Tromsø og snublet inn på Skarven for å få noe mat. Ølutvalget hadde ikke vært det beste den byen tidligere samme år, men på Skarven hadde de mye snop på flaske.

Lenke til kommentar

Usikker på om du spør meg eller han med de harde nøttene. Jeg er nok ganske langt fra trøndersk. Jeg er tidvis en trønderskeptiker, men da som oftest i godt lag. Sotra represent, yo!

Nei var nok Hardnuts jeg siktet til. Er det ikke slik at dersom noen faktisk kjøper brennevin i Trøndelag så må det definitivt være Cognac ;)
Lenke til kommentar

vi er litt offtopic men vil likevel nevne angående brennvin. Det meste av Cognac er dårlig skvip. De fleste norske bortsett fra noen av Bache og Jon Bertelsen er industricognac. Blandet ut med sukker og karamell, og fargestoffer, og også grøss.. treolje. Tresmaken fra Hennesey på vs kommer IKKE fra tønna. :nei2:

 

Armagnac og Rom er til gjengjeld håndverksbrennvin, whisky også... Skal du ha cognac med håndverkstradisjon så skal du se etter Leopold gourmel, Jon Bertelsen og Baches Brut (Heter Pure and Rustic) produkter som ikke er tilsatt sukker, karamell, farge og treolje.

 

Dette er ekte håndverksbrennvin, Jon Bertelsens cognac er brut og produsert av Leopold Gourmel. Er samme med håndverksbrennvin som med håndverksøl... Følg kvaliteten på dråpene.

 

http://www.youtube.com/watch?v=psXXlebkAck

Endret av Dropkmurphy
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Nei var nok Hardnuts jeg siktet til. Er det ikke slik at dersom noen faktisk kjøper brennevin i Trøndelag så må det definitivt være Cognac ;)

Hehehe, er nok ikke bare i Trøndelag den praksisen regjerer gitt... Men nå er det whisky det går mest i på brennevinsfronten for min del, mens rom er noe jeg kun drikker sammen med lime, club soda, brunt sukker og mynte ;)

 

On-topic: Tenkte meg en tur innom Vika i morgen. Noen som har sett noe spennende der i det siste?

Lenke til kommentar

Skitt. Skulle viske, brukte backspace og så gikk hele siden back. Hadde skrevet litt. Vel vel.

 

Nei var nok Hardnuts jeg siktet til. Er det ikke slik at dersom noen faktisk kjøper brennevin i Trøndelag så må det definitivt være Cognac ;)

 

Hehe. Det kan godt være. Trøndere er jo en litt luguber sort :)

 

 

Armagnac og Rom er til gjengjeld håndverksbrennvin, whisky også... Skal du ha cognac med håndverkstradisjon så skal du se etter Leopold gourmel og Baches Brut produkter som ikke er tilsatt sukker, karamell, farge og treolje.

 

Så gøy. Da lærte jeg noe nytt i dag også. Tror jeg skal se om jeg kan spore opp noen av de du nevnte for å få smakt på det. Kan hende Cognac får høyere status hos meg etter det.

 

Hehehe, er nok ikke bare i Trøndelag den praksisen regjerer gitt... Men nå er det whisky det går mest i på brennevinsfronten for min del, mens rom er noe jeg kun drikker sammen med lime, club soda, brunt sukker og mynte ;)

 

 

Sånn sett forstår jeg argumentet ditt. Skal du ikke nyte brennevinssmaken i seg selv så er det jo ikke noe vits å putte noe penger i romen. Jeg mener, om jeg har en dyr whisky så blander jeg den ikke med ingefærøl selv om det av og til gjøres med billigere typer.

 

Tilbake til tema så var jeg på Henriks Øl- Og Vinstue forleden. Til min store glede bytter de ut fatene sine dann og vann. Jeg smakte noe som jeg (såvidt jeg husker) fikk fortalt var en Saison IPA. Altså et Saison-øl med en god del humle i systemet. Men jeg er ikke helt enig med IPA-karakteriseringen der. Hva skal man egentlig kalle noe slikt?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...